Gå til innhold

"Godrasist" vinner Zola-prisen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://gooding.blogg.no/1516193522_godrasist_vinner_zolaprisen.html

Sitat

Jenny Skavlans tilstedeværelse i "Nesten voksen" går altså på "bekostning av andre" simpelthen fordi hun er hvit.

Denne type retorikk er godt kjent; det var slik rasister snakket om afroamerikanere til daglig helt ut i 1900-tallet og eksisterer fremdeles i ytterliggående protorasistiske miljøer.

Nå har nyrasistene - eller "godrasister" - omfavnet denne retorikken til å "ta igjen" mot de hvite.

Jeg visste ikke helt hva i teksten jeg skulle sitere, for det var så mye å ta av, jeg anbefaler dere å lese hele artikkelen siden det ikke er lov å sitere så mye her.

Hva synes dere om at en åpenbar rasist kan være mottaker av en slik pris? Hun uttrykker jo akkurat det motsatte av hva prisen representerer.

 

Sitat hentet fra Wikipedia. https://no.wikipedia.org/wiki/Zola-prisen

Sitat

Zola-prisen, forening til fremme av sivilt mot ble stiftet 12. oktober 1998, under navnet «Foreningen til fremme av sivilt mot», men skiftet navn til Zola-prisen i 2011.

Foreningen deler hvert år ut en pris, kalt Zola-prisen; prisen tildeles «personer som åpent og uredd har avdekket eller motarbeidet forhold som truer menneskeverd, demokrati og rettssikkerhet i Norge. Foreningen ønsker å inspirere enkeltpersoner til å vise sivilt mot gjennom utdelingen av prisen.

 

Anonymkode: 253fe...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"avdekket eller motarbeidet forhold som truer menneskeverd, demokrati og rettssikkerhet i Norge"

Er det noe som truer Norge, demokrati og menneskerettigheter så er det Islam, det og høy belastning på velferds Norge, de burde heller gi prisen til Listhaug.

Endret av kat-e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kat-e skrev:

"avdekket eller motarbeidet forhold som truer menneskeverd, demokrati og rettssikkerhet i Norge"

Er det noe som truer Norge, demokrati og menneskerettigheter så er det Islam, det og høy belastning på velferds Norge, de burde heller gi prisen til Listhaug.

Selvfølgelig, men det passer ikke inn i det venstreorienterte narrativet. Listhaug står for å ta vare på det flotte vi har, mens Sumaya representerer venstresidens multikulturelle utopi.

Anonymkode: 253fe...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg er en slagmark

Hatet rettes mot nordmenn, som et svar til hatet nordmenn retter mot henne: «Innse med en gang at du er uvelkommen, uønsket, en byrde / Det svir mindre da», skriver Jirde Ali. Et dikt forteller at hun først føler seg hjemme, men så vokser opp, oppdager rasismen og blir «mer og mer fremmedgjort».»

Det som stadig forundrer meg er hvorfor noen individer stadig opplever rasisme, og andre individer aldri blir møtt med rasisme. 

Er det reelt, er det faktisk slik? At det er så mye rasisme? Er det samfunnet som trenger å endres, eller er det enkelte individer som trenger hjelp for sin psyke, eller hva jeg nå skal si? 

Hun snakker som det er et samfunnsproblem. FN statistikken sier her nesten ikke finnes rasisme i Norge. Oslo politikere og Oslo folk forteller oss at i Oslo er det enda mindre rasisme enn i resten av landet. Mine personlige erfaringer er at rasisme er en helt marginal greie. Kjenner ingen rasister, har aldri møtt en rasist. Aldri opplevd at min mann eller mine barn er blitt utsatt for rasisme, hverken i det offentlige rom, eller i arbeidslivet eller skolen. 

Hva er årsaken til så totalt ulike oppfatninger av samme samfunn? 

Anonymkode: 8c8b6...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundres over at en nyrasist mottok denne prisen. Hun går jo mot alt denne prisen representerer med sine rasistiske uttalelser mot de hvite, dvs nordmenn i dette tilfelle. Jeg opplever mye mer rasisme mot de hvite enn mot alle andre i Norge, men ''antirasistene'' nekter å kalle det for rasisme. Det er tydeligvis rasisme bare og utelukkende når det er ikke-hvite som føler seg krenket. Men når de utøver rasisme tilbake, da er det greit liksom. Venstrevridde og deres priser er til å spy av.

Anonymkode: bae20...cee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

«Jeg er en slagmark

Hatet rettes mot nordmenn, som et svar til hatet nordmenn retter mot henne: «Innse med en gang at du er uvelkommen, uønsket, en byrde / Det svir mindre da», skriver Jirde Ali. Et dikt forteller at hun først føler seg hjemme, men så vokser opp, oppdager rasismen og blir «mer og mer fremmedgjort».»

Det som stadig forundrer meg er hvorfor noen individer stadig opplever rasisme, og andre individer aldri blir møtt med rasisme. 

Er det reelt, er det faktisk slik? At det er så mye rasisme? Er det samfunnet som trenger å endres, eller er det enkelte individer som trenger hjelp for sin psyke, eller hva jeg nå skal si? 

Hun snakker som det er et samfunnsproblem. FN statistikken sier her nesten ikke finnes rasisme i Norge. Oslo politikere og Oslo folk forteller oss at i Oslo er det enda mindre rasisme enn i resten av landet. Mine personlige erfaringer er at rasisme er en helt marginal greie. Kjenner ingen rasister, har aldri møtt en rasist. Aldri opplevd at min mann eller mine barn er blitt utsatt for rasisme, hverken i det offentlige rom, eller i arbeidslivet eller skolen. 

Hva er årsaken til så totalt ulike oppfatninger av samme samfunn? 

Anonymkode: 8c8b6...2fc

Jeg tror det har mye med narssisstiske personligheter å gjøre. Visse personer vil alltid skylde på andre om de blir kritisert eller noe går dem i mot. Hvis disse personene føler de kan skylde på rasisme så gjør de derfor det. Å gå i seg selv er helt uaktuelt. Andre har alltid skylda. De blir nærmest oppfordret til å skylde på nordmenn/rasister når man blir foret med stoff om hvor grusomme nordmenn er

Anonymkode: f4d92...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro at det er en hel prosent av nordmenn som er rasistisk en gang. 

Det er super problematisk om det samfunnsbildet media legger frem, ikke samsvarer med folks virkelighet. 

Anonymkode: 8c8b6...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...