Gå til innhold

Kjøpe hund med samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren har kjempelyst å skaffe oss hund. Begge er oppvokst med hund og vi tenker å skaffe oss en golden retriever etter vi har hatt ferie i september. 

Han jobber offshore og er ute 2 uker og hjemme 4. Jeg har vanlig 8-4 jobb. Det er dette som gjør meg litt usikker. Er det noen som har erfaringer med å ha hunden alene? 

Vi har begge sin familie som kan tenke seg å passe den, samt mange hundevandte venner. 

Valpetiden løser vi med å ta ferie. 

 

Tips og triks?

 

Anonymkode: 4ca01...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest N-Nøff

De fleste voksne hunder greier å være alene, bare du lærer den det når den er valp. Vær bevisst på alene hjemme-trening så går det nok fint. Og ikke kjøp en valp hvis foreldredyrene virker usikre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Vil bare presisere at det holder ikke med 2 uker ferie når dere får en 8 uker gammel valp hjem. Det er ikke sånn at dere kan være med den i 2 uker og så gå fullt inn i vanlige rutiner og 8-4 jobb, dessverre. Dette må gjøres gradvis over tid. Strekker dere strikken for langt i starten kan valpen utvikle separasjonsangst. Nå vet ikke jeg hvor lang ferie dere har mulighet til å ta, men det er lurt at den ene først tar ut sin ferie, så tar den andre ut sin. På den måten slipper den lille valpen å bli satt til seg selv tidligere enn den absolutt må. Om dere får til noe lurt i kombinasjon med samboerens 4 uker av, så kan det hende dere er godt på vei. 

Jeg hadde to måneder til rådighet mellom avsluttet jobb og påbegynnende studier hvor vi fikk vår valp. Selv etter det unngår vi å være borte lenger enn 4-5 timer. Vi jobber oss gradvis opp til at den skal kunne takle 8 timer alene, men selv som voksen hund vil vi at den skal slippe å være så lenge alene hver dag. Da kommer en av oss hjem i lunsjen for å gå tur, kanskje ordner vi at den kan dra i "hundebarnehage", kanskje betaler vi for en hundelufter. Dere har familie som er interessert i å passe. Gjelder dette flere ganger i uka og midt på dagen, så er jo det topp! Samboeren din er jo hjemme på dagtid 4 uker i strekk, så det er jo ikke hele tiden dere trenger hjelp. 

Selv om dere er hjemme med valpen lenge i starten, så må dere øve på hjemme alene-trening hver eneste dag fra dere har hatt valpen i ca en uke (så den får slått seg til ro med dere og nytt hjem). Begynn med å bare gå inn og ut av døren, så kun et par sekunder, så noen minutter osv. osv. Ignorer valpen når dere kommer inn igjen, slik at den ikke tror det var noe big deal. Når dere har økt tiden litt, gi valpen noe godt å holde på med i det dere går (frossen kong for eksempel). Aldri gå inn om valpen piper eller bjeffer! Det skal være stille i 5 sekunder før dere åpner døra igjen - ellers lærer den seg at det lønner seg å sutre. Sutrer den hver gang, da har dere gått for raskt frem og må hoppe litt bakover. 

Sett på TV eller radio i det dere går. Det hjelper mye, særlig hvis dere bor i blokk og det er lyder i gangen. En annen ide kan være å filme hunden deres også. Da vet dere om det virkelig går bra eller ikke. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å få valpen i det samboeren min kommer hjem på friperiode. (4 uker). Så tar jeg to uker ferie, og så kommer samboeren min hjem. Så sånn sett kan vi være hjemme med valpen de 10 første ukene. Men vi må jo venne den til å være alene før den tid, så det er lagt med i beregningen.

Anonymkode: 4ca01...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kommer til å få valpen i det samboeren min kommer hjem på friperiode. (4 uker). Så tar jeg to uker ferie, og så kommer samboeren min hjem. Så sånn sett kan vi være hjemme med valpen de 10 første ukene. Men vi må jo venne den til å være alene før den tid, så det er lagt med i beregningen.

Anonymkode: 4ca01...dfb

Da har dere jo alt i orden den første tiden. Så henviser jeg til resten jeg skrev om å være alene og hjemme alene-trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for lenge for hunden å være alene en hel arbeidsdag + reisetid. Da bør du ikke gå fra den resten av dagen. Så du blir jo veldig bundet når samboeren din er vekke. 

Jeg skaffet meg ikke hund da jeg bodde alene nettopp av disse grunnene. 

Anonymkode: 3f00c...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker et kvarter til jobb. Så hunden vil være hjemme alene fra 07:45-16:15 når samboeren min er ute. 

De fleste mennesker som har hund jobber vel vanlig?

Anonymkode: 4ca01...dfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett bør bare de som er hjemme hele dagen ha hund, men sånn fungerer det jo ikke i virkeligheten. Det er veldig vanlig at hunden er hjemme alene 8-9 timer om dagen, og det går bra for de fleste hunder. Vær flink med hjemme-alene-trening, så slipper dere forhåpentligvis problemer med seperasjonsangst. Min største "bekymring" er at du blir veldig bundet den tiden samboeren din ikke er hjemme, men det blir jo det samme som en singel person med hund. Hvis dere har familie og venner som kan gi deg/dere litt hjelp og avlastning tror jeg det kommer til å gå helt fint. Selv om det ikke er noe de fleste ikke vil tenke over, så må dere legge en liten plan for hva som vil skje med hunden hvis dere går fra hverandre. Det trenger ikke være en detaljert skriftlig avtale akkurat, men dere bør absolutt snakke om det

Anonymkode: 04126...644

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så blir du veldig bundet til å enten være hjemme på kvelden de to ukene samboeren er offshore, ellers må du ha muligheten til å hunden med deg dit du skal.. blir for mye for en hund å være alene en hel arbeidsdag + evt på kveldstid. 

Ville også tenkt over om du har tid/energi/interesse til å ta vare på en såpass stor hund alene i to uker i strekk. Krever jo endel fysisk og psysisk stimuli/aktivitet om dere skal ha en hund som trives, er velbalansert og rolig. Og hva når ett evt barn kommer og han enda jobber offshore, har du tid og ork til stor hund og barn alene da? 

Ellers hørtes det jo helt supert ut den ordningen dere har når det kommer til valpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker et kvarter til jobb. Så hunden vil være hjemme alene fra 07:45-16:15 når samboeren min er ute. 

De fleste mennesker som har hund jobber vel vanlig?

Anonymkode: 4ca01...dfb

Det er forskjell på å være alene og å være flere i huset som kan gi hunden det den trenger av kos og stimuli. 

De dagene du er alene, synes jeg det er veldig dårlig overfor hunden om du lar den være alene også etter jobb. Så da blir du veldig bundet. 

Ja, det finnes nok en del enslige som jobber 100% og har hund, men de må da enten være veldig bundet, eller så gir de ikke hunden et godt nok liv i mine øyne.

Anonymkode: 3f00c...a5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen barn i fremtidsplanene våre. Iallefall ikke de 10 første årene. 

Hverdagen min når samboeren er ute ser som oftest slik ut nå: jobb, middag, trening, være hjemme eller dra til foreldrene mine/venninner eller får besøk av en venninne. Det vil ikke være noen problem å ta med hunden de fleste gangene. Men jeg kjenner jo jeg får litt dårlig samvittighet....

Vi har så lyst på hund :(

Anonymkode: 4ca01...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen barn i fremtidsplanene våre. Iallefall ikke de 10 første årene. 

Hverdagen min når samboeren er ute ser som oftest slik ut nå: jobb, middag, trening, være hjemme eller dra til foreldrene mine/venninner eller får besøk av en venninne. Det vil ikke være noen problem å ta med hunden de fleste gangene. Men jeg kjenner jo jeg får litt dårlig samvittighet....

Vi har så lyst på hund :(

Anonymkode: 4ca01...dfb

Jeg synes det høres ut som for mye på fritiden. Hunden kan neppe være med på trening. Og du må jo gå tur med og sosialisere med hunden. Å drasse den med på besøk flere ganger i uken er ikke nødvendigvis det beste for hunden heller. Da burde du heller invitere til deg, og gjerne kombinert det med aktivisering av hunden (gå tur med hund + venner for eksempel ).

Anonymkode: 3f00c...a5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg 6 uker ferie da vi fikk valp nå. Da blir man kjent og hunden trygg før den muligens må være alene hjemme. 

Dessuten har samboeren min en slik jobb at han i blant kan ta med hunden på jobb. Også går jeg på skole fra høsten av, deltid og har da mye tid hjemme med hunden da også.

Anonymkode: f2b65...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om jeg kommer hjem og går tur med hunden og trener en time på kvelden? Den kan jo være med å ligge i bilen og så kan jeg gå tur etterpå igjen. Jeg kommer jo til å invitere venninner mer hjem til meg enn jeg drar ut selv. Ut til foreldrene mine blir hunden alltid med da de har hund selv. 

Veier ikke de fire ukene samboeren min er hjemme og har MASSE tid til hunden opp for to uker der den må være litt mer alene? Må jeg noe på kvelden eller jobbe overtid som jeg ikke kan ta med hunden på blir jeg å levere den til foreldrene mine. 

Anonymkode: 4ca01...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men om jeg kommer hjem og går tur med hunden og trener en time på kvelden? Den kan jo være med å ligge i bilen og så kan jeg gå tur etterpå igjen. Jeg kommer jo til å invitere venninner mer hjem til meg enn jeg drar ut selv. Ut til foreldrene mine blir hunden alltid med da de har hund selv. 

Veier ikke de fire ukene samboeren min er hjemme og har MASSE tid til hunden opp for to uker der den må være litt mer alene? Må jeg noe på kvelden eller jobbe overtid som jeg ikke kan ta med hunden på blir jeg å levere den til foreldrene mine. 

Anonymkode: 4ca01...dfb

Det er en livsstil å ha hund. Det er ikke bare tur og trening du skal kunne tilby hunden, men også blant annet nærhet og selskap. Jeg tenker at når du er alene med hunden i de to ukene, så burde du prioritere at den er minst mulig hjemme alene. Du kan for eksempel trene hjemme i stedet, og når hunden er stor nok kan du jo trene sammen med den ute! Endringer i egen hverdag er man nødt til å foreta når man får hund. 

Det er klart at det er positivt at hunden får 4 ut av 6 uker med masse tid sammen med din samboer, men det er jo ikke sånn at hunden sitter og tenker at det er skikkelig trist å være alene hjemme så lenge disse ukene, men de fire forrige ukene var jeg jo masse med eier, så da går det bra.

Er du villig til å ofre litt for en hund, så sier jeg kjør på! Men da må du stå ved det. Det er altfor mange hunder på finn.no som leter etter ny familie på grunn av eiernes "tidsmangel", eller som jeg liker å kalle det: "dårlig prioritering". 

Endret av -Willow
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om jeg kommer hjem og går tur med hunden og trener en time på kvelden? Den kan jo være med å ligge i bilen og så kan jeg gå tur etterpå igjen. Jeg kommer jo til å invitere venninner mer hjem til meg enn jeg drar ut selv. Ut til foreldrene mine blir hunden alltid med da de har hund selv. 

Veier ikke de fire ukene samboeren min er hjemme og har MASSE tid til hunden opp for to uker der den må være litt mer alene? Må jeg noe på kvelden eller jobbe overtid som jeg ikke kan ta med hunden på blir jeg å levere den til foreldrene mine. 

Anonymkode: 4ca01...dfb

Fryktelig mye den hunden må væte alene Da, sikker på at du har tid til hund??

Anonymkode: f2b65...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syntes det høres ut som om dere har tenkt godt igjennom det med hund, og har en god plan. Hvis du lufter hunden godt med tur og trener den før du drar på trening, så greier den seg fint en time i bilen. Da vil den uansett mest sannsynligvis være sliten og sove. 

Anonymkode: 4b253...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det høres ut som om dere har tenkt godt igjennom det med hund, og har en god plan. Hvis du lufter hunden godt med tur og trener den før du drar på trening, så greier den seg fint en time i bilen. Da vil den uansett mest sannsynligvis være sliten og sove. 

Anonymkode: 4b253...0b9

Så hunden luftes før jobb kl 8 også er hun hjemom og lufter hunden en times tid før hun er på trening. Så hjem på kvelden. Og når hun må jobbe overtid så blir hunden satt bort. Syns ikke det høres veldig gjennomtenkt ut jeg da.

Anonymkode: f2b65...202

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jo ikke lufte hunden og SÅ dra på trening. Jeg kommer hjem fra jobb og hunden får en god tur siden den har vært alene. Så blir jeg hjemme med den noen timer før jeg trener en time på kvelden.  Det er svær sjeldent jeg jobber overtid, men jeg har en plan for hvem som kan passe hunden OM jeg må det slik at den ikke blir alene. Jeg føler selv at jeg har en ganske gjennomtenkt plan. 

Anonymkode: 4ca01...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke tenkt på hva som skjer når det blir slutt mellom dere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...