Gå til innhold

Hvor god match bør det være for at du vil inngå et langvarig forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er over 40 begge to, og begge har vi ganske store barn. Vi har derfor også langvarige ekteskap bak oss. Møttes for nesten ett år siden, og har sett mye til hverandre i den tida som har gått. 

 

Dilemma: Vi trives i hverandres selskap og det seksuelle fungerer ypperlig. MEN - da jeg fortsatt var singel, prøvde jeg å definere for meg selv hva jeg ville ha i mitt neste forhold. Hvilke egenskaper som var viktige for meg i en mann. Og som kanskje ville være deal breakere hvis de ikke var tilstede. 

 

Han har ikke (alt) det jeg har sett etter. Og jeg kverner rundt dette hele tiden, for meg selv, hva er riktig å gjøre. For min del, men også for hans del:

Han er ikke så sosial som jeg har ønsket meg. Og en anelse klønete kanskje. Men han trives greit nok når noe skjer og viber med på ymse opplevelser, og vegrer seg ikke for å bli med. Men Han er ikke den ressurssterke, smilende og imøtekommende typen jeg har ønsket meg. En som lett slår av en prat med naboen. Kanskje stygt å si, men jeg tror Vi vil få et litt kjedelig sosialliv, siden alle voksne er i etablerte kretser allerede. Men utover dette vil vi nok ha det bra sammen, og vil være aktive nok på våre egne arena. 

 

Skal jeg drøfte tankene mine med han?

Eller skal jeg konkludere selv først, med hva jeg vil?

Anonymkode: ec223...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem. Snakker. Med. Naboensin. Over. Hekken? 

 

Sett litt for mange filmer. 

Anonymkode: aa45d...df7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet når vi ser for oss den perfekte kjæresten, er at dette mennesket har en rekke gode egenskaper som nesten garantert er litt inbyrdes motstridige. 

Det vi i stedet trenger å spørre oss om (bortsett fra utseende, som en helst bør like) er ikke en ønskeliste om egenskaper, men realistisk avveie alternative "pakker": 

Gitt at jeg er tiltrukket av forskjellige personlighetstyper, som gir ulike ting, hvilken personlighetstype ønsker jeg å innlede et forhold til, vel vitende av at denne personligheten i likhet med alle andre har sine skyggesider? 

Hvordan har den sosialt strålende, utadvendte mannen fungert for deg tidligere? Hva har ikke fungert for deg?

Du har nevnt hva som gjør deg betenkt med denne mannen, hva er fordelen med ham, helt konkret (ikke vagt at typen vi kan få et ok liv, men hva som er fordelen med hans personlighet framfor andre personligheter)?

Endret av Virrevirrevapp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kun hvis det kibler, følelsene er varme, det er lyst, begjær og kjerleik:hjertesmil:

Anonymkode: 3deb5...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lyst, begjær og kjærleik. Og mye kos, mye godhet. Følelsene er ganske varme. Kribling -tvilsomt. Forelskelse til tider. 

Anonymkode: ec223...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Virrevirrevapp skrev:

Problemet når vi ser for oss den perfekte kjæresten, er at dette mennesket har en rekke gode egenskaper som nesten garantert er litt inbyrdes motstridige. 

Det vi i stedet trenger å spørre oss om (bortsett fra utseende, som en helst bør like) er ikke en ønskeliste om egenskaper, men realistisk avveie alternative "pakker": 

Gitt at jeg er tiltrukket av forskjellige personlighetstyper, som gir ulike ting, hvilken personlighetstype ønsker jeg å innlede et forhold til, vel vitende av at denne personligheten i likhet med alle andre har sine skyggesider? 

Hvordan har den sosialt strålende, utadvendte mannen fungert for deg tidligere? Hva har ikke fungert for deg?

Du har nevnt hva som gjør deg betenkt med denne mannen, hva er fordelen med ham, helt konkret (ikke vagt at typen vi kan få et ok liv, men hva som er fordelen med hans personlighet framfor andre personligheter)?

Gode innspill!

og antagelig det jeg trengte å høre. 

Jeg hadde i mange år den sosialt utadvente mannen, det fungerte ypperlig, bortsett fra i senga. Uansett et Avsluttet kapittel nå. 

Den nye mannen i mitt liv har mange gode egenskaper som er viktige for meg. Tålmodighet og skikkelighet, feks. 

Og så er det dette med (fy-ordet) «status» da. Jeg innrømmer glatt at det egentlig er litt viktig for meg det også. Og den er litt vanskelig å svelge. Derfor veier jeg hele tiden for og i mot. 

 

Ts-

Anonymkode: ec223...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste har forskjellige kriterier for et forhold, og vil jo gjerne ha det så bra som mulig. Jeg vet selv at man har visse ønsker for egenskaper i en ny partner, spesielt når man er blitt voksen og vet hvordan man ønsker livet sitt fremover. Sånn sett var datingapp flott for min del, det er jo så lett å luke ut det man kan se er en mismatch i forhold til hva man ser etter når man søker kjærligheten på ny. Men uansett små "feil&mangler" på en ny kjæreste så tenker jeg at det er følelsene som til slutt spiller en rolle, for en partner skal jo også gi deg de gode vibbene og være nettopp det - en kjæreste. Klart, hvis det han mangler er vesentlig for deg så krever det kanskje en vurdering om du ønsker å gå videre i forholdet. Men jeg tenker at med følelsene på plass så former man seg litt etter hverandre underveis - jeg er såpass gammeldags at jeg tenker at dersom han får deg til å føle deg verdifull og at du kan være deg selv og bli en bedre utgave av den du er, så kan han være en å satse videre på også :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode innspill!

og antagelig det jeg trengte å høre. 

Jeg hadde i mange år den sosialt utadvente mannen, det fungerte ypperlig, bortsett fra i senga. Uansett et Avsluttet kapittel nå. 

Den nye mannen i mitt liv har mange gode egenskaper som er viktige for meg. Tålmodighet og skikkelighet, feks. 

Og så er det dette med (fy-ordet) «status» da. Jeg innrømmer glatt at det egentlig er litt viktig for meg det også. Og den er litt vanskelig å svelge. Derfor veier jeg hele tiden for og i mot. 

Ts-

Anonymkode: ec223...a9f

Du er opptatt av hva naboen synes om ham? 

Anonymkode: 3a081...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er opptatt av hva naboen synes om ham? 

Anonymkode: 3a081...68a

Ja, til en viss grad. Dessverre. Men det skal ikke stoppe meg hvis mye annet er på plass. 

Anonymkode: ec223...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i 40-årene, og har gjort meg mye tanker rundt det samme mens jeg har datet det siste året. Og i løpet av tiden funnet ut at det er enkelte ting som bare MÅ være på plass. Som en positiv innstilling til livet, og likt enerignivå som meg. Og lik humor. Så kan jeg heller leve med enkelte andre "småmangler"

Nå føler jeg meg utrolig heldig siden jeg har møtt en mann som jeg etter 4 mnd ikke klarer å finne noe som helst negativt med. Selvfølgelig vil det dukke opp ting etter hvert, ingen er perfekt. Men jeg trodde ikke jeg skulle oppleve en sånn utrolig match som dette. Selvfølgelig kunne han vært enda kjekkere eller noe, om man leter finner man alltid noe. Men det er bare en latterlig bagatell. Jeg ønsker virkelig et liv sammen med denne mannen, for jeg vet jeg vil få det veldig bra sammen med han. Det er min beste forsikring om at dette er riktig.

Det jeg tenker er veldig viktig å vurdere er dette: vil du (ubevisst) fortsette å lete etter noe bedre om du blir sammen med han? For hvis du vil det så er ikke dette riktig. Kan du derimot se deg selv slå deg til ro og ha det bra, da er det riktig.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Engel skrev:

Er også i 40-årene, og har gjort meg mye tanker rundt det samme mens jeg har datet det siste året. Og i løpet av tiden funnet ut at det er enkelte ting som bare MÅ være på plass. Som en positiv innstilling til livet, og likt enerignivå som meg. Og lik humor. Så kan jeg heller leve med enkelte andre "småmangler"

Det jeg tenker er veldig viktig å vurdere er dette: vil du (ubevisst) fortsette å lete etter noe bedre om du blir sammen med han? For hvis du vil det så er ikke dette riktig. Kan du derimot se deg selv slå deg til ro og ha det bra, da er det riktig.

Lykke til!

Ts her.

Godt sagt. Vi har ikke lik humor, men ellers lik innstilling til livet, og ganske likt aktivitetsnivå. 

Og når det gjelder dette siste du skriver- om jeg (ubevisst) vil fortsette å lete etter noe bedre sålenge jeg er sammen med han, så ...vet jeg ikke hva jeg skal svare. Ja -og nei. Går det...?

jeg vet jeg kan slå meg til ro med han og ha det bra. Bra nok, når det kommer til stykket? 

Anonymkode: ec223...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som du liker ham noe særlig... 

Anonymkode: 3a081...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres du ikke så veldig forelska ut for å være helt ærlig.. Samboern min er heller ikke perfekt, men han er likevel den aller aller beste mannen jeg vet om, og jeg kunne ikke tenke meg noen andre enn han. Og det tross at han er introvert og jeg er ekstrovert, jeg elsker tur i skogen mens han syns det er kjedelig, vi er to forskjellige personer som trives veldig godt sammen :)

Følg magefølelsen! Er du så i tvil er det kanskje ikke den store kjærligheten..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en mental liste over hva som var viktig for meg dersom jeg noen gang skulle få ny kjæreste. Og det var en ønskeliste, ikke kravliste. Helt grunnleggende ting som kontroll på økonomi, godt forhold til familien, varm og omtenksom. 

Plutselig var han der. Helt ut av det blå, når jeg minst ventet det. Han har alle kvalitetene jeg har lett etter, og er en fantastisk person som jeg er så heldig å kunne kalle min kjæreste. 

Men ingen er perfekte, og du må selv vurdere om du ønsker å bli værende. Er det en tvil der, er det kanskje en grunn til det. Men prat med han om det :)

Anonymkode: 338af...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en ønskeliste når jeg så etter en ny kjæreste. Men man kan ikke forvente å få alt man ønsker. 

For min del har jeg fått 95% av alt jeg ønsket meg. Men i tillegg til at jeg har fått så mye som jeg ikke visste jeg ønsket meg, men som er positive egenskaper jeg setter utrolig høyt hos min kjæreste. 

Jeg tror du må tenke mer på hva som er positive egenskaper og om det du savner vil overskygge de gode følelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en mental liste over hva som var viktig for meg dersom jeg noen gang skulle få ny kjæreste. Og det var en ønskeliste, ikke kravliste. Helt grunnleggende ting som kontroll på økonomi, godt forhold til familien, varm og omtenksom. 

Plutselig var han der. Helt ut av det blå, når jeg minst ventet det. Han har alle kvalitetene jeg har lett etter, og er en fantastisk person som jeg er så heldig å kunne kalle min kjæreste. 

Men ingen er perfekte, og du må selv vurdere om du ønsker å bli værende. Er det en tvil der, er det kanskje en grunn til det. Men prat med han om det :)

Anonymkode: 338af...e9c

Takk for alle deres fornuftige ord. Jeg er både/og her.. Jeg er ikke soleklar på at dette er den eneste rette, men innimellom kjenner jeg tydelig forelskelse. Trives veldig godt sammen med han, til tross for ett-eller-annet. 

 

Det var egentlig dette jeg lurte mest på: om jeg skal snakke med han om det. Eller om jeg skal konkludere selv først. Og så er det jo det at jeg ikke vil ha såret han unødig - om jeg lander på at jeg ønsker å fortsette. 

 

Ts

Anonymkode: ec223...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, smilo skrev:

Jeg hadde også en ønskeliste når jeg så etter en ny kjæreste. Men man kan ikke forvente å få alt man ønsker. 

For min del har jeg fått 95% av alt jeg ønsket meg. Men i tillegg til at jeg har fått så mye som jeg ikke visste jeg ønsket meg, men som er positive egenskaper jeg setter utrolig høyt hos min kjæreste. 

Jeg tror du må tenke mer på hva som er positive egenskaper og om det du savner vil overskygge de gode følelsene. 

Takknemlig for godt svar. Han har mange gode egenskaper som er viktige for meg. Jeg skal ikke prøve meg på en %sats i egenskaper her, men mulig dealbreaker for meg til syvende og sist er at han ikke har et spesielt godt sosialt liv ellers. Jeg opplever han bare som «litt» sosial. Og vet ikke om det er nok for meg. 

Ts

Anonymkode: ec223...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 0.49, AnonymBruker skrev:

Vi er over 40 begge to, og begge har vi ganske store barn. Vi har derfor også langvarige ekteskap bak oss. Møttes for nesten ett år siden, og har sett mye til hverandre i den tida som har gått. 

 

Dilemma: Vi trives i hverandres selskap og det seksuelle fungerer ypperlig. MEN - da jeg fortsatt var singel, prøvde jeg å definere for meg selv hva jeg ville ha i mitt neste forhold. Hvilke egenskaper som var viktige for meg i en mann. Og som kanskje ville være deal breakere hvis de ikke var tilstede. 

 

Han har ikke (alt) det jeg har sett etter. Og jeg kverner rundt dette hele tiden, for meg selv, hva er riktig å gjøre. For min del, men også for hans del:

Han er ikke så sosial som jeg har ønsket meg. Og en anelse klønete kanskje. Men han trives greit nok når noe skjer og viber med på ymse opplevelser, og vegrer seg ikke for å bli med. Men Han er ikke den ressurssterke, smilende og imøtekommende typen jeg har ønsket meg. En som lett slår av en prat med naboen. Kanskje stygt å si, men jeg tror Vi vil få et litt kjedelig sosialliv, siden alle voksne er i etablerte kretser allerede. Men utover dette vil vi nok ha det bra sammen, og vil være aktive nok på våre egne arena. 

 

Skal jeg drøfte tankene mine med han?

Eller skal jeg konkludere selv først, med hva jeg vil?

Anonymkode: ec223...a9f

er dere et par eller ikke? Jeg skjønte det ikke helt 

Anonymkode: b680f...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takknemlig for godt svar. Han har mange gode egenskaper som er viktige for meg. Jeg skal ikke prøve meg på en %sats i egenskaper her, men mulig dealbreaker for meg til syvende og sist er at han ikke har et spesielt godt sosialt liv ellers. Jeg opplever han bare som «litt» sosial. Og vet ikke om det er nok for meg. 

Ts

Anonymkode: ec223...a9f

Du tror ikke han blir sosial sammen med deg?  Eller trekker han seg unna og ikke ønsker å delta i sosiale sammenkomster sammen med deg heller? 

Eller har du et ønske om at han sin egen sosiale arena som du skal forventer å bli en del av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det viktige at vi forstår hverandre og lytter til hverandre. Lignende humor har vært veldig positivt i mine forhold. Utenom det er det litt hips om haps hvilke kvaliteter mannen "burde" ha. Så lenge jeg blir forstått og er sammen med noen jeg er på bølgelengde med, så spiller det ingen rolle om han er sjenert eller utadvendt. Jeg vil at vi skal være der for hverandre når det gjelder, at vi kan være et team og ha det fint sammen. Det meste annet blir liksom ikke så viktig på lang sikt

Anonymkode: 9f17a...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...