Gå til innhold

Tips til "diett"


Harlekin

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå ned de siste svangerskapskiloene som har satt seg veldig godt fast på kroppen ;) Ca 7-8 kilo. Kan noen anbefale en diett som samtidig gjør at jeg får nok energi? Ev forslag til gode og sunne måltider med lite kalorier. Det må være enkelt og ukomplisert og ikke tidkrevende. Ikke lavkarbo, da jeg er vegetarianer. 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle typer supper er gull, lite kalorier, metter greit og kan varieres i det uendelige med masse gode grønnsaker :ninuskapus:

Anonymkode: a5f21...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle typer supper er gull, lite kalorier, metter greit og kan varieres i det uendelige med masse gode grønnsaker :ninuskapus:

Anonymkode: a5f21...d24

Takk for svar! Problemet med supper for meg er at jeg ikke blir særlig mett av det, og i tillegg synes jeg det blir litt ork å lage. Jeg har det travelt etter jobb med henting i barnehage, hjem og lage middag, rydde etter middag, lekser med eldstemann, stelle og legge to barn. Jeg er helt fissen kl 21 ;) 

Men har du ev tips til oppskrifter til grønnsaksupper som er mettende i seg selv? Når jeg spiser suppe, må jeg alltid ha noe til (brød, f.eks.), ellers blir jeg ikke mett. Jeg liker f.eks. blomkålsuppe godt, og tomatsuppe, men blir ikke helt mett av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller du kalorier? Mitt beste tips er å ta utgangspunkt i det du allerede spiser (med mindre det er veldig usunt), og vha kaloritelling sørge for at du går i underskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier er energi. Gode måltider er mat du liker. Er sunt kosthold er nok av alt og ikke for mye av noe, herunder et moderat kaloriunderskudd hvis du skal ned i vekt. Hvor lenge er det siden du fødte? Se på livsstilen din under ett, livet med barn (eller flere barn) vil være annerledes og man må tilpasse inntak etter forbruk. Hvis du går tilbake til spisevanene du hadde før du ble gravid, vil du nok også få tilbake den gamle vekten. Men husk at det vil ta tid. Vekta renner ikke av deg når du har såpass lite til overs.

Du kan ikke leve på bare suppe. Men det er en uendelighet av muligheter. Oppskrifter finnes det overalt. Men det at du ikke spiser kjøtt og fisk, gjør det litt ekstra utfordrende, siden du trenger akkurat det samme som alle andre, men kan ikke spise alt det alle andre kan. Så noe mer kan jeg ikke bidra med.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sisti skrev:

Teller du kalorier? Mitt beste tips er å ta utgangspunkt i det du allerede spiser (med mindre det er veldig usunt), og vha kaloritelling sørge for at du går i underskudd. 

Hei! Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har tatt tak etter jul og kuttet snop, kjeks, kaker og slikt (er dessverre veldig glad i søtt ;) ) i ukedagene. Prøver også å spise litt mindre enn jeg vanligvis har gjort. Jeg tror ikke jeg spiser spesielt usunt, spiser grovt brød med pålegg (ost vanligvis), ca 2 frukt om dagen, middag med f.eks. stekte eller kokte grønnsaker, pasta, ris / stekt ris med egg, pizza eller taco i ny og ne (men prøver ikke for ofte), og kvelds (et par skiver eller knekkebrød). Drikker stort sett vann, men ett glass juice eller melk om dagen. Av og til cola zero. Jeg er dessverre en "dårlig" vegetarianer som ikke gidder å bløtlegge linser og slikt ;) Det er såpass mye styr med middag til hhv. en vegetarianer, en voksen som vil ha kjøtt, ett kresent barn som er veldig selektivt ift hva hun spiser, og ett barn som heldigvis liker "alt", at mine egne middager ofte blir litt nedprioritert og ensidige.

Vet ikke om det er noe her som ser veldig ille ut? Drikker mye kaffe, og unner meg én liten cappuccino fra automaten på jobb hver dag. Den dekker omtrent halve koppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Pringle skrev:

Kalorier er energi. Gode måltider er mat du liker. Er sunt kosthold er nok av alt og ikke for mye av noe, herunder et moderat kaloriunderskudd hvis du skal ned i vekt. Hvor lenge er det siden du fødte? Se på livsstilen din under ett, livet med barn (eller flere barn) vil være annerledes og man må tilpasse inntak etter forbruk. Hvis du går tilbake til spisevanene du hadde før du ble gravid, vil du nok også få tilbake den gamle vekten. Men husk at det vil ta tid. Vekta renner ikke av deg når du har såpass lite til overs.

Du kan ikke leve på bare suppe. Men det er en uendelighet av muligheter. Oppskrifter finnes det overalt. Men det at du ikke spiser kjøtt og fisk, gjør det litt ekstra utfordrende, siden du trenger akkurat det samme som alle andre, men kan ikke spise alt det alle andre kan. Så noe mer kan jeg ikke bidra med.

Takk uansett! Jeg vet at jeg er et vanskelig tilfelle ;) Yngste barnet er 15 måneder, så det er på høy tid. Jeg har omtrent samme spisevaner som jeg hadde før, men jeg la på meg 20 kg under graviditeten, og 7-8 kg er her fortsatt. Med førstemann raste jeg ned i vekt uten å gjøre noe for det mens jeg ammet, men jeg er eldre nå og går tydeligvis ikke like lett ned i vekt som jeg gjorde da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Harlekin skrev:

Takk for svar! Problemet med supper for meg er at jeg ikke blir særlig mett av det, og i tillegg synes jeg det blir litt ork å lage. Jeg har det travelt etter jobb med henting i barnehage, hjem og lage middag, rydde etter middag, lekser med eldstemann, stelle og legge to barn. Jeg er helt fissen kl 21 ;) 

Men har du ev tips til oppskrifter til grønnsaksupper som er mettende i seg selv? Når jeg spiser suppe, må jeg alltid ha noe til (brød, f.eks.), ellers blir jeg ikke mett. Jeg liker f.eks. blomkålsuppe godt, og tomatsuppe, men blir ikke helt mett av dem. 

Har du prøvd gulrot og ingefærsuppe? Fres en løk og eventuelt litt hvitløk. Tilsett gulrøtter i biter og skivet ingefær. Gjerne røde linser om du liker det. Kok opp i grønnsakskraft og kjør med stavmikser når det er gjennomkokt. Smak til med chili, kokosmelk, salt og pepper. Koriander er også godt i :) 

Anonymkode: a5f21...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker for meg trenger ikke hjelpe for deg. 

Likevel kan jeg fprtelle hva som hjelper for meg:telle kalorier. Finn ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned i vekt og tell kalorier uansett hva du spiser. 

Eller er vel, supper salater, gryter osv greit? Lagde thaigryte her om dagen, den er  sikkert god uten kjøttet. Basert på lettkokosmelk og red currypaste og så er det bare kjøre på med masse grønnsaker og soyasaus. 

 

Anonymkode: b6186...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd gulrot og ingefærsuppe? Fres en løk og eventuelt litt hvitløk. Tilsett gulrøtter i biter og skivet ingefær. Gjerne røde linser om du liker det. Kok opp i grønnsakskraft og kjør med stavmikser når det er gjennomkokt. Smak til med chili, kokosmelk, salt og pepper. Koriander er også godt i :) 

Anonymkode: a5f21...d24

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som funker for meg trenger ikke hjelpe for deg. 

Likevel kan jeg fprtelle hva som hjelper for meg:telle kalorier. Finn ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned i vekt og tell kalorier uansett hva du spiser. 

Eller er vel, supper salater, gryter osv greit? Lagde thaigryte her om dagen, den er  sikkert god uten kjøttet. Basert på lettkokosmelk og red currypaste og så er det bare kjøre på med masse grønnsaker og soyasaus. 

 

Anonymkode: b6186...3bc

Takk for svar, begge to. Problemet er at jeg ikke er noe god til å lage mat, og har ikke overskudd til å lære meg så mye mer akkurat nå. Forslagene til middag dere kommer med, høres veldig godt ut, men for komplisert for meg :( Kanskje jeg skal melde meg på matlagingskurs eller noe, men det kan dessverre ikke bli nå. 

Jeg kan det basice, som koke poteter, pasta, ris osv. Kan følge oppskrifter. 

Hvordan finner man egentlig ut hvor mye kalorier det er i ting? Det virker komplisert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg har selv brukt matkasser fra Adams matkasse som "diett". De har en matkasse som heter "Sunn og lett". I den matkassen er det magrere kjøtt, mindre proteiner, mer fiber, mye grønnsaker osv. Etter at jeg begynte med matkasse har jeg mindre porsjoner enn jeg hadde før samt at maten jeg spiser er mye sunnere og har mindre kalorier. En porsjon har cirka 500 kcal i seg. Jeg har nå gått ned cirka 25 kilo tilsammen. Jeg har trent minimalt for å gå ned så mye i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter veldig pris på alle forslag, altså, selv om jeg sier at noe er for "vanskelig" for meg. Det er mulig at hvis det finnes en enkel måte å telle kalorier på, så hadde det vært det beste. Da kunne jeg ha tilpasset middagen til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Harlekin skrev:

Setter veldig pris på alle forslag, altså, selv om jeg sier at noe er for "vanskelig" for meg. Det er mulig at hvis det finnes en enkel måte å telle kalorier på, så hadde det vært det beste. Da kunne jeg ha tilpasset middagen til det. 

Last ned my fitnesspal og bruk den. Eller meød deg inn i vektklubb. Deretter står det jo på embalasjen du bruker hvor mye kcal det er pr 100 gram av varen du bruker. 

Anonymkode: b6186...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har tatt tak etter jul, så det er mulig du allerede er på vei ned. Det kan ta noen uker å gå ned de kiloene, spesielt om du legger deg til nye kostholdsvaner som du skal holde på for å holde den nye vekten. 

Om du ikke spiser særlig bønner eller linser er det mulig du får i deg så mye karbohydrater at du ikke blir så lett mett. Øker man proteinmengden i maten sin blir det som regel mer mettende. Man blir som regel raskere sulten igjen om man spiser et måltid med 4 brødskiver med pålegg, enn om man spiser linsesuppe. 

Ellers er det mulig du må bli kjent med sultfølelsen din på ny. Forsøk å spise blomkålsuppe og tilsette en ekstra grønnsak eller mer blomkål. Om du føler deg sulten etterpå- drikk vann, eller etter ca 1 time ta deg en te- eller kaffekopp. Noen ganger blir man "sulten" bare fordi man er vant til å spise mer enn man trenger. Kroppen kan regulere seg om den blir vant til at man spiser litt mindre. Om du vil gjøre det veldig lettvint kunne du blandet inn litt proteinpulver i blomkålsuppen, for eks risprotein. Noen merker veldig godt smaken og liker det ikke, for min del merker jeg det ikke om jeg bruker mindre mengder

1 hour ago, Harlekin said:

Hei! Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har tatt tak etter jul og kuttet snop, kjeks, kaker og slikt (er dessverre veldig glad i søtt ;) ) i ukedagene. Prøver også å spise litt mindre enn jeg vanligvis har gjort. Jeg tror ikke jeg spiser spesielt usunt, spiser grovt brød med pålegg (ost vanligvis), ca 2 frukt om dagen, middag med f.eks. stekte eller kokte grønnsaker, pasta, ris / stekt ris med egg, pizza eller taco i ny og ne (men prøver ikke for ofte), og kvelds (et par skiver eller knekkebrød). Drikker stort sett vann, men ett glass juice eller melk om dagen. Av og til cola zero. Jeg er dessverre en "dårlig" vegetarianer som ikke gidder å bløtlegge linser og slikt ;) Det er såpass mye styr med middag til hhv. en vegetarianer, en voksen som vil ha kjøtt, ett kresent barn som er veldig selektivt ift hva hun spiser, og ett barn som heldigvis liker "alt", at mine egne middager ofte blir litt nedprioritert og ensidige.

Vet ikke om det er noe her som ser veldig ille ut? Drikker mye kaffe, og unner meg én liten cappuccino fra automaten på jobb hver dag. Den dekker omtrent halve koppen. 

Hvor mye ost? Ost er kaloribombe. Den perioden jeg spiste ost før jeg ble veganer la jeg på meg 5kg på kort tid.

Både brød, ris og pasta er mat som er enkel å legge på seg av. Om man er overvektige spiser man ofte litt for mye av disse. Mange blir også raskt sultne igjen etter å spise brød. Den perioden jeg spiste mye brød for noen år tilbake kunne jeg spise 10 skiver om dagen (skal sies at jeg hadde en veldig aktiv jobb og hverdag) fordi jeg ikke ble skikkelig mett. La på meg ca 8kg der...

Når det gjelder å bløtlegge linser og bønner (tror forresten de linsene du kjøper tørre i dagligbutikken ikke trenger bløtlegges), så kan du bløtlegge mye på en gang og fryste det i posjoner etterpå. Da ligger det en posjon klar til å kokes og du trenger ikke planlegge hvilken du skal spise, for du bare tar ut den bønnen som passer best til måltidet

Ellers kan du jo forsøke legge inn noen armhevinger eller knebøy, enkle øvelser man kan gjøre hjemme i egen stue. Bygger du litt muskler vil musklene bruke mer kalorier på å opprettholde seg selv, og det blir mindre kalorier til å legge seg som fett

38 minutter siden, Harlekin said:

 

Takk for svar, begge to. Problemet er at jeg ikke er noe god til å lage mat, og har ikke overskudd til å lære meg så mye mer akkurat nå. Forslagene til middag dere kommer med, høres veldig godt ut, men for komplisert for meg :( Kanskje jeg skal melde meg på matlagingskurs eller noe, men det kan dessverre ikke bli nå. 

Jeg kan det basice, som koke poteter, pasta, ris osv. Kan følge oppskrifter. 

Hvordan finner man egentlig ut hvor mye kalorier det er i ting? Det virker komplisert? 

Da er egentlig det enkleste å lære matlaging via prøving og feiling. Du har en del krydder i hyllene regner jeg med? Eksperimenter og bruk dem. Putt sammen diverse grønnsaker som passer sammen, for eks poteter, gulrøtter, løk og forsøk tilsette krydder du tror du passer. Så smaker du på og forsøker tenke deg frem til hva som passer sammen med de smakene. Du kan også bruke edikk, kokosfett, olivenolje, rapsolje, balsamico og den slags. 

Anonymkode: 71fd7...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloritelling er ikke vanskelig, det bare krever litt øvelse. Last ned en god app, jeg anbefaler Lifesum. Du kan jo begynne forsiktig, ikke telle hver dag hvis det er uoverkommelig, men for eksempel mandag til torsdag, så ser du hva du ligger på. Så kan du eventuelt telle hver dag når du får dreisen på det, eller hvis resultater uteblir. 

Personlig teller jeg ikke grønnsaker, både for å gjøre det litt enklere for meg selv, og fordi jeg uansett ikke vil redusere mengden grønnsaker jeg spiser, så det holder jeg utenom regnskapet. Obs: potet/søtpotet bør telles. Jeg foretrekker kaloritelling fordi jeg da har kontroll på hva som funker og ikke, og vet at hvis jeg ikke går ned må jeg enten bli mer nøye med tellingen (jeg teller ikke lørdager) eller kutte på antall kalorier. 

Og du kan jo spise "alt" men i begrensede mengder. Hvis du sliter med å lage mat bør du kanskje få litt inspirasjon til å lage mer mat? Hva med å finne en vegetarblogg for eksempel? Hva har du spist hele livet frem til nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen enkle, kjappe, gode og sunne oppskrifter. Hvis du bruker de appene som er foreslått, er det enkelt å beregne kaloriene. Til mannen som vil ha kjøtt, kan du steke kjøttdeig/kylling på siden og hive oppi :)

https://meny.no/oppskrifter/Gronnsaker/Chili-sin-carne/

https://kiwi.no/oppskrifter/vegetar/kikertcurry-med-cashewnotter-og-tortilla/ (dropp kashewnøttene og tortillaene når du teller kaloriene, denne er mettende nok uansett. Servèr evt. med en liten mengde fullkornsris, bulgur eller quinoa).

https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/potet-tortilla/ Om du serverer denne med en god salat ved siden av, så er det en fullverdig middag. Du trenger heller ikke steke potetene i masse olje, har du en nonstick-panne klarer du deg med en ts eller to.

Nå vet jeg ikke hvilke vegetarprodukter du kan få tak i, men Coop sine vegetarburgere skal visstnok være gode, og så har du jo kjøtterstatningsproduktet "Oumph" som jeg har hørt mye bra om - har en søster som er veggis og kresen på mat, så jeg stoler på henne :).

Både pizza og taco kan gjøres sunnere og mindre kaloririkt. Tynn, grov bunn og mindre ost på pizzaen funker fint - vær generøs med krydder så blir det masse smak uansett!

Til taco lager du hjemmelaget tacokrydder ( https://trinesmatblogg.no/recipe/hjemmelaget-tacokrydder-og-tips-til-sunne-tacos/)bruker salatblader (hjertesalat og romanosalat egner seg godt) i stedet for tacoskjell, dropper osten og bruker litt 2% gresk yoghurt i stedet for rømme.

Endret av Roci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ferdigproduktene har ofte ikke noe særlig med protein, da (5-10g er vanlig), så jeg ser på dem mer som lunsjmat enn som middagsmat. 

Anonymkode: 71fd7...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Harlekin said:

Setter veldig pris på alle forslag, altså, selv om jeg sier at noe er for "vanskelig" for meg. Det er mulig at hvis det finnes en enkel måte å telle kalorier på, så hadde det vært det beste. Da kunne jeg ha tilpasset middagen til det. 

Jeg syns også kaloritelling hørtes vanskelig ut, helt til jeg lastet ned Lifesum. Jeg har en kjøkkenvekt stående på kjøkkenet, og legger ting direkte oppi der. Ting med strekskode, kan jeg scanne rett inn. Det ER faktisk enkelt, selv om det ikke høres sånn ut. Spiser jeg ute, tar jeg ting på slump, men prøver å logge likevel. Når jeg lager matpakke, som for tida er salat, setter jeg bare det jeg skal ha lunsjen i på vekta og veier ting når jeg har det oppi. Mas den første dagen, så har det ikke vært noe trøbbel i det hele tatt etter det. 

Anonymkode: 2b8cf...3e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 11.46, Sisti skrev:

Kaloritelling er ikke vanskelig, det bare krever litt øvelse. Last ned en god app, jeg anbefaler Lifesum. Du kan jo begynne forsiktig, ikke telle hver dag hvis det er uoverkommelig, men for eksempel mandag til torsdag, så ser du hva du ligger på. Så kan du eventuelt telle hver dag når du får dreisen på det, eller hvis resultater uteblir. 

Personlig teller jeg ikke grønnsaker, både for å gjøre det litt enklere for meg selv, og fordi jeg uansett ikke vil redusere mengden grønnsaker jeg spiser, så det holder jeg utenom regnskapet. Obs: potet/søtpotet bør telles. Jeg foretrekker kaloritelling fordi jeg da har kontroll på hva som funker og ikke, og vet at hvis jeg ikke går ned må jeg enten bli mer nøye med tellingen (jeg teller ikke lørdager) eller kutte på antall kalorier. 

Og du kan jo spise "alt" men i begrensede mengder. Hvis du sliter med å lage mat bør du kanskje få litt inspirasjon til å lage mer mat? Hva med å finne en vegetarblogg for eksempel? Hva har du spist hele livet frem til nå? 

Takk for tips om Lifesum, tok denne i bruk i dag. Det var jo ganske enkelt å telle kalorier da. Det blir sikkert ikke helt nøyaktig, men blir en god indikasjon :)

Jeg spiste kjøtt frem til jeg var 16 (over et halvt liv siden), siden da har jeg spist vegetarisk. Jeg har aldri vært særlig kreativ i matveien, og spiser stort sett pasta, ris, potet eller lignende med grønnsaker, ev saus til. Spiser egg, bønner og slikt jevnlig. Jeg har vel aldri vært spesielt interessert i mat, annet enn at jeg liker at det smaker godt. Matlaging er jeg heller ikke særlig glad i, derfor er jeg ikke noe særlig flink til det eller opptatt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Roci skrev:

Her er noen enkle, kjappe, gode og sunne oppskrifter. Hvis du bruker de appene som er foreslått, er det enkelt å beregne kaloriene. Til mannen som vil ha kjøtt, kan du steke kjøttdeig/kylling på siden og hive oppi :)

https://meny.no/oppskrifter/Gronnsaker/Chili-sin-carne/

https://kiwi.no/oppskrifter/vegetar/kikertcurry-med-cashewnotter-og-tortilla/ (dropp kashewnøttene og tortillaene når du teller kaloriene, denne er mettende nok uansett. Servèr evt. med en liten mengde fullkornsris, bulgur eller quinoa).

https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/potet-tortilla/ Om du serverer denne med en god salat ved siden av, så er det en fullverdig middag. Du trenger heller ikke steke potetene i masse olje, har du en nonstick-panne klarer du deg med en ts eller to.

Nå vet jeg ikke hvilke vegetarprodukter du kan få tak i, men Coop sine vegetarburgere skal visstnok være gode, og så har du jo kjøtterstatningsproduktet "Oumph" som jeg har hørt mye bra om - har en søster som er veggis og kresen på mat, så jeg stoler på henne :).

Både pizza og taco kan gjøres sunnere og mindre kaloririkt. Tynn, grov bunn og mindre ost på pizzaen funker fint - vær generøs med krydder så blir det masse smak uansett!

Til taco lager du hjemmelaget tacokrydder ( https://trinesmatblogg.no/recipe/hjemmelaget-tacokrydder-og-tips-til-sunne-tacos/)bruker salatblader (hjertesalat og romanosalat egner seg godt) i stedet for tacoskjell, dropper osten og bruker litt 2% gresk yoghurt i stedet for rømme.

Tusen takk for flotte tips! Jeg skal absolutt prøve meg på litt annen mat enn jeg er vant til. Tenker det er lurt å begynne en helg da jeg har litt bedre tid og overskudd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...