Gå til innhold

Når kommer menn i baby modus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her høygravid med tårer i øynene. En smule hormonell kan man si. Kan non fortell meg NÅR menn/fedre kommer i babymodus? Jeg har ventet tolmodig på samboer i over 8 måneder 😢 jeg er den som kjøper ting, skjekker tester, ser etter tilbud, lest masse babybøker, snakker til babyen, snakker om babyen.

Jeg har snart termin, han har aldri kjøpt baby en ting på eget initiativ, koser ikke med magen, spør ikke om babyen, rører ikke en bok, snakke aldri om den lille med vennene sine. 

Jeg har mange vondter å plager. Aldri om han spør om jeg vil ha massasje, elle tar kjøkkenet av eget initiativ. Ser bare tullvideoer eller fine biler på YouTube, aldri et baby klipp. 

Jeg sitter her høygravid med tårer i øynene. En smule hormonell kan man si. Kan non fortell meg NÅR menn/fedre kommer i babymodus? Jeg har ventet tolmodig på samboer i over 8 måneder 😢 jeg er den som kjøper ting, skjekker tester, ser etter tilbud, lest masse babybøke, snakker til babyen, snakker om babyen. Jeg har snart termin, han har aldri kjøpt baby en ting på eget initiativ, koser ikke med magen, spør ikke om babyen, rører ikke en bok, snakke aldri om den lille med vennene sine. 

Jeg har mange vondter å plager. Aldri om han spør om jeg vil ha massasje, elle tar kjøkkenet av eget initiativ 

Så dere,NÅR kommer de forbanna menna i babymodus? Hvorfor er ikke ens eget barn spennende? Jeg føler meg så alene og trist 😢 har flere slike menn? Eller er jeg sammen med en idoit? Han er 27 år

 
 

Anonymkode: 0a580...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når han får holde babyen etter den er født. Tror mange menn syns det er litt uvirkelig før de ser at den virkelig er der.

Anonymkode: 67539...200

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er heller ikke i babymodus,enda jeg nå er i uke 33.Han har kjøpt noen småting til babyen,men leser ikke babyinfo eller koser med magen.Han er mer opptatt av det praktiske med hvilken vogn som er enklest å slå slammen i bilen,osv.Han vet ingenting om fødsel eller plager under graviditeten. Tror det er bare sånn mange menn er,uten at det er vondt ment.Det er bare vanskelig for mange når de ikke selv kjenner det på kroppen slik vi gjør..Og det har ingenting å si for om de blir gode fedre eller ikke :) 

Anonymkode: 4e4cd...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig individuelt. Min kom i babymodus når vi var innom en bokhandel og han så babybøkene i uke 8 tror jeg det var...

Anonymkode: cdbee...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er høygravid og hormonell. 

Det ER ekstremt ensomt å være gravid. De fleste menn fatter ikke greia i det hele tatt. 

Ikke alltid det blir så mye bedre den første tiden heller...

Du må nesten forsøke å fokusere på deg og den lille, så får han melde seg på når han vil. 

Anonymkode: 7885c...93a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De mannfolka og kvinnfolka som kommer i babymodus gjør som regel det ganske tidlig. Dvs de som blir i fyr og flamme over barnetanken. Mange menn og kvinner blir ikke så gira før barnet har komt, noen ikke før barnet har blitt noen år. Det er langt fra alle som kommer i babymodus i det hele tatt

Anonymkode: dc42f...8f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel like individuelt som for oss kvinner. Her kom mannen i babymodus før meg.. han begynte å glede seg og planlegge i uke 5, jeg kom halsende etter i uke 19..

Hvis du vil ha forandring så gjelder det samme her som for alle andre problemer i et forhold; du må rett og slett prate med ham og fortelle ham hva du trenger.

Anonymkode: 170a4...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon i et forhold er alfa og omega for at det skal vare. SNAKK med mannen din. 

Anonymkode: 1f77e...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer i babymodus når vi holder det lille nurket i armene våre for første gang og farsfølelsen slår inn som en tsunami. Da kan vi finne på sånne ting som å bruke over en time på å få bilsetet på plass i bilen, så det skal være hundre prosent sikkert for babyen, når man skal kjøre det lille kreket hjem fra sykehuset første gang. Eller begynne å se på nye biler, siden ungen må kunne sitte i en trafikksikker bil. I tillegg til å dra ut for å kjøpe alle mulige dingser for å baby-sikre huset på alle skarpe kanter, stikkontakter, ovner, toalettseter, dører og trapper. Bytte ut alle røykvarslerne i huset og kjøpe inn brannteppe og sånt. Før den tid ser de fleste menn på seg selv som langt fra voksne enda og at farsrollen ligger langt inne i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snart termin, han har aldri kjøpt baby en ting på eget initiativ, koser ikke med magen, spør ikke om babyen, rører ikke en bok, snakke aldri om den lille med vennene sine. 

Jeg har mange vondter å plager. Aldri om han spør om jeg vil ha massasje, elle tar kjøkkenet av eget initiativ 

 

 
 

Anonymkode: 0a580...181

Jeg kan tenke meg at han ikke forstår hvordan disse plagene er i det hele tatt. Det er ikke intuitivt å sette seg inn i hvordan dette er, for en mann. De fleste uerfarne menn må bli fortalt om disse tingene. Og selv da er det ikke like enkelt å sette seg i ditt sted, som jeg tror det vil være for andre kvinner.

At han ikke koser med babymagen eller leser bøker og snakker om babyen med venner, kan komme av at han faktisk er litt overveldet av tanken på å faktisk skulle bli far. At han rett og slett synes det er litt skummelt, med tanke på ansvaret og hvordan livet vil forandre seg. Å bli engstelig er faktisk ganske normalt for menn som forstår hva det betyr å bli far til et barn.. Da holder man det for seg selv. Og det kan bli lett å holde litt avstand til gravidemagen.

At du har plager kan også være ganske skremmende, fordi han ikke vet hva han kan gjøre. Det kan føles maktesløst å se på at den du er glad i har sånne plager. Så fortell han hva du trenger og si konkret hva han kan gjøre, så du får det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du forlanger litt vel mye dersom du forventer at han skal gå ut å kjøpe babyting på eget initiativ.. 

Anonymkode: 5d03a...67b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du forlanger litt vel mye dersom du forventer at han skal gå ut å kjøpe babyting på eget initiativ.. 

Anonymkode: 5d03a...67b

Vi kjøper ikke de "tradisjonelle" baby-tingene, som pysjamaser og helsetepper og sånt. Det går mer i andre ting. Vi kan finne på å impulskjøpe en matvare fordi vi blir minnet på baby, når vi står i matbutikken. Av typen fruktmos på glass som vi ser for oss at ungen kunne komme til å like. Vi kan finne på å kjøpe en bamse av samme grunn. Men det går altså mere i baby-call og denslags dingser, hvis det handles på eget initiativ. Håndfaste, konkrete ting.

Dessuten hender det ofte at vi tenker oss at mor allerede har handlet inn et berg med saker og ting, så hva annet kan det være man behøver? Og da blir svaret fort "Vi har alt." Mens hun, som har oversikten over hva hun ønsker seg, sikkert fortsatt har en lang liste...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så diskriminerende mot menn. Alle skal se/høre på en gravid mage.

Hva med å gi oss en klapp på kuken for en god jobb? Hvor er likestilling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hocane skrev:

Er så diskriminerende mot menn. Alle skal se/høre på en gravid mage.

Hva med å gi oss en klapp på kuken for en god jobb? Hvor er likestilling...

:blink: What did you just do? 1...2...3-> Hylekor! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Tøytigern skrev:

:blink: What did you just do? 1...2...3-> Hylekor! 

Gi oss litt cred da, tror de fleste kan glise av den. 

TS, Tøytiger sier mye klokt. 

Mannen min kjøpte to ting på eget initiativ før eldste var født. Og jeg var irritert på begge. Et HD videokamera med stabilisator fordi "han sikkert trenger hjelp med stødig bilde midt i fødselen" (jeg ville ikke ha alt filmet!) og en ny stasjonsvogn fordi bilen vår ikke hadde isofix. 

Sistnevnte var bra, men fint om jeg kunne bli med å velge og mene litt. 

Resten kjøpte jeg eller vi i fellesskap på mitt initiativ.

Og fyren snakket aldri med magen, ikke en av mine tre graviditeter. Han kjente spark når jeg ba om det eller la hånda der. 

Men han synger lille måltrost og blinke blinke stjerne med stor innlevelse til de små. 

Og er en helt fantastisk pappa som vet hvor lenge det er før babycall må lades, men ikke hvor mange rene klær ungene har. Men han deltar, vasker, bretter og bytter sengetøy. Men i blant må jeg si at sengetøyet må byttes. Og spørre om han kan sette på en maskin tøy. 

Men jeg må aldri spørre han om å leke med ungene, stå opp med dem, lage snøborg med dem, handle inn til favorittmiddagen deres eller krølle seg sammen på sofaen med den med feber halve natta og se Frost fire ganger på rad før han skal opp og på jobb. 

Han kom aldri i babytåka. Men han ble en skikkelig fin og omtenksom pappa. 

Mannen din kjenner ikke det du kjenner, og kanskje blir han en slask. Og kanskje blir han perfekt. 

Endret av Zoey
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være veldig individuelt. Jeg kjenner flere par hvor far var pådriveren til barn og den mest engasjerte gjennom hele graviditeten. Mor ble engasjert etter fødsel. Men igjen vet jeg om tilfeller hvor det er motsatt. Hos meg var han veldig passiv frem til han fikk være med på ultralyd i uke 9+4. Der fikk han se et bankende hjerte og en liten krabat som var veldig aktiv. Da var det gjort. Nå ligger han ofte å stryker meg på magen, er veldig redd for at noe skal skje den lille og han er svært delaktig i innkjøp, navnevalg mm. Jeg har vært heldig, men han er en svært sympatisk mann med et stort hjerte ellers også. Jeg forventet altså ikke noe annet fra han.

Anonymkode: 4782e...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min leste heller ingenting og kjøpte ingenting på eget initiativ, men har brydde seg da masse om meg og min helse. Syntes det er det minste man kan forvente. Han var med meg på alle kontroller hos jm, og var veldig opptatt av barnet, selv om han aldri koste med magen, det gjorde ikke jeg heller...

han er i dag verdens beste far. 

Anonymkode: 9f3b0...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Når barnet er født. Og jeg skjønner de godt, det er begrenset hvor ofte der er spennende å snakke om det kommende barnet, selv om det er ens eget. I tillegg er det vanskelig å forstå omfanget av noe man aldri har opplevd.

Jeg har selv 2 barn. I første svangerskap kjøpte jeg kun det aller mest nødvendige før fødsel: stellebord, bilstol, barnevogn og seng. Samt kluter, gulpekulter og håndklær. Alt sammen sto på loftet frem til fødsel og mannen monterte dette mens jeg lå på barsel. Det interreserte meg rett og slett ikke stort å dulle og styre med ting i evigheter. Strikket dog et babyteppe.

I og med at jeg skulle være på barsel i 3 dager bestemte vi oss for at far skulle få kjøpe de første klærne like etter fødsel for så og vaske det. Og ta med til meg det han ville babyen skulle ha på seg når vi dro hjem. Dog laget vi handleliste i lag så han skulle huske å få med seg det vi trengte (som ikke er stort til en sommerbaby). Det å faktisk få kjøpe de aller første klærne syns mannen var en fantastisk ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...