Gå til innhold

Bombeangrep mot politistasjon i Malmö.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo bevises, de har jo anholdt noen. De må i det minste være mistenkte. 

Problemet er jo at de ikke går offentlig med hvem det er de har anholdt. 

Jeg synes det er svært problematisk at de ikke går offentlig med det. Hva synes du, @Mari Yom slikt tilbakehold av faktum? 

Jeg er av den oppfatning at det var lurt at norske myndigheter straks gikk ut med ABB sin identitet etter hans terror angrep. Slik at man ikke fikk videre spekulasjoner om ekstrem islam.

Dette er jo et «terrorangrep», det er bare hell at det ikke gikk liv tapt. 

Åpenhet, informasjon, er alfa omega, når tidene er som de er. Er du enig med meg @Mari Y

Anonymkode: 86f5b...e48

Det kan være mange grunner til at man ikke vil gå ut med informasjon. F eks kan politiet sitte på opplysninger de ikke vil ut med. Hvis det er flere parter som er involvert,  så kan det også hende at politiet ikke vil oppgi informasjon. Tror jeg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er av hensyn til etterforskningen så har de fleste full forståelse for det. 

Det er derimot viktig at som en hovedregel bør man forsøke å være så tidlig ute som mulig med så mye info som overhode mulig.

Enig @Mari Y?

Anonymkode: 86f5b...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er av hensyn til etterforskningen så har de fleste full forståelse for det. 

Det er derimot viktig at som en hovedregel bør man forsøke å være så tidlig ute som mulig med så mye info som overhode mulig.

Enig @Mari Y?

Anonymkode: 86f5b...e48

Det som politiet mener  er innenfor å oppgi av informasjon, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mari Y said:

Det som politiet mener  er innenfor å oppgi av informasjon, ja. 

Håper de kommer langt nok i etterforskningen til å kunne gå offentlig med info snarlig, slik at en slipper ytterligere spekulasjon i gjerningsmenn. 

Det var en veldig offentlig handling. Ikke noe som skjedde innenfor husets fire vegger. Den gjaldt offentligheten, Da må offentligheten få svar, på hvem som angrep og hvorfor. 

Anonymkode: 86f5b...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper de kommer langt nok i etterforskningen til å kunne gå offentlig med info snarlig, slik at en slipper ytterligere spekulasjon i gjerningsmenn. 

Det var en veldig offentlig handling. Ikke noe som skjedde innenfor husets fire vegger. Den gjaldt offentligheten, Da må offentligheten få svar, på hvem som angrep og hvorfor. 

Anonymkode: 86f5b...e48

Det kommer kanskje ann på hvor langt man har kommet til om hvorvidt man velger å gå ut offentlig. Om de også har funnet de skyldige. Jeg tenker også man bør etterlate til profesjonelle teknikkere og etterforskere om de synes det er lurt å gå ut offentlig med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 0.23, AnonymBruker skrev:

https://www.expressen.se/kvallsposten/kraftig-explosion-vid-polishuset-pa-rosengard/

I følge svensk TV skal det være store matrielle skader og ødelagte biler, men ingen person skader.

Anonymkode: 81930...898

Hvis det er der Listhaug dro så står det at sånne ting er vanlig der. Ikke bra... :fy_fy: 

Anonymkode: 23cf9...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Mari Y said:

Det kommer kanskje ann på hvor langt man har kommet til om hvorvidt man velger å gå ut offentlig. Om de også har funnet de skyldige. Jeg tenker også man bør etterlate til profesjonelle teknikkere og etterforskere om de synes det er lurt å gå ut offentlig med det. 

Ta Jemtland saken. De fleste respekterte at polisen holdt kortene tett til brystet. Nå vet vi alt. Det er ikke engang en offentlig sak! 

Klart politiet bør holde informasjon for seg selv, så lenge det er av ettergorskningshensyn. Bevissikring, ikke tatt alle gjerningsmenn etc. Det har allmennheten interesse i. Derimot når det stadium er forbi, så har folket interesse av å vite hvem som angreiper dem.

Anonymkode: 86f5b...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, January 20, 2018 den 7.42, AnonymBruker skrev:

Ta Jemtland saken. De fleste respekterte at polisen holdt kortene tett til brystet. Nå vet vi alt. Det er ikke engang en offentlig sak! 

Klart politiet bør holde informasjon for seg selv, så lenge det er av ettergorskningshensyn. Bevissikring, ikke tatt alle gjerningsmenn etc. Det har allmennheten interesse i. Derimot når det stadium er forbi, så har folket interesse av å vite hvem som angreiper dem.

Anonymkode: 86f5b...e48

Vi vet jo ikke hvorfor de holder tilbake informasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mari Y said:

Vi vet jo ikke hvorfor de holder tilbake informasjon 

Nei, det gjør vi ikke. Sier bare at jeg håper de kommer ut med det snart. Slik at vi får hvite bakgrunn for et slikt angrep. 

Det skal ikke settes av sprengladninger i skandinaviske byer. Det er helt vanvittig! 

Anonymkode: 86f5b...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall noe helt ekstremt som skjer når den svenske statsminister ikke utelukker å sette inn militæret mot egen befolkning.

Om han så gjør, da er det vel ikke lenger å defineres som fredstid i Sverige? 

Om det ikke er å defineres som fred, er det da krig? 

Anonymkode: 86f5b...e48

Kilder på at han vil sette inn militæret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mari Y said:

Kilder på at han vil sette inn militæret. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-utesluter-inte-att-satta-in-militar 

Ordet brukt «utelukker ikke», tror ikke jeg har sagt at han helt sikkert kommer til å sette inn militæret.

De har gjort det i Frankrike, https://no.m.wikipedia.org/wiki/Opération_Sentinelle

Det er en skremmende utvikling. 400 skytinger, og 52 håndgranater i 2017. 

De har også hatt større terror angrep i Sverige, tenker da på julegata som ble angrepet. 

Jeg er mest opptatt av manglende informasjon ut til folket, og også manglende informasjon ut til oss, som bor i nabolandet. 

Du skulle ikke behøvd å spørre etter kilde. Det er noe som skulle vært første sak, i lengre tid i alle medier. 

Dette bør ikke være en liten tilleggs opplysning, som så vidt blir nevnt. Dette er stort! 

 

Da kan man ikke hjelpe å få assosiasjoner til Køln skandalen. Jeg snakker ikke om selve angrepene som skandale. Jeg snakker om skandalen, det at stats kanalen og Der Spiegel. De største nasjonale medier offentlig gikk ut å beklagde at de forsøkte å legge lokk på slik et stort angrep på friheten til så mange tyskere. At representanter fra styresmaktene måtte ta din hatt å gå, for å ha gjort det samme.

 

Jeg er svært opptatt av at mediene sin rolle. Vi trenger kunnskap for å handle klokt.

Kunnskap om samfunnet vi lever i, om hva som foregår lokalt, nasjonalt og også internasjonalt. Vi trenger å vite, for å kunne mene. 

Forstår meg ikke på den mediedekning som gjøres. Det er kanskje et gode da, st ungdom ikke ser TV, ikke leser aviser, men får det var dine likemenn, i debatt og ordskifte på YouTube og andre SoMe? Kanskje det bare er måten kunnskap blir formidlet på som endrer seg? 

Det er jo gjennom informasjon, debatt og brytning at mening dannes. Uten fullstendig informasjon, og gode kilder, blir det lett en kilde debatt, og en person debatt. Ikke sak. 

 

Styresmakter og media må informere folket! Ingen må være redd for informasjon. En ting man slipper med god informasjon, er feilinformasjon. 

Anonymkode: 86f5b...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Monday, January 22, 2018 den 23.07, jabx skrev:

 Er det fortsatt noen som lurer på hvorfor svensk politi skyter mye mer enn norsk politi?

Artikkel fra VG om gjeng-kriminalitet i Sverige. Det skal ha vært nærmere 1 500 skyte-episoder iløpet av bare de seks-syv siste årene...

Dette skal visstnok hovedsakelig komme fra en ny generasjon "unge, lett-krenkede mennesker" som tyr til våpen....

Anonymkode: e22e7...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2018 at 12:07 AM, jabx said:

Er det fortsatt noen som lurer på hvorfor svensk politi skyter mye mer enn norsk politi?

Det mest nærliggende å trekke frem er at de har bevæpnet politi. Det har ikke vi i Norge. Vel ikke før det ble gitt midlertidig bevæpning. De har allikevel ikke håndvåpen i beltet, klart til bruk.

Anonymkode: 86f5b...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mest nærliggende å trekke frem er at de har bevæpnet politi. Det har ikke vi i Norge. Vel ikke før det ble gitt midlertidig bevæpning. De har allikevel ikke håndvåpen i beltet, klart til bruk.

Anonymkode: 86f5b...e48

Svensk politi skyter 4-5 ganger mer enn de fleste politistyrker i Europa. De fleste politistyrker i Europa er permanent bevæpnet. Finsk politi er også permanent bevæpnet, men er blant de som skyter sjeldnest i Europa.

Bevæpning ser altså ikke ut til å forklare antall ganger politiet skyter. Og når man ser på Sverige så er det åpenbart at de ikke skyter ofte fordi de er bevæpnet, men fordi de møter ekstremt brutale mennesker mye oftere enn politiet i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viktig at informasjon om samfunnet kommer ut til publikum. Når det gjelder forhold i Sverige er det klart mest viktig at det kommer ut der, men også viktig at vi får den informasjonen her, siden vi er netmeste nabo.

Anonymkode: 86f5b...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...