Gå til innhold

Å arve klær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva dere andre synes om det å arve klær? Jeg personlig synes det er veldig kjekt, både å gi bort og ta i mot, men synes noen klær trenger kanskje ikke gis bort..

Datteren min har siden fødsel fått klær som har blitt for små av hennes fetter. Dette er klær beregnet for gutter (farge og motiv), noen er godt brukt. Hun har også fått klær og bodyer av en kusine, hvor mange klær har flekker som ikke går bort. Jeg er selvfølgelig takknemmlig for at de tenker på oss, men samtidig tenker jeg at "Det ikke er nødvendig", vi har jo det vi trenger.  

Dette er vår første datter, vi kler henne i fine klær hele tiden (nå som vi har mulighet haha). Det ender ofte med at klærne ikke blir brukt, og jeg bretter det sammen og legger det i bagen med for små klær. Kanskje neste gang. 

Hva tenker dere om arva klær? Har du noen krav til klærne du gir bort? Eller tenker du det er en fin mulighet å bli kvitt klær som ikke passer lenger? 

Anonymkode: 7dbe1...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår er liten. Vi arver med glede. Noe brukes mye, noe brukes lite pga feil størrelse når sesongen er riktig. Noe har vært reservetøy eller ting vi tar på når vi skal male eller grave i hagen. Vi kaster ikke nykjøpt tøy som har fått en flekk heller, og har det gjerne fint hjemme en søndag i myke, gode klær som kanskje er litt utvasket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gitt bort noen klær enda, siden vi skal ha et barn til. Og har fått noe, men ikke mye. Svigerinnen min har nok gitt de fineste klærne til oss, aner ikke hva hun har gjort med resten, men ser hvertfall at vi har fått arve gode ullklær uten flekker, fleecedresser av god kvalitet osv. Har også arvet noe av en annen venninne, og der har jeg fått hele poser for å sortere selv det jeg vil ha. Og det syns jeg er helt fair, altså at jeg tar jobben med det vi ikke bruker, når det er presisert at de ikke skal ha det tilbake. Det jeg ikke syns er så fint har jeg enten gitt videre eller brukt som back up. Pysjer er jo typisk noe det ikke er så nøye med, og som man ofte trenger en del av.

En helt annen sak, er at jeg har lånt bort enkelte ting til venninner, og sagt at jeg vil ha det tilbake til neste barn. Men husker jeg ble litt oppgitt da jeg fikk tilbake en pose av den ene, hvor det var hull i flere av klærne. Dette var ullklær og strikkeklær, og jeg antar det var katten deres som hadde spist hull i dem, men litt irriterende at hun ikke har gjort noe forsøk på å reparere det, og heller ikke nevnte noe om det. Jeg var ikke så ivrig med å låne henne ting til neste barn da... Men dette er en liten avsporing, beklager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arvet fra eldste av eldre søskenbarn og venners barn. Noe med flekker på og små hull, men arver man barnehageklær så arver man barnehageklær, tenker jeg. 

Om genseren er ren, så plager ikke tusj-streken på ermet en toåring, og ikke meg heller. Pene og nystrøkne klær tar vi på før besøk og i fritiden utenom veldig aktiv eller rotete lek. 

Ungene mine arver også nedover. 

Og nå har en av venninnene mine nettopp fått en liten. Hun tjener vel snart tre ganger så mye som meg men har arvet en hel masse ting, som hun ble veldig glad for. Og hun har kjøpt en god del utstyr brukt av meg, til en snill pris. 

Har inntrykk av at mange synes det er fint å arve, og å gi videre. 

Endel av de klærne som hun kler babyen sin i nå, har fem babyer brukt før. Men det kokt og godt vasket og babyer sliter ikke så hardt på det. Jeg synes det er litt morsomt jeg, at hun trolig kommer til å gi endel av dette til lillesøsteren sin, som da vil putte den syvende babyen i disse babyklærne. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egne barn, men da jeg selv var barn var det alltid stor stas å arve tøy. Gledet meg alltid veldig til søskenbarn skulle komme med klær og utstyr som vi skulle få arve. 

Anonymkode: 56f55...2a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi syntes det var veldig fint å få arve så lenge han var baby, de vokser jo så fort ut av klærne sine at de rekker ikke å slite det. Nå som han er 3 så er erfaringen som din, man får en pose klær og 80% går til Fretex, og vi beholder noen få fine plagg. Har ikke dårlig samvittighet for det, Fretex er jo fint :) 

Anonymkode: 551cc...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har arvet endel fra kusiner og fettere. Har det vært flekker eller små hull tenker jeg at det er fint å ha i bhg som skiftetøy, eller brukes når man skal male hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig snilt av familien å gi bort til deg, men du trenger ikke ta imot hvis du har nok fra før/foretrekker å kjøpe selv. Vi sier det slik rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært VELDIG glad for å arve (men jeg er jo enig med deg i at "ferdigflekket og ferdighullet" ikke trenger å gå videre.

Jeg har gitt MYE videre også, klær som bare har vært pent brukt av ett barn. Ei venninne av meg har en datter som er 2-3 år yngre, hun får det stort sett. Klær med hull eller flekker som ikke går bort gir jeg ikke bort.

Datteren min har alltid likt å bruke klær som noen hun kjenner har hatt før henne (klær som er forholdsvis pent brukt), og jeg vet at min venninnes datter digger å arve fra oss. Det blir MYE brukt. Men hvis du ikke vil arve, så får du enten si det eller plukke ut det du vil ha og så gi resten til Uff/Fretex?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Jeg tenker det er fint med gjenbruk, men når vi arver tøy her så bruker jeg ikke det som har flekker eller ser stygt ut. Gir det heller bort til tekstilinnsamling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hva dere andre synes om det å arve klær? Jeg personlig synes det er veldig kjekt, både å gi bort og ta i mot, men synes noen klær trenger kanskje ikke gis bort..

Datteren min har siden fødsel fått klær som har blitt for små av hennes fetter. Dette er klær beregnet for gutter (farge og motiv), noen er godt brukt. Hun har også fått klær og bodyer av en kusine, hvor mange klær har flekker som ikke går bort. Jeg er selvfølgelig takknemmlig for at de tenker på oss, men samtidig tenker jeg at "Det ikke er nødvendig", vi har jo det vi trenger.  

Dette er vår første datter, vi kler henne i fine klær hele tiden (nå som vi har mulighet haha). Det ender ofte med at klærne ikke blir brukt, og jeg bretter det sammen og legger det i bagen med for små klær. Kanskje neste gang. 

Hva tenker dere om arva klær? Har du noen krav til klærne du gir bort? Eller tenker du det er en fin mulighet å bli kvitt klær som ikke passer lenger? 

Anonymkode: 7dbe1...cb4

Hvis du ikke ønsker å arve så er det vel bare å si nei takk?

Jeg gir stort sett bare bort de fineste plaggene til slekt/venner, og gir det ødelagte/flekkete tøyet til Fretex. Arver gjerne fra andre, men vi har ikke så mange å arve fra.

Vi bryr oss null og niks om klærne er fra «jenteavdelingen» eller «gutteavdelingen», og barna bryr seg heller ikke. Storesøster har klær alle farger, og lillebror arver både det blå og det rosa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arver gjerne klær til ungene da jeg har skikkelig dårlig råd, og jeg gir bort det de vokser fra. 

Er faktisk ganske lei etter å ha hentet en pakke på posten i dag med arveklær, jeg betalte porto på 140. Hun sa at hvis jeg overførte 140 så kunne hun sende myyye. Men innholdet var ikke verdt det, og mengden var knapt en bærepose.

Damen virket så snill ut og prata om at hun kanskje skulle selge det. Hun sa også at hun kun hadde fra str 98 men det lå med babysko i str 0-4 mnd, en utvasket og krympet nattas i str 86. Guttungen er 16 mnd men den var for liten, og han er ikke store pjokken. Det lå også i et par strømper som lindex solgte ut på salg i 2012, det vet jeg fordi jeg kjøpte slike til eldstemann den gang. En flekkete jakke som mest sannsynligvis ikke vil bli ren. Og noen luer og solhatter. To shortser .

Jeg måtte spare og prioritere for å få de 140 kr til portoen, er jo enormt skralt pga jul.. tenker at jeg skal aldri stole på en fremmed person slik igjen. 

Jeg vet at jeg hadde aldri sendt noe slikt til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som hullete, utslitt og utvaska med med flekker på, hiver en. Allt annet må det være kjekt å både kune få og gi bort. Enten til venner/famile eller till UFF/freetex

Vi arvet masse klær da vi var barn. Jeg ELSKET det. Spesielt klær fra eldre kule kusiner. :yvonne: 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Perle said:

Ting som hullete, utslitt og utvaska med med flekker på, hiver en. Allt annet må det være kjekt å både kune få og gi bort. Enten til venner/famile eller till UFF/freetex

Vi arvet masse klær da vi var barn. Jeg ELSKET det. Spesielt klær fra eldre kule kusiner. :yvonne: 

 

Samme her. Har en kusine som er fire år eldre og hun var den kuleste i hele verden og hadde de kuleste klærne og kuleste skoene, og så fikk jeg arve vesker og smykkejuggel, og det var som juleaften og bursdagsaften hver gang det kom en pose.

45 minutter siden, Forundret.. said:

Jeg arver gjerne klær til ungene da jeg har skikkelig dårlig råd, og jeg gir bort det de vokser fra. 

Er faktisk ganske lei etter å ha hentet en pakke på posten i dag med arveklær, jeg betalte porto på 140. Hun sa at hvis jeg overførte 140 så kunne hun sende myyye. Men innholdet var ikke verdt det, og mengden var knapt en bærepose.

Damen virket så snill ut og prata om at hun kanskje skulle selge det. Hun sa også at hun kun hadde fra str 98 men det lå med babysko i str 0-4 mnd, en utvasket og krympet nattas i str 86. Guttungen er 16 mnd men den var for liten, og han er ikke store pjokken. Det lå også i et par strømper som lindex solgte ut på salg i 2012, det vet jeg fordi jeg kjøpte slike til eldstemann den gang. En flekkete jakke som mest sannsynligvis ikke vil bli ren. Og noen luer og solhatter. To shortser .

Jeg måtte spare og prioritere for å få de 140 kr til portoen, er jo enormt skralt pga jul.. tenker at jeg skal aldri stole på en fremmed person slik igjen. 

Jeg vet at jeg hadde aldri sendt noe slikt til andre.

Fikk du ikke se noe bilde av klærne først?

Anonymkode: a4162...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Fikk du ikke se noe bilde av klærne først?

Anonymkode: a4162...4d5

Nei. Følte ikke at jeg kunne be om det heller da klærne ble gitt bort mot porto. 

Vanligvis ville jeg takket men det tror jeg at jeg dropper denne gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem med babytøy er at det gjerne kan se ok ut når man legger det bort, men flekkene blir tydeligere under lagring. Jeg har pakket vekk babytøy mellom barna mine som så fint ut når det ble lagt bort, men som ikke var så fint når vi fant det frem igjen. 

Spesielt de to minste mine har arvet, siden de er minst i slekten og også har eldre søsken. Jeg syns det er helt ok så lenge det er arving og ikke låning. Det eneste jeg har lånt eller lånt bort er festdrakter ol. Spesielt svigersøsteren min kommer med klær til minstejenta her, siden hun har to eldre jenter. Men hun sier at jeg kan beholde det jeg vil ha og så kaste resten i kleskontainer. Det pleier jeg også å si til folk som får arve. Jeg har også gitt fine babyklær og babyutstyr til asylmottaket, de ble veldig glade for det. Spesielt for ull og vintertøy. 

Ungene mine arver jo fra hverandre også. Men vi gjør det ofte slik at de får nytt yttertøy og så blir det som er arvet brukt som ekstra. For ting som vinterdresser og regnklær blir jo gjerne litt slitt og ikke like tett når det er brukt en del. Men veldig fint å ha ekstra når man får med hjem en gjørmete vinterdress man sliter med å få vasket og tørket til neste morgen. 

Anonymkode: d4da7...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker ikke at barna mine får brukte klær. De får nye klær når de trenger det.

Det er ikke noe særlig å måtte fylle opp skapene med klær som ikke blir brukt

Anonymkode: 14ede...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har brukt masse arvetøy som babyer. Jeg digger det! 

Men når de passerer året dør ofte arvingen ut litt. Kanskje fordi klærne blir mer slitt? 

Jeg sorterer ikke når jeg gir videre. Man vurderer klærne aldri likt likevel. De får en svær haug med klær, så kan de beholde/gi til fretex som de vil :-)

Anonymkode: c0336...805

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket å arve da jeg var liten! Fikk gjerne to-tre bæreposer med klær, og så fikk jeg selv velge hva jeg ville beholde 

Da vi fikk en liten takket vi ja til alt vi kunne arve. Jeg velger ut det jeg vil bruke. Resten legger jeg vekk/gir bort. Vi arver nå fra 5 forskjellige. Fra tre av dem går ca halvparten vekk med én gang (klær fra 80-tallet, klær med mye trykk og klær som er slitt). Fra de to andre bruker vi nesten alt. De fleste har sagt at jeg bare må gi vekk det vi ikke vil bruke. Alle vet at man ikke alltid har samme smak.

Anonymkode: f2482...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier forresten å klore der som er flekkete dersom det er hvitt.  Svigerinnen min trodde at hun gå meg flere bokser nesten ubrukte klær, men etter 10 år med lagring kom flekkene godt frem. Etter en runde med klør kunne veldig mye mer brukes.

Anonymkode: f2482...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...