Gå til innhold

Hundetyper og hunderaser.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på en ting kun for gøy og jeg lurer på hvilke hundetyper dere liker best? Og hva slags type hund har du og hva foretrekker du?

1. Liker dere de hunderasene som er mest opptatt av deg som eier og ignorerer andre hunder og mennesker dere møter på tur og som da holder seg mest i nærheten av eieren og ikke er så opptatte av alle andre? Blir da disse hundene mere roligere på tur og ellers i hverdagen siden de da ikke er så opptatte av alt rundt seg og ikke så stressa? Er de lettere å ha med ut siden de ignorerer andre og lettere å ha løse i skogen hvis man møter andre?

2. Eller liker dere de hunderasene som elsker alle like høyt som eieren som er hopp og sprett og løper mot alle og skal ha klapp og kos og å hilse på alle og enhver. Blir disse hundene da mere intense og PÅ på tur som løper mot alle mennesker eller hunder? Og vanskeligere å ha de løse på tur i skogen hvis man da møter på andre på tur? Eller hvis man da skal ta tog eller buss og det er mange på bussen og hunden da blir altfor ivrig og stressa i å hilse på alle andre?

Beskriv favoritthunden din her hvis du vil og hvilken hundetype liker du best og minst og hvorfor?

Anonymkode: 671a7...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har det over noe med saken å gjøre egentlig?

Anonymkode: 671a7...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hunderaser som er avlet for å fokusere på eier er ofte også avlet for å kunne jobbe mye. Dvs at de ofte kan komme med høyt stress. Det er dessverre også en del utrygghet i en del av de rasene. Så selv om de kan være bedre til å ignorere omgivelsene (det gjelder dog ikke alle) så har de også sine utfordringer.

2. Slike hunder kan også bli en utfordring, og kommer ofte av at eier har latt dem hilse overstadig på det meste av folk og hunden har da bygget en super forventning til alle mennesker. De vil også kunne slite med høyt stress, og det krever jobbing uansett hva årsaken til stresset er.

Jeg for min del foretrekker en hund som fokuserer på meg med mye motor (fordi jeg liker å trene hund og konkurrere), men som samtidig er trygg på folk, hunder og miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at ingen av de to valgene dine beskriver hunder jeg liker best. Jeg blir sliten av de fleste førerorienterte hunder, de som skal ha oppmerksomheten din hele tiden. Det er mulig noen blir vant til dem, men jeg syns det er slitsomt. 

Jeg er oppvokst med spisshunder. De er jo kjent for å være selvstendige og noe egenrådige, samtidig er ingen av de jeg kjenner ekstremt opptatt av andre folk og tar helt av når man møter noen på tur. De fleste jeg kjenner, er enpersonhunder, de liker best å forholde seg til en eller få individer, og ignorerer lett alle andre. Min hund har meg som hovedperson i livet sitt, men han sitter ikke å stirrer på meg halvparten av tiden og kaster seg rundt bare man rører på en tå, slik border collien til en venninne gjør. Det eneste som er slitsomt med min, er at han kan ha litt tendenser til å skulle beskytte meg. Noe jeg jobber aktivt med at han skal slippe. 

Anonymkode: 1c474...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er trygg og relativt rolig foretrekker jeg den første. Hadde en schæfertispe som var sånn, hun var stødig som et fjell samtidig som hun var veldig på vakt, og holdt seg i nærheten hele tiden. Trengte aldri å ha bånd på henne. Til og med hundevante mennesker ble litt usikker på henne da reservertheten hennes kunne tolkes som fiendtlighet. For en hund....sukk. Hun var dog litt slitsom da hun skulle ha oppmerksomhet hele tiden og gikk lite rundt og snuste selv.

Nå har jeg en schæferblanding som kommer fra et annet land og som har hatt en noe utrygg oppvekst. Hun har alle de dårlige egenskapene til en usikker vakthund, noe som er utrolig slitsomt, så denne skulle jeg ønske ikke voktet i det hele tatt. Og da hun er en blanding er hun ikke spesielt opptatt av meg heller, hun er som en voktende jakthund, hun er overalt og alltid på vakt :P 

Anonymkode: 72ab8...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at hunder ikke er enten/eller, de har alle ting som kan engasjere dem og derfor være en utfordring. Har hatt hund som elsker hunder og folk, men har moderat jaktinstintinkt, og da må man passe på i tursituasjoner, fordi hunder og folk er det overalt. Har også hatt hund som er veldig kresen på andre hunder og folk, men elsker hunder av samme type. Og har et sylskarpt jaktinstinkt. Og da var det jo vilt vi måtte passe på under tur. (Og ja, rådyr kan du treffe midt i byen også...)

Anonymkode: 96a50...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Jeg liker generelt rolige og trygge hunder som liker å jobbe med meg. De kan godt være sosiale, men ikke av den hoppe og sprette og tjo og hei så glad jeg er-typen. Lite jaktinstinkt er en fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, -Willow skrev:

Jeg liker generelt rolige og trygge hunder som liker å jobbe med meg. De kan godt være sosiale, men ikke av den hoppe og sprette og tjo og hei så glad jeg er-typen. Lite jaktinstinkt er en fordel. 

Jeg også. Hvilke hunderaser er sånn?

Anonymkode: 671a7...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...