Gå til innhold

Hvordan regne ut eggløsning når mensen er uregelmessig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt uregelmessig mens. Sluttet på hornonspiral for 9 mnd siden. Det kan være fra 14 dager til 35 dager imellom hver mensperiode. Er detye normalt så lenge etter spiral er tatt ut? Og hvordan får jeg til å regne ut eggløsning når mensen er så ustabil? Har så lyst å bli gravide nå:/ 

Anonymkode: 6afb4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir vanskelig med uregelmessig mens, så du må ta ELtester i mye større tidsrom enn om du hadde stabil.

Om du har hatt ustabil i 9 mnd, og vært prøver like lenge vill jeg bestilt meg en time hos fastlegen for å bli henvist utredning. Det kan være andre årsaker til ustabil syklus som ikke har vært avdekket pga spiral.

Om man er ung kan man jo selvsagt vente lengre, men jeg ser ikke hensikten når du jo uansett har usabil syklus og en liten ekstra grunn for å sjekke ut om det har en annen grunn enn tidligere spiral.

Anonymkode: 80ee6...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne ut når el er når du ikke har stabil syklus. Da må du se etter el-tegn, eller enda bedre, bruke el-tester eller tempe. 

Anonymkode: 05208...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du uregelmessig, må du begynne å teste for EL eller tempe, som flere over her sier. Ellers er det helt umulig å vite når du har EL. Men har du prøvd aktivt i 9 mnd og fortsatt ikke har stabil syklus ville jeg kontaktet lege for å få en utredning. Min erfaring er at ting tar tid med utredning, så jo før jo bedre, egentlig :-)

Anonymkode: 80e67...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet på på prevensjon ble syklusen min en dag lengre for hver gang. Tredje runden spurte jeg legen min (hadde legetime pga noe annet) om hvor lenge jeg burde gå med at den var slik før jeg spurte om hjelp. Maks ett halvt år til sa hun da, altså mente hun at jeg burde søke hjelp etter maks 9 måneder. Nå var det at min ble lengre for hver gang, og ikke at det var 28 en måned, 30 en annen og 26 en tredje.

(Så kan jeg vel legge til at da jeg spurte legen om dette viste det seg at jeg var gravid, så trengte aldri videre utredning. :sjenert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt sikker så må man tempe eller ta blodprøver.

EL tester kan bli positive når kroppen har prøvd å få til en el, men ikke klart det helt. Men ved temping så får man kun stigning rett etter el. 

Det er ikke så sjelden at kroppen prøver på en el ved uregelmessige sykluser. Så noen ganger kan man tro at man hadde el to ganger på samme syklus, pga symptomene. 

Anonymkode: 29cd9...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Tonio skrev:

Da jeg sluttet på på prevensjon ble syklusen min en dag lengre for hver gang. Tredje runden spurte jeg legen min (hadde legetime pga noe annet) om hvor lenge jeg burde gå med at den var slik før jeg spurte om hjelp. Maks ett halvt år til sa hun da, altså mente hun at jeg burde søke hjelp etter maks 9 måneder. Nå var det at min ble lengre for hver gang, og ikke at det var 28 en måned, 30 en annen og 26 en tredje.

(Så kan jeg vel legge til at da jeg spurte legen om dette viste det seg at jeg var gravid, så trengte aldri videre utredning. :sjenert:)

Generelt skal man vente 1 år med utredning før fylte 35 år.

Med mindre du også hadde andre symptomer som tilsa noe unormalt, som f.eks spotting/mens som ofte uteble osv.

Anonymkode: 80ee6...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Generelt skal man vente 1 år med utredning før fylte 35 år.

Med mindre du også hadde andre symptomer som tilsa noe unormalt, som f.eks spotting/mens som ofte uteble osv.

Anonymkode: 80ee6...01e

Jeg ser at det jeg skrev kan bli misforstått. Jeg nevnte ikke infertilitetsproblemer, men en mens som ble stadig lengre. Ett år med utredning før 35 år gjelder om man prøver å få barn. :) Jeg visste ikke hvor lenge man skulle gå med mens som var rar, derfor spurte jeg legen min som ga det svaret jeg gjenga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...