Gå til innhold

Å arve klær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Perle skrev:

Ting som hullete, utslitt og utvaska med med flekker på, hiver en. Allt annet må det være kjekt å både kune få og gi bort. Enten til venner/famile eller till UFF/freetex

 

Klær skal aldri hives i søpla. Det ødelagte tøyet skal også leveres til Fretex el.l slik at tekstilene kan gjenvinnes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Sushi skrev:

Klær skal aldri hives i søpla. Det ødelagte tøyet skal også leveres til Fretex el.l slik at tekstilene kan gjenvinnes.

Har egen "gjenvinningsstasjon" i ene bygningen, så slapp av. Når jeg skriver "hive" men jeg ikke å trykke det ned i pitteliten søppelpose under kjøkkenbenken, men at de er "finito" og skal destrueres og ikke er samle på/gi bort videre.

Når det er fullt her hjemme blir det fraktet i lastebil vekk og levert. Det blir mye søppel og rester etter dyrehold og produksjon, så en må ha et system.  

Jeg syr også mye, og bruker opp de meste restene som er hele. Tar vare på glidlåser ig knapper. Hulle håndklør ol blir brujt som traser/filler i vekstedet/stallen og siden brent.

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å få klær og så kan jeg selv sortere ut hva som er for slitt/flekkete. 

Jeg fikk fire kasser med klær av søsteren min for et par-tre uker siden, som jeg skal gå gjennom nå. Hun sa selv det var en del med flekker som hun ikke var sikker på om gikk vekk, men det er da en smal sak for meg å vurdere om jeg vil prøve å få vekk flekkene, bruke dem med flekker (jeg driter litt i om det er flekker på klær som blir brukt til hverdags hjemme), eller hive dem i uff-containeren. 

Anonymkode: 3c32e...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 14 år nå og har alltid elsket å arve klær fra naboer og store kusiner. Når hun har klær som har blitt for små eller hun ikke bruker lenger har vi en annen i gata som elsker å arve det. Gir selvsagt ikke bort klær som er slitte eller har flekker. Alt er pent og rent.

Nå arver hun selvsagt ikke like mye lenger siden hun bruker voksne størrelser i klær, men hun fikk en eske med kjoler fra en kusine for nesten ett år siden. Det var kjempestas :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flekkete og hullete klær blir kastet når det er for lite. Det som er hullete blir kastet når det oppdages. Arver vi slikt går det rett i søppla. Samme med truser. Vi ønsket ikke brukt undertøy til våre barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt supert. Klær til barn rekker gjerne ikke bli utslitt før de har vokst ut av dem. Og så er det miljøvennlig. Klærne bør være hele og rene (unntak er ullundertøy o.l., det skal ingen se så der gjør det ikke noe om det er en flekk eller noe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Sushi skrev:

Klær skal aldri hives i søpla. Det ødelagte tøyet skal også leveres til Fretex el.l slik at tekstilene kan gjenvinnes.

Her blir klærne kastet rett i bosset. Vi støtter ikke Fretex.

Anonymkode: 14ede...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi arvet endel. Og det har rett og slett vært såå mye dårlig klær. Helt utvasket, fasongen er helt borte, flekker godt synlig, hull, loslitt etc. Jeg har undret meg hvordan noen har kunnet kledd på sine barn slike klær. Er ikke noen med dårlig råd jeg har arvet fra. Jeg synes det er supert å arve, synes gjenbruk er fint, men bruker ikke arveklær for enhver pris. Ei venninne av meg arver også klær, og hun arver skikkelig fine klær, rene og pene. Jeg har vært endel uheldig skjønner jeg, så nå takker jeg nei takk og kjøper nytt. Jeg har også handlet brukte klær på nettet, sett bilde, selger sier det er pent brukt etc. Men når jeg pakker opp så det første som lyser imot meg når jeg holder opp ett plagg er hull og flekker på veldig mye. Og jeg har handlet mye! Leit at folk ikke går igjennom klærne de selger godt nok. Dette tar mye tid og energi, så selv om jeg ikke har så god råd så velger altså nå å kjøpe nytt.Er dog veldig god på å handle på tilbud.

Anonymkode: 1c30c...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her blir klærne kastet rett i bosset. Vi støtter ikke Fretex.

Anonymkode: 14ede...3eb

Og du støtter  heller ikke miljøet?? Tar lang tid for at klær og tøy blir borte.

Anonymkode: ec94b...e42

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her blir klærne kastet rett i bosset. Vi støtter ikke Fretex.

Anonymkode: 14ede...3eb

Da kan du jo gi dem til uff i stedet... de har som regel containere ved siden av fretex sine.  Jeg støtter heller ikke fretex, men jeg hiver da ikke klær i bosset av den grunn. 

Anonymkode: 3c32e...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hva dere andre synes om det å arve klær? Jeg personlig synes det er veldig kjekt, både å gi bort og ta i mot, men synes noen klær trenger kanskje ikke gis bort..

Datteren min har siden fødsel fått klær som har blitt for små av hennes fetter. Dette er klær beregnet for gutter (farge og motiv), noen er godt brukt. Hun har også fått klær og bodyer av en kusine, hvor mange klær har flekker som ikke går bort. Jeg er selvfølgelig takknemmlig for at de tenker på oss, men samtidig tenker jeg at "Det ikke er nødvendig", vi har jo det vi trenger.  

Dette er vår første datter, vi kler henne i fine klær hele tiden (nå som vi har mulighet haha). Det ender ofte med at klærne ikke blir brukt, og jeg bretter det sammen og legger det i bagen med for små klær. Kanskje neste gang. 

Hva tenker dere om arva klær? Har du noen krav til klærne du gir bort? Eller tenker du det er en fin mulighet å bli kvitt klær som ikke passer lenger? 

Anonymkode: 7dbe1...cb4

At du vil kjøpe og pynte henne litt er naturlig og dette kan du fritt få velge. Jeg syntes det er supert med arveklær også. Klær vi sender til videre arv sorterer jeg ikke. Ting gis bort gratis mot at mottaker selv henter alt. Så får de selv sortere ut ting de ikke vil ha og kaste det. Sånn er det når jeg får noe også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg har ikke gitt bort noen klær enda, siden vi skal ha et barn til. Og har fått noe, men ikke mye. Svigerinnen min har nok gitt de fineste klærne til oss, aner ikke hva hun har gjort med resten, men ser hvertfall at vi har fått arve gode ullklær uten flekker, fleecedresser av god kvalitet osv. Har også arvet noe av en annen venninne, og der har jeg fått hele poser for å sortere selv det jeg vil ha. Og det syns jeg er helt fair, altså at jeg tar jobben med det vi ikke bruker, når det er presisert at de ikke skal ha det tilbake. Det jeg ikke syns er så fint har jeg enten gitt videre eller brukt som back up. Pysjer er jo typisk noe det ikke er så nøye med, og som man ofte trenger en del av.

En helt annen sak, er at jeg har lånt bort enkelte ting til venninner, og sagt at jeg vil ha det tilbake til neste barn. Men husker jeg ble litt oppgitt da jeg fikk tilbake en pose av den ene, hvor det var hull i flere av klærne. Dette var ullklær og strikkeklær, og jeg antar det var katten deres som hadde spist hull i dem, men litt irriterende at hun ikke har gjort noe forsøk på å reparere det, og heller ikke nevnte noe om det. Jeg var ikke så ivrig med å låne henne ting til neste barn da... Men dette er en liten avsporing, beklager.

Man kan ikke låne bort barneklær om man er redd for å få hull i dem, dessuten tviler jeg på at det er katten som har spist (!) på dem....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn, vi har arvet masse, eller kjøper brukt.

Låner eller gir vekk klær som ikke passer mine barn til familie.og venner:) 

Er babyklær jeg låner vekk, for de vil jeg ta vare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, -venter- skrev:

Man kan ikke låne bort barneklær om man er redd for å få hull i dem, dessuten tviler jeg på at det er katten som har spist (!) på dem....

Nei, jeg har jo skjønt det nå. Jeg var nok litt korttenkt, da jeg ikke trodde det skulle bli store slitasjen på strikkeplagg til baby. Men hadde jeg lånt noe og fått hull, hadde jeg nok enten reparert det eller hvertfall beklaget. Jeg vet for øvrig at denne katten spiser på ull, og har ødelagt andre ting de har, så er ganske sikker på at de har latt klærne ligge framme, tilgjengelig for katten (selv om jeg vet de i flere år har vært frustrert over at katten spiser hull på ulltøy). 

Men, jeg har blitt mer forsiktig med hva jeg låner bort, og tenker mer på at jeg må tåle at det blir ødelagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sushi skrev:

Hvis du ikke ønsker å arve så er det vel bare å si nei takk?

Jeg gir stort sett bare bort de fineste plaggene til slekt/venner, og gir det ødelagte/flekkete tøyet til Fretex. Arver gjerne fra andre, men vi har ikke så mange å arve fra.

Vi bryr oss null og niks om klærne er fra «jenteavdelingen» eller «gutteavdelingen», og barna bryr seg heller ikke. Storesøster har klær alle farger, og lillebror arver både det blå og det rosa.

Unnskyld meg, men hvorfor gir du hullete og flekkete tøy til Fretex?? Tror du noen er interessert i å kjøpe det?

Fretex får inn enorme mengder ubrukelig drit. Helt unødvendig.

Anonymkode: 23123...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sushi skrev:

Klær skal aldri hives i søpla. Det ødelagte tøyet skal også leveres til Fretex el.l slik at tekstilene kan gjenvinnes.

Lenke?

Anonymkode: 23123...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men hvorfor gir du hullete og flekkete tøy til Fretex?? Tror du noen er interessert i å kjøpe det?

Fretex får inn enorme mengder ubrukelig drit. Helt unødvendig.

Anonymkode: 23123...cd3

https://www.fretex.no/gi-til-fretex/miljo/klaer-og-miljo

Fretex skal også ha hullete og utslitt tøy. De gjenvinner det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men hvorfor gir du hullete og flekkete tøy til Fretex?? Tror du noen er interessert i å kjøpe det?

Fretex får inn enorme mengder ubrukelig drit. Helt unødvendig.

Anonymkode: 23123...cd3

De selger ikke ødelagte klær... De lager blant annet pussefiller av det, som er meget etterspurt i industrien. 

Anonymkode: 3c32e...bcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun arvet litt klær, som aldri ble brukt siden det var «feil» farge ift. kjønn og ikke egentlig vår stil. I tillegg var det meste omtrent for lite da vi fikk det (det er vårt første barn så det er litt «stas» å kle henne i nytt, fint tøy :P

Selv ønsker jeg å spare alt babytøyet, i alle fall det meste av det. Dersom mannens søster får barn kan jeg vurdere å låne bort noe av det, men det dyre ulltøyet og de plaggene som jeg er mest knyttet til får hun nok ikke låne siden jeg er redd for å ikke få de tilbake eller at de blir ødelagt :P 

Anonymkode: 1d86b...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte arvet og kjøpt brukt, og synes det er greit. Klær med flekker og hull er ikke noe å arve.

Anonymkode: f1de4...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...