Gå til innhold

Sykehuspasienten fra helvete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste den saken her: https://www.nrk.no/ostfold/pasient-tiltalt-for-seksuell-adferd-mot-sykepleiere-1.13867558

Dette forholdet er riktignok anmeldt, men jeg reagerer aller mest på en uttalelse av sykehusjuristen i teksten: 

"Foretaksjurist ved Sykehuset Østfold, Jostein Vist, sier det er sjelden de anmelder pasienter på et slikt grunnlag, men at de følte det nødvendig denne gangen."

Adferden til denne pasienten er frastøtende og ekstrem. Er dette en del av sykepleieres hverdag og hva de må finne seg i på jobb når man normalt IKKE anmelder sånne bunnslam-pasienter?

Anonymkode: 425b0...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste nettopp at sykepleiere er de som blir mest seksuelt trakassert av alle yrker. Nå jobber jeg som sykepleier og kan si at det er mange ekle fyrer som utnytter at de er pasienter, som i den saken du linket til. Heldigvis er de aller fleste pasienter hyggelige da. Men jeg kan uansett ikke si at jeg føler meg trakassert på jobb altså, blir vant til det meste, man må bare lære å si ifra at dette er ikke greit. 

Anonymkode: 2a35b...bb4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehus er for syke folk, hvem vil jobbe der?????????????????????

Anonymkode: ea27d...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste nettopp at sykepleiere er de som blir mest seksuelt trakassert av alle yrker. Nå jobber jeg som sykepleier og kan si at det er mange ekle fyrer som utnytter at de er pasienter, som i den saken du linket til. Heldigvis er de aller fleste pasienter hyggelige da. Men jeg kan uansett ikke si at jeg føler meg trakassert på jobb altså, blir vant til det meste, man må bare lære å si ifra at dette er ikke greit. 

Anonymkode: 2a35b...bb4

Jeg har vært innlagt på sykehus siden starten av desember, har eget rom og slikt. Det kommer nattevakter 3-4 ganger om natta og jeg vet aldri når de kommer, hva om de kommer i kampens hete når jeg er midt i et basketak med det femte lemmet? Er det da jeg som seksuelt trakasserer de eller er det de som seksuelt trakasserer meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Jeg har vært innlagt på sykehus siden starten av desember, har eget rom og slikt. Det kommer nattevakter 3-4 ganger om natta og jeg vet aldri når de kommer, hva om de kommer i kampens hete når jeg er midt i et basketak med det femte lemmet? Er det da jeg som seksuelt trakasserer de eller er det de som seksuelt trakasserer meg

Når man går nattevakt er man klar over at det kan skje, da går man ut igjen. Hadde du derimot kommet med slengbemerkninger og hint om å få "hjelp" som noen gjør, hadde du gått over streken. 

Anonymkode: 2a35b...bb4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er desverre en vanlig del av sykepleieres hverdag, og derfor er det også planlagt en nasjonal undersøkelse om nettopp dette som alle sykehus i norge skal gjennom for å kartlegge omfanget og diskutere tiltak. Orker ikke bla frem link nå men det var på nyhetene for 5-6 dager siden.

Anonymkode: 38f28...559

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg har vært innlagt på sykehus siden starten av desember, har eget rom og slikt. Det kommer nattevakter 3-4 ganger om natta og jeg vet aldri når de kommer, hva om de kommer i kampens hete når jeg er midt i et basketak med det femte lemmet? Er det da jeg som seksuelt trakasserer de eller er det de som seksuelt trakasserer meg

Nei da er det ikke trakassering. Antar at du helst vil være alene når femte lem er i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duff skrev:

Nei da er det ikke trakassering. Antar at du helst vil være alene når femte lem er i drift.

ja det er en ganske privat affære. heldigvis har jeg ikke opplevd å bli fersket i annet enn at de kom inn en gang når jeg hadde morgenereksjon en morgen men det var under dyna, var jo en stor bul da men det må man tåle tenker jeg. er jo ikke noe jeg kunne noe for der jeg lå å halvsov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

ja det er en ganske privat affære. heldigvis har jeg ikke opplevd å bli fersket i annet enn at de kom inn en gang når jeg hadde morgenereksjon en morgen men det var under dyna, var jo en stor bul da men det må man tåle tenker jeg. er jo ikke noe jeg kunne noe for der jeg lå å halvsov

Kan love at de aller fleste sykepleiere/hjelpepleiere har sett så mye naken kropp og ereksjoner at man knapt letter på øyenbrynet, det er som sagt når det kommer ekle slengbemerkninger i tillegg at det blir et problem. 

Anonymkode: 2a35b...bb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan love at de aller fleste sykepleiere/hjelpepleiere har sett så mye naken kropp og ereksjoner at man knapt letter på øyenbrynet, det er som sagt når det kommer ekle slengbemerkninger i tillegg at det blir et problem. 

Anonymkode: 2a35b...bb4

Vil vel anta at de har sett ett og annet ja, da de ikke banker på dørene om natten men heller sniker seg inn for å ikke vekke pasienten. Jeg sover med lyset på så det har hendt at jeg har fått med meg at de brått står ved siden av meg i senga for å sjekke etter livstegn. det så de ihvertfall den ene morgenen, men som sagt hadde jeg dyna over så det var ikke verdens undergang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en del av hverdagen for mange. Om man må finne seg i det? Tja... ofte er det jo pasienter som ikke er helt tilregnelige, og man blir litt "herdet" og slutter å tenke over hvordan det egentlig påvirker deg. På min jobb kan vi etter situasjonen finne på å spøke med drapstrusler, slag og spark vi har mottatt, gjemte kniver og seksuelle tilnærmelser:fnise: ledelsen oppfordrer til å anmelde uansett (samtidig som det ikke bemannes nok eller legger til rette for rutiner som kan være mer forebyggende men ok), men ja. Mange av de jeg jobber med er ikke tilregnelig i det hele tatt og jeg synes det blir meningsløst å anmelde hver eneste "jeg skal drepe deg" når man vet det ikke kan lede til noe. Sjefen mener det er en symbolsk handling som skal vise at vi ikke synes det er greit å trakassere de ansatte eller noe sånt  :P foretrekker praktiske handlinger som gjør oss reellt tryggere...

Dersom pasienten er mer eller mindre tilregnelig så blir det jo en annen sak, og ja det bør anmeldes. Men igjen så er det noen ganger sånn at det bare preller av og man rett og slett ikke tenker på å anmelde, når man er vant til å bli utsatt og kalt for alt mulig.

Anonymkode: 81e67...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i helse og dessverre opplevd dette mange ganger. Noen av mine pasienter vet rett og slett ikke bedre av ulike grunner, så de som jeg synes er verst er de som virkelig vet eller burde vite at dette er helt uakseptabelt. Jeg ser bort i fra ting som er et uhell, sånt skjer og anfekter meg ikke.

Anonymkode: b6225...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste den saken her: https://www.nrk.no/ostfold/pasient-tiltalt-for-seksuell-adferd-mot-sykepleiere-1.13867558

Dette forholdet er riktignok anmeldt, men jeg reagerer aller mest på en uttalelse av sykehusjuristen i teksten: 

"Foretaksjurist ved Sykehuset Østfold, Jostein Vist, sier det er sjelden de anmelder pasienter på et slikt grunnlag, men at de følte det nødvendig denne gangen."

Adferden til denne pasienten er frastøtende og ekstrem. Er dette en del av sykepleieres hverdag og hva de må finne seg i på jobb når man normalt IKKE anmelder sånne bunnslam-pasienter?

Anonymkode: 425b0...e59

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva som ble sagt, men i noen av avdelingene er det jo sånn at pasientene ikke er i en tilstand hvor de kommer til å huske sin oppførsel de siste ukene/månedene og at det heller settes inn vakter enn å anmelde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå var dette på somatisk. En pasient som ikke har en kognitiv svikt forventer man at ikke trakasserer sykepleierne. Å klå på dem er langt over streken.

Anonymkode: 68def...893

Det er jo ikke sånn at utilregnelige pasienter aldri blir somatisk syk og havner på sykehus :fnise: så å bli utsatt for forskjellig av pasienter som ikke er helt med kan skje der og. Men ja enig det er stor forskjell. Regner med at det er en mentalt oppegående pasient det er snakk om her siden saken kommer ut også. Folk er idioter :icon_frown:

Anonymkode: 81e67...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at utilregnelige pasienter aldri blir somatisk syk og havner på sykehus :fnise: så å bli utsatt for forskjellig av pasienter som ikke er helt med kan skje der og. Men ja enig det er stor forskjell. Regner med at det er en mentalt oppegående pasient det er snakk om her siden saken kommer ut også. Folk er idioter :icon_frown:

Anonymkode: 81e67...10c

Det er ikke greit uansett om man er mentalt oppegående eller ikke. Men det er ikke noe poeng å anmelde en person som har en kognitiv svikt. 

Folk må begynne å bruke hodet. Det er ikke rart at metoo tar helt av når mange mannfolk tror alt av damer er fritt vilt, uansett. 

Anonymkode: 68def...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit uansett om man er mentalt oppegående eller ikke. Men det er ikke noe poeng å anmelde en person som har en kognitiv svikt. 

Folk må begynne å bruke hodet. Det er ikke rart at metoo tar helt av når mange mannfolk tror alt av damer er fritt vilt, uansett. 

Anonymkode: 68def...893

Poenget mitt var bare at det ikke var så relevant at det var på et somatisk sykehus. Det får man jo alle slags pasienter :P

Anonymkode: 81e67...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen om at de er syke og ikke helt tilregnelige og derfor skal alt mulig tolereres er helt feil. Alle burde vært anmeldt, uansett mentalstatus. Jeg syns det er utrolig bra at sykehuset tar denne saken videre, det burde vært gjort mye oftere. Jeg har opplevd seksuell trakassering på jobb, men ledelsen tar det sjelden alvorlig for «de er jo syk stakkars» holdningen er dominerende, samtidig som mange ansatte syns det er flaut å si fra. Nå har jeg begynt å svare pasientene igjen, gjerne i nærvær av pårørende sånn at de blir flau. Av merkelige grunner har det særdeles god effekt, selv om de er syke. 

Anonymkode: d9f65...622

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holdningen om at de er syke og ikke helt tilregnelige og derfor skal alt mulig tolereres er helt feil. Alle burde vært anmeldt, uansett mentalstatus. Jeg syns det er utrolig bra at sykehuset tar denne saken videre, det burde vært gjort mye oftere. Jeg har opplevd seksuell trakassering på jobb, men ledelsen tar det sjelden alvorlig for «de er jo syk stakkars» holdningen er dominerende, samtidig som mange ansatte syns det er flaut å si fra. Nå har jeg begynt å svare pasientene igjen, gjerne i nærvær av pårørende sånn at de blir flau. Av merkelige grunner har det særdeles god effekt, selv om de er syke. 

Anonymkode: d9f65...622

Uansett mentalstatus? Sterkt uenig med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, WubWub skrev:

ja det er en ganske privat affære. heldigvis har jeg ikke opplevd å bli fersket i annet enn at de kom inn en gang når jeg hadde morgenereksjon en morgen men det var under dyna, var jo en stor bul da men det må man tåle tenker jeg. er jo ikke noe jeg kunne noe for der jeg lå å halvsov

Synes det er godt gjort å føle noen som helst lyst på et sykehusrom jeg da.Kan du ikke vente med å tilfredsstlle deg selv til du kommer hjem? Tenk på alle syke som har ligget i sengen og sengetøyet før deg....*turnoff*

Anonymkode: 58861...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...