Gå til innhold

Jeg gleder meg til å slutte å amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har siden dag 1 hatt en kraftig utdrivningsrefleks som gir akutt kvalme og brekninger hver gang den starter. Går heldigvis over etter noen minutter men er bare så lei nå. Baby er snart 11 mnd og når han er 12 mnd er det slutt. Orker ikke den kvalmen mer. Hadde det ikke slik med førstemann. Noen andre som sliter med det samme?

Anonymkode: feac9...949

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt det sånn, men vil bare berømme deg for at du har holdt ut. Du har vært kjempeflink :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 måneder amming er jo kjempebra! Jeg gleder meg til å slutte med amming og det er «bare» vondt når jeg får utdrivning. 

Anonymkode: efa16...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Harlekin skrev:

Jeg har ikke hatt det sånn, men vil bare berømme deg for at du har holdt ut. Du har vært kjempeflink :) 

Takk 😀 jeg har vært velsignet med masse melk og baby som har spist godt.  Ammingen har gått på skinner hele veien så jeg har fått mye gratis der. Bare så slitsomt med den kvalmen. Mister på en måte litt av kosen å. Lillegutt er veldig glad i puppen så gruer meg til avvenningen. 

Ts

Anonymkode: feac9...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12 måneder amming er jo kjempebra! Jeg gleder meg til å slutte med amming og det er «bare» vondt når jeg får utdrivning. 

Anonymkode: efa16...87c

Uff det er heller ikke noe godt nei. Her bare stikker det og sprenger når utdrivningen kommer men slettes ikke smertefullt heldigvis. Har du mye melk? Hørt at utdrivningen kan merkes mere da.

Ts

Anonymkode: feac9...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Cocosa skrev:

Hva er utdriving? Hilsen førstegangsgravid 😳

Det er når du legger babyen til brystet og den begynner å suge. Da sender det signaler til hjernen om å frigjøre hormonet oxytocin som da sørger for at melken drives ut av melkegangene "utdrivningsrefleksen" 😀

Ts

Anonymkode: feac9...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Tenk meg, som ikke ammet fordi jeg måtte gå på blodfortynnende piller. Jeg kunne valgt sprøyter, og ammet, men etter 9 måneder med sprøyter 2xdaglig, angstanfall og gråt (daglig) pga sprøytefobi og smerter i arr ved sprøytesetting, så valgte jeg pillene. 

Jeg valgte bort ammingen fordi jeg var redd for sprøytene. Det har jeg litt dårlig samvittighet for, selv om jeg vet at det gjorde meg bedre psykisk. Viktig det og, vet du :) At mor har det bra.

Anonymkode: b6f24...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder jeg meg til også, men hun er bare 5 mnd, så det blir en stund til enda... Har ingen grunn, alt går bra, det er bare slitsomt og jeg trives ikke med det. Det blir ikke en dag over 12 mnd. 

Anonymkode: 3ab0e...21e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si som flere: godt jobbet. amming er litt av et styr (ikke for alle), og babyen har virkelig fått kost seg med mammas melk.. gi deg ved 12 mnd med klapp på skulderen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også det ville bli styr med avvenning, han kosa seg mye med puppen. Men da jeg kuttet på dagen ved 10 mnd ga han aldri uttrykk for å ville ha pupp mer. Han glemte den rett og slett, tror jeg. Så det trenger ikke være noe å grue seg til :) 

Anonymkode: c2b58...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, da skjønner jeg deg godt og vil bare applaudere at du allikevel har ammet et helt år :) Bra jobbet! Skjønner da at du gleder deg til å bli ferdig med det... Her har ammingen bare vært kos og nokså uproblematisk, så jeg ammet til 19 mnd da hun ga seg selv. Men med slike utfordringer hadde jeg garantert gitt meg mye tidligere jeg også. Det første året er det viktigste, så all ære til deg :) Og lykke til med ammeslutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imponerende at du har holdt på så lenge når du har hatt ubehag, da. :) Mine barn var også veldig glade i ammingen, men sluttet likevel av seg selv da da hadde rundet året. Jeg kunne gjerne ammet lengre, men de var plutselig ikke interessert (den ene var syk, da, og slet nok med ammingen pga det, og vi fikk knapt i ham mat, og da han ble frisk hadde han visst glemt hele puppen). De gikk liksom fra veldig interesse og kunne ligge lenge og kose seg under ammingen den ene dagen, men så plutselig ingenting neste dag. Med yngste var det litt stress, da, siden det ga tidenes spreng å gå fra fem til null amminger sånn helt plutselig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All creds til deg!! Du har virkelig stått på :) jeg hatet amming som pesten, ammet de obligatoriske 6 første ukene før jeg gikk over til mm på flaske og pumping :) skulle gjerne ammet, men det var aldeles ikke for meg. Du er flink! Du må ikke ha et fnugg av dårlig samvittighet for å gi deg etter et år :) 

Anonymkode: 2634d...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange positive svar 😊 har mindre dårlig samvittighet nå for å avslutte ammingen ved 12 mnd. 

Planlegger nr 3 i løpet av året men har veldig lyst å droppe ammingen helt neste gang. Førstemann ammet jeg til 10 mnd og så sluttet hun av seg selv. Andremann er en helt annen type så han hadde nok puppet et år til sikkert 🤣 

Ts

Anonymkode: feac9...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.1.2018 den 11.48, AnonymBruker skrev:

12 mnd er vel mer enn nok :) 

Anonymkode: 07353...d21

Hvorfor det? Her ammer jeg begge mine - 1,5 år og 3,5 år. Amming er positivt lenge utover 12 måneder. 

Anonymkode: b4696...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Jeg har storsett ingen store problem med amming. Nok melk, ungen er glad i pupp, er på min unge nr 2. Men husker allikevel, det var sykt deilig å avslutte amming med nr 1, da hen var 1,5 år. Altså, den følelsen av å "få kroppen sin tilbake", den var ganske deilig. ironisk nok, en måned senere var jeg gravid med nr 2, :P Så nå gleder jeg til å avslutte amming med nr 2 også, hen er 11 mnd. Eneste, er at jeg ønsker å beholde amming til barnehagestart, fordi jeg mener å huske at det lønte seg. Både i fht til sykdom, men også som trøst og beroligende for en sliten og overstimulert unge.

Anonymkode: 4a55e...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Jeg har storsett ingen store problem med amming. Nok melk, ungen er glad i pupp, er på min unge nr 2. Men husker allikevel, det var sykt deilig å avslutte amming med nr 1, da hen var 1,5 år. Altså, den følelsen av å "få kroppen sin tilbake", den var ganske deilig. ironisk nok, en måned senere var jeg gravid med nr 2, :P Så nå gleder jeg til å avslutte amming med nr 2 også, hen er 11 mnd. Eneste, er at jeg ønsker å beholde amming til barnehagestart, fordi jeg mener å huske at det lønte seg. Både i fht til sykdom, men også som trøst og beroligende for en sliten og overstimulert unge.

Anonymkode: 4a55e...7b9

Ja det er nok lurt 😀Men her blir det ikke barnehage før han er 17 mnd så det blir ikke til at jeg ammer til da og utover. Han har vært så mye syk siden han ble født(hele åtte ganger) så tipper barnehagestarten blir fyllt med sykdom uansett 😂 

Ts 

Anonymkode: feac9...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet å amme. Ble lei meg og kvalm... Holdt ut et år, og koste meg dessverre aldri med ammingen. Det var en lettelse å kunne gi seg. Babyen ble mindre og mindre opptatt av puppen så her avslutta vi det uten problemer.

Anonymkode: 35cc2...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...