Gå til innhold

Tips til mini-studier o.l mens jeg er i jobb?


miniomelett

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet store deler av livet mitt i samme yrke (servicebransjen) nå, og jeg begynner å bli lut lei. Jeg har ingen annen utdanning bortsett fra vgs, ettersom jeg gikk rett i jobb etter skole. Jeg kjenner virkelig at jeg har hele opplegget i halsen og gruer meg til jobb hver dag. (Ikke selve arbeidsplassen da jeg trives godt med mine kolleger osv). Jeg bare orker ikke lengre med kunder og å måtte smile og sjarmere og være "på" hele dagen og alt som hører med. Jeg får ingenting ut av det og føler at jeg går hjem "tappet" for gnist.

Ønsker å finne meg en ny type jobb, bort fra å måtte varte opp folk og å gå skift, men det er lite med jobber i nærområdet, (mest bare helsesektor), jeg har ingen utdanning til de jobbene jeg ønsker meg, og de jobbene hvor jeg har en sjans, er det alltid noen med en master/bachelor i noe som stikker avgårde med. 

Jeg holder på sånn smått med teori til sertifikat, men vet ikke når jeg skal kunne skaffe meg bil - da jeg ikke har noen å øvelseskjøre med og dermed blir avhengig av å betale for kjøretimer nok til at jeg er absolutt helt trygg i trafikken. (servicebransjen er ikke akkurat ei gullgruve). 
I tillegg jobber jeg jo som sagt 100 % skift og kan ikke forlate arbeidsplassen.

Forstår det slik at å omskolere seg via NAV skal være vanskelig, og det er kanskje ikke noe som passer meg uansett - jeg er jo ikke hundgammal ennå, (30 år), og ingen helseplager, så jeg må vel kunne ordne opp i dette. 

Man må vel i karantene noen måneder hvis man skal ha dagpenger om man sier opp jobben sin, så jeg kan heller ikke slutte jobben min før jeg har fått meg ny - men jeg lurer på om det er noen nettstudier eller lignende man kan ta opp, slik at jeg kan få meg noe utdanning av noe slag, eller lært noe (bibsys for eksempel) mens jeg jobber, slik at jeg har større sjans ut på jobbmarkedet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på tilbud om deltidsstudier der du bor. Du må jo da kutte ned på jobbingen og utdanningen vil ta lengre tid, så kanskje ikke det mest optimale. Men det er ikke så lett å ta et nettkurs og så få en god jobb ut av det. Som du sier selv, mange kommer med bachelor eller master og da stiller man svært svakt med et nettkurs. Kjedelig å bruke tid og masse penger på noe du ikke får noe særlig ut av senere. Du kan jo også vurdere å bli fulltidsstudent og ha jobben ved siden av, velge et mer yrkesrettet utdanning som går over 3 år. Det er mange på din alder og eldre som gjør det. 

Ellers tenker jeg at praktiske yrker skal det være mulig å få jobb innen, uten utdannelse eller med noe kursbevis, typisk manneyrker. Noen krever ikke noen forkunnskaper eller kurs/utdanning, noen tilbyr deg etter hvert, noen bør du ha men da er det mye snakk om kurs og ikke 3 eller 5 år skole. Kranfører, stillasmontør ol. 

Anonymkode: 053b8...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, miniomelett said:

Man må vel i karantene noen måneder hvis man skal ha dagpenger om man sier opp jobben sin, så jeg kan heller ikke slutte jobben min før jeg har fått meg ny

De fleste på din alder har vel en buffer?

3 måneder uten inntekt burde du takle fint.

Anonymkode: c61e9...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å ta en bachelor samtidig som du har jobben du er i nå? Å ta en bachelor er overkommelig selv om man jobber.

Anonymkode: 7a0d5...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri hørt noen få mye ut av nettstudier, så det er bedre å studere i deltid men det varer lengre enn 3 år da..

Anonymkode: 3a3a2...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker du deg utdanning, så hopp i det og gjør det skikkelig. Du kan ha en master når du er 35 med deltidsjobb og støtte fra Lånekassen.

Enig i at et lite nettstudium ikke vil hjelpe mye.

Anonymkode: 01bed...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...