GÃ¥ til innhold

Bordplassering av egne barn i bryllup


Bridetobe18

Anbefalte innlegg

Hei😊

Jeg og min forlovede skal gifte oss. Han har en datter på 4 år fra et tidligere forhold. Datteren skal være blomsterpike i kirken, noe jeg ser på som en selvfølge.

Når det kommer til bordplassering under middagen så er vi derimot uenige. Han ønsker at datteren skal sitte ved hans side. Jeg mener at hun heller skal sitte på nærmeste bord med sine tanter (om vi tar rundbord) eller innerst på midten av E-bord (da rett  ovenfor oss begge). Jeg ønsker datteren hans i nærheten, samtidig som jeg ønsker at han skal klare og holde det meste av fokus på meg, talene og det som skjer på bryllupsdagen. Jeg er veldig glad i datteren hans, og har ikke med det å gjøre, men i tidligere formelle settinger har jeg endt opp ganske alene da han vender seg bort med fullt fokus på henne hele tiden. 

Godt mulig jeg tenker egoistisk nå, men det er på en måte én viktig dag i vårt liv der vi skal feire vår kjærlighet. Og har ikke lyst til å bli sittende der med min nygifte mann som kun styrer med henne..

I tillegg vet jeg hun ikke vil sitte i ro under hele middagen, og da slipper vi at det blir et hull på hovedbordet.

Er jeg veldig egoistisk rundt dette? Noe andre som har hatt egne barn/stebarn i bryllup og kan fortelle hvor de ble plassert?😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mest enig med han, og litt enig med deg. 

Hun hører hjemme ved hovedbordet, det er hans barn. Og han høres ut som en flott pappa med riktig fokus. 

Men på bryllupsdagen bør man alliere seg med noen man vet tar ansvar, som gir mat, underholder litt, og tar med barnet ut en tur ved behov. Dette må du ha en god diskusjon med mannen om - at han slipper taket litt akkurat denne dagen, og at for eksempel mor/tante/venn sitter ved siden av barnet og sørger for at det får alt hun trenger, inkludert oppmerksomhet. 

Men ellers i hverdagen er oppførselen hans naturlig - barnet er, og vil alltid være, den viktigste personen i livet hans. Det vil du selv oppleve om du får egne barn. Og dette er en del av pakken når du har valgt en mann med barn. 

Anonymkode: f9f3d...a78

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å plassere datteren så nært faren som mulig, men ikke rett ved siden av. Er det langbord hadde jeg spurt svigermor om råd; feks å plassere datteren midt mellom besteforeldre (da siden brudegommen ofte har sin mor på den ene siden og bruden på den andre. Jeg er enig i at brudegommen skal få holde fokus på selve bryllupet og andre bør ha hovedansvaret for datteren denne dagen. Hadde gitt akkurat samme svar om det var din datter også, har ingenting med at det er stedatter, men så små barn har vel oftest litt vanskligheter med å sitte stille så lenge i gangen - og trenger andre enn far/foreldre til å avlede. Hadde også diskutert dette med tantene og bedt de være så snill og søt å ta litt ansvar for jenta. Ordne feks at bestemor/tanter får med noen tegnesaker, ipad (ikke nødvendigvis til bords) og noen leker så tenker jeg det går fint. 

Anonymkode: 05371...90d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

la henne sitte mellom besteforeldrene, de skal vel uansett sitte ved siden av han? Da kan de ha ansvaret for å roe ned jenta, ta henne ut litt osv. Om det blir hull på hovedbordet så er det da virkelig ikke verdens undergang, så fin på det kan man da ikke være. Det er tross alt datteren hans. 

Anonymkode: 55835...941

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha datteren hans ved siden av han, men en tante eller noe ved siden av det igjen slik at han avlaste for det meste.

Anonymkode: 0e1f1...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle bryllup jeg har vært hvor brudeparet har barn, så har barnet vært plassert ved brudeparet sitt bord. Men besteforeldre har da tatt over å hjelpe med maten og lignende.

Det er jo en viktig dag for deg og skjønner du vil ha det perfekt, men du må huske at det er ikke bare din dag, det er brudgommens sin også. Og det er helt naturlig at han ønsker at barnet skal sitte sammen med dere. Han klarer sikkert å vie deg mye oppmerksomhet på dagen hvor dere feirer kjærligheten deres, men det er en jo en ganske viktig dag for barnet også, det er dagen hvor dere alle blir familie. Og da blir det litt rart å "gjemme" vekk barnet med deres søsken og eventuelle søskenbarn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er brudeparets dag. Besteforeldre eller tanter/onkler eller venner bør ha hovedansvaret under middagen for jenta. Ingen hverken brud eller brudgom skal gå fra bordet under middagen. Det er mest sannsynlig at både taler og sanger er beregnet på brudeparet. Derfor, etter min mening, må andre ha ansvaret for jenta under middagen.
Sånn har det  vært i bryllup hvor jeg har vært. Har selv hatt ansvar for barna til et brudepar under middagen. Hadde med meg tegnesaker, litt enkle leker og et par bøker. Fikk spist opp maten min før jeg og barna måtte forlate lokalet. Blir lenge for små barn en bryllupsmiddag. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også foreslått at barnet kan sitte mellom hans foreldre på hovedbordet, men det ønsker han i hvertfall ikke.

Jeg er helt enig at han til vanlig har helt riktig fokus, barnet skal ha hans oppmerksomhet. Akkurat som at hun får det meste av min oppmerksomhet.

Akkurat på bryllupsdagen er det derimot ikke det jeg ønsker, men at vi skal ha det meste av fokus på hverandre. 

Hun skal uansett ikke pakkes vekk i mellom fullt av folk. Mest sannsynlig blir det en E der jeg tenker hun enten kan sitte mellom sine besteforeldre eller innerst på den midterste utstikkeren slik at hun blir rett ovenfor oss. Jeg føler da også at hun blir mer med oss begge, enn bare med far.

Synes dette er kjempevanskelig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du vil at mannen din skal fokusere mest på deg på bryllupsdagen deres. Ærlig talt forstår jeg ikke helt hva en 4-åring har å gjøre i en bryllupsfest. Det er uegnet i forhold til taler, alkohol og et langt måltid. Har dere ikke noen som kan passe henne? Hvis hun skal være med syns jeg hun bør sitte mellom hans foreldre eller med tanter. Men jeg skjønner at han kanskje ikke vil at hun skal være en belastning for moren/faren/søsteren, men da syns jeg hun kan være hjemme

Anonymkode: 6c561...b8f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er bryllupsdagen den ene dagen hvor barna ikke skal stå i sentrum. Så en fireåring synes jeg skal sitte sammen med annen familie, altså besteforeldre, onkler eller tanter. Aller helst en barnevakt som ikke blir lei seg over å måtte forlate hele middagen hvis barnet blir urolig og trenger pause.

Jeg hadde blitt temmelig lei meg hvis jeg hadde holdt en tale og brudgommen hadde oppmerksomheten rettet mot barnet sitt. 

Forøvrig som besteforelder selv, hadde jeg hatt lite lyst til å ha ansvaret for mitt treårige barnebarn under en lang bryllupsmiddag. Det er mitt barns store dag, og da ville jeg ønsket å ha så mye fokus på brudeparet som mulig.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ville jeg ha vært enig med han, men etter å ha en venninne som kun snakket med jentungen sin når man var på besøk, og man satt som tilskuer, og jeg valgte å ikke være sammen henne når hun hadde barnet sitt, er jeg enig i med deg.

La henne sitte hos tante, dette er din stor dag, hovedfokus på deg.

Sekvsagt skal hun ikke bli oversett, men jeg tror faktisk at banr har gått av å lære noen ganger at de ikke er verdens navle :)

 

Anonymkode: 80b3d...c2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner godt at du vil at mannen din skal fokusere mest på deg på bryllupsdagen deres. Ærlig talt forstår jeg ikke helt hva en 4-åring har å gjøre i en bryllupsfest. Det er uegnet i forhold til taler, alkohol og et langt måltid. Har dere ikke noen som kan passe henne? Hvis hun skal være med syns jeg hun bør sitte mellom hans foreldre eller med tanter. Men jeg skjønner at han kanskje ikke vil at hun skal være en belastning for moren/faren/søsteren, men da syns jeg hun kan være hjemme

Anonymkode: 6c561...b8f

Skulle foreslå barnevakt.

 

Anonymkode: 80b3d...c2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ulven said:

Etter min mening er bryllupsdagen den ene dagen hvor barna ikke skal stå i sentrum. Så en fireåring synes jeg skal sitte sammen med annen familie, altså besteforeldre, onkler eller tanter. Aller helst en barnevakt som ikke blir lei seg over å måtte forlate hele middagen hvis barnet blir urolig og trenger pause.

Jeg hadde blitt temmelig lei meg hvis jeg hadde holdt en tale og brudgommen hadde oppmerksomheten rettet mot barnet sitt. 

Forøvrig som besteforelder selv, hadde jeg hatt lite lyst til å ha ansvaret for mitt treårige barnebarn under en lang bryllupsmiddag. Det er mitt barns store dag, og da ville jeg ønsket å ha så mye fokus på brudeparet som mulig.

 

Enig, ts vise denne tråden til mannen?

Anonymkode: 80b3d...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ser det ut til at han faktisk begynner å snu etter og ha snakket med sine kvinnelige kollegaer som alle har barn. Nesten alle av de hadde også ønsket det samme som meg😊 Tusen takk for gode innspill alle sammen😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet bør være inkludert, men ikke sitte med dere. Han bør ikke være barnevakt på egen bryllupsdag. Har vært i to bryllup hvor paret hadde barn. Det ene bryllupet satt barna på nabobordet med tanter/onkler som tok seg av dem. Det andre bryllupet var barna i kirken, så barnevakt de var ikke i selskapet i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bridetobe18 said:

Nå ser det ut til at han faktisk begynner å snu etter og ha snakket med sine kvinnelige kollegaer som alle har barn. Nesten alle av de hadde også ønsket det samme som meg😊 Tusen takk for gode innspill alle sammen😊

SÃ¥ bra :)

 

Anonymkode: 80b3d...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At en dag blir satt over egne barn er for meg uforståelig. Er bare i Norge dette blir sett på som normalt. Om man er en familie som er glad i hverandre så er det viktigst. Hvem bryr seg om bryllupet blir perfekt? Barn er en naturlig del av livet og burde få lov være en naturlig del av et bryllup. Hadde aldri giftet meg med en mann som syntes det var greit å stue barnet bort for å tilfredsstille egne behov for oppmerksomhet og perfekthet

Anonymkode: b85b2...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

At en dag blir satt over egne barn er for meg uforståelig. Er bare i Norge dette blir sett på som normalt. Om man er en familie som er glad i hverandre så er det viktigst. Hvem bryr seg om bryllupet blir perfekt? Barn er en naturlig del av livet og burde få lov være en naturlig del av et bryllup. Hadde aldri giftet meg med en mann som syntes det var greit å stue barnet bort for å tilfredsstille egne behov for oppmerksomhet og perfekthet

Anonymkode: b85b2...339

:fart2:

Anonymkode: 80b3d...c2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann hadde mitt eldste barn ved sin side under middagen. For han var det en symbolsk handling som stefar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Duff skrev:

Min mann hadde mitt eldste barn ved sin side under middagen. For han var det en symbolsk handling som stefar. 

Men, og dette er viktig, var barnet så ungt at det trengte hjelp med å dele opp maten, passes på så det ikke sølte brus, kjedet seg under talene of ville ut og løpe når det passet som dårligst? 

Anonymkode: c789a...558

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...