Gå til innhold

"Kan vi kontakte din nåværende arbeidsgiver"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på et intervju på en jobb jeg gjerne vil ha som er et steg videre karrieremessig i en ny bedrift. Jeg har en jobb nå som jeg har hatt hele tiden (7 år) etter studietiden så har ikke mange relevante referanser som kan bekrefte hva jeg har gjort på jobb de siste årene annet enn nåværende.

Uansett jeg var på intervju,og de virket veldig ivrig på å ansette meg da jeg har en relevant bakgrunn, og kjemien med dem som intervjuet føltes god.

Så fikk jeg da spørsmålet til slutt "Kan vi kontakte din nåværende arbeidsgiver".

Jeg har et ok forhold til min leder og kolleger, men det er svært lite ønskelig for dem at en erfaren ansatt går over til en konkurrent. Hvordan løser man egentlig en slik situasjon, føler jeg faller mellom to stoler her. På den ene siden vil jeg ha jobben, men jeg vil ikke at dem skal ringe om det om jeg ikke er 100% sikker på at det blir et tilbud. Noen?

Anonymkode: 83815...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de ønsker referanser, og det er jo forståelig, så vil de jo ikke gi deg et tilbud før de har snakket med referansene dine. Det gir jo ingen mening å snakke med dem etterpå? 

Her må du nok bare snakke med sjefen. Det er jo helt vanlig at ansatte slutter. Hvis sjefen din er profesjonell, vil hen jo være ærlig, selv om hen vil beholde deg.

Anonymkode: 718c4...45e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med en kollega du stoler på, og oppgi vedkommende som referanse. Det er helt normalt at man ikke vil oppgi nåværende sjef som referanse. Jeg har alltid hatt en kollega i stedet, og det har jeg fått full forståelse for. 

Så om du har en kollega du stoler på, spør om han kan være referanse, og be ham holde inderlig godt kjeft om det til noen andre på jobben. 

Anonymkode: 1c6e5...5f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke referanser fra kollegaer. Kun ledere. Du har jo ingen andre referanser, så hvordan tenkte du løse dette ellers? 

Anonymkode: d363d...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke referanser fra kollegaer. Kun ledere. Du har jo ingen andre referanser, så hvordan tenkte du løse dette ellers? 

Anonymkode: d363d...781

Da er du unormalt sær og vanskelig, og jeg ville fått et negativt syn på bedriften om jeg ble møtt av en som gjør seg så vanskelig. Og da gjerne valgt vekk den jobben om jeg ikke var desperat etter å få meg ny jobb. 

Det er helt normalt at man kan bruke kolleger, trenere, ledere i organisasjoner man har hatt verv i, osv, som referanse. Nyutdannede får seg også jobb ;)

Anonymkode: 1c6e5...5f3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er du unormalt sær og vanskelig, og jeg ville fått et negativt syn på bedriften om jeg ble møtt av en som gjør seg så vanskelig. Og da gjerne valgt vekk den jobben om jeg ikke var desperat etter å få meg ny jobb. 

Det er helt normalt at man kan bruke kolleger, trenere, ledere i organisasjoner man har hatt verv i, osv, som referanse. Nyutdannede får seg også jobb ;)

Anonymkode: 1c6e5...5f3

Ja, jeg ville sannsynligvis ikke ansatt deg heller.  Referanser fra kollegaer er useriøst, og da virker det fort som man har noe man vil dekke over. Kollegaer man oppgir er gjerne venner osv. Har støtt på flere slike referanser, ikke pålitelig for fem øre. 

Forskjell på nyutdannede og folk som er i arbeidslivet da. For et uintelligent argument. Dette også viser hvor hårsår du er —-> ;)

Anonymkode: d363d...781

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ville sannsynligvis ikke ansatt deg heller.  Referanser fra kollegaer er useriøst, og da virker det fort som man har noe man vil dekke over. Kollegaer man oppgir er gjerne venner osv. Har støtt på flere slike referanser, ikke pålitelig for fem øre. 

Forskjell på nyutdannede og folk som er i arbeidslivet da. For et uintelligent argument. Dette også viser hvor hårsår du er —-> ;)

Anonymkode: d363d...781

Det er din mening. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb, og aldri en eneste gang brukt nåværende sjef som referanse. Også fagforeninger og andre "hvordan få seg jobb" eksperter anbefaler å bruke kolleger i stedet for nåværende sjefer. Så da får du heller gå glipp av kandidater, da, bare fordi du velger å være unormalt sær og vanskelig. 

Anonymkode: 1c6e5...5f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri brukt nåværende sjef som referanse, men oppgitt kollegaer og kunder. Har nærmest fått jobbene kasta etter meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er din mening. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb, og aldri en eneste gang brukt nåværende sjef som referanse. Også fagforeninger og andre "hvordan få seg jobb" eksperter anbefaler å bruke kolleger i stedet for nåværende sjefer. Så da får du heller gå glipp av kandidater, da, bare fordi du velger å være unormalt sær og vanskelig. 

Anonymkode: 1c6e5...5f3

Hårsår. 

Anonymkode: d363d...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hårsår. 

Anonymkode: d363d...781

Hersketeknikk -> tom for argumenter allerede?

Anonymkode: 1c6e5...5f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ville sannsynligvis ikke ansatt deg heller.  Referanser fra kollegaer er useriøst, og da virker det fort som man har noe man vil dekke over. Kollegaer man oppgir er gjerne venner osv. Har støtt på flere slike referanser, ikke pålitelig for fem øre. 

Forskjell på nyutdannede og folk som er i arbeidslivet da. For et uintelligent argument. Dette også viser hvor hårsår du er —-> ;)

Anonymkode: d363d...781

helt enig, referanser fra kolleger er nærmest verdiløst. De kan si noe om hvordan du er som kollega i et arbeidsmiljø, men det er alt, og som det blir påpekt så er ikke det heller så veldig troverdig, for man skjønner jo at du velger den går best overens med.

Jeg skjønner dilemmaet ditt, men her må du faktisk bite i det sure eplet. Du sier du har hatt denne ene jobb etter studiet, og den har du til gjengjeld hatt i mange år. Jeg hadde aldri ansatt en person som ikke ville gitt meg en relevant referanse fra et langt arbeidsforhold, som samtidig er den mest relevante erfaringen du har. 

Og på den annen side - som leder opplever jeg ofte at de unge som er i sin første jobb, kommer til meg og ber meg være referanse. Jeg stiller jo lojalt opp og gjør det for dem, uten å lage en sak av det. Noen ganger får de jobben, men andre ganger ikke. Det er jo ikke sånn at forholdet mellom oss er ødelagt fordi om de har søkt en jobb en gang. En leder er vel profesjonell nok til å ta dette på strak arm uten å lage problemer for deg. Er han ikke det er det vel uansett ikke så interessant å bli der, så hva har du å tape?

Anonymkode: 1d52b...baf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke referanser fra kollegaer. Kun ledere. Du har jo ingen andre referanser, så hvordan tenkte du løse dette ellers? 

Anonymkode: d363d...781

Jeg ønsker også lederreferanser, men dersom vedkommende kun har hatt en relevant jobb etter studiene så godtar jeg kollegaer som referanse inntil vedkommende eventuelt blir innstilt til stillingen. Da ønsker jeg å snakke med nåværende leder, i fravær av andre lederreferanser, før den endelige avgjørelsen blir tatt. 

TS: Kan du spørre om det er greit at du oppgir kollegaer som referanse, og oppgir lederreferanse dersom du blir innstilt til stillingen, da du ikke ønsker at nåværende leder skal vite at du er på utkikk etter ny jobb? 

 

Anonymkode: 52482...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hersketeknikk -> tom for argumenter allerede?

Anonymkode: 1c6e5...5f3

Nei. Du kjører på med personangrep. Så jeg vet jeg traff et sårt punkt hos deg. Bare påpekte det. 

Anonymkode: d363d...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til - vedr argumentet om at nyutdannede også får jobb: Det er en helt annen situasjon. De har jo faktisk ikke relevant erfaring, og det er jo en annen situasjon enn denne der hun har 7 års erfaring etter studiet, som hun ikke vil oppgi referanse til. Jeg hadde valgt denne nyutdannende over den som skjuler sin mest relevante referanse. Det er jo umulig å vite hva de skjuler.

 

Anonymkode: 1d52b...baf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en ting til - vedr argumentet om at nyutdannede også får jobb: Det er en helt annen situasjon. De har jo faktisk ikke relevant erfaring, og det er jo en annen situasjon enn denne der hun har 7 års erfaring etter studiet, som hun ikke vil oppgi referanse til. Jeg hadde valgt denne nyutdannende over den som skjuler sin mest relevante referanse. Det er jo umulig å vite hva de skjuler.

 

Anonymkode: 1d52b...baf

Det handler ofte ikke om å «skjule» noe, men en ansatt kan lett bli forbigått f. eks. når det gjelder utvidelse av ansvarsområder eller deltagelse i større prosjekter dersom leder vet at den ansatte er på vei ut. Å bytte ut en prosjektmedarbeider etter kort tid i prosjektet er utfordrende, noe som kan føre til at ansatte lederen ser på som mer stabile blir prioritert. Men på den annen side kan det jo også hende at leder tilbyr vedkommende utvidede ansvarsområder for å beholde vedkommende. Så det kan slå begge veier. 

Anonymkode: 52482...27a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor jobber dere som insisterer på referanse fra nåværende leder? Jeg har aldri opplevd det i næringslivet, for man forteller normalt ikke sjefen sin at man søker andre stillinger, og alle forstår at det er noe man gjerne ønsker å holde hemmelig inntil man har et tilbud og skal levere oppsigelsene sin. Det handler ikke i det hele tatt om å skjule noe, men om å bevare en ok arbeidsrelasjon. 

Anonymkode: 9c377...371

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ofte ikke om å «skjule» noe, men en ansatt kan lett bli forbigått f. eks. når det gjelder utvidelse av ansvarsområder eller deltagelse i større prosjekter dersom leder vet at den ansatte er på vei ut. Å bytte ut en prosjektmedarbeider etter kort tid i prosjektet er utfordrende, noe som kan føre til at ansatte lederen ser på som mer stabile blir prioritert. Men på den annen side kan det jo også hende at leder tilbyr vedkommende utvidede ansvarsområder for å beholde vedkommende. Så det kan slå begge veier. 

Anonymkode: 52482...27a

men jeg tenker at hvis du 1. er på vei ut, og 2. vil skjule det for sjefen for å sikre posisjonen din likevel, så er du ikke veldig fair mot din nåværende arbeidsgiver. Du beskytter deg selv, og det er forståelig, men du lager samtidig et problem for arbeidsgiver. Det må vel være forståelig at en arbeidsgiver ønsker å satse på et stabilt kort?

Som potensiell ny arbeidsgiver så er det ganske interessant å se hvordan folk behandler sin nåværende. 

O

Anonymkode: 1d52b...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor jobber dere som insisterer på referanse fra nåværende leder? Jeg har aldri opplevd det i næringslivet, for man forteller normalt ikke sjefen sin at man søker andre stillinger, og alle forstår at det er noe man gjerne ønsker å holde hemmelig inntil man har et tilbud og skal levere oppsigelsene sin. Det handler ikke i det hele tatt om å skjule noe, men om å bevare en ok arbeidsrelasjon. 

Anonymkode: 9c377...371

jeg er leder i det offentlige, og jeg har egentlig ikke noe valg. Vi må følge det s.k. kvalifikasjonsprinsippet, og uten de referansene vil sivilombudsmannen si at vi ikke har opplyst saken nok.

Det er klart dette varierer, men det er jo ikke noe unormalt i å be om en relevant lederreferanse, selv om noen ikke gjør det. 

Anonymkode: 1d52b...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver seriøs arbeidsgiver forstår at det som regel ikke er mulig å få en referanse fra nåværende arbeidsgiver. Man averterer ikke til nåværende sjef at man søker andre stillinger. I dagens arbeidsmarked søker de aller fleste på flere jobber, det er ikke gitt at man får napp, selv om man får flere intervjuer. Det kan ta tid, og ingen vil bli nedgradert eller skviset ut i nåværende jobb fordi de lukter at man er på vei ut. I min stilling jobber jeg også provisjonsbasert, og kan ikke økonomisk risikere å bli tatt av prosjekter i hele jobbsøkefasen. 

Selvsagt vekter en referanse fra en leder langt tyngre enn en kollega. Har man tidligere arbeidserfaring, er det lurt å velge en tidligere sjef. Har man ikke det og må velge en kollega, bør det være en medarbeider som står "over" deg, enten i form av mer ansvar eller lenger fartstid i firmaet. Uansett noe som utelukker en "kamerat", dvs. ikke en annen jente i firma på 28 (hvis det er din situasjon). Jeg oppga en seniorrådgiver i bedriften som har jobbet der i tiår og som jeg har utført oppgaver for. Det duger selvsagt fint, selv om det ikke var min umiddelbare "leder". 

Anonymkode: 8d502...274

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...