Gå til innhold

Hvordan gjorde dere det etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen jobber i utgangspunktet 1 time hjemmefra (prosjekt), men arbeidsplassen har noen prosjekter nærmere hjemmet også. Vi har et på 2.5 fra før og selv om jeg er veldig dårlig (sykemeldt og på sykehuset daglig) blir det overtid 2 dager i uken og han kjører hjemmefra kl6 og er hjemme kl 16.30 de dagene han ikke jobber overtid.  Så det meste ligger på meg. (trassanfall om morgenen, levering og henting )

De to ukene etter fødsel er han jo hjemme og kan levere barnet i barnehagen, men hva med etterpå? De første 6 ukene er jo slitsomme og jeg vet av erfaring at kroppen er nedbrutt en stund etterpå, har tross alt vært syk i 9 mnd. Kan jeg "kreve" at han jobber nærmere? slik at han kan levere og hente i barnehagen?

Anonymkode: c737d...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er ikke i helt samme situasjon, det er men jeg har også en mann som jobber veldig mye og har lange dager, i stor grad prosjektbasert. Heldigvis ikke langt hjemmefra, men det er vanskelig å gå fra arbeidet når han først er der. Han har planlagt med jobben slik at han om ikke tar på seg prosjekter i perioden før og etter termin, og gjennom våren skal han i så stor grad han klarer jobbe på mindre prosjekter som ikke krever så mye kveldsarbeid. Dette snakket vi om tidlig i høst, og allerede da vi "annonserte" graviditeten snakket han med sjefen for å se til at det skulle bli mulig å gjennomføre (jeg syntes han var unødvendig frempå og at det var veeldig tidlig å planlegge, men er glad for det nå som det nærmer seg).

Jeg ville tatt en prat med mannen og hørt hvordan han tenker at det kan gjøres best, kanskje har han allerede ideer om hva som er lurt? Og så er det sikkert enklere å få ham med på det du ønsker hvis du ikke "krever", men heller lar ham komme på det selv :fnise: Sånn er det ihvertfall hos oss :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke kreve noe som helst, for det er arbeidsgivers styringsrett som gjelder. Men han burde gå i dialog med arbeidsgiver for å prøve å få til en løsning som kan fungere. 

Anonymkode: af64a...f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne belage meg på at mannen i hele tatt var hjemme på hverdagene jeg. Men han ukespendler til annen kant av landet mandag-fredag. Så uansett hvordan formen er, må jeg bare bite tennene sammen og stå i det selv.

Anonymkode: 3ee31...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste barnehager har kjernetider, noe kanskje den bh dere bruker også har. Da kan du jo levere senere enn vanlig, men før kjernetiden starter og eventuelt hente når det passer deg. Ingen barn må være der kl 0730 med mindre en skal rekke jobben. Benytt den tiden du nå skal ha hjemme til å kose deg med begge ungene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet fra venninner at mannen tilpasset på jobb for å levere barnet i barnehagen hjem til mor. Enten ved å levere å dra tilbake på jobb eller begynne tidligere og slutte tidligere 

Anonymkode: 83936...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff

Nei, dere må bare snakke sammen og prøve å finne en løsning. Jeg har sjøl vært skikkelig sjuk og måtte levere unger i barnehagen med feber, skjelvinger osv fordi mannen "ikke får fri". Og da jeg var høygravid, med bekkenløsning og smerter overalt, måtte jeg likevel bære på en 2,5-åring. AU... man må bare bite tennene sammen.

Da yngste var født, hadde jeg med vogn opp i barnehagen. Babyen lå i bagdelen imens jeg var inne og leverte, med mindre hun skrek mye.. da bar jeg henne.. gikk veldig greit det, altså. Verre da eldste bytta avdeling til en avdeling uten automatisk døråpner og jeg måtte både åpne (den alt for tunge) døra og kjøre inn vogna samtidig.. :) Men det var vinter, og turte ikke å bære babyen i bæresele i tilfelle jeg ramla på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme situasjon her med mann som jobber langt vekk. Lillebror har vært med og levert og hentet i barnehagen hver dag etter pappaen begynte å jobbe etter pappaperm. Det er litt stress, men det går :) har alltid alt klart til morgenen, og alt er nøye planlagt. Fordelen med det er at lillebror som nå er 6 mnd er vant til barnehagen, han kjenner barna og de voksne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er syk nok så kan du få en sykemelding og overføre permisjonen til mannen din. Dette blir jo klart opp til legen å vurdere. Du har kun vært syk i 9 mnd og har da 3 mnd igjen til maksdato. Innen den tid antar jeg at du er frisk nok til å hente og levere i barnehagen. :)

Evt kan mannen ta ut delvis permisjon slik at han jobber kortere dager. 

Men først ville jeg nok hatt en dialog med hans arbeidsgiver, noen strekker seg langt for å tilrettelegge i korte perioder. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...