Gå til innhold

Sanseprosjekt baby, kan det funke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spedbarn ser dårlig, men har svært god luktesans. De lærer feks å gjenkjenne mamman sin lukt og assiosiere med trøst og behag. Jeg skal snart ha baby. Tror dere jeg kan lære babyen til å assiosiere fars lukt med trøst/noe kjært, ved å ha noe som lukter pappa når jeg trøster han eller i nærheten av han(en t skjorte feks)? Stakkars far må jo tilbake på jobb bare et par uker etter fødsel og kan ikke kose med babyen når hann vil, tenker det da blir trist om baby gråter når pappa vil kose fordi lukten er femmend.

tror dere et slikt sanseprosjekt kan fungere? Lure babyen til å bli vant med fars lukt også? Er første barnet så har ikke erfaringsbasert kunnskap. Men var bare en tanke jeg fikk når jeg leste om babysanser

Anonymkode: 97b48...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende prosjekt. Det er verdt et forsøk :)

Anonymkode: 69d73...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel gi babyen en T-skjorte som pappaen bruker, at baby får ligge inntil den osv. Men om det er veldig nødvendig er ikke sikkert:)

Baby vil kjenne igjen stemmen til pappa, og dersom dere ikke farter overalt og introdusere babyen for nye mennesker hele tiden vil baby finne ro hos far også - mest sannsynlig. Om baby ikke gjør det er det nok fordi du har pupp og du er mamma og det er rett og slett det som er tryggest og best.

Babyen vil koble seg på nervesystemet til den personen som holder den uansett, så babyen vil kjenne igjen far og finne ro hos han, aller høyst sannsynlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart tenkt av deg, TS 😊

Du kan jo la far ha veldig mye med baby å gjøre den tiden han er hjemme i begynnelsen. Du ammer, han skifter bleie og koser med baby’n. Selvfølgelig skal du kose utenom amming også, men far kan jo ta mesteparten de ukene han er hjemme. Du får jo baby helt alene da far er tilbake i jobb + amming på natten også. 

 

Bare ett forslag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med hun som sier det ikke sikkert det er nødvendig. Begge mine barn har lot seg trøste av far, tross at pappa gikk ut i jobb etter to uker.

pappa tok seg av bleieskift etter at han kom hjem, og mye trøst på kveldene. Var også den som sto opp med baby på morgen, sånn at jeg kunne sove en ekstra time.

men hvis du ammer.. babyer er ikke gamle når de skjønner hvem har pupper og hvem ikke av mamma og pappa. Og er babyen sulten, så er jo bare mamma som gjelder.

ps.. de ser dårlig bare første måned jo..

Anonymkode: e9080...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min ville ha pappaen fra dag én.  Han var den som kunne trøste best når hun hadde vondt i magen.

Anonymkode: d0545...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det blir nødvendig. Her måtte far ut i jobb etter to uker også, men det har vært helt tydelig at hun vet hvem pappaen er uansett. Når kvelden kommer og hun trenger å roes ned, er far den beste til det. 

Med tanke på at babyer har sterk luktesans, har jeg selv valgt å kutte ut parfyme for en periode. Bruker uparfymert såpe, bodylotion og deodorant, og samme med vaskemiddel og mykemiddel. Kjenner faktisk at jeg setter mer pris på gode lukter nå, som når noen har en god parfyme, lager kaffe eller kommer med bakevarer. 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...