Gå til innhold

It takes a village, å irettesette andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Enig!

For meg høres hun ganske "bitch" ut. Alle skal gjøre som hun sier.og ingen kan snakke til barnet hennes. Høres og rart ut at han blir kjeftet på av alle hver dag. Da må hun som foreldre gjøre noe ned det! Annet enn å kjefte på nabodamen. 

Anonymkode: 95fb0...6da

Det er jo det hun gjør, hun jobber med dette, på den måten fagfolk har rådet henne til! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Maleficenta skrev:

Ok så dersom kiden din f.eks sparker noen og denne damen ser dette og du ikke er til stede, så skal hun bare snu seg vekk og ikke bry seg? Bare et eksempel altså  eller hva om han er frekk i kjeften og kaller henne fitte? Eller han ødelegger ting? 

hvilken del av "Med mindre han skader seg selv eller andre," var det du ikke fikk med deg? 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mass skrev:

Har ditt barn for vane å gjøre dette her da? Er det ikke dette som kalles hærverk på andres eiendom? 

Hvordan ønsker du egentlig at ditt barn skal klare seg når det blir stor? 

Jeg har sett det der i en voksen mann. Han slapp unna med ALT som barn og skyldte på traumer, dårlig barndom, alle andre og diverse diverse. At han var traumatisert som barn er det ingen tvil om, men om det hjalp ham å slippe unna konsekvenser som følge av det? Absolutt ikke. Som voksen stod han helt fast i sine tillærte teknikker for å slippe unna alt og hadde null peiling på hva relasjonsbygging, ansvar, forskjellen mellom rett og galt, konsekvenser er for noe. Det er nok ikke et liv du ønsker for ditt barn. 

er det herverk på andres eiendom å ta på vindusruter eller bruke for høy stemme? 

Jeg ønsker selvsagt at mitt barn skal vokse opp til å bli et hyggelig og bra menneske, så var det veien dit som kanskje er litt annerledes for et barn med konsentrasjons. og atferdsvansker. Jeg har ingen tro på at det å ødelegge barnets selvtillit får han dit.  

Mange i denne tråden ser ut til å tro at her er det fri flyt og at vi ikke setter noen grenser for han. Det stemmer ikke. Vi må imidlertid ta EN ting av gangen når det er så mye som potensielt bør irettesettes. Hvis vi skal mase på han om alt han gjør galt hver dag så blir det for mye for han. Vi fokuserer på en og en ting av gangen, og ignorerer andre ting. Det betyr ikke at ikke hans tur kommer for å lære seg å vente på tur for eksempel, men denne uken fokuserer vi for eksempel på stemmebruk. Vi har i 7 år gått for den vanlige "slå ned på all negativ/uønsket oppførsel" og det har ikke fungert for mitt barn, det har rett og slett hatt motsatt effekt, han har rett og slett blitt et "mindre velfungerende barn" av det. Nå har vi fått et fint nytt opplegg som vi alle følger (skolen og hjemme), men denne damen nekter å passe sine egne saker. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det at alle andre barn ser at din sønn bruker utestemme inne og griser til vinduer uten å bli tilsnakket gjør at de tar etter faktene hans. Det er ikke ønskelig.

Anonymkode: 7105e...2bc

Hvis så skulle bli tilfelle så får man tatar i det, jeg har ikke intrykkk av at dette er et problem, normaltfungerende barn kan fint lære at forskjellige barn har litt forskjellige regler. Slike er det jo i de fleste klasser. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er som å høre et vennepar av meg som i en årrekke hadde vanskelig for å å akseptere at sønnen deres faktisk er annerledes.  Og når de endelig innså det overbeviste de seg selv om at andre barn hadde nytte av å bli kjent med noen som er "annerledes" og insisterte på at han skulle gå på nærskolen fremfor spesialskole.  Spesialskolen var i deres øyne kun for multihandicappede barn som satt i rullestol og siklet...🙄😤

Ett år forsinket begynte gutten i første klasse med assistent på seg hele tiden og til foreldrenes forargelse var han kun sammen med klassen en liten del av skoledagen.  I fag som norsk, matte etc. ble han tatt med ut fordi han ikke hadde noe utbytte av det og ble utagerende, forstyrret undervisningen etc., sikkert fordi han ikke forstod noe og kjedet seg.

Da han skulle starte i andreklasse gav foreldrene veldig motvillig spesialskolen en sjanse og de innrømmer at de tok feil.  Gutten blir inkludert i alt, han lærer mer og har et helt annet apparat rundt seg siden de som jobber på spesialskolen er vant til og har kompetanse til å forholde seg til barn som ham.  Han har gjort store fremskritt.  Bl.a. har han sluttet med bleier og går på do i stedet. Han har fortsatt ikke språk, men har lært andre måter å kommunisere på.  

Tenk deg om TS!

Anonymkode: a8ed4...3f7

Hadde vi blitt tilbudt en plass på spesialskole så hadde vi definitivt vurdert det, vi har blitt anbefalt av skole og ppt og gå på nærskolen og at vårt barn ikke er av en karakter som er aktuell for spesialskoler, da forholder vi oss til det. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvilken del av "Med mindre han skader seg selv eller andre," var det du ikke fikk med deg? 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Du virker veldig sur og grettetn og rett i forsvar.. flere hadde hatt medfølelse med deg om ikke.

Anonymkode: 95fb0...6da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Sirah skrev:

Om garderobereglene tilsier at jakker skal henges opp så skal faktisk gutten få beskjed om dette. Hvorfor skal alle de andre barna henge opp sin jakke, men det er ok at denne gutten kaster sin på gulvet hver gang (om det er det han gjør)? Så klart skal man si ifra på en pen måte: "Ole, nå glemte du jakken din. Kan du henge den pent på knaggen?" Om Ole da ikke gidder/svarer frekt tilbake er det helt innafor å si ifra om at slikt ikke er greit. Vi har "lover og regler" i samfunnet av en grunn. Barn må lære fra de er små at slik er det og at reglene som er satt skal følges.

Alle barn klarer å henge jakken på knaggen sin (så sant de har armer som funker), men alle barn glemmer det innimellom. Det samme med innestemme, stå pent i kø og ikke snakke i munnen på andre. ALLE barn glemmer slikt fra tid til annet! Da er det de voksnes oppgave og minne barna på "reglene". Så lenge dette blir gjort på en pen og rolig måte og ikke som "kjefting" så klart.

Jeg husker selv vi hadde en assistent på skolen når jeg var liten som jeg var "livredd" for. Hun var ganske krass (i 7-8år gamle meg sine øyne) og så alltid litt sur ut. Husker jeg ble kjemperedd hver gang hun "korrigerte" oss og jeg var sikker på at hun kjeftet og kjeftet. Pappa satt seg ned med meg mange ganger og forklarte meg at noen mennesker hørtes litt sure ut selv om de ikke alltid var det. At alle mennesker var forskjellige og at hun ikke kjeftet, hun snakket bare på sin måte. Etterhvert skjønte jeg at hun ikke var sur og tok meg ikke lenger nær av "kjeftingen" hennes. 

Tenk dere selv om dere er lærer for 20 elever og et barn aldri følger reglene og skaper uromomenter i klassen. Dette går faktisk utover de 19 andre barna. Lærere/assistenter er bare mennesker de også og på et tidspunkt får de faktisk nok og kjefter. Da må man vurdere om denne skolen er riktig plass for dette barnet å være dersom oppførselen aldri bedrer seg.

Jeg er sjeleglad for at det finnes voksne som korrigerer andres barn. Når jeg jobbet i butikk var det altfor ofte barn som raste rundt fullstendig uten styring og plaget andre kunder, bråkte (ikke typisk barnebråk, men BRÅK), reiv ting ut av hyllene, åpnet godteri, kastet ting rundt i butikken osv uten at foreldrene reagerte. Slikt er faktisk ikke greit. Klarer ikke foreldrene selv å korrigere oppførselen er det BRA at noen andre tar ansvar. Nå sier jeg ikke at TS sin gutt gjør dette, det var bare ment som et eksempel.

Jeg skjønner derimot ikke hvordan denne nabokjerringa driver og fotfølger denne stakkars ungen. Det virker jo som om hun følger etter han hele dagen - hver dag.

Ja til helt normaltfungerende barn er dette helt fint. Når dette så er blitt sagt til barnet i barnehage og skole i  i 5-6 år uten resultat, hva da? Han var sikkert 1-2 år da vi først begynte å øve på dette. Skal vi fortsette med mer av det som ikke har fungert i år etter år eller skal vi begynne å tenke litt nytt? Skal vi tillate oss å tenke at kanskje for akkurat Ole, så har det ikke fungert å si til han gjentatte ganger år ut og år inn at han skal henge opp jakken sin? Da må man faktisk prøve noe annet. Det er det vi gjør nå. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke poenget. Kan ikke være kun det som gjør at alle kjefter på han hele tiden hver dag. Skal mere til for det. Det kan ikle være godt verken for barn eller mor. Men noen ganger hender der at enkelte foreldre er den bjørnemoren og ingen kan si noe til stakkars gutten osv. Om gutten er fysisk stygg med andre feks så er det andre sin rett å snakle til barnet om hun liker det eller ikke. Eller så må hun gjøre noe selv. Noe som funker. Hjelper ikke å gå rundt til alle og be de holde kjeft. Og så styrer han på som han vil og bare blir belønnet og strøket på skulder for å se om det virker. Det er jo urettferdig for alle andre..men om det bare er fillting er det bedre å ta det opp på skolen og få hjelp til å snakke med hun nabodamen. Men høres ut som TS er veldig overbeskyttende og alle andre er stygg men de er best. Sorry. 

Anonymkode: 95fb0...6da

Det som gjør at alle kjefter på han hele tiden er jo at han ikke følger beskjeder voksne gir. Vi foreldre, barnehagen og skolen har i år etter år irettesatt han, forklart regler, minnet han på ting og etter å ha fått x antall beskjeder, så har dette ofte endt i ren kjeft. Slik er hverdagen for mange barn med atferds og konsentrasjonsvansker. 

Det er det stikk motsatte av det som har skjedd voksne rundt han har sagt fra, og sagt fra og sagt fra i år etter år uten resultat. 

Jeg syntes vi kan legge debatten om "om gutten er fysisk stygg med andre" død, jeg nevnte i HI og ørten ganger etter på at vi slår ned på atferd som skader han selv eller andre.

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja til helt normaltfungerende barn er dette helt fint. Når dette så er blitt sagt til barnet i barnehage og skole i  i 5-6 år uten resultat, hva da? Han var sikkert 1-2 år da vi først begynte å øve på dette. Skal vi fortsette med mer av det som ikke har fungert i år etter år eller skal vi begynne å tenke litt nytt? Skal vi tillate oss å tenke at kanskje for akkurat Ole, så har det ikke fungert å si til han gjentatte ganger år ut og år inn at han skal henge opp jakken sin? Da må man faktisk prøve noe annet. Det er det vi gjør nå. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Hvordan skal man lære barnet at jakken skal henge på knaggen dersom man slutter å trene på dette? Ikke ved å kjefte på han så klart, men ved å fortsette å minne han på det på en hyggelig måte. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å si at det du gjør er feil :)  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts kan forvente at de selv, ansatte på skolen og familie og venner som de omgås mye følger opp metoden som PP-tjenesten har rådet dem til. Andre folk kan ikke forventes å følge den metoden, noe ts bør informere barnet om. 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke si til gutten at "hvis du henger opp jakken din og gjør det du får beskjed om" så er det ingen som kjefter på deg? (Regner med han mener irettesetting er kjefting).

Anonymkode: 20ea3...4a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke si til gutten at "hvis du henger opp jakken din og gjør det du får beskjed om" så er det ingen som kjefter på deg? (Regner med han mener irettesetting er kjefting).

Anonymkode: 20ea3...4a0

JAAA!

Anonymkode: 95fb0...6da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting. Har dere prøvd å snakke med han? Skikkelig snakke med han? Forklare ting osv. Eller bare kjefte kjefte?isåfall skjønner jeg godt at selvtillitten er på bånn. 

Det er ikke enkelt når det en del utfordringer,det vet jeg. Men komner ofte langt med å snakke. Og konsekvenser for ting og klare regler og rammer. 

Da er det ekstra viktig  . Hva med belønningsystem?

Lykke til.

 

Anonymkode: 95fb0...6da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sirah skrev:

Hvordan skal man lære barnet at jakken skal henge på knaggen dersom man slutter å trene på dette? Ikke ved å kjefte på han så klart, men ved å fortsette å minne han på det på en hyggelig måte. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å si at det du gjør er feil :)  

Det er jo selvsagt også prøvd, år ut og år inn.  Måten vi skal gjøre det på nå er som sagt å fokusere på EN ting om gangen De ukene vi for eksempel fokuserer på å sitte stille på stolen så velger vi å ignorere jakken som blir kastet på gulvet. Da fokuserer vi kun på å sitte stille på stolen,  da minner vi han bare på det med å sitte stille, hver gang han får det til så roser masse for det. Etterhvert som denne ene tingen vi fokuserer på et mestret, så går vi videre, og da er det kanskje jakken på gulvet sin tur. Hvis vi skulle påpekt (hyggelig eller ikke) ALT han gjør galt i løpet av en dag så hadde det blitt veldig mye fokus på alt han gjør feil, og alt han ikke får til. Da blir det (slik det har vært i mange år nå) veldig mye negative tilbakemeldinger og veldig mye negativitet knyttet til min gutt i hverdagen. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts kan forvente at de selv, ansatte på skolen og familie og venner som de omgås mye følger opp metoden som PP-tjenesten har rådet dem til. Andre folk kan ikke forventes å følge den metoden, noe ts bør informere barnet om. 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

nei, alle andre skal få slippe å sette seg inn i metoden ja, men jeg kan også forvente at de holder seg unna mitt barn! Selv om hun ikke liker det, så kan hun få lov til å holde munn. Når hun i tillegg har fått beskjed om å holde seg unna og ikke kommentere, så forventer jeg at hun greier det. Hvorfor skal hun blande seg bort i hvordan jeg oppdrar mitt barn? Jeg syntes virkelig ikke det er for mye forventet. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke si til gutten at "hvis du henger opp jakken din og gjør det du får beskjed om" så er det ingen som kjefter på deg? (Regner med han mener irettesetting er kjefting).

Anonymkode: 20ea3...4a0

:rolleyes: ja det tror du ikke vi har prøvd?

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på en ting. Har dere prøvd å snakke med han? Skikkelig snakke med han? Forklare ting osv. Eller bare kjefte kjefte?isåfall skjønner jeg godt at selvtillitten er på bånn. 

Det er ikke enkelt når det en del utfordringer,det vet jeg. Men komner ofte langt med å snakke. Og konsekvenser for ting og klare regler og rammer. 

Da er det ekstra viktig  . Hva med belønningsystem?

Lykke til.

 

Anonymkode: 95fb0...6da

Ja herlighet! Tror du virkelig at vi har gått rett i kjefemodus og aldri i løpet av de 7 årene vi har hatt han har forsøkt å prate med han!? Vi har prøvd ALT! Vi har snakket, forklart, minnet han på, minnet han igjen, bedt pent, tryglet, kjeftet, bedt om unnskyldning for å ha kjeftet, bedt igjen om han kan gjøre som han får beskjed om etc. etc. etc. i 7 år har vi prøvd. 

Vi har prøvd belønningssystem, klistremerker, nonstop, rosiner, klinkekuler u name it. Selvsagt har vi prøvd. Jeg tror ikke folk med barn uten atferdsvansker skjønner hvor vanskelig dette er. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er tankevekkende at så mange mener at syvåringen med adferdsvansker skal klare å ta imot irettesettelser og gjøre som han får beskjed om til enhver tid, mens de har null forventninger til at den voksne og antakelig normaltfungerende nabodama skal gjøre det samme. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hactar skrev:

Synes det er tankevekkende at så mange mener at syvåringen med adferdsvansker skal klare å ta imot irettesettelser og gjøre som han får beskjed om til enhver tid, mens de har null forventninger til at den voksne og antakelig normaltfungerende nabodama skal gjøre det samme. 

SÅ sant!

Her er det rett og slett skremmende mye uvitenhet om atferdsvansker ute å går...

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, alle andre skal få slippe å sette seg inn i metoden ja, men jeg kan også forvente at de holder seg unna mitt barn! Selv om hun ikke liker det, så kan hun få lov til å holde munn. Når hun i tillegg har fått beskjed om å holde seg unna og ikke kommentere, så forventer jeg at hun greier det. Hvorfor skal hun blande seg bort i hvordan jeg oppdrar mitt barn? Jeg syntes virkelig ikke det er for mye forventet. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Nei, du kan ikke forvente at noen holder seg unna barnet ditt så lenge barnet ditt skal fungere i et samfunn. Alle mennesker må forholde seg til irettesettelser og annen respons fra folk rundt seg. At du har et ekstremt kontrollbehov når det gjelder barnet ditt, endrer ikke på det. Folk blander seg fordi de ikke syns at foreldrene gjør en god nok eller riktig jobb. Sånt må man tåle som foreldre. 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...