Gå til innhold

Hva skal jeg bruke for å vaske bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å overraske min far med å vaske bilen hans i morgen... Men jeg aner ikke hva jeg skal bruke.

 

Kunne jo kjørt den til en vaskehall, men jeg har ikke kjørt på veldig lenge så da føler jeg meg ike komfortabel med å kjøre på vinterføre, så det må bli manuell vask. 

Anonymkode: a32b5...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du ikke i stand til å ta deg vaskehall, så la være! Er det kuldegrader der dere bor så vil det bare fryse på når du har på vann. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasking av bil er en innfløkt sak. Om noen for eksempel hadde tatt bilen min til børstevask hadde jeg blitt fly forbanna heller enn takknemlig. Det er viktig å vite hvilke midler man skal bruke, og om eier har et avslappet forhold til lakkonservering eller ikke. 

Anonymkode: ddb72...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvvask; avfetting(nederste del av dørene og felgene), høyttrykk såpe (hele bilen), skylling (hele bilen, vær nøye med å få vekk såpe), og av-renning. Kjør så bilen bort til noen av pumpene og bruk papir for å tørke vekk vann fra speil og ruter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vannet  er frosset så bruk lunkent vann i bøtte med bilshampo, svamp skyll deretter med vann.

Anonymkode: d8fcf...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For optimalt resultat bør du starte med å skrubbe bilen med Jif skurekrem, gjerne med stålull. Deretter skyller du av med en blanding som består av 1/3 vann og 2/3 parafin. Parafinen beskytter lakkken, så glem dyre lakkkonserveringer. Til slutt polerer du med mr.muscle ovnsrens, og vips, bilen er som ny.

Anonymkode: db2b5...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For optimalt resultat bør du starte med å skrubbe bilen med Jif skurekrem, gjerne med stålull. Deretter skyller du av med en blanding som består av 1/3 vann og 2/3 parafin. Parafinen beskytter lakkken, så glem dyre lakkkonserveringer. Til slutt polerer du med mr.muscle ovnsrens, og vips, bilen er som ny.

Anonymkode: db2b5...389

Kan bekrefte at bilen ikke er til å kjenne igjen etterpå.

Du glemte tørking, jeg anbefaler sandpapir grov type.

Anonymkode: d8fcf...364

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bekrefte at bilen ikke er til å kjenne igjen etterpå.

Du glemte tørking, jeg anbefaler sandpapir grov type.

Anonymkode: d8fcf...364

Kjempetips! Jeg glemte tørking og må forsøke dette geniale tipset. Anbefaler du Bosch slipemaskin eller blir det bedre om man tørker for hånd?

Anonymkode: db2b5...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper faren din ikke er interessert i bil. For kvinneguiden er virkelig ikke stedet å søke tips om bilvask på. De fleste nordmenn kan ikke vaske bil, og da blir det riper. Hver sin smak og interesse. Men ingen får vaske min nye bil.... Nettopp fordi de ikke kan det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrask han heller med noe annet du TS. Om noen andre enn meg eller samboeren min hadde vasket min bil så hadde jeg blitt ganske irritert og fått litt noia over riper eller såperester 

I tillegg så er det minusgrader her og ville nødig likt å komme hjem til igjenfryste dører fordi listene ikke ble smurt etterpå osv

Anonymkode: 93845...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/01/2018 at 9:16 AM, AnonymBruker said:

Overrask han heller med noe annet du TS. Om noen andre enn meg eller samboeren min hadde vasket min bil så hadde jeg blitt ganske irritert og fått litt noia over riper eller såperester 

I tillegg så er det minusgrader her og ville nødig likt å komme hjem til igjenfryste dører fordi listene ikke ble smurt etterpå osv

Anonymkode: 93845...776

Haha, trist men sant! Tror jeg hadde fått noia hvis noen hadde rørt bilen min uten å si ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scaniar580
På 19.1.2018 den 0.43, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke vannet  er frosset så bruk lunkent vann i bøtte med bilshampo, svamp skyll deretter med vann.

Anonymkode: d8fcf...364

Det fungerer ikke om bilen har kjørt på saltede veier hvertfall. Må avfetting til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

På 19.1.2018 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Vasking av bil er en innfløkt sak. Om noen for eksempel hadde tatt bilen min til børstevask hadde jeg blitt fly forbanna heller enn takknemlig. Det er viktig å vite hvilke midler man skal bruke, og om eier har et avslappet forhold til lakkonservering eller ikke. 

Anonymkode: ddb72...e17

Tenker du på børstene i vaskehallen? Er det like ille å bruke en vanlig vaskebørste for hånd manuelt ?

Anonymkode: 82256...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på børstene i vaskehallen? Er det like ille å bruke en vanlig vaskebørste for hånd manuelt ?

Anonymkode: 82256...338

Det er like ille, i min verden, å bruke en slik børste som er i selvvaskhallene. Folk dytter denne børsten borti steder som er fullt av fett, og dette smøres videre utover panseret på neste bil. Moro. Om jeg skal vaske bilen i vaskehall så blir det til nød børsteløs vask. 

Det beste er å vaske bilen selv. Med svamp. Og hvor man kan bruke en svamp til selve bilen, en til hjulkapslene osv og man har kontroll på hvor mye grus, sand og fett som er igjen i svampene

Jeg drar gjerne til en selvvaskhall siden jeg ikke har plass til å vaske bilen på gårdsplassen. Da tar jeg med utstyr jeg trenger og så bruker jeg spylearmene og sånt for å spyle bilen, men bruker aldri børsten

Anonymkode: 93845...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er like ille, i min verden, å bruke en slik børste som er i selvvaskhallene. Folk dytter denne børsten borti steder som er fullt av fett, og dette smøres videre utover panseret på neste bil. Moro. Om jeg skal vaske bilen i vaskehall så blir det til nød børsteløs vask. 

Det beste er å vaske bilen selv. Med svamp. Og hvor man kan bruke en svamp til selve bilen, en til hjulkapslene osv og man har kontroll på hvor mye grus, sand og fett som er igjen i svampene

Jeg drar gjerne til en selvvaskhall siden jeg ikke har plass til å vaske bilen på gårdsplassen. Da tar jeg med utstyr jeg trenger og så bruker jeg spylearmene og sånt for å spyle bilen, men bruker aldri børsten

Anonymkode: 93845...776

Nei. Svamp er visst bannlyst hos bilpleiefantaster. :)  Vaskevott med "pels" eller microfiber"dreads" skal visst være tingen, om jeg ikke husker helt feil. 

Anonymkode: 2bfbe...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Svamp er visst bannlyst hos bilpleiefantaster. :)  Vaskevott med "pels" eller microfiber"dreads" skal visst være tingen, om jeg ikke husker helt feil. 

Anonymkode: 2bfbe...5d8

Kommer litt an på hva slags svamp man bruker og hvordan man bruker den. Til dagligdags bruk på vanlige bruksbiler så syns jeg svamp er helt Ok. De du beskriver er greit å bruke når man har litt spesielle biler og man er en nerd på området

Jeg har bare en vanlig bruksbil og bruker derfor svamp. Jeg dropper derimot børster i vaskehall osv fordi jeg gjerne vil unngå unødvendig mange riper osv osv

Anonymkode: 93845...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...