Gå til innhold

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse og tvangspreget personlighetsforstyrrelse. Behandler sier også at jeg scorer høyt på borderline. 

Jeg kjenner meg faktisk ikke igjen i narsissistisk PF. Tvangspreget kan jeg forstå, og til dels borderline, selv om jeg etter mitt syn er nærmere unnvikende PF enn borderline.

Samtidig har jeg gått i behandling i flere år og tatt mange tester, så diagnosen er vel riktig. Samtidig er jeg av den oppfatning at jeg er for ydmyk og for empatisk til å kunne ha denne diagnosen. For eksempel synes jeg veldig synd på eldre mennesker som er ensomme, mennesker som lider av sykdom, i tillegg til at jeg er veldig glad i babyer og barn generelt, for ikke å glemme dyr.

Har jobbet i barnehage og likte det godt. Fra vgs har jeg seksere og femmere på vitnemålet, med et solid overtall seksere. Studerer nå til et yrke som gir meg autorisasjon som helsepersonell, så jeg kommer til å jobbe i helsevesenet.

Vil si jeg er godt likt, blir ofte beskrevet som snill og uskyldig. Vil beskrive meg selv som forsiktig, jeg er sjenert og ønsker ikke så mye oppmerksomhet. Selvsagt leker jeg (som mange andre) med tanken på å bli kjendis eller bare oppnå noe stort. Jeg tror virkelig kjendis-rollen hadde passet meg, og jeg mener jeg har det som trengs. Men gjør dette meg til narsissist? Eller er kanskje narsissisme-begrepet et resultat av Janteloven? 

Når jeg leser om narsissistisk PF, leser jeg også om våre "ofre", som om man er uheldig og nærmest blir utsatt for noe dersom man får ha noen med denne diagnosen i livet sitt. Så lenge man er snill mot meg, er jeg snill tilbake, og ønsker en alt godt i livet. Jeg har hjulpet flere som har slitt på skolen med skolearbeidet - ikke for å få noe tilbake, men fordi jeg oppriktig ønsket at de skulle lyktes og få mestringsfølelse. 
Samtidig ønsket jeg naturligvis ikke at noen skulle få bedre eller like god karakter som meg, så de som allerede hadde potensialet til å få høy måloppnåelse lot jeg bevisst være å hjelpe, selv om de flere ganger spurte. Men jeg tenker at når man allerede ligger på en femmer, får man selv ta ansvaret for å nå sekseren. 

I begravelsen til min mors venn gråt jeg, og syntes naturligvis hele greia var forjævlig. Det samme kan jeg si om mine besteforeldres begravelser. Jeg mangler med andre ord ikke empati. Ofte gråter jeg når jeg ser på filmer der noen dør eller noe annet trist skjer. Har hatt samme kjæreste i to år (vi har det veldig bra sammen) og anser meg som en stabil og rolig person, selv om følelseslivet ikke alltid er like stabilt.

Andre som har narsissistisk, tvangspreget og/eller borderline PF? Har for øvrig også trikotillomani. Livet er og har vært vanskelig, men det fungerer på et vis. Til tider stormer det rundt meg, men jeg har ikke akkurat noe annet valg enn å stå i det. 

 

Anonymkode: eae3b...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har NPD med trekk fra emosjonelt ustabil. Personlighetsforstyrrelser har ofte komorbiditet med symptomer fra andre lidelser.

Jeg som deg tenker at det er få om noen som er så empatiske som meg her i verden. Det mener jeg genuint, jeg observerer faktisk svært sjeldent at det er noen som er så snille av natur. Om dette er en realistisk observasjon eller om denne tanken er farget av sykdomsbildet er en helt annen sak men det er slik jeg ser på ting og tang.

Videre så er jeg også som deg med tanke på omsorg, jeg liker bebbier og dyr.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra vgs har jeg kun seksere og femmere på vitnemålet, med et solid overtall seksere.

Anonymkode: eae3b...86e

Skulle selvsagt stå kun seksere og femmere på vitnemålet, alle klarer nok å få en og annen femmer og sekser på vitnemålet, hehe. 

13 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg har NPD med trekk fra emosjonelt ustabil. Personlighetsforstyrrelser har ofte komorbiditet med symptomer fra andre lidelser.

Jeg som deg tenker at det er få om noen som er så empatiske som meg her i verden. Det mener jeg genuint, jeg observerer faktisk svært sjeldent at det er noen som er så snille av natur. Om dette er en realistisk observasjon eller om denne tanken er farget av sykdomsbildet er en helt annen sak men det er slik jeg ser på ting og tang.

Videre så er jeg også som deg med tanke på omsorg, jeg liker bebbier og dyr.

NPD ja, det var en fin forkortelse. :P Sitter her nå og tenker at dersom jeg har NPD, da tror jeg søren meg kjæresten min har det også. Herlighet! 

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg mener oppriktig at jeg er mer empatisk enn gjennomsnittet. Har fått kommentarer på dette fra andre også, at jeg er "for følsom" etc. Samtidig er det andre områder der jeg ikke er like følsom, men jeg er da ikke ond og utnytter ingen. Kan ikke se hva jeg skulle utnyttet noen for heller. Skolemessig er det egentlig ingen jeg kan utnytte for å få gode karakterer, da jeg selv har toppkarakterer (ikke bare på vgs, men også på studiet). Eneste jeg gjør er å unngå å bidra til at andre også får toppkarakter. Ellers er det egentlig ikke noe jeg kan utnytte andre for. Livet mitt rent økonomisk er topp, det er få på min alder som har så mye på sparekontoen som jeg har (et par hundretusener). Men det henger kanskje litt sammen med TPD som gjør at jeg er en mester i å spare. Hater å bruke penger. Men åh, ser bare ikke at jeg er noen narsissist. Vet jeg er intens og mener min måte er den beste måten når det gjelder alt egentlig, men det er jo nettopp fordi det er den beste måten. 

Jeg gir mennesker én sjanse i møte med meg. Dersom jeg opplever de som greie, dvs. at de ikke tar for mye plass og ellers er grei mot meg, er jeg snill som et lam tilbake. Men dersom de tar for mye plass og/eller ikke er særlig greie, da er det isfront. Likevel gjør jeg ingenting mot dem, annet enn å unngå dem, være passiv mot dem dersom de søker kontakt, og selvsagt ikke hjelpe dem med noe som helst. Ser imidlertid ikke narsissismen i dette. 

ts

Anonymkode: eae3b...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall ingen grunn til å mistenke feildiagnostisering når man ser på hva du har skrevet her i hvertfall... 

Anonymkode: e1008...a1e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle selvsagt stå kun seksere og femmere på vitnemålet, alle klarer nok å få en og annen femmer og sekser på vitnemålet, hehe. 

NPD ja, det var en fin forkortelse. :P Sitter her nå og tenker at dersom jeg har NPD, da tror jeg søren meg kjæresten min har det også. Herlighet! 

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg mener oppriktig at jeg er mer empatisk enn gjennomsnittet. Har fått kommentarer på dette fra andre også, at jeg er "for følsom" etc. Samtidig er det andre områder der jeg ikke er like følsom, men jeg er da ikke ond og utnytter ingen. Kan ikke se hva jeg skulle utnyttet noen for heller. Skolemessig er det egentlig ingen jeg kan utnytte for å få gode karakterer, da jeg selv har toppkarakterer (ikke bare på vgs, men også på studiet). Eneste jeg gjør er å unngå å bidra til at andre også får toppkarakter. Ellers er det egentlig ikke noe jeg kan utnytte andre for. Livet mitt rent økonomisk er topp, det er få på min alder som har så mye på sparekontoen som jeg har (et par hundretusener). Men det henger kanskje litt sammen med TPD som gjør at jeg er en mester i å spare. Hater å bruke penger. Men åh, ser bare ikke at jeg er noen narsissist. Vet jeg er intens og mener min måte er den beste måten når det gjelder alt egentlig, men det er jo nettopp fordi det er den beste måten. 

Jeg gir mennesker én sjanse i møte med meg. Dersom jeg opplever de som greie, dvs. at de ikke tar for mye plass og ellers er grei mot meg, er jeg snill som et lam tilbake. Men dersom de tar for mye plass og/eller ikke er særlig greie, da er det isfront. Likevel gjør jeg ingenting mot dem, annet enn å unngå dem, være passiv mot dem dersom de søker kontakt, og selvsagt ikke hjelpe dem med noe som helst. Ser imidlertid ikke narsissismen i dette. 

ts

Anonymkode: eae3b...86e

Jeg kan ikke så veldig mye om sykdomsbildet, men jeg kan gi deg en liten pekepinn. Velger å bruke ordene normalt/ikke normalt fremfor narsissisme.

For det første så har du ganske høye tanker om deg selv. Trenger ikke bety noe, men når du følger det opp med å ikke hjelpe andre for at de ikke skal være like gode som deg så beveger du deg utenfor det som er normalt. Og nei, jeg tviler sterkt på at din måte alltid er best.

Siste avsnitt, jeg vet ikke om det stemmer med narsissisme, men normalt er det hvert fall ikke. 

Anonymkode: 0db7e...208

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les flere faglige artikler om NPF og se hva du kjenner seg igjen i. Jeg tror ikke man MÅ oppfylle absolutt alle kriterier for å få en personlighetsdiagnose. Det er en amerikansk psykolog som holder foredrag om NPF da han har diagnosen selv, han tegner ikke sykdommen som en absolutt manipulerende og empatiløs diagnose men som enn langt mere følsom mennesketype. Hos mange kommer trekkene ikke frem så lenge livet fungerer bra, det er når livet byr på sine utfordringer at det blir merkbart. 

Anonymkode: 0295d...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les flere faglige artikler om NPF og se hva du kjenner seg igjen i. Jeg tror ikke man MÅ oppfylle absolutt alle kriterier for å få en personlighetsdiagnose. Det er en amerikansk psykolog som holder foredrag om NPF da han har diagnosen selv, han tegner ikke sykdommen som en absolutt manipulerende og empatiløs diagnose men som enn langt mere følsom mennesketype. Hos mange kommer trekkene ikke frem så lenge livet fungerer bra, det er når livet byr på sine utfordringer at det blir merkbart. 

Anonymkode: 0295d...93a

Takk. :) Kjenner meg virkelig ikke igjen i at de jeg har i livet mitt er "ofre". Anser meg heller ikke som manipulativ. 

ts

Anonymkode: eae3b...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du mene at du er mer unnvikende? Unnvikende PF og Narsissistisk PF er jo milevis unna hverandre. Det er ikke uvanlig å ha en blanding av PF, borderline er ofte innom de andre PF. 

Når du skriver så viser du ikke frem til mest empatiske side ihvertfall. Mulig du mener det, men det kommer ikke frem. Det kommer heller frem en som er kalkulerende og tror veldig godt om seg selv. 

Anonymkode: dd843...fac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at du har trekk fra den, men de fleste har jo trekk fra diverse personlighetsforstyrrelse 

Anonymkode: 05ce9...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er i hvertfall ingen grunn til å mistenke feildiagnostisering når man ser på hva du har skrevet her i hvertfall... 

Anonymkode: e1008...a1e

Og hvorfor mener du det? 

TS, det står mye dritt om NPD fra useriøse folk på nett. Såkalt selværklærte medavhengige ofre som virker like selvsentrerte som "alle" narsisstene de har møtt i livet.   Få tenker på at folk med spiseforstyrrelser også kan være narsissistiske, men de fortjener visst bare å bli møtt med empati. Man trenger ikke være ond for å få diagnosen og det er ikke din skyld at du kom i en posisjon hvor disse trekkene utviklet seg. Det er i virkeligheten et selvforsvar det handler om. Vær ærlig med deg selv, selv om det føles dritt og vit at du har både gode og mindre gode sider. 

Anonymkode: 4ea61...f51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du mene at du er mer unnvikende? Unnvikende PF og Narsissistisk PF er jo milevis unna hverandre. Det er ikke uvanlig å ha en blanding av PF, borderline er ofte innom de andre PF. 

Når du skriver så viser du ikke frem til mest empatiske side ihvertfall. Mulig du mener det, men det kommer ikke frem. Det kommer heller frem en som er kalkulerende og tror veldig godt om seg selv. 

Anonymkode: dd843...fac

Unnvikende PF og narsissistisk PF er ikke så langt unna hverandre om det er covert/skjult/hypersensitiv narsissisme man lider av. Det finnes 3 forskjellige undergrener av narsissisme. malignant, covert og overt.

https://www.altomhelse.info/sykdommer/narsissistisk-personlighetsforstyrrelse.php

Den andre typen kalles «Covert Narcissism» og her fremstår personligheten som sårbar, sensitiv og stadig på utkikk etter kritikk, som umiddelbart fører til aktivering av en rekke psykologiske forsvarsmekanismer.Dette er en sky, avhengig, personlighetsfungering som lett kan forveksles med depresjon, og er meget vanskelig å diagnostisere, uten tilgang på omfattende historikk. Denne typen er ikke så godt beskrevet i de eksisterende diagnosesystemer, men kan avsløres ved HSNS (Hypersensitive Narcissism Scale).

Endret av WubWub
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Synes dine tanker virker relativt normale, men dette er jo din subjektive fremstilling. Når det gjelder empati, så kan svikten ligge i det at du ikke evner å se ting fra andres perspektiv i normal grad. Det er greit og normalt å mene at din måte er den beste, som utgangspunkt, men du ser ikke ut til å la deg korrigere av andres innspill. I samtale med andre får man normalt en empatisk reaksjon og blir nysgjerrig på den andres perspektiv. Du ser ut til å være mer opptatt av å overbevise andre om din fortreffelighet?

Sitat

Vet jeg er intens og mener min måte er den beste måten når det gjelder alt egentlig, men det er jo nettopp fordi det er den beste måten. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvertfall ingen grunn til å mistenke feildiagnostisering når man ser på hva du har skrevet her i hvertfall... 

Anonymkode: e1008...a1e

Samme tenkte jeg. Hele det svært lange innlegget ditt er en rosemaling av egen fortreffelighet... og innlegget er dessverre også totalt blottet for evnen til å se deg selv fra andres perspektiv og hvordan andre kan oppfatte selvfortreffeligheten din. Men... narsissistene mangler som regel selvinnsikt, så det er jo ikke akkurat overraskende. Hvis du har fått en diagnose av en fagperson, så er den nok riktig. Hvis du er veldig i tvil, må du nesten gå til en annen fagperson for å se om denne også setter samme diagnose.
 

Anonymkode: 509cb...8e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme tenkte jeg. Hele det svært lange innlegget ditt er en rosemaling av egen fortreffelighet... og innlegget er dessverre også totalt blottet for evnen til å se deg selv fra andres perspektiv og hvordan andre kan oppfatte selvfortreffeligheten din. Men... narsissistene mangler som regel selvinnsikt, så det er jo ikke akkurat overraskende. Hvis du har fått en diagnose av en fagperson, så er den nok riktig. Hvis du er veldig i tvil, må du nesten gå til en annen fagperson for å se om denne også setter samme diagnose.
 

Anonymkode: 509cb...8e9

Altså, hvis man skal tenke sånn kan jeg jo se trekk fra alle mulige lidelser på alle innleggene som er her inne og alle mennesker jeg møter på

Anonymkode: 05ce9...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virker som at du har trekk fra den, men de fleste har jo trekk fra diverse personlighetsforstyrrelse 

Anonymkode: 05ce9...7df

Nå snakker jeg jo ikke om trekk, men at jeg er diagnostisert.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du mene at du er mer unnvikende? Unnvikende PF og Narsissistisk PF er jo milevis unna hverandre. Det er ikke uvanlig å ha en blanding av PF, borderline er ofte innom de andre PF. 

Når du skriver så viser du ikke frem til mest empatiske side ihvertfall. Mulig du mener det, men det kommer ikke frem. Det kommer heller frem en som er kalkulerende og tror veldig godt om seg selv. 

Anonymkode: dd843...fac

Dette stemmer ikke. Se Wubwub sitt svar til innlegget ditt.

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor mener du det? 

TS, det står mye dritt om NPD fra useriøse folk på nett. Såkalt selværklærte medavhengige ofre som virker like selvsentrerte som "alle" narsisstene de har møtt i livet.   Få tenker på at folk med spiseforstyrrelser også kan være narsissistiske, men de fortjener visst bare å bli møtt med empati. Man trenger ikke være ond for å få diagnosen og det er ikke din skyld at du kom i en posisjon hvor disse trekkene utviklet seg. Det er i virkeligheten et selvforsvar det handler om. Vær ærlig med deg selv, selv om det føles dritt og vit at du har både gode og mindre gode sider. 

Anonymkode: 4ea61...f51

Sitter igjen med samme inntrykk som deg. På den ene nettsiden sto det at de fleste med NPD dør ensom og forlatt fordi ingen orker dem til slutt. Det tror jeg virkelig ikke noe på. Takk for svar. :)

18 minutter siden, Horten Market skrev:

TS: Synes dine tanker virker relativt normale, men dette er jo din subjektive fremstilling. Når det gjelder empati, så kan svikten ligge i det at du ikke evner å se ting fra andres perspektiv i normal grad. Det er greit og normalt å mene at din måte er den beste, som utgangspunkt, men du ser ikke ut til å la deg korrigere av andres innspill. I samtale med andre får man normalt en empatisk reaksjon og blir nysgjerrig på den andres perspektiv. Du ser ut til å være mer opptatt av å overbevise andre om din fortreffelighet?

Nå er det jo ikke slik at jeg i det virkelige liv går rundt og skryter uhemmet av meg selv. Innlegget er ment for å vise hvordan jeg tenker om meg selv, ikke hvordan jeg snakker om meg selv på ekte. Du har rett i at jeg sjeldent lar meg korrigere av andres innspill. Dette er fordi jeg har erfart at de gangene jeg har gjort nettopp det, har det ikke vært gunstig. Resultatet ville vært bedre dersom vi hadde holdt oss til min plan. I virkeligheten fremstår jeg som ydmyk og grei. 

TS

Anonymkode: eae3b...86e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette har jeg alltid lurt på hvordan en narsissist vil besvare:

Hvordan tror du din egen selvfortreffelighet oppfattes av andre og  hvordan tror du andre reagerer på selvfortreffeligheten din?

Anonymkode: 509cb...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg alltid lurt på hvordan en narsissist vil besvare:

Hvordan tror du din egen selvfortreffelighet oppfattes av andre og  hvordan tror du andre reagerer på selvfortreffeligheten din?

Anonymkode: 509cb...8e9

Er du sikker på at alle føler seg så selvfortreffelige da? Sånn i fht friske mennesker så er det nok av slike mennesker der og. Verden er full av selvskryt uten at det diagnostiseres.

Anonymkode: 0295d...93a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at alle føler seg så selvfortreffelige da? Sånn i fht friske mennesker så er det nok av slike mennesker der og. Verden er full av selvskryt uten at det diagnostiseres.

Anonymkode: 0295d...93a

Ja, men jeg lurer på  hvordan en narsissist besvarer det.

Anonymkode: 509cb...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg alltid lurt på hvordan en narsissist vil besvare:

Hvordan tror du din egen selvfortreffelighet oppfattes av andre og  hvordan tror du andre reagerer på selvfortreffeligheten din?

Anonymkode: 509cb...8e9

Jeg tror fortreffeligheten min ofte kan være vanskelig å oppdage, da jeg som nevnt er ydmyk. Tror mange også tror jeg tuller, da jeg kan bruke det som en form for selvironi/sarkasme. Dermed kan jeg oppfattes som morsom isteden.

Har ikke opplevd så mange reaksjoner. I gruppearbeid har jeg gjerne en naturlig lederrolle, og folk ser ut til å trives med det. 

TS

Anonymkode: eae3b...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...