Gå til innhold

Hvor lenge sammen før man begynner å planlegge baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må man nødvendigvis alltid «vente disse par årene» først, dersom man kjenner hverandre, familiene, styrker og svakheter godt? Jeg synes nesten det er blitt litt en slags «norm» at man MÅ jo ha vært sammen så å så lenge før man begynner å prøve. Uten at jeg helt klarer å se at det nødvendigvis alltid er det riktige.

Anonymkode: ddf15...083

Ja, leser du ikke disse trådene om fæle svigers, ikke enige om bosted, ikke enige om ditt og datt - for det tenkte de ikke på før barna kom... Tror mange småbarnsforeldre som skiller seg kunne unngått nettopp dette hvis ting var mer på stell før babyen kom til verden (før familielivet kom som et sjokk...). Gjelder jo ikke alle, men i veldig mange tileller. 

Anonymkode: 74a84...561

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, leser du ikke disse trådene om fæle svigers, ikke enige om bosted, ikke enige om ditt og datt - for det tenkte de ikke på før barna kom... Tror mange småbarnsforeldre som skiller seg kunne unngått nettopp dette hvis ting var mer på stell før babyen kom til verden (før familielivet kom som et sjokk...). Gjelder jo ikke alle, men i veldig mange tileller. 

Anonymkode: 74a84...561

Nei, men her snakker jeg om dersom man faktisk vet at man vil bo et spesifikt sted, dersom man har møtt og kjenner hverandres familier godt osv. Jeg tror god kommunikasjon er nøkkelen til alt og kan løse veldig mye av disse tingene - uten at man nødvendigvis må ha bodd sammen i to-tre år før man tør å begynne og prøve.

Anonymkode: ddf15...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, leser du ikke disse trådene om fæle svigers, ikke enige om bosted, ikke enige om ditt og datt - for det tenkte de ikke på før barna kom... Tror mange småbarnsforeldre som skiller seg kunne unngått nettopp dette hvis ting var mer på stell før babyen kom til verden (før familielivet kom som et sjokk...). Gjelder jo ikke alle, men i veldig mange tileller. 

Anonymkode: 74a84...561

Man kan både ha blitt kjent med svigers og allerede ha ordnet seg bosted før det har gått flere år. Vi unnagjorde det de første seks månedene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var begge i 30 årene og så etter en partner å stifte familie med, så det var et naturlig tema for oss ganske tidlig. Fikk barn etter to år

Anonymkode: e0974...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men må man nødvendigvis alltid «vente disse par årene» først, dersom man kjenner hverandre, familiene, styrker og svakheter godt? 

Anonymkode: ddf15...083

Er det hvis man er venner fra før av du tenker på?

Jeg var nær venn med eksen fra før (venner i flere år), og han kjente familien min også - men å være sammen som kjærester opplevdes likevel som noe helt annet. Vi måtte liksom bli kjent med hverandre helt på nytt. Selv om jeg ikke hadde trodd det før vi ble sammen. Men det var jo mange områder vi ikke kjente hverandre på: seksuelt, hemmeligheter, framtidsplaner som par osv. 

Anonymkode: b3aac...d31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pompom skrev:

Man kan både ha blitt kjent med svigers og allerede ha ordnet seg bosted før det har gått flere år. Vi unnagjorde det de første seks månedene. 

Dere ble supergodt kjent med hverandres familier og kjøpte bolig stor nok til å oppdra barn i,på 6 mnd? Da vil jeg gjerne ha litt av det dere går på.... 

Anonymkode: b3aac...d31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ideellt sett ville jeg helst hatt minst 5 år sammen før vi fikk barn. 

Men siden vi fant kjærleiken seint i livet, hadde vi ikke tid til å vente lenger, så vi begynte prøvingen etter å ha vært sammen i drøye 2 år, samboere i litt under ett år. 

Anonymkode: dbdc6...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk barn sammen etter 2 år. Begge ønsket barn og vi passet godt sammen. Ting har hatt sine opp og nedturer men det er helt naturlig, kjærligheten har stått stødig hos oss gjennom to graviditeter og vi har vært sammen i 9 år og gifter oss til sommeren :)

Anonymkode: 9b226...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere ble supergodt kjent med hverandres familier og kjøpte bolig stor nok til å oppdra barn i,på 6 mnd? Da vil jeg gjerne ha litt av det dere går på.... 

Anonymkode: b3aac...d31

Han var halvveis ferdig med å bygge hus da vi begynte å date. Bor i tomannsbolig med foreldrene hans (ene del med to soverom, andre del med fem). Vi spiste søndagsmiddag med mine foreldre så og si hver søndag fra vi møttes, og har vært på sommerferie og feiret jul med begges familier allerede. Vi har vært sammen halvannet år. Null stress med riktige prioriteringer, i hvert fall familie-delen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner å prøve nå, etter nesten 5 år sammen. Syns ikke det er noen norm eller fasit på dette. Kunne gått startet før, men vi ville reise mer og bytte jobb først :)

Anonymkode: 733ad...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har vært sammen i flere år men som har gått fra hverandre etter å ha flyttet sammen. Problemet har da vært husarbeide, matlaging osv. Og det at de faktisk ikke liker hvordan partner hånterer husdyr. Behandler venner og familie osv.

En blir mye mer kjent med hverandre etter en stund i samme bolig. Og glansbildet av partner som man er forelsket i rakner. Det er ikke alle som utgir seg for den de er, noe som da lettere oppdages.

Det å ikke ta seg tid til å bli kjent og å leve og fungere sammen i hverdagen, før man velger å få barn. Det er bare egoistisk og mindre klokt. 

Anonymkode: be49f...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktigere å vurdere hvor gammel man er og hvor man er i livet, enn hvor lenge man har vært sammen. 

Vi møttes som 20 åringer. Barn ble aktuelt etter 12 år sammen, hvorav 5 som gift. Før det var det så mye annet vi ville gjøre, både hver for oss og sammen. Det var utveksling til utlandet, mastergrader, karrierer,  konserter, gode restauranter og nye byer å se. Vi nøt rett og slett livet, hverandre og forelskelsen. 

Hadde jeg møtt noen i dag og fortsatt vært barnløs ville jeg prøvd allerede etter noen måneder. Selv om forholdet ikke hadde vart er jeg nå på et sted i livet der barn er riktig. 

Anonymkode: 79c63...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk barn etter 10 år sammen. Hadde bodd sammen i 8 og vært gift i over 2 år. Nå ble vi sammen da vi var 18 og livene våre var i en voldsom endring med studier og jobb. Vi hadde noen drømmer vi ville oppnå før vi skiftet fokus :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært sammen i 1 år snart, har ikke barn men har pratet om det. Vi ønsker oss barn snart og planlegger å begynne i år

Anonymkode: c8fb8...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært sammen i et halvt år og kjent hverandre i 8 måneder. Er voksne begge to, forhold bak oss og føler oss klare for familielivet og vil bare dele fremtid sammen, barn planlegges! :) 

Anonymkode: 3e2d0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg møtt noen i dag og fortsatt vært barnløs ville jeg prøvd allerede etter noen måneder. Selv om forholdet ikke hadde vart er jeg nå på et sted i livet der barn er riktig. 

Anonymkode: 79c63...1d0

Tenk om det er noen du ikke klarer å samarbeide med? Siden du synes det er greit å få barn med noen du ikke kjenner godt. 

Anonymkode: b3aac...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer... hva tenker dere om tiden før man er klar for å snakke om å prøve å bli gravide?

Si gjerne hvor lenge dere har vært kjærester, samboere og så babyplanlegging...

Anonymkode: 56fd2...7f9

Vi begynte å snakke om barn og familie allerede etter 6 mnd sammen, da flyttet vi også sammen. Vi var uten prevensjon i 2.5 år før vi ble gravide nå. 

Vi er nå 25 og 28 år.

Anonymkode: e7f83...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere ble supergodt kjent med hverandres familier og kjøpte bolig stor nok til å oppdra barn i,på 6 mnd? Da vil jeg gjerne ha litt av det dere går på.... 

Anonymkode: b3aac...d31

Så alle som skal ha barn må ha kjøpt seg bolig på 130 kvm da eller?

Anonymkode: e7f83...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var sammen i to år, bodde sammen i to mnd før vi ble gravid. Det var planen vår hele tiden :) 

Anonymkode: 81f06...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alle som skal ha barn må ha kjøpt seg bolig på 130 kvm da eller?

Anonymkode: e7f83...937

Nei, men 28 kvadrat er litt trangt kanskje? 

Jeg brukte forøvrig mer enn 6 mnd på å kjøpe en 80 kvadrat, du vet, budrunder. 

Anonymkode: b3aac...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...