Gå til innhold

Trine Skei Grande saken- Nå med fakta


Gjest HanenIFlokken

Anbefalte innlegg

På 18.1.2018 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Det gjøres et poeng ut av at personen ikke var medlem av Venstre, men hvis denne festen er hva det sies å være, så var jo dette en fest full av de mektigste personene i landet. Og en full 17-åring. 

Å påstå at det ikke er noe skjevt maktforhold blir bare helt fjernt. 

Anonymkode: b8fd6...02e

Hva, konkret, gjør forholdet til et skjevt maktforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.1.2018 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Tabben hennes, var at hun gikk til avisen etter at de ble enig å ikke si noe. Nå er historien at han er en overgriper. Han dro meg bak huset og hoppet på meg. Tror neppe han vil leve med de ryktene. Det smeller en dag i media.  

Anonymkode: 46db4...fd1

Løgn. Historien er ikke at han er en overgriper.

Dere løgnere må slutte å lyve fordi dere har en agenda.

Jeg mener, jeg hater Venstre av hele mitt hjerte, men jeg bryr meg i det minste om fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 21.51, Overrasket skrev:

Aaaaaaltså ... Januar 2018 (nå): Er 26 år. Sommeren 2008 (som 9,5 år siden), kan fult mulig, og til og med realistisk sett, ha vært 17 år. Så slutt med denne svartmalingen basert på ett (!) års forskjell. 

Grande fremstiller seg ikke som offer. Når hun sier, hvis sitatet er rett, at han "hoppet på henne", så er det en talemåte for å beskrive frivilligheten fra hans side. Det er ikke en fordling av offer-rolle. 

Og de fleste av oss vet hvordan hormon-rike tenåringer kan være. Noen tenåringer er ikke ofre, de vet rett og slett meget godt hva de gjør (uten at jeg skal si kategorisk at jeg vet at det gjelder i denne saken). 

Personene dette gjelder har ingen relasjon i et lederhierarki eller på annet hvis er deltagende i samme organisasjon. De var begge over den seksuelle lavalderen. De var trolig fulle, men hvor fulle og hvem som var mest full vites ikke. Dette førte da til frivillig sex mellom to samtykkende individer, på et jorde, om sommeren. Og for å være ærlig, litt sex i en blomstereng en sommerkveld, det har vi alle gjort. 

Dette er en juridisk ikke-sak og et forsøk på en heksejakt der det ikke er noen heks. Bare to sommerkåte, fulle personer. Og det bør vi rett og slett ikke mene så mye om at vi påtar oss dommer-rollen.

Det er godt med et rasjonelt innlegg i et hav av idioti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mor til tenåringer og er temmelig rystet over denne saken.

Javisst er det saker i media som er like graverende, om ikke mer, enn denne, men de omfattes ikke av denne tråden.

Jeg hadde tatt det veldig tungt om et av mine barn hadde vært utsatt for noe lignende. Det hadde vært utrolig tungt om en voksen på min egen alder hadde opplevd det som greit å ta seg til rette med en av dem på denne måten.

Jeg føler sterkt med foreldrene i denne saken. Selv om gutten/mannen nå er eldre enn på tidspunktet for hendelsen, så må dette ha vært tøft for foreldrene, både da det skjedde og senere.

Anonymkode: bcfdc...e89

"Utsatt"? Du er helt på bærtur. Gutten selv sier at det var 100% frivillig fra hans side.

Du tenker irrasjonelt fordi du ikke liker tanken på at barna dine knuller. Men det vil de gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Horten Market skrev:

VG skriver at han ikke var medlem i Venstre. Jenta til Søviknes var heller ikke medlem i Venstre. ;) Ikke i FrP heller, men i FPU, som er en annen organisasjon.

Det er FrPs ungdomsorganisasjon og et arrangement i regi av organisasjonen, og uansett voldtok han henne (hun meldte selv fra om at det var en voldtekt, i motsetning til gutten som knullet TSG helt frivillig).

Sitat

Det er ingen som har greid å forklare, uten bruk av ukvemsord, hvorfor et medlemskap skal utløse moralsk fordømmelse.

Det er misbruk av overmaktsforhold.

Sitat

Angivelig er argumentet at det er vanskeligere å sette grenser mot en myndighetsperson. Tenk det, du. Hvis du ikke evner å stå opp for deg selv, så legges ansvaret over på andre. Det er helt sinnssykt. Regelen er klekket ut av kvinnebevegelsen, for kvinner. Som selvfølgelig kan ta vare på seg selv. Hvem kan stille spørsmål ved det?

Ja, liberalister mener som regel at mennesker ikke har menneskelige egenskaper. Tenk det, det er lover mot sex gjennom misbruk av overmaktsforhold nettopp fordi mennesker har menneskelige egenskaper.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er uproblematisk at en person i en maktposisjon og 20+ år eldre enn en full ung gutt eller jente på 16/17 år utnytter dem?

Anonymkode: 6379d...035

Poenget her er jo nettopp at hun ikke har utnyttet noen, og ikke brukt sin maktposisjon for å skaffe seg sex.

At en person har makt et eller annet sted betyr ikke at de ikke skal kunne ha sex i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, jabx skrev:

16-åringen ble voldtatt av Søviknes, og hun var vel også i partiet. Hun sa selv at hun ble voldtatt og gikk selv ut med saken.

Nå må du slutte å spre løgner om dette. Etterforskningen viste at forholdet ikke var voldtekt. Saken mot Søviknes ble henlagt av statsadvokaten fordi intet straffbart hadde skjedd. Hvorfor har du ikke respekt for rettsavgjørelser?

Jenta gikk ikke ut på egen hånd. Ikke anmeldte hun forholdet heller. Saken kom opp i en intern maktkamp. Som har blitt et så vanlig virkemiddel for kvinner som vil opp og frem, at reelle overgrep drukner i mengden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så mener du at TSG ikke er 20+ år eldre enn han?

Irrelevant. Han var over 16.

Sitat

Mener du at TSG som da var nestleder i Venstre ikke var i en maktposisjon i forhold til en gutt på 16/17?

Korrekt. Han var ikke medlem i organisasjonen hennes.

Sitat

Mener du at en ung gutt på 16/17 er ved sine fulle fem og kan ta helt rasjonelle besluttninger?

Anonymkode: 6379d...035

 

Det mener åpenbart lovgiver, siden den seksuelle lavalder er satt til 16 år.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Horten Market skrev:

Nå må du slutte å spre løgner om dette. Etterforskningen viste at forholdet ikke var voldtekt. Saken mot Søviknes ble henlagt av statsadvokaten fordi intet straffbart hadde skjedd. Hvorfor har du ikke respekt for rettsavgjørelser?

Jenta gikk ikke ut på egen hånd. Ikke anmeldte hun forholdet heller. Saken kom opp i en intern maktkamp. Som har blitt et så vanlig virkemiddel for kvinner som vil opp og frem, at reelle overgrep drukner i mengden.

Greit, etterforskningen viste at det ikke var voldtekt. Men jenta følte seg voldtatt og fikk store problemer etterpå nettopp fordi hun følte seg seksuelt utnyttet. Det gjorde ikke gutten som hoppet på TSG.

Hvilken maktkamp og hvilken kvinne snakker du om?

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så mener du at TSG ikke er 20+ år eldre enn han? Mener du at TSG som da var nestleder i Venstre ikke var i en maktposisjon i forhold til en gutt på 16/17? Mener du at en ung gutt på 16/17 er ved sine fulle fem og kan ta helt rasjonelle besluttninger?

Anonymkode: 6379d...035

Jo

Ja

ja

Anonymkode: 1173a...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Horten Market skrev:

VG skriver at han ikke var medlem i Venstre. Jenta til Søviknes var heller ikke medlem i Venstre. ;) Ikke i FrP heller, men i FPU, som er en annen organisasjon. Når VG skriver Venstre kan vi ikke tolke det som Unge Venstre. Mulig sløvheten til journalisten er så stor at også resten av artikkelen må tas med en klype salt. I det hele tatt er det så mye uavklart i saken, nettopp derfor burde media ha skrevet om den tidligere, og grundigere når de først tar den opp nå.

Søviknes var utstøtt fra rikspolitikken i 15 år. Uten denne saken hadde han vært leder i FrP, isteden ble det Jensen som fikk det vervet.

TSG har nytt godt av øredøvende taushet om sin sak i 10 år.

Det er ingen som har greid å forklare, uten bruk av ukvemsord, hvorfor et medlemskap skal utløse moralsk fordømmelse. Dette henger ikke på greip.

Angivelig er argumentet at det er vanskeligere å sette grenser mot en myndighetsperson. Tenk det, du. Hvis du ikke evner å stå opp for deg selv, så legges ansvaret over på andre. Det er helt sinnssykt. Regelen er klekket ut av kvinnebevegelsen, for kvinner. Som selvfølgelig kan ta vare på seg selv. Hvem kan stille spørsmål ved det?

TSG var profilert stortingsrepresentant og nestleder i Venstre. Hva kunne et medlemskap i Unge Venstre legge til som skulle gjøre det enda vanskeligere å sette grenser? At hun var pappas sjef i partiet har mye mer å si.

Nå sliter du...... 

Privat fest kontra partiarrengement

Frpu kontra Frp? Frpu noe helt annet enn Frp? 

Du tolker det sån at gutten muligens er med i unge Venstre? 

Anonymkode: 6b80e...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du misforstått.  Er man medlem av Unge Venstre så er man medlem av Venstre i denne konteksten. Er man ikke i Venstre så er man heller ikke i Unge Venstre. På samme måte som er man ikke i Venstre så er man heller ikke i Oslo Venstre.  Ungdomspartiene er organisert på lik måte som fylkeslagene. De er ikke selvstendige organisasjoner.  

Anonymkode: 2e54a...b46

Dette er ikke så viktig, men rett skal være rett. Dette står i Venstres vedtekter:

Sitat

 

Venstre har følgende tilknyttede selvstendige og likestilte organisasjoner hvis representasjon i Venstres organer fordeles i disse vedtekter:

    Norges Unge Venstre (NUV),
    Norges Venstrekvinnelag (NVK) og
    Norges Liberale Studentforbund (NLSF).

 

Partienes ungdomsorganisasjoner har en selvstendig organisering, et selvstendig partiprogram, og er ofte i opposisjon til moderpartiets politikk. Gir medlemskap i NUV stemmerett på Venstres landsmøte?

Likevel har du rett i at i foreliggende kontekst kan Venstre og Unge Venstre forstås som en enhet. Men jeg har altfor mye erfaring med politikere og journalister som opererer med pinlig nøyaktigheter, og unndrar seg kritikk ved å vise til at "det var ikke det jeg svarte på", til å anta at Venstre i VGs artikkel underforstått er Unge Venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, jabx said:

Hva, konkret, gjør forholdet til et skjevt maktforhold?

Den enorme aldersforskjellen. 

Anonymkode: 45b61...af2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, jabx skrev:

Giske fikk ikke sparken for å ha kysset en jente, men for å ha gjentatte ganger utsatt kvinner for sextrakassering. Altså utsatt dem for ufrivillig, uønsket seksuell oppmerksomhet.

Og han gav seg når han ble avvist...

Når ble misslykket sjekking forbudt?

Anonymkode: ace47...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

16-åringen ble voldtatt av Søviknes, og hun var vel også i partiet. Hun sa selv at hun ble voldtatt og gikk selv ut med saken.

Nei. Etterforskningen viste at det ikke var tilfellet.

Anonymkode: ace47...515

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, jabx skrev:

Jo, det gjør de. De løy. De skrev at hun presset seg på ham, at han er et offer, og at han ble traumatisert av hendelsen. Løgn, alt sammen.

Skrev de at han var et offer? Nå er det vel du som farer med løgn her. Og når det gjelder det andre så er jo det hva de har fått opplyst av foreldrene hans.

Anonymkode: ace47...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Hva, konkret, gjør forholdet til et skjevt maktforhold?

Alder. Er det så vanskelig for deg? Hvorfor tror du sex med unger er ulovlig? 

Anonymkode: ace47...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Irrelevant. Han var over 16.

Korrekt. Han var ikke medlem i organisasjonen hennes.

Det mener åpenbart lovgiver, siden den seksuelle lavalder er satt til 16 år.

Hva syns du om gamle menn som har sex mef 14 årige jenter jabx? Greit så lenge det er den sksuelle lavalderen i landet?

Anonymkode: ace47...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Greit, etterforskningen viste at det ikke var voldtekt. Men jenta følte seg voldtatt og fikk store problemer etterpå nettopp fordi hun følte seg seksuelt utnyttet. Det gjorde ikke gutten som hoppet på TSG.

Hvilken maktkamp og hvilken kvinne snakker du om?

Og jeg føler meg voldtatt og utnyttet av deg. Jeg krever at du skal fjernes fra forumet på dette grunnlaget.

Anonymkode: ace47...515

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...