Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt å skifte jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Følger ofte med på utenlandske forum, og f.eks i USA virker det normalt å skifte jobb hvert 2-3 år. Spesielt om du jobber innen teknologi...rasjonaliseringen er vist at vanlige lønnsøkninger går så sakte, kontra det å kunne forhandle seg opp i nye stillinger. Jeg er forøvrig enig der - det å få et par prosent økning pr. år går mye tregere, enn å f.eks forhandle seg opp 50000-100000 kr på nye stillinger, gitt at man kan backe dette opp med dokumenterte resultater. 

På den annen side, så har de fleste jeg kjenner (minus oljeindustrien) beholdt de samme jobbene. De fleste har jobbet i 5-10-15-20 år på samme arbeidsplass, og har ingen planer om å bytte. 

Selv er jeg veldig ambisiøs, og har ingen planer om å forbli i en arbeidsplass hvor du veldig fort møter taket, eller bare må vente til din sjef pensjonerer seg. 

Nå føler jeg også at dette er svært spesifikt for forskjellige yrker og industrier. 

Hvor ofte skifter dere jobb? 

Anonymkode: 3cbab...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobba et sted i tre år nå, skal slutte for å flytte. I ny jobb håper jeg jo på å bli resten av min arbeidstid, om jeg trives selvfølgelig. Syns det er litt slitsomt å starte på nytt. Jeg hadde blitt i den jobben jeg har nå hadde det ikke vært for at jeg skal flytte. Men hadde det dukket opp en mulighet for å få en skikkelig morsom og spennende jobb og i tillegg bra betalt hadde jeg jo bytta med et smil😄

Mora mi har bytta jobb ca 5 ganger siden hun ble ferdig utdannet (nå er hun litt over 60). Faren min har hatt samme jobb hele tida, men de har litt varierte arbeidsplasser, og han har jo gått noe kursing og endret stilling. Men samme arbeidsgiver hele tida da. 

Anonymkode: 5d1c5...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frarådet å skifte jobb om man har jobbet et sted mindre enn 2 år, og helst bør man jobbe lengre enn det. Grunnen er blant annet at da fremstår man lett som en vinglepetter, og folk som ansetter ser negativt på det. Det er dyrt og tidkrevende å ansette nye folk (utlysninger, gå gjennom søknader, intervjurunder, opplæring, osv), så når firmaer ansetter, vil de helst ikke ansette folk som er troende til å slutte etter bare et par-tre år. 

Det er langt mer normalt å være minst 5 år i en jobb enn å bytte jobb hvert 2-3. år. 

Anonymkode: 3035b...c4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i min 3. jobb etter utdannelsen. Først var jeg 5 år, deretter 15 mmd (tidsbestemt vikariat), så i nåværende jobb håper jeg i alle fall på å være i en del år. (Les 5+). Er 35 år, så jeg kommer nok til å ta en runde med meg selv når jeg nærmer meg 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer vanlig å bytte ofte i begynnelsen av karrieren. Tenker at de to første jobbene gjerne kan være korte, men bør være så lenge at man lærer noe.

Anonymkode: f4d8a...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber innen regnskap, og har hatt to ansettelsesforhold, på 5 og ti år. 

Arb.giveren min har stor fordel av erfaringen min nå som jeg på mange måter kan «alt». Det frigjør tid til nye oppgaver :)  i tillegg blir jeg en stabilitet for de andre ansatte, siden jeg «alltid» er der og kan «alt». 

Når vi ansetter folk, styrer vi unna de med ett år og to på hver plass. Vi tolker det som at personen er en sånn type som aldri passer inn, og da er det lite interresant for oss.

Anonymkode: 2a8c1...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Følger ofte med på utenlandske forum, og f.eks i USA virker det normalt å skifte jobb hvert 2-3 år. Spesielt om du jobber innen teknologi...rasjonaliseringen er vist at vanlige lønnsøkninger går så sakte, kontra det å kunne forhandle seg opp i nye stillinger. Jeg er forøvrig enig der - det å få et par prosent økning pr. år går mye tregere, enn å f.eks forhandle seg opp 50000-100000 kr på nye stillinger, gitt at man kan backe dette opp med dokumenterte resultater. 

På den annen side, så har de fleste jeg kjenner (minus oljeindustrien) beholdt de samme jobbene. De fleste har jobbet i 5-10-15-20 år på samme arbeidsplass, og har ingen planer om å bytte. 

Selv er jeg veldig ambisiøs, og har ingen planer om å forbli i en arbeidsplass hvor du veldig fort møter taket, eller bare må vente til din sjef pensjonerer seg. 

Nå føler jeg også at dette er svært spesifikt for forskjellige yrker og industrier. 

Hvor ofte skifter dere jobb? 

Anonymkode: 3cbab...4ab

I mitt tilfelle har jeg skiftet jobb 3 ganger, og gitt at jeg runker sjefen jevnlig , regner jeg med å være ansatt i dette selskapet resten av karrieren.

Sett fra ståstedet som HR mann, vil jeg påpeke at det er enorme forskjeller mellom arbeidslivet i USA og Norge, og dette er generelt over yrker og bransjer. Mye fordi kostnaden rundt ansatte er mye høyere her, og at arbeidsgivere sin økonomiske motivasjon rundt ansatte i Norge er mye mer langsiktig. Gjennomtrekk av ansatte i Norge kan risikere i konkurs; i USA kan man SPARE kostnader. 

Det gjør at det er få områder der vi normalt verdsetter det å være utpreget ambisiøs; vi vil heller dytte tusenlapper opp i ræva på en solid fagmann, enn en som hopper fram og tilbake og sikter mot stjernene. 

Er du ambisiøs i Norge, bør du sikte deg inn mot 5 års skifter, og sikte deg inn mot større bedrifter der du har muligheten for å hente ut videreutdannelse og hoppe mellom avdelinger. På den måten kan du simulere samme effekt som 2-3 års skifter, uten at CV'en avslører deg som ett kostområde.    

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 10 år, noe som egentlig er uvanlig i min bransje. Har lært mye, og blitt sett på som en stabilitet, og har fått mer ansvar og oppgaver gjennom årene. Har lært ganske mye og fått mange utfordringer noe som på oppsiden er posivt. Nedsiden er at det er mye stress, lange dager og lite ferie (langt mindre enn 5 uker i året) så jeg tviler på at jeg blir 10 år til. Innen noen år skal jeg omskolere meg :) 

Druid skrev (På 18.1.2018 den 16.18):

I mitt tilfelle har jeg skiftet jobb 3 ganger, og gitt at jeg runker sjefen jevnlig , regner jeg med å være ansatt i dette selskapet resten av karrieren.

Sett fra ståstedet som HR mann, vil jeg påpeke at det er enorme forskjeller mellom arbeidslivet i USA og Norge, og dette er generelt over yrker og bransjer. Mye fordi kostnaden rundt ansatte er mye høyere her, og at arbeidsgivere sin økonomiske motivasjon rundt ansatte i Norge er mye mer langsiktig. Gjennomtrekk av ansatte i Norge kan risikere i konkurs; i USA kan man SPARE kostnader. 

Det gjør at det er få områder der vi normalt verdsetter det å være utpreget ambisiøs; vi vil heller dytte tusenlapper opp i ræva på en solid fagmann, enn en som hopper fram og tilbake og sikter mot stjernene. 

Er du ambisiøs i Norge, bør du sikte deg inn mot 5 års skifter, og sikte deg inn mot større bedrifter der du har muligheten for å hente ut videreutdannelse og hoppe mellom avdelinger. På den måten kan du simulere samme effekt som 2-3 års skifter, uten at CV'en avslører deg som ett kostområde.    

Stemmer bra, men det er et unntak: I teknologi, er det ganske vanlig at folk bytter jobb/oppdrag oftere enn hvert 5. år, og gjennomtrekken er stor. Egentlig et internasjonalt preg, som ikke er særegent for Norge. 

Anonymkode: e04a8...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer bra, men det er et unntak: I teknologi, er det ganske vanlig at folk bytter jobb/oppdrag oftere enn hvert 5. år, og gjennomtrekken er stor. Egentlig et internasjonalt preg, som ikke er særegent for Norge. 

Anonymkode: e04a8...7be

Jeg ser ikke så mye av dette og jeg jobber kun i teknologi.

Men jeg kan se at det kan ligge underliggende årsaker til dette. Jeg er dyr, og relativt en omfattende pakke; så de som kjøper meg er typisk større bedrifter  som har spesifikt behov for en som kan gjøre bemanningsjusteringer uten at det forstyrrer organisasjonen som helhet, og det betyr igjen at ikke bare HAR de lav turnover; de ØNSKER lav turnover. Og jeg poacher fra samme type bedrifter, naturlig nok.

Ellers så kan jo arbeidslivet i Norge plutselig revolusjonert seg i de 18 månedene jeg har jobbet med brexit. :-)

Poenget er uansett at høy turnover er ekstremt kostbart i Norge.

(Der er ett område som er unntatt, og det er selvfølgelig selgere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Druid skrev:

Jeg ser ikke så mye av dette og jeg jobber kun i teknologi.

Men jeg kan se at det kan ligge underliggende årsaker til dette. Jeg er dyr, og relativt en omfattende pakke; så de som kjøper meg er typisk større bedrifter  som har spesifikt behov for en som kan gjøre bemanningsjusteringer uten at det forstyrrer organisasjonen som helhet, og det betyr igjen at ikke bare HAR de lav turnover; de ØNSKER lav turnover. Og jeg poacher fra samme type bedrifter, naturlig nok.

Ellers så kan jo arbeidslivet i Norge plutselig revolusjonert seg i de 18 månedene jeg har jobbet med brexit. :-)

Poenget er uansett at høy turnover er ekstremt kostbart i Norge.

(Der er ett område som er unntatt, og det er selvfølgelig selgere.)

Kan virke som du jobber mest mot lederroller/nøkkelroller? Klart, det vil jo alltid være enkelte nøkkelpersoner bedriften ønsker man skal bli, men mitt inntrykk er at mange andre (som kanskje ikke har en nøkkelrolle, men fortsatt er ganske viktig relativt sett) har større turnover. 

Anonymkode: e04a8...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 måneder er min rekord. Har skiftet hvert år, men nå blir jeg til jeg evt finner drømmejobben. 

Anonymkode: d4276...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme deltidsjobb i 7 år, etter studie: 1,5 år vikariat, 5,5 år fast jobb, akkurat begynt i ny jobb så får se hvor lenge jeg blir der.

Anonymkode: 36ed5...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber også med rekruttering, og liker ikke folk som stadig bytter. Som nyutdannet er det far med et par to-tre års ansettelser, men ikke om trenden fortsetter. Og det bør være minst ett arbeidsforhold på +5 år om du har bikket 40. 

Anonymkode: 59e76...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også med rekruttering, og liker ikke folk som stadig bytter. Som nyutdannet er det far med et par to-tre års ansettelser, men ikke om trenden fortsetter. Og det bør være minst ett arbeidsforhold på +5 år om du har bikket 40. 

Anonymkode: 59e76...d95

*fair med et par...

Anonymkode: 59e76...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den første jobben min har jeg jobba i 8,5 år og jobber der enda (deltid). på den andre jobben min jobba jeg i ca 1 år. på den tredje jobben min har jeg jobba i ca 10 mnd og jobber der enda. på den fjerde jobben min har jeg jobba i ca 6 mnd og jobber der enda. jeg kommer nok til å si opp disse jobbene når jeg er ferdig med studiene mine og da har jeg jobba i den første jobben i 10 år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.1.2018 den 7.53):

Det er frarådet å skifte jobb om man har jobbet et sted mindre enn 2 år, og helst bør man jobbe lengre enn det. Grunnen er blant annet at da fremstår man lett som en vinglepetter, og folk som ansetter ser negativt på det. Det er dyrt og tidkrevende å ansette nye folk (utlysninger, gå gjennom søknader, intervjurunder, opplæring, osv), så når firmaer ansetter, vil de helst ikke ansette folk som er troende til å slutte etter bare et par-tre år. 

Det er langt mer normalt å være minst 5 år i en jobb enn å bytte jobb hvert 2-3. år. 

Anonymkode: 3035b...c4e

Men er du der 8+ år, er det også negativt 

Anonymkode: ef86f...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år i samme stilling nå til våren og har fått ny jobb jeg starter I 1 april. 

Anonymkode: 94021...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunt å bytte arbeidsmiljø med jevne mellomrom – både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Nye personer kan ta med seg andre erfaringer og måter å jobbe, og dermed utfordre arbeidsmiljøet. 

I anleggsbransjen er det vanlig å bytte jobb etter 2-5 år etterhvert som prosjektene blir ferdigstilt. 

Anonymkode: 3f1af...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært trofast medarbeider i mange år hos 2-3 arbeidsgivere (lengste var 15 år), men siste 4,5 årene har jeg hatt tre ulike arbeidsgivere. Jeg ser at jeg på denne måten har hatt mulighet til å øke lønna mi betraktelig, og påvirke andre forhold slik at det er gunstige forhold rundt arbeidssituasjonen (mulighet for hjemmekontor, gratis mobil, dekket internett, fleksitid, mye bedre lønn). Er ferdig med turnusarbeid og diskusjon rundt hvem som skal ta aftenvakt på julaften...

Anonymkode: f1e41...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...