Gå til innhold

Moren til Høyres representanter/minister er hjelpepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om at mødrene til Høyre-representantene/minister Tina Bru og Linda Hofstad Helleland er hjelpepleier

Er det til hinder for eliten, at ens mødre er hjelpepleier, eller er det greit i alle sosiale lag i 2018, at f.eks en advokatsønn gifter seg med en datter av en hjelpepleier? Hørte en diskusjon om dette på kafé, så tenkte å ta det opp på KG: Norges største diskusjonsarena! 

 

Tina i Høyre: 

https://www.dn.no/magasinet/2016/03/11/2110/Portrettet/hyreraddisen-med-palestinaskjerf

 

Linda i Høyre: 

https://www.dn.no/magasinet/2016/02/19/1840/Bergen/ble-kvalm-da-erna-solberg-ringte

Anonymkode: 8d360...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil også føye til: 

En kollega på jobb er sønn av to lærere. Han hevder at han dermed er elite, både kunnskapsmessig og kulturelt. Han er noe nedlatende og ser litt ned på alle som ikke er advokatsønn eller lærerbarn...han tror visst at lærere er som kongen.

 

Anonymkode: 8d360...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen med meninger? Kanskje denne heller bør til "Karriere og utdanning"?

Anonymkode: 8d360...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er hjelpepleier. Min far jobba på fabrikken hjemme. Jeg er førstekonsulent. Er gift med en advokatsønn som er lege. 

Hvorfor skulle dette være et hinder? 

Anonymkode: b637b...3ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller det virkelig noen rolle hva moren til noen jobber som ? 

Og lærer er virkelig ikke noe statusyrke...

Anonymkode: ccce5...45d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk er hjelpepleier, sekretær, jobber på Kiwi osv ,spiller da ingen rolle?? Jeg er datter av meget høyt utdannede i flere generasjoner,men jeg bryr meg nada om hva folk jobber med så lenge de er hyggelige mennesker.

Anonymkode: 40d38...cb6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, ja enig i at det er dustete, men overførte som sagt en samtale om dette som jeg ikke kunne glemme. 

Har også fått ny sjef, skikkelig nerdet, og han skryter av sin flotte utdanning - samtidig er han gift med en som er assistent i barnehage.

Han snakket også nedsettende om hjelpepleiere samtidig som han stemmer Venstre. 

Forsto ikke hvorfor han snakker om slike temaer i lunchen...

Anonymkode: 8d360...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om folk er hjelpepleier, sekretær, jobber på Kiwi osv ,spiller da ingen rolle?? Jeg er datter av meget høyt utdannede i flere generasjoner,men jeg bryr meg nada om hva folk jobber med så lenge de er hyggelige mennesker.

Anonymkode: 40d38...cb6

Ja, det er deg 🙂

Men jeg reagerte altså på kafesamtalen og egen sjefs uttalelser. 

Anonymkode: 8d360...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det virkelig noen rolle hva moren til noen jobber som ? 

Og lærer er virkelig ikke noe statusyrke...

Anonymkode: ccce5...45d

Enig, lærer er overhode ikke noe statusyrke! 

Anonymkode: 8d360...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor er hjelpepleier. Min far jobba på fabrikken hjemme. Jeg er førstekonsulent. Er gift med en advokatsønn som er lege. 

Hvorfor skulle dette være et hinder? 

Anonymkode: b637b...3ac

Det er ikke et hinder. Men det kan være heller uvanlig.

Anonymkode: 8d360...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om at mødrene til Høyre-representantene/minister Tina Bru og Linda Hofstad Helleland er hjelpepleier

Er det til hinder for eliten, at ens mødre er hjelpepleier, eller er det greit i alle sosiale lag i 2018, at f.eks en advokatsønn gifter seg med en datter av en hjelpepleier? Hørte en diskusjon om dette på kafé, så tenkte å ta det opp på KG: Norges største diskusjonsarena! 

 

Tina i Høyre: 

https://www.dn.no/magasinet/2016/03/11/2110/Portrettet/hyreraddisen-med-palestinaskjerf

 

Linda i Høyre: 

https://www.dn.no/magasinet/2016/02/19/1840/Bergen/ble-kvalm-da-erna-solberg-ringte

Anonymkode: 8d360...699

Jøss! Hvilken stein har du bodd under de siste 50 årene?

Elite? Høyrefolk er akkurat som andre folk. Sønner og døtre av høyrefolk gifter seg med den de faller for og ønsker å gifte seg med. Akkurat som sønner og døtre av AP folk, venstrefolk, MDG folk og FrP folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Jøss! Hvilken stein har du bodd under de siste 50 årene?

Elite? Høyrefolk er akkurat som andre folk. Sønner og døtre av høyrefolk gifter seg med den de faller for og ønsker å gifte seg med. Akkurat som sønner og døtre av AP folk, venstrefolk, MDG folk og FrP folk.

Enig!

Ble som sagt satt ut av samtalen jeg nylig overhørte! Regner med at de åpenbart ikke er i denne tråden her 🙂

Anonymkode: 8d360...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For eliten er det nok skammelig og noe som ikke tar seg godt ut (da de oppfatter det som skammelig å ha en vanlig jobb). For folk flest er det nok ikke noe en legger merke til noe mer enn en legger merke til øyenfarge. For folk flest er det å ha en jobb, uavhengig av hva, noe positivt og det å gjøre en jobb, særlig noe som går på å hjelpe andre, er noe veldig positivt.

Men som sagt, for eliten er det nok noe som er en skamplett på deres fasade.

Anonymkode: 2a451...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For eliten er det nok skammelig og noe som ikke tar seg godt ut (da de oppfatter det som skammelig å ha en vanlig jobb). For folk flest er det nok ikke noe en legger merke til noe mer enn en legger merke til øyenfarge. For folk flest er det å ha en jobb, uavhengig av hva, noe positivt og det å gjøre en jobb, særlig noe som går på å hjelpe andre, er noe veldig positivt.

Men som sagt, for eliten er det nok noe som er en skamplett på deres fasade.

Anonymkode: 2a451...bde

Samtidig kan vel knappest en med lærerforeldre hevde at han av den grunn tilhører en elite.

I Norge er muligens dette temaet tabu.

Anonymkode: 8d360...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til min mann er narkoman, moren har fagbrev. Han har klart seg med en god mastergrad?

Anonymkode: 97934...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren til min mann er narkoman, moren har fagbrev. Han har klart seg med en god mastergrad?

Anonymkode: 97934...8dc

Var sistnevnte et spørsmål? 

Tråden handler litt om kastesystemet i India: er forventninger om foreldrenes status borte?

Anonymkode: 8d360...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...