Gå til innhold

It takes a village, å irettesette andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 18.1.2018 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Hvis oppførselen hans plager henne på noen måte, har hun vel rett til å si fra?

Anonymkode: 20ea3...4a0

Helt enig. Jeg er en av de som irettesetter barn om nødvendig som ikke er mine. Hvis de gjør gærne ting får de klar beskjed. Det er ikke forskjell på å irettesette et barn med adferdsvansker og et som ikke har. Alle får lik behandling her. Spesielt når han har adferdsproblemer trenger han sikkert klar tale om hva som er akseptabelt og ikke. Er foreldrene for softe vil barna få enda større problemer ute i verden. Ikke gjør barna deres en bjørnetjeneste med å sy puter under armene!! Tenk at de skal bli likandes folk som voksne også. En mor og far kan elske et "troll", men resten av verden vil reagere og da må foreldre våkne opp. 

Anonymkode: 27ba9...48d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å forstå for foreldre med rolige barn hvordan det er å ha barn som har utfordringer med adferd.

Det er ikke alltid foreldre/oppvekstvilkårenes skyld og det er ikke konstant kjeft og avstraffelse som er løsningen.

Min medfølelse til TS.

Anonymkode: 3a955...344

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da virkelig ikke vanskelig. man kan jo bare bruke eksemplene jeg kom med tidligere og si at noen barn trenger litt ekstra hjelp. Jeg kan forsikre deg om at det ikke er et eneste barn i klassen hans som ikke vet veldig godt at min sønn er litt annerledes, man trenger ikke et spesifikt begrep for å snakke om det. Jeg tror det kan være fint for de andre barna å snakke om det også, det er ingen hemmelighet og ikke noe vi prøver å skjule eller skamme oss over. 

Vi kommer begge fra en annen kultur enn «søringan», og har en mer direkte og fargerik måte å beskrive og forklare ting på. Jeg er nok mer diplomatisk enn barnefar, men er «bare» bonusmamma, så barnefar har (stort sett) siste ord. Han har en enda mer direkte språkbruk enn hva jeg har, og jeg kan tenke meg til hvordan han vil forklare "atferdsproblemer", som ikke er et naturlig begrep i vår kultur.

Det kan godt tenkes at barnet ditt vil reagere på den beskrivelsen, hvis vår sønn hadde sagt det videre. Og det er jo noe barn ofte gjør. Men da får barnet ditt lære en viktig lærdom her i livet; at vi er ikke alle like. Noen kommer fra andre kulturer enn din egen, og det må respekteres, på samme måte som du forventer ovenfor ditt barn. Jeg tror det kan være fint for de andre barna å snakke om det også, vår kulturelle bakgrunn er ingen hemmelighet og ikke noe vi prøver å skjule eller skamme oss over. Den tiden er heldigvis over.

Anonymkode: d1f99...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Jeg er en av de som irettesetter barn om nødvendig som ikke er mine. Hvis de gjør gærne ting får de klar beskjed. Det er ikke forskjell på å irettesette et barn med adferdsvansker og et som ikke har. Alle får lik behandling her. Spesielt når han har adferdsproblemer trenger han sikkert klar tale om hva som er akseptabelt og ikke. Er foreldrene for softe vil barna få enda større problemer ute i verden. Ikke gjør barna deres en bjørnetjeneste med å sy puter under armene!! Tenk at de skal bli likandes folk som voksne også. En mor og far kan elske et "troll", men resten av verden vil reagere og da må foreldre våkne opp. 

Anonymkode: 27ba9...48d

Jeg er for at man skal irettesette barn som ikke oppfører seg, men her har denne dama fått beskjed fra skolen og AKS at hun skal la være. Men enda så klarer hun ikke å høre. 

Han har ett eget opplegg for læring, og hun saboterer. 

Tenker deg selv å være forelder til ett barn som gråter og er fortvilet, fordi at h*n tror at ingen like h*n, og at h*n aldri gjør noe bra, bare er dum og ikke klarer noen ting. 

Jeg er sikker på at du ville blitt knust av sorg for ditt eget barn. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS kan forsøke å holde barnet sitt unna denne nabodama, samt andre situasjoner der han kan få kjeft av andre voksne. Jeg jobber selv som lærer og det er veldig uvanlig at foreldre oppholder seg i garderoben utenfor klasserommene. På vår skole stiller ungene opp utenfor inngangen og blir hentet av læreren, foresatte er ikke med inn i selve skolebygget og kler av ungen sin. Så jeg synes hun er merkelig som blir med barnet sitt inn. Her kan læreren si ifra til henne. 

Barna får heller ikke lov til å oppholde seg i garderober unødvendig, så synes det er merkelig at sønnen din er så mye i garderoben at hun nesten daglig greier å irettesette han. 

Jeg synes også at du skal unngå sosiale arrangementer der hun er til stede, eller være med sønnen din slik at du kan påse at han ikke blir irettesatt. 

Anonymkode: 8d3e7...b23

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har sønnen din adferdsvansker? Kan det tenkes at dere har vært for slappe i oppdragelsen hittil?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg! Han bør gå på en spesialskole, der vil han ha personell som har kompetanse til å følge han opp. I en vanlig klasse  får han ikke den oppfølgingen han trenger og jeg regner med at han utgjør en stor utfordring for medelever og lærere. 

Men dessverre er det ikke slik den norske skolen fungerer, alle skal passe inn i enhetsskolen. Uavhengig av diagnoser, adferd og forutsetninger. Dette betyr i praksis en utrolig tøff hverdag for mange elever og lærere. 

 

Anonymkode: 8d3e7...b23

Vurdert privatskole ? Vet den internasjonale skolen i Stavanger har spesialopplegg for "smarte" "problembarn". 

det koster.. men det vil skåne gutten din og det vil skåne medelevene..

Anonymkode: 35c00...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å føle seg lei seg og misforstått er noe annet enn å ta det så inn over seg at de går rundt hvor dag og tror de er dumme/slemme/at alle hater dem etc. 

Jo jeg FORVENTER faktisk at hun skal greie å la vær å irettesette mitt barn, hun har fått gjentatte beskjeder og forklaringer, men turer likevel frem. Dette er ikke en vilkårlig fremmed person, dette er en voksen som min sønn er utsatt for daglig. 

Dette e å bruke energien min på å hjelpe mitt barn. 

Ts

Anonymkode: cfec1...4d5

Da må du finne en løsning slik at DU ikke utsetter henne for DITT barn..,

 

Anonymkode: 35c00...a63

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å føle seg lei seg og misforstått er noe annet enn å ta det så inn over seg at de går rundt hvor dag og tror de er dumme/slemme/at alle hater dem etc. 

Jo jeg FORVENTER faktisk at hun skal greie å la vær å irettesette mitt barn, hun har fått gjentatte beskjeder og forklaringer, men turer likevel frem. Dette er ikke en vilkårlig fremmed person, dette er en voksen som min sønn er utsatt for daglig. 

Dette e å bruke energien min på å hjelpe mitt barn. 

Ts

Anonymkode: cfec1...4d5

Vet du: her viser du at du ikke evner å se andres barn.. med første setning viser du at di ikke forstår hvordan andres barn kan ha det.. 

for et barn som alltid er "perfekt " er det helt GRUSOMT å bli misforstått - like jævlig som dor din gutt å hele tiden bli irettesatt..

Anonymkode: 35c00...a63

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting hvis han er et stort problem ute i gata, så må dere følge nøye med å ta han selv! Det verste jeg ser er foreldre som bare slipper ungene sine løs uten å irettesette. Det handler ikke om kjeft men å si klart i fra!! Jeg har en datter som er villstyring selv og jeg vil at andre også trer inn. Hun må følges spesielt nøye med når de er ute å leker alene. Jeg gir masse ros hele dagen, men er NØDT til å irettesette dårlig adferd. Belønningssystem fungerer bra på henne. Og å ta bort en gode som iPad som straff. Kjeft og rope skjer ikke, men jeg er streng og sier klart i fra når det er noe ellers vil hunikke skjønne. Hun sier forøvrig jeg ikke er for streng, men rettferdig. Barn blir trygg av klare rammer. 

Anonymkode: 27ba9...48d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting hvis han er et stort problem ute i gata, så må dere følge nøye med å ta han selv! Det verste jeg ser er foreldre som bare slipper ungene sine løs uten å irettesette. Det handler ikke om kjeft men å si klart i fra!! Jeg har en datter som er villstyring selv og jeg vil at andre også trer inn. Hun må følges spesielt nøye med når de er ute å leker alene. Jeg gir masse ros hele dagen, men er NØDT til å irettesette dårlig adferd. Belønningssystem fungerer bra på henne. Og å ta bort en gode som iPad som straff. Kjeft og rope skjer ikke, men jeg er streng og sier klart i fra når det er noe ellers vil hunikke skjønne. Hun sier forøvrig jeg ikke er for streng, men rettferdig. Barn blir trygg av klare rammer. 

Anonymkode: 27ba9...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skriver at alle skygger unna sønnen og at han føler alle er i mot ham og hater ham. Jeg tror det er som en direkte følge av hvordan har er mot de rundt seg. Slike barn trenger klare, trygge rammer rundt seg, for om han ikke endrer adferd så vil han alltid falle utenfor sosialt om dette ikke avlæres.

Jeg tror TS gjør sønnen en bjørnetjeneste ved å forstå ham ihjel og skylde på nabodama, for man kan støtte og forstå et barn uten å prøve å forandre hele verden rundt og normalisere dårlige handlinger.

Anonymkode: d8967...e60

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje nabokona er der for å beskytte sitt barn mot ditt? Det høres rart ut at hun er der daglig, nemlig, så om det stemmer så er det ikke uten grunn.

Vi hadde en gutt i klassen som ødela for andre og var voldelig. Tilslutt måtte foreldrene gå sammen i et møte med lærer og rektor og si samlet at det ikke var greit at barna stadig ble utsatt for vold av medeleven sin. Han måtte tilslutt overføres til en annen skole. 

Anonymkode: 11188...b2e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke alle her som sier seg uenig i måten foreldrene til gutten handler på, etter råd fra skole og ppt. Tror dere virkelig at dere vet bedre enn fagpersoner som ser barnet nesten hver dag, og kjenner både barn, foreldre og situasjon godt?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 12.40, AnonymBruker skrev:

De fleste barn tåler heller ikke å bli irettesatt av voksne hele tiden, hver dag, år ut og år inn. Der er mitt barn. Han får SÅ mye kjeft av voksne at han er helt på bunn. Hans selvbilde er totalt ødelagt og vi prøver så godt vi kan å prøve å bygge dette opp igjen, men denne forelderen saboterer.  

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Vurdert å flytte?? Ny skole?? Nytt sted?? Nye naboer?? Du virker veeeeldig sur gretten frustrert og lei når du blir sur for svar du får her inne. Du skriver folk svarer. Om man ikke er enig så er det sånn. Skjønner godt at det er leit for gutten din og deg. Utrolig trist. Men desverre så fins det enkelte folk som ikke er i stand til å ta innover seg noe eller bry seg om annet enn det de selv vil. Er det en lærer?eller mor til en annen?siden denne personen er overalt. På skolen. Fotball. Lekeplass osv. Har du prøvd å ta en skikkelig samtale istedenfor å være "bitch" når du snakker med hun? Eller bryr hun seg ikke i det hele tatt? Snakk med sønnen din,han er stor nok til å forstå. Si at han ikke må bry seg om hun. Hun bare er sånn og klarer ikke å la vær. At det ikke er han det er noe galt med men hun. Desverre alltid noen som  blander seg i alt. En gang løp faren til en venn av bsrnet mitt etter mine og noen andre barn for å kjefte på de. Når han kom hjem fikk han vite at det var hans barn som hdde vært slem og ikke mine eller de andre  og at hans barn løy. Må være utrolig flaut... få fakta på bordet. Og slutt å løp etter andres barn... 

Lykke til.

 

Anonymkode: 95fb0...6da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurdert å flytte?? Ny skole?? Nytt sted?? Nye naboer?? Du virker veeeeldig sur gretten frustrert og lei når du blir sur for svar du får her inne. Du skriver folk svarer. Om man ikke er enig så er det sånn. Skjønner godt at det er leit for gutten din og deg. Utrolig trist. Men desverre så fins det enkelte folk som ikke er i stand til å ta innover seg noe eller bry seg om annet enn det de selv vil. Er det en lærer?eller mor til en annen?siden denne personen er overalt. På skolen. Fotball. Lekeplass osv. Har du prøvd å ta en skikkelig samtale istedenfor å være "bitch" når du snakker med hun? Eller bryr hun seg ikke i det hele tatt? Snakk med sønnen din,han er stor nok til å forstå. Si at han ikke må bry seg om hun. Hun bare er sånn og klarer ikke å la vær. At det ikke er han det er noe galt med men hun. Desverre alltid noen som  blander seg i alt. En gang løp faren til en venn av bsrnet mitt etter mine og noen andre barn for å kjefte på de. Når han kom hjem fikk han vite at det var hans barn som hdde vært slem og ikke mine eller de andre  og at hans barn løy. Må være utrolig flaut... få fakta på bordet. Og slutt å løp etter andres barn... 

Lykke til.

 

Anonymkode: 95fb0...6da

Her har du mye rett: sønnen til ts er faktisk 7 år, og som regel så forstår de mye i den alderen når folk forklarer. Har en mistanke om at ts er litt for overbeskyttende istedet for å tøffe opp gutungen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, Fluttershy said:

Jeg skjønner ikke alle her som sier seg uenig i måten foreldrene til gutten handler på, etter råd fra skole og ppt. Tror dere virkelig at dere vet bedre enn fagpersoner som ser barnet nesten hver dag, og kjenner både barn, foreldre og situasjon godt?

Måten TS presenterer historien på gjør at jeg mistenker at hun ser den med kraftige mammabriller på. Om det stemmer at det er én person som ødelegger for dette barnet så burde ppt og andre rundt ha blitt klar over det for lenge siden. Mye som tyder på at dette ikke henger 100% på greip her..

Anonymkode: d8967...e60

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fluttershy skrev:

Jeg skjønner ikke alle her som sier seg uenig i måten foreldrene til gutten handler på, etter råd fra skole og ppt. Tror dere virkelig at dere vet bedre enn fagpersoner som ser barnet nesten hver dag, og kjenner både barn, foreldre og situasjon godt?

Helt enig! Jeg syntes dette hørtes kjempelurt ut jeg. Nå har man i 7 år prøvd å irettesette gutten for alt han gjør galt, og det funker tydeligvis ikke, så å heller fokusere på å rose det gutten gjør bra og så heller plukke ut en og en ting å forbedre seg på hørtes ut som en kjempeplan. TS sier jo at de reagerer hvis han skader andre og noe annet syntes jeg faktisk ikke andre foreldre skal legge seg opp i.

TS har all rett til å oppdra sitt barn annerledes enn det andre foreldre mener er riktig, ingen barn er like og det som er rett for ett barn og en familie er ikke det for andre Hun har funnet noe, i samarbeid med profesjonelle, som fungerer for hennes barn det er jo bare tipp topp, og så skal denne damen komme å legge seg oppi ting? Jeg hadde blitt fly forbanna om det var meg. 

TS, prøv å få skolen til å si fra til henne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med ts. Etter råd fra skole og ppt bør man finne andre måter for denne gutten. Jeg er heller ikke noe glad i at andre irrettesetter mitt barn, særlig ikke i mitt hjem, ei heller i min hage. Når vi er tilstede klarer vi det selv. Her ville jeg fått skolen og ppt til å snakke med vedkommede, be fe forklare hva hun gjør med barnet ditt. 

Anonymkode: 115ee...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være rom for å irettesette andres barn om nødvendig, men så var det å vurdere når det er nødvendig, da.

Jeg griper inn hvis det blir for mye herjing hjemme hos meg, men presser ikke den kresne gjesten til å spise grønnsaker selv om mine egne må smake på alt, for eksempel. 

I garderoben på skolen, ville jeg bare blandet meg ved plaging eller vold. Om klassekameraten ikke klarer å stå i kø eller henge opp jakka si, legger ikke jeg meg opp i det selv om jeg krever det av min sønn.

Sønnen min skjønner helt fint konseptet at jeg har ansvaret for å veilede ham, mens noen andre tar tak i oppførselen til de andre. Hvis man da i tillegg har en forklaring på hvorfor den andre gutten ikke klarer å stå i ro, skulle det være helt uproblematisk å skygge banen og la de ansvarlige stå for disiplinen. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...