Gå til innhold

Er det in å ha angst ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er irrelevant om det er angst eller depresjon. Det er snakk om psykisk helse.

Og den påstanden din om at hvis man er veldig deprimert så snakker man ikke om det, er noe av det som gjør at folk som snakker om det ikke blir tatt seriøst. Du snakker om din erfaring, og det er greit, men ikke la det bli en slags allmenn regel som du legger over på alle andre også.

Da jeg var dypt deprimert fortalte jeg det til folk, fordi de ikke kunne unngå å legge merke til det. Det var ikke mulig å skjule. Nå er jeg bare mildt deprimert, men har ikke fortalt det til noen. 

Anonymkode: 5c025...662

Jeg sier til folk at jeg har ptsd og angst fordi det er cool. Jeg har også egen blogg som jeg skryter av dette på. COOL.

Anonymkode: 73a9b...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sier til folk at jeg har ptsd og angst fordi det er cool. Jeg har også egen blogg som jeg skryter av dette på. COOL.

Anonymkode: 73a9b...009

Så artig for deg da.

Anonymkode: 5c025...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosert agorafobi og hater å bruke ordet angst om lidelsen min. Jeg snakker lite om det,men med behandler må jeg jo og selv der er det vanskelig å bruke ordet angst fordi det er blitt et så bagatellisert ord at jeg føler det er helt flåsete å bruke. Det har mistet helt sin betydning fordi så mange bruker det om hverdagslig frykt eller som et synonym med å grue seg. 

Derfor tror jeg det virker som om mange flere har angst en hva som er reelt. Tror ikke det er "inn", men folk bruker det feil.

Anonymkode: d513b...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er herlig med angst da vet man at man lever.

Anonymkode: 73a9b...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid veldig satt ut når folk spør meg om hva jeg er redd for, hvis jeg sier forteller dem at jeg har angst. Eller antar jeg er redd for mørket f.eks pga av det. Jeg er ikke bevist redd for noe som helst. Jeg blir bare fysisk ekstremt uvel og føler meg mye mer akutt dødssyk, enn følesesmessig påvirket, i veldig mange situasjoner. Det handler sjeldent om tanker eller redsel. Eller det vil si: ikke bevisst i alle fall. Så jeg tror mange tror at angst er frykt er det samme. Jeg har f.eks høydeskrekk også: jeg stivner helt eller får panikk og blir livredd for at jeg kommer til å ta selvmord i vanvare i høyder en vakker dag, pga det suget man får som liksom bare drar en nedover. Det er frykt for meg. Men ikke angst. Jeg forstår hva som gjør meg redd og hvorfor jeg er redd da. Angst er vel definert som "irrasjonell frykt". Noe jeg tror jeg kan kjenne meg igjen i siden jeg ikke engang skjønner hva eksakt som setter meg ut av spill når jeg blir dårlig i situasjoner som er helt ufarlig i forhold til når jeg står på et stup. Jeg lærer meg mer mønster og analyserer situasjoner for å prøve å forstå hva som trigger meg. Men jeg kan ikke svare på min angst med: jeg er redd for det og det. Jeg har bare en viss formening om situasjoner der jeg blir dårlig gang på gang og ting er ikke engang konstante (Jeg har en del grunner til å tror at jeg er korrekt diagnostisert med angst)

Anonymkode: 1135a...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epstein Barr-viruset er in ja, nesten alle har det, og det forårsaker angst og depresjon.

Anonymkode: 8f4dd...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff

Det kan hende, bare et forslag altså, at årsaken til at det er mange "her inne" som har det er at de trenger noen å snakke med og derfor opprettet en bruker på Kvinneguiden. I motsetning til folk som ikke sliter, som heller er sosiale utenfor Internett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jente på 15 år. Jeg skjønner ikke hvorfor folk går rundt og sier dette...

Jeg har selv vært så deprimert at jeg ville ta mitt eget liv! Det har aldri komt ut til noen andre enn mamma som hjalp meg gjennom det. Og heldigvis er jeg over det nå! 

Det at noen går rundt og sier at de er deprimerte uten at de faktisk er det er bare dumt og teit. Ingen som faktisk er deprimerte går rundt og sier det.

ikke engang min nærmeste bestevenn vet at jeg var på grensen til å ta livet mitt. Bare her hvor jeg kan være anonym tørr jeg og si dette, ikke blandt folk!

og NEI, jeg er ikke en person som bare sier dette for å "skryte" av det. Jeg gråt hele tiden vær eneste dag, av absolutt alt som skjedde! Det var jo spesielt en ting, men det vil jeg ikke engang ta opp her...

Anonymkode: 4d03b...7ea

Tøv

Jeg er 35 og sliter med mange alvorlige pyskiske lidelser inkludert periodevis dype depresjoner,og alle de jeg har rundt meg er fult klar over mine problemer og når depresjoen ta fullstendig overhånd er dette også noe jeg er åpen om.

Anonymkode: 3edb5...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jente på 15 år. Jeg skjønner ikke hvorfor folk går rundt og sier dette...

Jeg har selv vært så deprimert at jeg ville ta mitt eget liv! Det har aldri komt ut til noen andre enn mamma som hjalp meg gjennom det. Og heldigvis er jeg over det nå! 

Det at noen går rundt og sier at de er deprimerte uten at de faktisk er det er bare dumt og teit. Ingen som faktisk er deprimerte går rundt og sier det.

ikke engang min nærmeste bestevenn vet at jeg var på grensen til å ta livet mitt. Bare her hvor jeg kan være anonym tørr jeg og si dette, ikke blandt folk!

og NEI, jeg er ikke en person som bare sier dette for å "skryte" av det. Jeg gråt hele tiden vær eneste dag, av absolutt alt som skjedde! Det var jo spesielt en ting, men det vil jeg ikke engang ta opp her...

Anonymkode: 4d03b...7ea

Til tross for at du selv har opplevd depresjon så kan du ikke snakke på vegne av alle som er deprimerte. 

Psykiatrien oppfordrer faktisk flere pasienter om å være åpen og ærlig om det de sliter med og mange følger faktisk dette opp. Det er en styrke å vise sårbarhet. 

Det finnes ingen fasit her, noen er intenst private som deg mens andre igjen er mer åpne og ærlige om hvordan ting egentlig er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angst er LOL

Jeg har ptsd bu hu......

hahahahaha

Anonymkode: 73a9b...009

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier til folk at jeg har ptsd og angst fordi det er cool. Jeg har også egen blogg som jeg skryter av dette på. COOL.

Anonymkode: 73a9b...009

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er herlig med angst da vet man at man lever.

Anonymkode: 73a9b...009

....og ellers da? Går det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av det ja, mange som sier de har angst og depresjon når de kanskje egentlig bare føler på vanlige opp og nedturer. Selvsagt gjelder ikke dette alle! 

Selv plager det meg litt. Har selv lidd av mye psykiske plager opp gjennom og svært mange kunne fortelle at akkurat slik følte de også! Men så la jeg merke til at disse folka levde normale liv allikevel... Hva søren liksom? Ble et veldig press, tenkte at jeg bare var som alle andre men at jeg taklet det dårligere. Måtte bare jobbe hardere. Til slutt gikk det gale og jeg kunne ha død.

Har siden fått diagnosen Bipolar 2 og skjønner nå at det jeg opplever er 100 ganger verre enn det mange som påberoper seg angst og depresjon. Er mange som har faktiske alvorlige sykdommer og det er litt provoserende at folk som åpenbar kun har lettere psykiske helseplager skriker høyere og får hjelp før. 

Det går bra nå med meg, har fått riktig behandling, jeg har både utdanning full jobb, mann og hus. Viste seg at epilepsimedisin var det eneste jeg trengte!! Hadde ikke alle andre skreket høyere enn meg så kunne de funnet ut at det lenge før tror jeg! 

Samtidig så er det godt at flere står frem fordi det er med på å redusere stigma ved psykiske sykdommer. Alt i alt er jeg glad for at det er mer oppmerksomhet rundt det og det er veldig vanskelig å skille de som virkelig sliter fra de som bare har det kjipt på grunn av livssituasjon etc. Alle må derfor tas på alvor... 

Anonymkode: fdfeb...108

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har siden fått diagnosen Bipolar 2 og skjønner nå at det jeg opplever er 100 ganger verre enn det mange som påberoper seg angst og depresjon. Er mange som har faktiske alvorlige sykdommer og det er litt provoserende at folk som åpenbar kun har lettere psykiske helseplager skriker høyere og får hjelp før. 

Det går bra nå med meg, har fått riktig behandling, jeg har både utdanning full jobb, mann og hus. Viste seg at epilepsimedisin var det eneste jeg trengte!! Hadde ikke alle andre skreket høyere enn meg så kunne de funnet ut at det lenge før tror jeg! 

Anonymkode: fdfeb...108

Depresjon og angst kan på mange måter være invalidiserende til tross for at de blir klassifisert som lette psykiske sykdommer.

Men en alvorlig depresjon kan lenke den lidende til senga, funksjonsnivået kan bli så dårlig at de ikke evner ta til seg næring eller stå opp fra sengen.

Ved omfattende angst problematikk kan man bli fengslet i eget hjem, er den alvorlig nok så sliter mange med engang å komme seg ut døren for å hente posten. 

Alvorlig angst og depresjon medfører svært svekket fungeringsnivå og ofte et stort tap av livskvalitet. 

Jeg syntes det er dumt og leit at du setter psykiske lidelser opp mot hverandre å hevder at det ene er verre enn det andre. Det her er ikke en kamp om hvem som har det verst.

Om du hadde jobbet i en akutt døgnpost avdeling eller i en kognitiv avdeling så ville du sett litt tydeligere hvor hemmende og ekstremt vanskelig og vondt de med alvorlig angst og depresjon har det.

Endret av WubWub
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

Depresjon og angst kan på mange måter være invalidiserende til tross for at de blir klassifisert som lette psykiske sykdommer.

Men en alvorlig depresjon kan lenke den lidende til senga, funksjonsnivået kan bli så dårlig at de ikke evner ta til seg næring eller stå opp fra sengen.

Ved omfattende angst problematikk kan man bli fengslet i eget hjem, er den alvorlig nok så sliter mange med engang å komme seg ut døren for å hente posten. 

Alvorlig angst og depresjon medfører svært svekket fungeringsnivå og ofte et stort tap av livskvalitet. 

Jeg syntes det er dumt og leit at du setter psykiske lidelser opp mot hverandre å hevder at det ene er verre enn det andre. Det her er ikke en kamp om hvem som har det vært.

Om du hadde jobbet i en akutt døgnpost avdeling eller i en kognitiv avdeling så ville du sett litt tydeligere hvor hemmende og ekstremt vanskelig og vondt de med alvorlig angst og depresjon har det.

Jeg mente ikke at andre ikke kunne ha reelle problemer, nå har du kun sitert et utdrag fra det jeg skriver og føler du tar det helt ut av kontekst. Jeg mener ikke at man må være bipolar for å ha alvorlige psykiske plager! Jeg mener tvert imot at mange har så store og reelle plager at selvmord ser ut til å være eneste løsning og man er lenket til sengen! Jeg har selv opplevd hvor hemmende å vanskelig angst og depresjon er! Da blir det feil med de som påberoper seg alvorlig psykisk sykdom når de egentlig kun føler på naturlige opp og nedturer i livet. Disse møter du ikke på akutt døgnpost! Jeg sier også at jeg er glad for at flere prater om det og at man skal ta alle tilfeller på alvor. 

Anonymkode: fdfeb...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Eller - det er ikke in å ha reell angst, men det er in å kalle alle slags redsler, nervøsiteter og ubehageligheter for angst. Det er det ikke, men folk misbruker en medisinsk diagnose noe så vanvittig. Veldig synd for de som faktisk har angst - som ikke blir tatt på alvor av andre.

Anonymkode: 0c427...c8a

Enig. «Jeg gruer meg til» og «jeg liker ikke» er blitt erstattet med «jeg har angst for».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Virker sånn.

Husker folk var deprimert og hadde angst når jeg var liten også, typ 30 år siden, men da prata en ikke om det og så bare måtte folk ta seg i nakken for å få hjemmet til å gå rundt.

Når jeg nå ser på folk rundt meg så virker det ut som flere bruker slike diagnoser for å slippe unna ting. 

 

Anonymkode: 65207...ec0

Du har aldri hørt foreldrene dine si at en nabo eller fjern onkel "sliter med nervene"?

De som var deprimerte ble nok bare kalt lat 

Anonymkode: 1fe1a...b9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan virke som mange her inne sliter med psyken, fordi flere av oss som er sykemeldt, på aap eller ufør rett å slett har veldig mye ekstra tid om dagene, og fyller det med å sitte her. 
Før jeg fikk angst og depresjon hadde jeg ikke tid til å sitte på forum store deler av dagen, nå har jeg mye tid. 
Folk som er helt friske og har ett vanlig liv med jobb/skole og familie/venner har mindre tid til forum, dermed blir en del av aktiviteten her gjenspeilet i det at vi som sliter er mer aktiv her. 
 

Anonymkode: d4936...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, chisandra skrev:

 

 

....og ellers da? Går det greit?

Hei hei ...blablabla

Jeg er best.

Anonymkode: 73a9b...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei hei ...blablabla

Jeg er best.

Anonymkode: 73a9b...009

Protest. 

Anonymkode: 1135a...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2018 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Angst er LOL

Jeg har ptsd bu hu......

hahahahaha

Anonymkode: 73a9b...009

Noe så respektløst! Det kan være svært så alvorlig å ha både ptsd og annen angst. Virkelig! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er inn så kanskje jeg får solgt min angst på Finn.no ? Hadde vært innmari deilig. 

"Godt brukt og høyst levende årgangs-angst, selges billig, ev gis bort mot henting. Please.."

Anonymkode: ed560...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...