Gå til innhold

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg lurer på  hvordan en narsissist besvarer det.

Anonymkode: 509cb...8e9

Du fikk svar fra en 😉 

I gode perioder oppfattes jeg som mentalt sterk, en som tåler å stå for sine meninger. I dårlige perioder sier jeg ikke noe, min mening betyr ikke noe og det finnes absolutt ingen høye tanker om meg selv som person.

Anonymkode: 0295d...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk svar fra en 😉 

I gode perioder oppfattes jeg som mentalt sterk, en som tåler å stå for sine meninger. I dårlige perioder sier jeg ikke noe, min mening betyr ikke noe og det finnes absolutt ingen høye tanker om meg selv som person.

Anonymkode: 0295d...93a

Det her høres ikke ut som narsissisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette har jeg alltid lurt på hvordan en narsissist vil besvare:

Hvordan tror du din egen selvfortreffelighet oppfattes av andre og  hvordan tror du andre reagerer på selvfortreffeligheten din?

Anonymkode: 509cb...8e9

Det er en feiloppfatning at folk med NPF tror de er fortreffelige og er høye på seg selv. I den grad det stemmer så er det bare fasaden (grandiositeten) siden de fleste har lav eller ingen selvfølelse.

Anonymkode: 4ea61...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg alltid lurt på hvordan en narsissist vil besvare:

Hvordan tror du din egen selvfortreffelighet oppfattes av andre og  hvordan tror du andre reagerer på selvfortreffeligheten din?

Anonymkode: 509cb...8e9

Alle har trekk fra ulike personlighetsforstyrrelser - til en viss grad. 

Jeg har høye tanker om meg selv, men ville aldri sagt det høyt. Jeg nyter synet av meg selv i speilet (men det gjør man vel, dersom man er pen). Jeg kan føle meg bedre enn andre, uten at det jeg føler nødvendigvis har rot i virkeligheten. Jeg er realistisk og har ikke problemer med å akseptere at noen har et flottere utseende enn meg, eller er bedre enn meg til noe - dersom det stemmer. Dette er selvfølgelig bare (sære) tanker jeg har, og det er ikke slik jeg fremstår for andre tror jeg. Hvordan jeg føler meg er avgjørende for hvor empatisk jeg er

Anonymkode: d2c7e...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke opplevd så mange reaksjoner. I gruppearbeid har jeg gjerne en naturlig lederrolle, og folk ser ut til å trives med det. 

TS

Anonymkode: eae3b...86e

Det er ikke sikkert at folk trives med deg som leder. Men det er ofte en kamp å ta fra folk som mener de selv skal lede, lederstillingen. Å gjøre det hver gang orker de færreste. Så da godtar man, for ellers så blir det masse surmuling og kritikk. 

Anonymkode: dd843...fac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, WubWub skrev:

Det her høres ikke ut som narsissisme.

Det vet jeg forsåvidt. Føler selv jeg har like mye til felles med andre diagnoser men det var NPD som ble satt. Hvorfor vet jeg ikke, da må jeg lese journal og det vet jeg ikke om jeg klarer. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en feiloppfatning at folk med NPF tror de er fortreffelige og er høye på seg selv. I den grad det stemmer så er det bare fasaden (grandiositeten) siden de fleste har lav eller ingen selvfølelse.

Anonymkode: 4ea61...f51

Det er nok mye feilinformasjon og fordømmelse blant folk når det kommer til personlighetsdiagnoser og da spesielt NPD. Fagfolk er lite på banen for å rette opp dette og syke tør ikke stå frem og fortelle hvordan de har det. 

Anonymkode: 0295d...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en datter som heller i retning dramatisk personlighetsforstyrrelse. Hun går til terapi selv om vi ikke har diagnose ennnå, da det preger folk hun er rundt. Moren har narsissist personlighetsforstyrrelse og 2 andre diagnoser. 

 Ennå under 16 så dette blir ikke diagnostisert. Hun har storhetStanker, mye empati for seg selv/ selvmedlidende og særdeles lav empati ovenfor andre. Hun er en ledertype og kontrollerer og styrer andre. Hun sier hun den penest i verden, noe hun har sagt siden hun var 3 år.

Er flinkest i alt mulig og skylder på alle andre enn seg selv hvis noe går galt eller hun slår seg. Hun skal helst snakke i munnen på andre og klarer ikke vente, får hun ikke nok oppmerksomhet finner hun på ting som å late som hun er syk for å få oppmerksomhet. Krever enormt å trist og si, men hun suger ut energien til folk rundt seg. Hun er ikke klar over dette selv. Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 35b37...034

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å bekrefte hva du prøver å avkrefte. 

Anonymkode: e1008...a1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter som heller i retning dramatisk personlighetsforstyrrelse. Hun går til terapi selv om vi ikke har diagnose ennnå, da det preger folk hun er rundt. Moren har narsissist personlighetsforstyrrelse og 2 andre diagnoser. 

 Ennå under 16 så dette blir ikke diagnostisert. Hun har storhetStanker, mye empati for seg selv/ selvmedlidende og særdeles lav empati ovenfor andre. Hun er en ledertype og kontrollerer og styrer andre. Hun sier hun den penest i verden, noe hun har sagt siden hun var 3 år.

Er flinkest i alt mulig og skylder på alle andre enn seg selv hvis noe går galt eller hun slår seg. Hun skal helst snakke i munnen på andre og klarer ikke vente, får hun ikke nok oppmerksomhet finner hun på ting som å late som hun er syk for å få oppmerksomhet. Krever enormt å trist og si, men hun suger ut energien til folk rundt seg. Hun er ikke klar over dette selv. Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 35b37...034

De fleste tenåringer har narsissistiske trekk (storhetstanker, selvsentrert, mangefull empati da frontallappen ikke er ferdig utviklet osv). Å diagnostisere noen med personlighetsforstyrrelse før hjernen er ferdig utviklet blir helt feil og sannsynligheten for feildiagnose blir da veldig stor.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, WubWub skrev:

De fleste tenåringer har narsissistiske trekk (storhetstanker, selvsentrert, mangefull empati da frontallappen ikke er ferdig utviklet osv). Å diagnostisere noen med personlighetsforstyrrelse før hjernen er ferdig utviklet blir helt feil og sannsynligheten for feildiagnose blir da veldig stor.  

Helt riktig at de ikke setter diagnose før voksen alder, men hun har betydelig sprik fra normalen og psykiater mener hun heller den veien. 

Anonymkode: 35b37...034

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt riktig at de ikke setter diagnose før voksen alder, men hun har betydelig sprik fra normalen og psykiater mener hun heller den veien. 

Anonymkode: 35b37...034

Forståelig - om en av foreldrene har NPD så overføres gjerne mange av trekkene fra sykdommen over til barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, WubWub skrev:

Forståelig - om en av foreldrene har NPD så overføres gjerne mange av trekkene fra sykdommen over til barnet. 

Er NPD vanlig? Jeg har selv en forelder og en besteforelder med denne diagnosen. Jeg har ikke. Jeg lurer på om mine barn kan få det, selv om jeg kommer til å gi dem mye kjærlighet og en trygg oppvekst? Altså at miljø ikke har noe å si?

Anonymkode: 740b9...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er NPD vanlig? Jeg har selv en forelder og en besteforelder med denne diagnosen. Jeg har ikke. Jeg lurer på om mine barn kan få det, selv om jeg kommer til å gi dem mye kjærlighet og en trygg oppvekst? Altså at miljø ikke har noe å si?

Anonymkode: 740b9...433

Vanlig? Hvor kom den i fra? :P Jeg mener om den er arvelig :P

Anonymkode: 740b9...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er NPD vanlig? Jeg har selv en forelder og en besteforelder med denne diagnosen. Jeg har ikke. Jeg lurer på om mine barn kan få det, selv om jeg kommer til å gi dem mye kjærlighet og en trygg oppvekst? Altså at miljø ikke har noe å si?

Anonymkode: 740b9...433

Om det er arvelig strides de lærde, men det som er sikkert er at mye handler om miljø og oppvekst. Psykopati derimot er arvelig. 

https://forskning.no/2015/03/foreldre-kan-skape-narsissistiske-barn

Foreldre kan skape narsissistiske barn

Synes du at godklumpen er bedre enn andre barn og fortjener spesialbehandling? I så fall kan du bidra til at gullet blir narsissistisk, mener forskere.

Arvelig?

Vi har ikke visst så mye om hvorfor noen blir narsissistiske, innrømmer forskerne.

Trekket ser ut til å være noe arvelig, og det kan delvis springe ut fra personlighetstrekk som dannes tidlig. Disse faktorene gjør noen mennesker mer disponerte for å utvikle narsissistiske trekk. Men miljøet spiller også en viktig rolle, mener forskerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er NPD vanlig? Jeg har selv en forelder og en besteforelder med denne diagnosen. Jeg har ikke. Jeg lurer på om mine barn kan få det, selv om jeg kommer til å gi dem mye kjærlighet og en trygg oppvekst? Altså at miljø ikke har noe å si?

Anonymkode: 740b9...433

Rundt 0,8-0,9% av befolkningen har denne lidelsen. Den er litt "vanligere" enn borderline og dyssosial personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 90797...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Om det er arvelig strides de lærde, men det som er sikkert er at mye handler om miljø og oppvekst. Psykopati derimot er arvelig. 

https://forskning.no/2015/03/foreldre-kan-skape-narsissistiske-barn

Foreldre kan skape narsissistiske barn

Synes du at godklumpen er bedre enn andre barn og fortjener spesialbehandling? I så fall kan du bidra til at gullet blir narsissistisk, mener forskere.

Arvelig?

Vi har ikke visst så mye om hvorfor noen blir narsissistiske, innrømmer forskerne.

Trekket ser ut til å være noe arvelig, og det kan delvis springe ut fra personlighetstrekk som dannes tidlig. Disse faktorene gjør noen mennesker mer disponerte for å utvikle narsissistiske trekk. Men miljøet spiller også en viktig rolle, mener forskerne.

Er det stor sannsynlighet for at det hopper over en generasjon? Jeg tror ikke noen av tantene eller onklene mine har det. Det er kun disse to familimedlemmene som har det. Muligens også en oldeforelder. Det er kun i min linje dette har oppstått ser det ut som, bortsett fra at jeg ikke har fått det. Jeg skal i alle fall gjøre alt jeg kan for å skape et trygt og kjærlig miljø :)

Anonymkode: 740b9...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 0,8-0,9% av befolkningen har denne lidelsen. Den er litt "vanligere" enn borderline og dyssosial personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 90797...e12

Jeg vet ikke hvor jeg var da jeg skrev vanlig. Jeg mente arvelig :P

Anonymkode: 740b9...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor sannsynlighet for at det hopper over en generasjon? Jeg tror ikke noen av tantene eller onklene mine har det. Det er kun disse to familimedlemmene som har det. Muligens også en oldeforelder. Det er kun i min linje dette har oppstått ser det ut som, bortsett fra at jeg ikke har fått det. Jeg skal i alle fall gjøre alt jeg kan for å skape et trygt og kjærlig miljø :)

Anonymkode: 740b9...433

Så lenge du selv ikke innehaver patologiske NPD trekk så går nok dette neppe i arv såfremt barnet får en sunn , trygg og omsorgsfull oppvekst. Men det finnes ingen garantier allikevel til tross for at det minimerer risikoen - det kan alltids være andre ting som trigger tilstanden om man er arvelig disponibel for det, f.eks mobbing på skolen osv. Narsissisme handler om et skadet kjerne Selv, i store trekk er narsissisme bare primitive forsvarsmekanismer for å kjerne Selv'et for nye skader. 

http://www.webpsykologen.no/artikler/hvordan-utvikles-narsissisme/

Senere i livet risikerer individet et påtrengende behov for stadig nye bekreftelser fra andre, som en slags reparasjonsmanøver fra tidligere svikt. I verste fall blir personens tilværelse en endeløs kamp for andres bekreftelse, og et slikt behov minsker vår evne til empatisk innlevelse og hensyn til andre mennesker. I så henseende kan man også forestille seg at patologisk narsissisme går i arv. Dersom foreldre eller andre omsorgspersoner har store mangler i sin egen selvstruktur, og stadig jakter på anerkjennelse gjennom karriere eller annet sosialt liv, kan det hende at barnas behov for ubetinget kjærlighet og oppmerksomhet undermineres, og på den måten forflytter det ”psykiske underskuddet” seg fra generasjon til generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor sannsynlighet for at det hopper over en generasjon? Jeg tror ikke noen av tantene eller onklene mine har det. Det er kun disse to familimedlemmene som har det. Muligens også en oldeforelder. Det er kun i min linje dette har oppstått ser det ut som, bortsett fra at jeg ikke har fått det. Jeg skal i alle fall gjøre alt jeg kan for å skape et trygt og kjærlig miljø :)

Anonymkode: 740b9...433

Tror miljøet er viktig, men også arv. Dog kan miljøet forme slike "negative gener" slik at de slår fullt ut. I min familie er en av mine foreldre en drittsekk, med mange narsissistiske trekk. Denne forelderen har alltid beskrevet seg selv som "bedre enn alle andre", manipulert meg, min bror og min andre forelder. Vedkommende har også mangel på empati, og tenker kun på seg selv. Vedkommende har også vært svært kritisk mot meg og i min barndom (er nå voksen, og har flyttet ut) snakket vedkommende så vidt til meg med mindre jeg hadde gjort noe galt. Fikk høre "du er det mest egoistiske mennesket jeg har møtt" etc. Jeg har da arvet noen av disse trekkene av han, og miljøet jeg vokste opp i fikk dem til å virkelig blomstre. Jeg mistet evnen til å føle empati da å ikke føle empati var den eneste muligheten jeg hadde til å unngå å bli manipulert (ved at min forelder brukte min samvittighet/empati mot meg). Følelsene mine ble heller ikke tatt hensyn til og da jeg bodde hjemme fikk jeg som regel kjeft hvis jeg gråt, hvis jeg ikke ble kjeftet på ble jeg ignorert. Da "lærte" jeg å "kun" ta hensyn til mine egne følelser, og at det var kun det som var viktig. Fikk også høre at det var viktig og være best, og aller helst skulle man tenke at man var bedre enn alle andre. Ingenting annet enn det aller beste var godt nok. Har dog kun utviklet trekk fra NPD grunnet dette. Utviklet også BPD grunnet denne oppveksten. 

Anonymkode: 90797...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor sannsynlighet for at det hopper over en generasjon? Jeg tror ikke noen av tantene eller onklene mine har det. Det er kun disse to familimedlemmene som har det. Muligens også en oldeforelder. Det er kun i min linje dette har oppstått ser det ut som, bortsett fra at jeg ikke har fått det. Jeg skal i alle fall gjøre alt jeg kan for å skape et trygt og kjærlig miljø :)

Anonymkode: 740b9...433

Lag gjerne din egen tråd istedenfor å avspore her.

Anonymkode: eae3b...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...