Gå til innhold

It takes a village, å irettesette andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så frustrert! Jeg har en sønn med atferdsvansker, han opplever daglig MASSE negativ oppmerksomhet fra voksne. Han har et selvbilde på 0, han er 7 år og sier ting som ‘alle hater meg’/‘ingen liker meg’/‘alle vil at jeg ikke er der’. 

Skolen og ppt foreslår at vi fokuserer på EN negativ ting om gangen og gir masse positiv oppmerksomhet for ting han gjør bra.  

Problemet er moren til en i klassen ( som også er en nabo av oss  som har veldig sånn ‘it takes a village’-holdning til barneoppdragelse. Hun kjefter løs på sønnen min for det ene og det andre. Jeg har prøvd å si fra til henne om hvordan situasjonen er og at vi ikke irettesetter en del ting akkurat nå ( med mindre det er til skade for han selv eller andre barn) men nei da, hun trår stadig til! 

Hvordan 

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... få henne til å slutte? Skjønner ikke denne trangen til å irettesette andres barn. VI oppdrar han, DU trenger ikke bry deg!

 

ts

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oppførselen hans plager henne på noen måte, har hun vel rett til å si fra?

Anonymkode: 20ea3...4a0

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ adferd som er til plage for andre må jo forhindres. Om det er umulig å forhindre dette er det ikke rart hun reagerer. Tror andre hadd kjeftet på hunden min om den løp rundt og gjorde fra seg i andres hager f.ex, derfor forhindrer jeg dette (dårlig sammenligning men jeg har ikke barn)

Anonymkode: bc2ed...52e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som nekter å korrigere og irettesette egne barn kaller det ofte "kjefting" når andre oppdrar barna for dem- samme hvor forsiktig og innpakka i bomull det blir sagt. 

Ingen barn har godt av å bli behandla som "special snowflakes"! De blir sjelden sympatiske og velfungerende voksne etter min erfaring.

Anonymkode: d8967...e60

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..her kommer det litt ann på hva hun pirker på synes jeg.. Om det er noe som er plagsomt eller til ulempe for andre så må hun jo få si ifra, eller stå opp for sitt eget barn. 

Hvis hun kjefter for ting som går under vanlig oppdragelse/folkeskikk, (som å si takk/vær så snill, holde for munnen når man hoster, ikke spise med hendene, la gjester få forsyne seg først etc,) så syns jeg hun kan holde seg unna og la dere gjøre jobben deres slik dere mener det er best. Da kan du si klart og tydelig fra om at det er kun DU som skal oppdra deres barn. 

Anonymkode: edad4...bf5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Tar det en villa å irettesette andres barn? Koster vel ikke villaen å be krapylfrøa se til helvete å pelle seg vekk?

Anonymkode: 629c8...87d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med å irrettesette for mye for det gir lavt selvbilde for barn over tid. Om man ønsker perfeksjon fra andre burde man kanskje heller gå i seg selv og jobbe litt med egne problemer. 

Anonymkode: ddd81...79d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skal være forsiktig med å irrettesette for mye for det gir lavt selvbilde for barn over tid. Om man ønsker perfeksjon fra andre burde man kanskje heller gå i seg selv og jobbe litt med egne problemer. 

Anonymkode: ddd81...79d

Om dette gjaldt en av de andre foreldrene og det ikke gjelder alle så blir det vel neppe noe som skjer "over tid". 

De fleste barn tåler å bli korrigert på en rolig og trygg måte. I mange tilfeller er det heldigste på sikt enn å få sydd puter under armene på en.

Anonymkode: 11188...b2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Tar det en villa å irettesette andres barn? Koster vel ikke villaen å be krapylfrøa se til helvete å pelle seg vekk?

Anonymkode: 629c8...87d

Ikke 'villa' men landsby. Har du ikke hørt det ordtaket?

Anonymkode: 20ea3...4a0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dette gjaldt en av de andre foreldrene og det ikke gjelder alle så blir det vel neppe noe som skjer "over tid". 

De fleste barn tåler å bli korrigert på en rolig og trygg måte. I mange tilfeller er det heldigste på sikt enn å få sydd puter under armene på en.

Anonymkode: 11188...b2e

Ikke hvis det blir for mye av det og på konstant negative måter uten at barnet får uttrykke seg. Da tar barn det negative innover og det gir lavt selvbilde isteden. Det gir rolige barn men det gir en svært dårlig effekt for barnets del over tid. 

Anonymkode: ddd81...79d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis det blir for mye av det og på konstant negative måter uten at barnet får uttrykke seg. Da tar barn det negative innover og det gir lavt selvbilde isteden. Det gir rolige barn men det gir en svært dårlig effekt for barnets del over tid. 

Anonymkode: ddd81...79d

Og atferdsvanskene kommer ut på andre måter i stedet. 

Anonymkode: ddd81...79d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis det blir for mye av det og på konstant negative måter uten at barnet får uttrykke seg. Da tar barn det negative innover og det gir lavt selvbilde isteden. Det gir rolige barn men det gir en svært dårlig effekt for barnets del over tid. 

Anonymkode: ddd81...79d

Imho

Anonymkode: ddd81...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis det blir for mye av det og på konstant negative måter uten at barnet får uttrykke seg. Da tar barn det negative innover og det gir lavt selvbilde isteden. Det gir rolige barn men det gir en svært dårlig effekt for barnets del over tid. 

Anonymkode: ddd81...79d

Det er viktig å lære barn forskjell på riktig og galt. Gjør de noe galt skal man selvfølgelig irettesette dem. Hvordan skal de ellers lære hva som er rett og hva som er galt?

Anonymkode: 20ea3...4a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 'villa' men landsby. Har du ikke hørt det ordtaket?

Anonymkode: 20ea3...4a0

Det har jeg og jeg vet hva det betyr. Skulle bare tulle litt siden jeg syns det er så teit med sånne engelske uttrykk/ordtak i norsken. 

Anonymkode: 629c8...87d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg og jeg vet hva det betyr. Skulle bare tulle litt siden jeg syns det er så teit med sånne engelske uttrykk/ordtak i norsken. 

Anonymkode: 629c8...87d

Hehe, ok :)

Anonymkode: 20ea3...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis oppførselen hans plager henne på noen måte, har hun vel rett til å si fra?

Anonymkode: 20ea3...4a0

nei det har hun ikke, det er mitt barn og det er jeg som skal oppdra han, ikke nabokjærriga. Han blir kjeftet på av voksne hele dagen og har som følge av dette fått veldig dårlig selvtillit. Hun påfører han traumer. Vi har valgt en måte å gjøre dette på som hun saboterer. Med mindre han skader seg selv eller andre, så bør hun holde kjeft. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...