Gå til innhold

Flimrende sikk-sakk-syn. Øyemigrene?


hillie

Anbefalte innlegg

Har nå opplevd to anfall med synsforstyrrelser, med ca 1 års mellomrom. Så skjer heldigvis ikke ofte, men er ekkelt nok til at jeg har reist på legevakta begge gangene. Jeg er i tillegg sterkt nærsynt (-7), så redselen for netthinneløsning er årsaken til at jeg reiste på legevakta. Øyene ble undersøkt begge gangene, og alt så bra ut. Går også jevnlig til optiker selvfølgelig.

Anfallene var helt like og utarter seg slik.

Starter med et flimrende halvmåneaktig sikk-sakk-mønster-Først ganske liten midt i synsfeltet, så utvider mønsteret seg og brer seg utover øyet, til det til slutt blir borte helt i utkanten av øyet. Fant et bilde som passer bra som jeg legger ved. Det hele varer 10-15 minutt. Får ingen hodepine etterpå.

Noen som har erfaring med dette?

Legen på legevakta mente dette ikke kunne være øyemigrene, men øyelegen sa det mest sannsynlig var det. Jeg har også lest på nettet at man kan ha såkalt øyemigrene uten hodepine.

 

maxresdefault.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel såkalt aura uten migrene, eller amputert migrene som mor mi kaller det. Jeg har det også innimellom - ubehagelig, men ikke farlig.

Anonymkode: 5fd1c...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dette, en sjelden gang. 

Ble fryktelig redd de første gangene. Jeg har hatt hjerneblødning og dette kom første gang etter det, jeg trodde jeg fikk en ny blødning,  men ble beroliget med at det ikke er farlig. Jeg sliter med hodesmerter, generelt, men når jeg får zikk zakk aura, er det ingen smerter.

Jeg kan få det om jeg er sliten i hodet. Mister nesten synet og, tunnelsyn. Prøver å sove/slappe av tvert jeg ser den første zikk-zakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene med og uten aura, men oftest har jeg hatt aura uten migrene. :PJeg hadde det mest i ten- og tyveårene, nå er jeg over 30 og får det nesten aldri lenger. Jeg får øyeflimmer som utvider seg over synsfeltet. I tillegg får jeg noen ganger prikking/nummenhetsfølelse i huden som starter i venstre hånden, flytter seg oppover armen til ansiktet og blir borte. Det kan være litt skremmende før jeg husker hva det er. Det tar ca 20 minutter så er det over. Moren min har også migrene, så tror jeg har arvet det av henne.

Anonymkode: 2891f...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...