Gå til innhold

Plante om sukkulent og/eller kaktus. Hvordan? Har absolutt ikke peiling.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan absolutt ingenting om planter. Men jeg har en liten sukkulent og en kaktus jeg har klart å holde i live i flere år nå, som er en personlig rekord. I løpet av årenes løp har de fått gjennomgå en del, med masse fall i gulvet. Spesielt en gang falt sukkulenten min ut av huset, 3 meter ned rett i en rosebusk. Siden har den hatt en rar knekk på seg, og vokser nå nedover. Men den er fortsatt grønn! Og det er vel et godt tegn?

Jeg har hatt de i hver sin lille potte hele livet sitt (6 år), men nå vil jeg gjerne ha de i samme potte. Har en litt stor, avlang potte jeg har tenkt å ha de i. Vurderer også å kjøpe én plante til (muligens en sukkulent) å ha i samme potte, siden den er såppass stor.

Jeg fikk disse to plantene av et familiemedlem som døde kort tid etter, så er nok litt redd for å ta knekken på de. Ønsker å holde de i live så lenge jeg kan. Jeg har prøvd å søke på Google etter hvordan man planter om sukkulenter og kaktuser, men finner ikke så mye. Finner mest info om hvordan man tar avlegger (heter det det?) men jeg vil helst bare potte om på de jeg allerede har - så lenge de faktisk vil overleve den prosessen da.

(Hopp hit hvis du ikke orker å lese alt)
- Hva slags jord skal jeg bruke? Kaktus og sukkulenter kan bruke samme jord, ikke sant? Hvis jeg har forstått det rett bør det ikke være helt vanlig jord, men jord blandet med sånne porøse steiner. Stemmer det? Finnes det noe ferdigblandet jord jeg kan kjøpe?

- Og må kaktusen og sukkulenten fortsatt stå i en sånn plastpotte med hull i bunnen, eller kan de plantes løst i den store potta jeg har tenkt å bruke? Har hørt at det er viktig med drenering, sånn at det ikke bygger seg opp med vann/fukt i krukka som gjør at alt råtner. Kan jeg kanskje bare lage hull i bunnen av den store potta og sette noe under, sånn at eventuell ekstra vann kan renne ut der? (Den jeg har tenkt å bruke ligner på disse metallpottene, men den er avlang.)

- Jeg har også hørt at dette bør gjøres på våren, når de er i "vekstsesong". Hva skjer om jeg gjør det nå på vinteren? Er det en sjanse for at de dør? Bør jeg vente til våren, selv om jeg er utålmodig?

Tusen takk til alle som orker å hjelpe en uvitende kaktus-og-sukkulent-eier. :fnise: :blomst:

Anonymkode: fcaa6...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok bra å potte om nå, jeg har gjort det mange ganger med kaktus iallfall. Sukkulenter og kaktus liker begge sandholdig og porøs jord, så de kan trives sammen. Kaktusjord er å få kjøpt, vet ikke om det er egen jord å få kjøpt til sukkulenter. 

God drenering er veldig viktig, ingen av dem liker mye vann! Lykke til. 

 

 

Anonymkode: 197b4...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Så det finnes ferdigblandet kaktusjord, ja! Men da blir det jo litt lettere. Tusen takk for infoen. :) Da kan jeg ta utgangspunkt i det, også høre med de som jobber der når jeg kjøper jorden, om det også går fint til sukkulenter (bare for å være helt, helt sikker).

Jeg får se om jeg finner på en lur måte å drenere bort ekstra vann på, selv om jeg er rimelig "flink" til å vanne lite. 

Anonymkode: fcaa6...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en pose 'Så- og kaktusjord'. Den er næringsfattig og sandholdig. Du kan gjerne plante uten plastpotta, men fyll i et godt lag grus eller lecakuler (fås på plantasjen o.l.) i bunn av potta du skal plante i først. Så blir ikke røttene stående i stagnerende vann (vannet synker ned til lecakulelaget). 

Selv unngår jeg å plante direkte i metallpotter.. Metaller er mikronæringsstoff for planter, som de ikke skal ha for mye av, da blir de forgiftet. 

Sørg for at røttene får nok jord og plass til å vokse og trives ,så ikke plant for tett. Det går bra å plante om nå. Sukkulenter er ikke så nøye på det. Det går nok fint! 

Anonymkode: f21c7...d0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp en pose 'Så- og kaktusjord'. Den er næringsfattig og sandholdig. Du kan gjerne plante uten plastpotta, men fyll i et godt lag grus eller lecakuler (fås på plantasjen o.l.) i bunn av potta du skal plante i først. Så blir ikke røttene stående i stagnerende vann (vannet synker ned til lecakulelaget). 

Selv unngår jeg å plante direkte i metallpotter.. Metaller er mikronæringsstoff for planter, som de ikke skal ha for mye av, da blir de forgiftet. 

Sørg for at røttene får nok jord og plass til å vokse og trives ,så ikke plant for tett. Det går bra å plante om nå. Sukkulenter er ikke så nøye på det. Det går nok fint! 

Anonymkode: f21c7...d0c

TS igjen. Takk for svar til deg også. :)

Jeg visste ikke at mye metall for plantene er dårlig, så takk for tipset!

Pga. jeg ikke ville at det skulle ruste opp (har lest at det kan bli et problem) har jeg tatt å klippet opp en liten bit av en tykk søppelsekk og tapet godt ned i potten, sånn at det er helt tett og ikke noe vann, jord eller røtter kommer i kontakt med selve potta. Så da har jeg kanskje løst det problemet allerede? Plastpotter er vel rimelig trygt, så da går jeg ut ifra at min løsning også er det. Si gjerne ifra hvis jeg tar feil!

Skal se om jeg får kjøpt meg noe jord snart, og noen lecakuler (å finne grus under all snøen nå blir litt håpløst tror jeg), og plante om så fort jeg rekker det. Dette blir spennende! :nori:

Anonymkode: fcaa6...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rust kunne det nok ha blitt ja sikkert - og dermed jernutfelling og jernforgiftning av plantene. Lurt med plasten, det burde fungere.

Pass på potta om sommeren - hvis den står i et solrikt vindu vil metallpotta og jorda bli veldig varm. Da kan plantene mistrives. Må kanskje flytte potta til et annet vindu da.

Anonymkode: f21c7...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 18/01/2018 at 7:12 PM, AnonymBruker said:

TS igjen. Takk for svar til deg også. :)

Jeg visste ikke at mye metall for plantene er dårlig, så takk for tipset!

Pga. jeg ikke ville at det skulle ruste opp (har lest at det kan bli et problem) har jeg tatt å klippet opp en liten bit av en tykk søppelsekk og tapet godt ned i potten, sånn at det er helt tett og ikke noe vann, jord eller røtter kommer i kontakt med selve potta. Så da har jeg kanskje løst det problemet allerede? Plastpotter er vel rimelig trygt, så da går jeg ut ifra at min løsning også er det. Si gjerne ifra hvis jeg tar feil!

Skal se om jeg får kjøpt meg noe jord snart, og noen lecakuler (å finne grus under all snøen nå blir litt håpløst tror jeg), og plante om så fort jeg rekker det. Dette blir spennende! :nori:

Anonymkode: fcaa6...c48

Ville også ha lagt ett lag mellom jorda og leca kullene for å ha en barriere der og, hvis ikke så vil jorden blande seg på sikt og du vil ikke få skikkelig drenering i potta.

Plasser potta lyst nær vinduet om vinteren, lyst, men ikke direkte sol om sommeren.

Ja det er og få kjøpt jord som heter så og kaktusjord, det spesielle med denne jorden er at den er næringsfattig, samt at den har sand i seg. Dette for at det skal være mulig å så frø uten og svi dem fordervet.

 

Anonymkode: 758b2...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. Takk til dere to siste også. :)

Jeg hadde aldri tenkt på at potta kan bli for varm på sommeren, så det er bra dere sier ifra. Skal prøve å huske på å flytte den når sommersola varmer på det meste.

Og takk for tipset om plastikk mellom jorda og lecakulene! Det hadde jeg heller aldri tenkt på, men det er jo en god ide. Skal huske på å gjøre det også, før jeg planter om.

Anonymkode: fcaa6...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen. Takk til dere to siste også. :)

Jeg hadde aldri tenkt på at potta kan bli for varm på sommeren, så det er bra dere sier ifra. Skal prøve å huske på å flytte den når sommersola varmer på det meste.

Og takk for tipset om plastikk mellom jorda og lecakulene! Det hadde jeg heller aldri tenkt på, men det er jo en god ide. Skal huske på å gjøre det også, før jeg planter om.

Anonymkode: fcaa6...c48

Neinei, ikke plastikk mellom jord og leca. Vannet må få renne ned til lecakulene. Røttene må gjerne også få rote seg ned dit etterhvert - ihvertfall hvis du er av typen som vanner sparsomt. Det trengs ikke noen barriere. 

Anonymkode: f21c7...d0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll et vanlig nylonstrømpebukseben med lecakuler så "klumpen" tar noen cm av bunnen og knyt igjen. Klipp av på passende plass og legg underst i potta. Vannet må få komme ut i skålen, ellers dør røttene om de blir stående i vann eller i for fuktige/varme omgivelser. De kan hvis stor nød ompottes nå, men hviletid for plantene betyr at de sover. Når det anbefales å potte om når våren kommer, er det fordi at planten våkner til live og gror igjen når dagene blir lengre og lyset blir sterkere. Sukkulent/kaktus slår også røtter når det blir ny vekstsesong og ny jord som røttene vokser inn i lar dem holde seg fast i jorda ved egen hjelp. 
Potter du om nå får du ikke jord inn absolutt alle steder mellom røttene og resultatet kan evt. velte ut plantene om de blir for tunge eller ikke trives/dø etter hvert. Jeg vil råde deg til å vente til 1 mars i alle fall. Det er ikke så lenge til og da gir du dem alle sjanser til et sterkt og grønt vekstliv. 

Du velger selv hva du vil gjøre. Lykke til. :) 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktuser og andre vekster som naturlig vokser i nedbørsfattige områder med skrinn jord, liker seg best i lite jord og under dårlige forhold. Min anbefaling er å ikke potte om, det kan i beste fall bety død for kaktusen. 

Anonymkode: 6bf1b...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Neinei, ikke plastikk mellom jord og leca. Vannet må få renne ned til lecakulene. Røttene må gjerne også få rote seg ned dit etterhvert - ihvertfall hvis du er av typen som vanner sparsomt. Det trengs ikke noen barriere. 

Anonymkode: f21c7...d0c

Jeg vet ikke hva han/hun tenkte, men jeg hadde iallefall tenkt å stikke masse hull i plastikken, sånn at vann kan renne gjennom, men ikke jord. Men forslaget til Hoppetaujenta er kanskje enda bedre:

1 hour ago, Hoppetaujenta said:

Fyll et vanlig nylonstrømpebukseben med lecakuler så "klumpen" tar noen cm av bunnen og knyt igjen. Klipp av på passende plass og legg underst i potta. Vannet må få komme ut i skålen, ellers dør røttene om de blir stående i vann eller i for fuktige/varme omgivelser. De kan hvis stor nød ompottes nå, men hviletid for plantene betyr at de sover. Når det anbefales å potte om når våren kommer, er det fordi at planten våkner til live og gror igjen når dagene blir lengre og lyset blir sterkere. Sukkulent/kaktus slår også røtter når det blir ny vekstsesong og ny jord som røttene vokser inn i lar dem holde seg fast i jorda ved egen hjelp. 
Potter du om nå får du ikke jord inn absolutt alle steder mellom røttene og resultatet kan evt. velte ut plantene om de blir for tunge eller ikke trives/dø etter hvert. Jeg vil råde deg til å vente til 1 mars i alle fall. Det er ikke så lenge til og da gir du dem alle sjanser til et sterkt og grønt vekstliv. 

Du velger selv hva du vil gjøre. Lykke til. :) 

Jeg har flere gamle strømpebukser jeg hadde tenkt å kaste, så det passer egentlig fint. Og jeg er som sagt redd for at de skal dø, så hvis du anbefaler å vente til mars så tror jeg nesten jeg gjør det. Så gjør jeg alt annet klart i mellomtiden istedet. :) 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kaktuser og andre vekster som naturlig vokser i nedbørsfattige områder med skrinn jord, liker seg best i lite jord og under dårlige forhold. Min anbefaling er å ikke potte om, det kan i beste fall bety død for kaktusen. 

Anonymkode: 6bf1b...72f

Hm. Etter hva jeg har lest rundtomkring, også i denne tråden, så skal det jo gå bra å potte om kaktuser? Bl.a.har jeg lest at de bør pottes om hvert 2. til 4. år. Mine har som sagt stått i den potten de ble kjøpt i for 6 år siden. Blir ikke alle planter større da, sånn at de alle trenger større sted å bo i over tid? Jeg synes begge to har vokst en del siden de først ble anskaffet. Det står også på den siden at ny jord er bra for planten. Føler du ikke det stemmer?

- TS

Anonymkode: fcaa6...c48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere gamle strømpebukser jeg hadde tenkt å kaste, så det passer egentlig fint. Og jeg er som sagt redd for at de skal dø, så hvis du anbefaler å vente til mars så tror jeg nesten jeg gjør det. Så gjør jeg alt annet klart i mellomtiden istedet. Anonymkode: fcaa6...c48

Tror at du og plantene vil tjene på å vente ja. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.1.2018 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Kaktuser og andre vekster som naturlig vokser i nedbørsfattige områder med skrinn jord, liker seg best i lite jord og under dårlige forhold. Min anbefaling er å ikke potte om, det kan i beste fall bety død for kaktusen. 

Anonymkode: 6bf1b...72f

Oi, hva skjer i verste fall? Evig pinsel?

Anonymkode: 9b8c2...90d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, hva skjer i verste fall? Evig pinsel?

Anonymkode: 9b8c2...90d

Det skjer lite annet enn at planten får det bedre. Jeg har plantet om mange ganger året rundt, og det har gått bra hver eneste gang. Pass bare på å vanne sparsomt frem til våren og lyset kommer. Jeg ville plantet begge plantene i plastpotter og satt de sammen i sinkkrukken, du kan fylle sinkkrukken med lekakuler rundt og litt over plastpottene. Da blir det lettvint å gjøre noe med det om plantene ikke skulle trives. 

Jeg har gjort det med stort hell, har tre sukkulenter sammen i en avlang krukke. Men de tre står i hver sin plastpotte, og så dekket jeg alt med lecakuler etterpå. De står på et godt lag av lecakuler også, da slipper de å ha røttene i vann hele tiden. 

Anonymkode: 197b4...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...