Gå til innhold

Snart førti og trenger sminkeforklaring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel sitt.

Jeg nærmer meg 40 og ser behovet for å se litt freshere ut om dagen. Ny jobb og joggesko og jeans funker veldig ofte ikke lengere, jeg har lyst å pynte meg litt mere. Men hva trenger jeg, i all enkelhet? Hva er forskjellen på foundation, pudder, concealer, primer, bb krem og alt det som står i hyllene? Hva er enklest å bruke, slik at man ser bittelitt freshere ut uten masse innsats? Jeg har lys hud med litt fregner og vil selvsagt ikke bli hverken skjoldete, gul, oransje eller noe annet muffens. Maskara er det eneste jeg kan. Har smale lepper som jeg bare syns ser rare ut med farge på, men jeg tenker lipgloss duger. Øyenskygge, brukes det til hverdags?

Anonymkode: 5913e...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sminke er veldig individuelt. Kommer an på ansikt, hår og hudtype. La en sminkør se på deg og gi deg noen tips. Ofte gjør små triks stor forskjell. 

Skulle jeg nevne noe som gir litt ekstra liv til ansiktet på kort tid, er det maskara, rouge og lipgloss. Det redder meg når jeg har veldig dårlig tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min livslange rutine består av (i følgende rekkefølge), primer, foundation, blush, pudder, 4typer øyenskygge, brynfarge, eyeliner, mascara, lebestift som sitter, og tar 10 minutter. Det er mye makeup for mange, men for meg føles alt annet nakent da det har blitt vane. 

Gå til en bra forhandler, typ Kicks, og få en av selgerne til å sminke deg naturlig og enkelt, og kjøp de produktene du er fornøyd med. Da har du fått sminkekurs i samme sleng. I og med at du har fregner, så må du og lære legge sminke som ikke ødelegger ditt naturlige vakre, men heller fremhever det! Og akkurat når det kommer til makeup så får du det du betaler for. Lover deg, du kommer du å føle deg som en ny kvinne!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Monky6 said:

Min livslange rutine består av (i følgende rekkefølge), primer, foundation, blush, pudder, 4typer øyenskygge, brynfarge, eyeliner, mascara, lebestift som sitter, og tar 10 minutter. Det er mye makeup for mange, men for meg føles alt annet nakent da det har blitt vane. 

Gå til en bra forhandler, typ Kicks, og få en av selgerne til å sminke deg naturlig og enkelt, og kjøp de produktene du er fornøyd med. Da har du fått sminkekurs i samme sleng. I og med at du har fregner, så må du og lære legge sminke som ikke ødelegger ditt naturlige vakre, men heller fremhever det! Og akkurat når det kommer til makeup så får du det du betaler for. Lover deg, du kommer du å føle deg som en ny kvinne!

🤤, er ikke til å fatte at du føler du må ha på så mye sminke. 

 Ts,  vær forsiktig med de på div parfymerier,  mange av de ser ikke ut i måneskinn! pga for mye sminke +selvfølgelig vil de selge deg allverden.

Hør heller med ei venninne som har litt peil men som kjenner deg og ditt behov.

Anonymkode: d0fd1...249

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤤, er ikke til å fatte at du føler du må ha på så mye sminke. 

 Ts,  vær forsiktig med de på div parfymerier,  mange av de ser ikke ut i måneskinn! pga for mye sminke +selvfølgelig vil de selge deg allverden.

Hør heller med ei venninne som har litt peil men som kjenner deg og ditt behov.

Anonymkode: d0fd1...249

Bare for å svare, vil egentlig ikke spore av tråden.

Det er ikke all verden, men i forhold til folk flest, som bruker mascara, så er det nok mye.

jeg har kommuneblondt hår, det samme på vipper/ bryn, og helt hvit, nesten blålig hud. Gjennom tenåra trodde alle jeg var en gutt, høy, tynn, puppeløs, og korthåra. Til og med bestefaren min trodde jeg var fettern min en gang 😂 - en dag da jeg var 17år ville en makeupartist sminke meg.

Plutselig kunne folk se at jeg var en jente, og det var litt lifechanging for meg. Plutselig fikk jeg ikke spørsmål om hva jeg var lenger, eller jenter som prøvde sjekke meg opp. Så det har blitt en del av det jeg ser på som meg. 

Jeg går sminkeløs hjemme, rundt kjæreste og familie, men når jeg ser meg i speilet så ser jeg trøtt og kjønnsløs ut. Jeg ser ikke meg. Det hjelper ikke at andre synes det er fint når jeg er grå mus, jeg liker fremdeles ikke det jeg ser. Og jeg trives faktisk med å se velstelt ut, -  i min bransje (moteindustrien) så er alt lov, så jeg gjør det for min del, ingen andres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primer er underlag for sminke? Som en fuktighetskrem? Foundation over der igjen, er det dekke og farge? Hvorfor pudder utenpå det igjen?

Bb-krem er noe man kan bruke alene uten noe under eller over, og i stedet for de over? 

 

Ts

Anonymkode: 5913e...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bb krem kan du godt bruke alene, finn en som matcher tonene du har. Den er tynn, og en slags blanding av foundation og fuktighetskrem, og dekker ikke, men jevner ut. Mine vakreste fregne-venninner bruker bbkrem, for da skinner fregnene gjennom, men man får en jevnere tone, med litt glow.

 

jeg bruker primer for å matte huden i t-sonen, og pudder over foundation av samme årsak. Har den matteste foundation jeg har funnet, men har rett og slett litt fet hud. Derfor Matter jeg ned med pudder hvis det blir for glinsende ila dagen. Har en ridvis fysisk jobb. Renser godt hver kveld og bruker kvalitetsprodukter, og da gjør det ingen skade på huden, faktisk.

Anonymkode: 71574...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt i det små og forsøkt å gjøre det enkelt for meg selv.

Gå til en salong og få farget vipper og bryn.

En farget dagkrem er ideelt sett nok hvis du ellers har grei hud (f.eks. Dermalogica eller Jane Iredale). BB-krem er også et alternativ. Jeg liker en fra Estee Lauder, men den er dyr.

Litt farge i kinnene og litt solpudder (som også gjør nytte som øyeskygge). 

Anonymkode: b213d...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dekkende foundation med pudder over og sikkert primer under også ser veldig unaturlig ut. Ser jeg noen som er helt ensfarget i huden (+ evt. skyggelegging), så blir det til at jeg ser en ekstra gang; her er det noe som ikke stemmer, liksom. Lar man huden skinne igjennom, så ser det mer naturlig ut, samtidig som at huden er litt mer "perfekt" enn den er uten sminke. Poenget er at ingen er perfekt i huden, og at hvis det ser slik ut, så ser det unaturlig og rart ut. På fotoshoot og fest/bryllup så er det greit. Primer er for at sminken ikke skal skli av. Ville tatt et sminkekurs. Det er ofte flere typer å velge mellom. Partymakeup, naturlig makeup etc. Pass på å gå til noen flinke, så du ikke går ut derfra med orange fjes og edderkoppvipper.

Anonymkode: 94b59...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker til hverdags en farget dagkrem (Laura Mercier Tinted Moistureizer), som ikke er av de tynneste, den dekker nok mer enn hva navnet skulle tilsi. Uansett liker jeg en forholdsvis naturlig base, jeg liker at huden skinner gjennom! 

Så bruker jeg et lett pudder over for å "sette" kremen, litt blush, en naturlig highlighter og brynspenn. Hvis jeg skal noe ekstra bruker jeg øyenskygge og mascara - men etter å ha hatt en infeksjon på øyelokket som gjorde at jeg måtte ha noen måneders pause fra dette, så ble jeg på mange måter vant til å gå uten.  Føles mer naturlig uten øyesminke...

Anonymkode: 986d9...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fuktighetskrem, også foundation fra DMK (naturelle 1, den lyseste. Jeg er helt gjennomsiktig/hvit/rosa). Deretter pudder fra laura mercier.

 

Man bruker pudder på toppen for å "sette" sminken. Uten pudder ser du ut som en fettete glossy greie - pudder matter ned og setter ting på plass.

Dereter børster jeg bryna litt/bruker litt øyenbrynspenn for å fylle ut

 

Også maskara

Anonymkode: 37716...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg ville ha satsa på ein farga dagkrem, eg, og så gått over til ein BB-krem etter kvart. Rouge er bra, men eg synest det gjer meir for andletet med ein god concealer/highlighter under auga - det er åtte timar svevn i ein tube, altså. Touche Eclat frå YSL er jo klassikaren for slikt, men det er mange andre som også er gode, trur eg. 

Maskara må til, og lipgloss er ganske lågterskel. Skal du ha noko anna er nok kanskje bryna ein stad å byrje, særleg sidan du er lys, og då kanskje har litt fargelause bryn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 17.57, Tigress skrev:

Eg ville ha satsa på ein farga dagkrem, eg, og så gått over til ein BB-krem etter kvart. Rouge er bra, men eg synest det gjer meir for andletet med ein god concealer/highlighter under auga - det er åtte timar svevn i ein tube, altså. Touche Eclat frå YSL er jo klassikaren for slikt, men det er mange andre som også er gode, trur eg. 

Maskara må til, og lipgloss er ganske lågterskel. Skal du ha noko anna er nok kanskje bryna ein stad å byrje, særleg sidan du er lys, og då kanskje har litt fargelause bryn? 

Smashbox pure light er og god til å ha under augo.

Anonymkode: 53195...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20 January 2018 den 17.57, Tigress skrev:

Eg ville ha satsa på ein farga dagkrem, eg, og så gått over til ein BB-krem etter kvart. Rouge er bra, men eg synest det gjer meir for andletet med ein god concealer/highlighter under auga - det er åtte timar svevn i ein tube, altså. Touche Eclat frå YSL er jo klassikaren for slikt, men det er mange andre som også er gode, trur eg. 

Maskara må til, og lipgloss er ganske lågterskel. Skal du ha noko anna er nok kanskje bryna ein stad å byrje, særleg sidan du er lys, og då kanskje har litt fargelause bryn? 

finnes det fleire farger fra touche eclat? 

Anonymkode: 4b98b...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes selv at når folk nærmer seg 40 kler de fleste lett sminke fremfor mye. Ville droppet foundation til fordel for en bb-cream, eventuelt en foundation med lett dekke. Concealer legger man på urenheter og under øynene for å lysne opp og å dekke blå ringer under øynene. Primer er nok også hakke viktigere, velg en som jevner ut linjer i huden og jevner ut porer. Og grunnen til at man bruker pudder er for å «sette» foundation og concealer så de ikke glir rundt i ansiktet eller legger seg i linjene under øynene dine (creaser under øynene). Men ville valgt en som ikke gir for matt resultat. Angående valg av produkter må du nok ta en analyse av huden din hos en hudpleier for å finne ut hva slags hud du har (fet, tørr, dehydrert men oljete o.l). Deretter ville jeg dratt til en butikk hvor makeup-artister jobber: MAC, kicks osv hvor de kan hjelpe deg med dette. De kan også ta en fargeanalyse av huden din på kicks så du får riktig farge på foundationen. 

Anonymkode: 328ba...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

finnes det fleire farger fra touche eclat? 

Anonymkode: 4b98b...51c

Ja, det trur eg det gjer. Eg er så tullete lys i huda at eg brukar den opphavelege, men eg trur det er fleire. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...