Gå til innhold

Skal endelig kjøpe bunad!


duplexx

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier 😁 

Det tok bare noen og tyve år... men. Hva skal jeg tenke på i den anledning? 😅

Jeg skal kjøpe kystbunaden (nordlandsbunad) og tenkte å kjøpe brukt på f.eks finn.no. Har et tak på 15.000,-, ekskludert søljer.

Er det egentlig noe å passe på? Annet enn passmål? Skjorte må vel som regel også kjøpes utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør passe på at det er nok sømmonn til endringer! Det bør være godt med ekstra stoff i vest og skjørt. Sjekk også at det er litt ekstra stoff på skuldra, man må ofte legge ned der også hvis man endrer vesten. Jeg fikk sydd bunad til konfirmasjonen, men det ble IKKE lagt inn nok stoff til omsøm i hverken lengde eller bredde... Synd, jeg har en bunad jeg ikke kan bruke eller sy om.

Sjekk også at det er pent brodert, ikke for glissent eller stygt (sjekk også baksiden om den er synlig. Sjekk også for flekker og skader. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer på å se til at den er sydd i Norge. Be om kvittering eller ''bunadsbevis'', som man skal få når man kjøper bunad hos Husfliden.

Forhør deg også gjerne med noen som har peiling på hvordan passformen skal være, så du vet hva du skal gå etter. Er den brukte bunaden for stor eller liten, må du passe på at den kan sys ut eller inn.

Se også godt etter slitasjeskader, hull og flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...