Gå til innhold

Egnet Straff For Ikke Å Separere Klær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har innvilget meg selv hjemmekontor i dag, og som vanlig så pleier jeg å gjøre litt huslige oppgaver før jeg kaster meg over arbeidet på morgenen, det være seg å sette på klesvask, oppvaskmaskinen bake brød m.m. 

I stedet for å ta meg en hel halv time lunsj så får jeg gjort unna litt da også. Ta ut av oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, henge opp klær, sette på tørketrommelen, eller feie over gulvet med støvsugeren. 

I morges, som så mange andre ganger så satte jeg på en klesvask - kulør 40 grader celcius for de som undrer. Når jeg tok vasken ut av vaskemaskinen så ser jeg at sambo nok en gang ikke har separert klærne sine, sokker og trusa er i buksa, trøya henger i skjorta, sokker er ikke strekt ut osv..

Enkelte vil kanskje si at det er mitt ansvar å sjekke lommer, separere klærne, og rulle ut sokkene før de legges i vasken. De om det. 

Jeg har snakket med sambo om dette over flere år nå, og hun er helt enig, og hun sier hver gang at hun skal skjerpe seg - og strekke ut klærne, separere trøyer fra genser/skjorter, rulle/strekke ut sokkene sine, sjekke lommer før hun legger de i skittentøykurven. Men neida, sambo er 43 år gammel, men oppfører seg som om hun er 14 når det gjelder klær. 

Jeg, en mann i midten av førtiårene er vel ikke hennes mor, og har følgelig ikke dette ansvaret. 

Nå har jeg kommet dit hen at det ikke lenger holder med prat(LES dialog og kommunikasjon) - og det er uaktuelt å måtte gi gulrøtter for å gjøre noe som man skal forvente av en dame på 43 år. Mitt siste virkemiddel er Straff. 

Men jeg vet ikke hva slags straffereaksjon som er best egnet i dette tilfellet. En straff skal gjerne stå samsvar med forbrytelsen - hva slags straff mener dere hun fortjener? 

 

Anonymkode: 27b19...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

samme straff som å starte hvert ord i en setning med stor bokstav

Anonymkode: 5e7e4...2d6

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Straffen hennes er at du heretter ikke vasker hennes klær. Det er en vinn-vinn situasjon, du slipper unna med halve klesvasken og hun slipper gnagingen din om noe hun gir katta i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har også samme tendensen. Han bare tråkker seg ut av benklærne og vrenger av seg genseren slik at t-skjorten blir liggende inni. Har spurt flere ganger om han ikke kan skille klærne før han legger det i skittentøyet uten at det har blitt bedre. NÅ gjør han det, etter at jeg begynte å vaske klærne akkurat slik de var,  inntullet i hverandre.  

Anonymkode: 6edc4...0e0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

samme straff som å starte hvert ord i en setning med stor bokstav

Anonymkode: 5e7e4...2d6

Da må vi finne en passende straff for deg også. 

Anonymkode: 6edc4...0e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da må vi finne en passende straff for deg også. 

Anonymkode: 6edc4...0e0

....som starter en setning med liten bokstav. 

 

Anonymkode: 6edc4...0e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker som skal leve under samme tak, kan ikke drive å straffe hverandre.

Du får ta en for laget, og sortere når du skal vaske.   Hun gjør kanskje noe annet for deg?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vask for henne. 

Det burde være så enkelt. 

Dersom du mener hun er et barn og vil behandle henne som et barn så skal en konsekvens alltid samsvare med regelbrudd eller handlingen man forsøker å få bukt med. 

Så du skal da ikke straffe med bøter, at hun må måke snø resten av måneden eller ved å ta passord til WiFi. 

Det må ha med klærne å gjøre. Så, bare ikke vask. 

Hun ordner ikke med skittentøyet sitt, hun for ikke rent. 

Naturlig konsekvens. 

Anonymkode: b1c76...351

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ordet straff er litt ubehagelig her, får litt sånn ekle superdominant-på-en-kjip-måte-vibber. Men en naturlig konsekvens er vel at du dropper å vaske hennes klær.

Anonymkode: 6a1d4...bdf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere håndjern? 

Anonymkode: 47df7...1c1

Blir klærne separert hvis jeg legger håndjerna i vaskemaskinen? 

Anonymkode: 27b19...1e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns ordet straff er litt ubehagelig her, får litt sånn ekle superdominant-på-en-kjip-måte-vibber. Men en naturlig konsekvens er vel at du dropper å vaske hennes klær.

Anonymkode: 6a1d4...bdf

Jeg synes ikke det er noen god løsning, av den enkle årsak at da får jeg pes med at jeg ikke gjør nok i hjemmet, hun blir mer sliten siden hun må gjøre dette arbeidet selv, - og konsekvensen av dette er at vi får mindre tid sammen. 

Min konklusjon er derfor å fortsette å gjøre disse oppgavene. 

Anonymkode: 27b19...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten lar du være å vaske hennes klær, eller så bruker du to minutter på å tenke på om du kanskje gjør noe hun skulle ønske du gjorde annerledes, også lar du det bli med det. Ditt valg!

12-åringen min gjør akkurat sånn, enda så mye jeg maser... Gubben har jeg klart å omvende ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det blir teit å snakke om straff her. Vask klærne hennes slik de blir lagt i skittentøyet, om de ikke blir ordentlig rene, er krøllete eller blir misfarget så er det vel hennes problem. Og du dør vel heller ikke av å sortere hennes klær, jeg er ganske sikker på at hun gjør mye rart for deg også. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er noen god løsning, av den enkle årsak at da får jeg pes med at jeg ikke gjør nok i hjemmet, hun blir mer sliten siden hun må gjøre dette arbeidet selv, - og konsekvensen av dette er at vi får mindre tid sammen. 

Min konklusjon er derfor å fortsette å gjøre disse oppgavene. 

Anonymkode: 27b19...1e3

Men det er jo hun som velger å gjøre det vanskelig. Og uansett så tar det ikke så lang tid å hive på en maskin klær, kanskje 5 minutter. Og henge opp klær tar kanskje max 10 minutter. 

Og om hun klager så kan du jo si at du gjerne tar klesvasken, så lenge hun sorter tøyet sitt.

Anonymkode: da6dc...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir klærne separert hvis jeg legger håndjerna i vaskemaskinen? 

Anonymkode: 27b19...1e3

Nope. Man separerer heller ikke klesvask. Man sorterer den. Og egnet straff hvis det plager deg sånn er å ikke vaske klærne hennes. Bare vær obs på at det kan være tjenester/oppgaver som hun ikke vil gjøre fordi du utfører dem feil. 

Anonymkode: 0e4f6...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorter ut klærne hennes, så kan hun vaske dem selv. Min mann og jeg deler på vaskingen. Han vasker sine klær og jeg vasker mine klær. På den måten blir alle fornøyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...