Gå til innhold

Er det vanlig å jogge eller gå på ski raskest?


Atrix

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som brukeren over sier, men... jeg vil tro vi som går på ski for å trene stort sett går fortere enn når vi jogger - det vi evt taper i de bratteste kneikene tar vi igjen overalt hvor vi får glid på skiene. Jeg har 11-15 km/t i snitt på lange skiturer, 8-9 på lange joggeturer. De som går på ski for tur kan nok fort ha lavere snittfart enn når de jogger.

Anonymkode: a1db3...3f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg tror egentlig ikke det er vesentlig forskjell på farten. Forskjellen, tror jeg, består av at en person kan ha utholdelse og krefter til å gå vesentlig flere kilometer i strekk på ski enn det personen har ork til å løpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For individer handler det om teknikk, jeg ville løpe fortere for jeg har ikke god teknikk på ski.

Men, Marit Bjørgen fullførte 10km i NM nå på26 minutter. Det regner jeg med er en kupert løype, opp og ned, ikke gunstig.

Verdensrekorden for menn på 10km løping er en kenyaner som har løpt på 26,17, altså tregere. Han løper nok i tillegg helt flatt hele tiden, altså lettere løype.

 

Ellers synes jeg denne er artig for de som trenger en sammenligning på proff mot vanlige folk:

https://www.vgtv.no/video/127031/saa-fort-gaar-egentlig-sundby-paa-ski

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er like flink på ski som til å jogge vil du gå mye fortere på ski. 

Anonymkode: fb536...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppoverbakkene går raskere når jeg løper, og nedoverbakkene går raskere på ski. Så i kupert terreng har jeg ca samme fart. Flatt terreng bruker jeg minst tid på ski. 

Anonymkode: 772ec...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne å trene teknikk, tror jeg. Leste at å gå og skøyte uten staver skulle være bra. Så skal jeg også preparere skiene mine for i år, så får vi håpe det forbedrer snittfarten min noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...