Gå til innhold

Går det an å lære seg å bli et A-menneske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid vært en natteravn, og som student så jobbet jeg best på kvelden og har alltid lagt meg etter midnatt. Men nå har jeg begynt å jobbe så skulle jeg ønske at jeg kunne stå opp litt tidligere og få litt ut av morgenen før jobb. Sånn jeg kjører det nå er at jeg står opp 5 minutter før bussen går for å sove ut. Dusjer og gjør meg klar på kvelden, og møter opp på jobb med sovetryne med morgenfriske kolleagaer som har spist frokost, vært på trening og vært våkne i mange timer før jobb.

Klarer ikke se for meg at jeg skal klare å sovne før midnatt. Når jeg legger meg tidligere så får jeg aldri sove før min "naturlige rytme" uansett. Er det virkelig mulig å venne seg til å bli a-menneske? Noen som har klart det?

Anonymkode: 3d719...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror aldri jeg kan bli et A-menneske. Fungerer dårlig om morgenen, men tar seg opp utover dagen og kvelden. Så tror jeg kunne vært enda mer produktiv på jobb om jobbdagen hadde blitt forskjøvet med et par timer.

Men jeg har klart å venne meg til å legge meg tidligere. I perioder har jeg startet 0730, og da må jeg opp så tidlig at jeg blir trøtt i 22-tiden. 

Anonymkode: 947bb...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mulig å lære seg å bli et A-menneske, men det går an å lære seg til å legge seg og stå opp tidligere. God søvnhygiene er viktig: stå opp til omtrent samme tid hver dag, legg deg slik at du får tilstrekkelig søvn, dropp skjermbruk og andre stimulerende aktiviteter før leggetid. Prøv å få inn litt bevegelse og vær litt ute i dagslys hver dag om det er mulig. Jeg plasserer vekkerklokka i andre enden av rommet, slik at jeg må ut av senga for å skru den av. Ellers legger jeg klar klær, gjør frokosten mest mulig klar og dusjer om kvelden for at morgenen skal bli minst mulig hektisk. Jeg har bare måttet akseptere at det tar litt tid for meg å føle meg menneskelig om morgenen, men jeg beregner også denne tiden før jeg begynner med forelesninger. :)

Anonymkode: ba45c...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-mennesker har en indre klokke som sier at døgnet er lenger enn 24 timer. Selv har jeg regnet ut, fra menssyklusen, at mitt døgn er 26 timer. Dette har jeg aldri klart å gjøre noe med, ved hjelp av vilje eller livsstilsomlegging. Og dette er ikke grunnet i latskap, jeg er rett og slett nærmest bevisstløs tidlig om morgenen - jeg er for nær bevisstløs tilstand til at jeg har en mulighet til å komme i kontakt med viljen. Heldigvis har jeg hatt sjefer som har vært forståelsesfulle, og et yrke der det ikke har vært maktpåliggende å komme på jobb til en bestemt (tidlig) tid.

Anonymkode: 7f19f...637

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med barn som gjør at jeg må opp 6-7 er jeg tidenes b-menneske. Fungerer ikke de første timene av dagen selv etter flere år med tidlig oppvåkning. Og får likevel aldri sove før midnatt. Har jeg barnevakt over døgnet er jeg gjerne oppe til kl 5 om morgenen, bare for kos. 

Anonymkode: e4317...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an å snu døgnrytmen. 

Men det er lettere om du gjør det gradvis enn om du plutselig legger deg to timer før du pleier... Begynn med å forskyve leggetiden 5-10 minutter hver dag, og stå-opp-tiden lige så. 

De fleste har vært gjennom perioder hvor de må gjøre det, enten det nå er overgangen fra studier til jobb, jobbskifte, eller at man får barn. 

Jeg har selv endret leggetid/stå opp tid med 2 timer, men det var ganske så gradvis, og har vært null problem. Nå klarer jeg ikke være våken til over 23 om jeg så ønsker, mens jeg før ikke var lagt meg før tolv-tiden. Og selv i helgene våkner jeg i halv sekstiden enten jeg vil eller ikke. 

Anonymkode: eeb99...458

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må opp tidlig pga jobb, men på fridager nyter jeg B Tilvårelsen.....ikke bli a menneske

Anonymkode: a932d...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...