Gå til innhold

Avslag på drømmejobben som jeg fylte alle krav til..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg søkte på en sommerjobb i november som jeg hadde veldig veldig lyst på. Jeg har hatt praksis på stedet jeg søkte på, er sånn sett litt kjent med stedet, og hadde også fått meg en referanse derfra som jeg hadde satt opp i CV-en nå. Referanen min var også en av de som er med i ansettelsesprosessen. Jeg brukte laang tid på å skrive en god søknad og leste annonsen veldig nøye for å se hva de var ute etter - jeg fylte egentlig alle kriteriene til jobben og tenkte derfor den jobben var perfekt å søke på. Mens jeg har søkt på jobben har jeg også vært i kontakt med en av de ansattelsesansvarlige (mail/tlf) og ble faktisk oppfordret til å søke på denne jobben av vedkommende da det var så mange stillinger. På grunn av alt dette hadde jeg en forventning om at jeg var aktuell for jobben og at jeg kanskje ville få den. Nylig sendte jeg en e-post for å spørre hvor langt de hadde kommet i søknadsprosessen og når jeg kunne forvente et evt. svar. Jeg fikk svar om at "svaret ville komme innen noen dager, men at de hadde valgt ut aktuelle for denne gang dessverre."

Jeg må innrømme at jeg ble både litt overrasket og skuffet. Dette er en av de jobbene jeg følte jeg virkelig fylte alle kriteriene til og jeg hadde jo vært i kontakt med dem i løpet av søknadsprosessen. Derfor tenkte jeg det er lurt å spørre om en begrunnelse for hvorfor jeg ikke var aktuell allikevel. Er det noe jeg kunne gjort annerledes eller bedre i søknaden/CV/måten jeg har gått fram i søknadsprosessen? Burde jeg ta det på telefon eller på e-post? Opplevd at de nesten alltid har det travelt når man ringer, så tenkte jeg kanskje får en bedre tilbakemelding/svar hvis jeg spør det på e-post, men samtidig er det kanskje mer personlig å ringe og gi et godt inntrykk til slutt (da jeg nok søker der i framtiden også)? Hva bør man si eller skrive når man spør om en slik begrunnelse for avslag? 

Håper på raskt svar! 

 

Anonymkode: 73dc5...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte kan det være flere søkere som har fyllt samme krav, men de kom bedre overens med noen over andre. Dessverre så er det bare sånn noen ganger. 

Anonymkode: ad2cf...1d5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedt om begrunnelse på avslag før, og det er helt ok.

Jeg skrev noe slikt som; "Hei! Jeg var på intervju hos dere for stillingen X, som jeg dessverre ikke fikk. Jeg var veldig interessert i denne stillingen og arbeid innen denne bransjen generelt, og vil gjerne vite hva jeg evt. kunne gjort bedre i prosessen og hvilke kriterier som var utslagsgivende for at dere valgte noen andre. Tusen takk på forhånd. Vennlig hilsen X" 

Anonymkode: 2d87f...950

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det AB over skrev er en fin tekst. Det kan du skrive.

Det er greit å være oppmerksom på at når søknadsprosessen har kommet så langt som til et intervju, er det oftest bare kvalifiserte folk som er med. Derfor er intervjuet like mye en fastsetting av hvem som kommer til å passe best inn sosialt. Hvem har intervjuerne best kjemi med.  Dette er også en av grunnene til at bedriften ofte har flere enn en person med på intervjuersiden. 

Dette er det ikke så lett å beskrive i en begrunnelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å be om slik begrunnelse, men fikk bare innholdsløst blabla tilbake. Men det skader ikke å prøve. 

Anonymkode: 1a83a...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kalevala skrev:

Det AB over skrev er en fin tekst. Det kan du skrive.

Det er greit å være oppmerksom på at når søknadsprosessen har kommet så langt som til et intervju, er det oftest bare kvalifiserte folk som er med. Derfor er intervjuet like mye en fastsetting av hvem som kommer til å passe best inn sosialt. Hvem har intervjuerne best kjemi med.  Dette er også en av grunnene til at bedriften ofte har flere enn en person med på intervjuersiden. 

Dette er det ikke så lett å beskrive i en begrunnelse. 

Dette er sant. Jeg tror jeg la til også at jeg satte pris på en "ærlig tilbakemelding".

Noen ganger er det ikke veldig mye svar å gi. At man ikke får stillingen etter et intervju betyr heller ikke at man gjorde et dårlig inntrykk eller at kjemien var helt feil, det er rett og slett en god sjanse for at det var flere andre som gjorde et veldig godt inntrykk, men har mer erfaring, kompetanse, relevans el.l. Blant kompetente søkere vet de fleste hvordan de skal te seg i intervju.

I TS' tilfelle fikk hun ikke intervju (?), og da må det være noe på bakgrunn av CV og/eller søknad. Da er det ganske rett frem, og det tror jeg hun kan få svar på. Det går også an å slenge med at hun ble anbefalt av flere i bedriften å søke. 

Uansett vil jeg si epost > tlf, samt å ha en ydmyk og grei tone.

Anonymkode: 2d87f...950

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at man ikke får et ærlig svar, men det er lov å spørre :)

Anonymkode: 3b046...a2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om dette etter et intervju til en jobb jeg ikke fikk. Svaret var at jeg hadde feil personlighetssammensetning. :/

Anonymkode: fe96f...64c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedt om begrunnelse på avslag før, og det er helt ok.

Jeg skrev noe slikt som; "Hei! Jeg var på intervju hos dere for stillingen X, som jeg dessverre ikke fikk. Jeg var veldig interessert i denne stillingen og arbeid innen denne bransjen generelt, og vil gjerne vite hva jeg evt. kunne gjort bedre i prosessen og hvilke kriterier som var utslagsgivende for at dere valgte noen andre. Tusen takk på forhånd. Vennlig hilsen X" 

Anonymkode: 2d87f...950

Takk for svar! :) Ja, jeg tenkte å skrive noe slikt, men jeg var altså ikke på intervju...som AB skriver lenger ned må det være noe i CV eller søknaden min. Jeg skriver en e-post jeg. 

Skal sies at jeg søker jobber i en bransje hvor det er svært vanlig at de ansetter uten intervju og det går mye på kontakter - og jeg vet om folk som har fått lignende jobber selv om de ikke har sendt søknad innen fristen og bare møtt opp i etterkant for å spørre om det fortsatt er ledig jobb. Flere har fått napp slik. Ofte kan det være at folk får jobb et annet sted de heller vil jobbe, så har de noen ledige stillinger allikevel, tenkte kanskje derfor at det er lurt at jeg holder kontakt for å høre om det muligens blir ledig jobb senere (el noen takker nei). Burde jeg skrive dette i e-posten også, at jeg fortsatt er tilgjengelig om noen skulle takke nei eller de får en ledig stilling? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sant. Jeg tror jeg la til også at jeg satte pris på en "ærlig tilbakemelding".

Noen ganger er det ikke veldig mye svar å gi. At man ikke får stillingen etter et intervju betyr heller ikke at man gjorde et dårlig inntrykk eller at kjemien var helt feil, det er rett og slett en god sjanse for at det var flere andre som gjorde et veldig godt inntrykk, men har mer erfaring, kompetanse, relevans el.l. Blant kompetente søkere vet de fleste hvordan de skal te seg i intervju.

I TS' tilfelle fikk hun ikke intervju (?), og da må det være noe på bakgrunn av CV og/eller søknad. Da er det ganske rett frem, og det tror jeg hun kan få svar på. Det går også an å slenge med at hun ble anbefalt av flere i bedriften å søke. 

Uansett vil jeg si epost > tlf, samt å ha en ydmyk og grei tone.

Anonymkode: 2d87f...950

 

Takker for alle svar! 

Anonymkode: 73dc5...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedt om begrunnelse på avslag før, og det er helt ok.

Jeg skrev noe slikt som; "Hei! Jeg var på intervju hos dere for stillingen X, som jeg dessverre ikke fikk. Jeg var veldig interessert i denne stillingen og arbeid innen denne bransjen generelt, og vil gjerne vite hva jeg evt. kunne gjort bedre i prosessen og hvilke kriterier som var utslagsgivende for at dere valgte noen andre. Tusen takk på forhånd. Vennlig hilsen X" 

Anonymkode: 2d87f...950

Denne teksten syns jeg var fin. Jeg hadde nok ringt siden det er mer personlig og viser litt guts, men det er helt ok å sende e-post også

Anonymkode: 33150...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne teksten syns jeg var fin. Jeg hadde nok ringt siden det er mer personlig og viser litt guts, men det er helt ok å sende e-post også

Anonymkode: 33150...fe0

Det å ringe er veldig positivt når det fortsatt er et håp om å få jobben.  Etter et avslag derimot, og særlig dersom en ringer for å få begrunnelse - kan vedkommende som får telefonen lett oppleve å bli stilt til veggs.  Begrunnelse for avslag kan være litt ømtålig og det er derfor fint å få litt tid til å formulere seg skikkelig. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne teksten syns jeg var fin. Jeg hadde nok ringt siden det er mer personlig og viser litt guts, men det er helt ok å sende e-post også

Anonymkode: 33150...fe0

 

2 timer siden, Kalevala skrev:

Det å ringe er veldig positivt når det fortsatt er et håp om å få jobben.  Etter et avslag derimot, og særlig dersom en ringer for å få begrunnelse - kan vedkommende som får telefonen lett oppleve å bli stilt til veggs.  Begrunnelse for avslag kan være litt ømtålig og det er derfor fint å få litt tid til å formulere seg skikkelig. 

 

Jeg tror håpet om å få jobben ikke er helt borte, da jeg har hørt at folk tidligere har fått en stilling etter at noen takket nei/ikke kunne allikevel osv...ble usikker på om jeg burde ringe igjen i så fall. Jeg kan jo egentlig ringe også og har guts til det, men tenkte, akkurat som du skriver, at arbeidsgiver kanskje opplever det som å bli stilt til veggs og ikke får like god tid til å formulere seg på en god måte. På telefon er det jo fort gjort å kanskje si ting uten at man har rukket å tenke ordentlig gjennom det. På e-post for både jeg og vedkommende bedre tid til å skrive et ordentlig svar - var derfor jeg tenkte e-post.  

Anonymkode: 73dc5...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du fint kan legge til at du gjerne vil jobbe der, og håper det kommer en ny sjanse senere. 

Anonymkode: c0eb2...f5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Burde jeg skrive dette i e-posten også, at jeg fortsatt er tilgjengelig om noen skulle takke nei eller de får en ledig stilling? 

Takker for alle svar! 

Anonymkode: 73dc5...b3a

Jeg ville ikke gjort det; det virker litt "needy", og folk flest er ikke så begeistret for det.

Anonymkode: cc876...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke gjort det; det virker litt "needy", og folk flest er ikke så begeistret for det.

Anonymkode: cc876...e20

Ah, the fun continues :) The fake game, som jeg kaller det. Først skal man vise seg sånn skikkelig interessert for stillingen, men etterpå skal man ikke si at man er tilgjengelig hvis det dukker opp noe i fremtiden, for da er man "needy", hehe. Hvor bra kan det bli? Jaja, vi vet alle at en del arb.givere (men ikke alle selvsagt) er noen rare dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis noen andre som har slikket sjefen eller de i prosessen opp etter ryggen. Du kan ikke regne med å få et ærlig svar, man får som regel noen standarformuleringer som angår egnethet, at de fikk inn en søker med ennå bedre kvalifikasjoner etc...

Dagens arbeidsliv tilhører de som er flinke på smalltalk og sweettalk, og som greier å finne et system for eventuelle personlighetstester/evnetester. At man kan gjøre en god jobb er det ikke så nøye med. 

Anonymkode: ad1d8...bb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sidn dette er et sted du har hatt praksis tidligere, men allikevel ikke fikk komme på intervju en gang, er jeg redd du ikke gjorde noe godt inntrykk på lederne i praksisperioden. Jeg ville også revurdert å bryke referansen mer. For dersom han vwr positivt innstilt til deg ville det automagisk skaffet deg intervju.

Anonymkode: 0d01f...290

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sidn dette er et sted du har hatt praksis tidligere, men allikevel ikke fikk komme på intervju en gang, er jeg redd du ikke gjorde noe godt inntrykk på lederne i praksisperioden. Jeg ville også revurdert å bryke referansen mer. For dersom han vwr positivt innstilt til deg ville det automagisk skaffet deg intervju.

Anonymkode: 0d01f...290

Men da blir man ikke oppfordret til å søke på den, særlig ikke om referansepersonen man hadde kontakt med under praksis deltok i denne selv. 

Nei, her er det nok en eller annen sweet talker som har snakket seg inn. 

Anonymkode: ad1d8...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utlyste en stilling før jul, med spesifikke kvalifikasjoner. Og fikk så mye rart inn. Det er åpenbart at mange tror de er mer kvalifiserte enn de egentlig er. 

Anonymkode: 6ec07...9d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt til at jeg er interessert i å jobbe der dersom noe skulle dukke opp.

På min arbeidsplass har vi hatt noen intervjuer i det siste. Så har det kommet et nytt vikariat tilgjengelig, og da lyser de ikke ut på nytt, men går i den gamle søknadsbunken, da stillingene er like de som ble lyst ut. Tror det kan være lurt å vise interesse, dersom dette er en arbeidsplass du virkelig vil inn på.

Anonymkode: 164dd...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...