Gå til innhold

Hjelp til taushetsplikt for helsepersonell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Begynte å fundere på en ting her en dag. Er helsepersonell og har på en eller annen måte fått meg venner og bekjente som kommer til meg med alle slags problemer. Det er svært plagsomt, men det er en annen sak. Jeg satt og funderte på taushetsplikten her en dag, og ser det står i helsepersonelloven §21 at helsepersonell ''skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell''. 

Satt og smakte litt på denne setningen. Jeg får jo opplysningene fordi jeg er helsepersonell, men ikke når jeg er på jobb som helsepersonell. Har jeg taushetsplikt ovenfor nabokona over ett glass vin spør om råd for inkontinens, eller kollegaen til mannen som skriver på snap til meg at han har depressive tanker? Nå har jeg ikke til hensikt å røpe andres hemmeligheter eller sladre om dette til noen altså :fnise: Bare lurer på om dette er situasjoner hvor jeg har lovpålagt taushetsplikt? Et spørsmål som slo meg plutselig.. 

Og til sist: jeg aner ikke hvorfor jeg har fått rollen som vennegjengens private ''psykolog'' og ''fastlege for intime og flaue problemer''. Jeg kunne svært gjerne vært den foruten - til alle dere som kjenner helsepersonell: vi vil ha fri når vi har fri. Gå til legen. 

Anonymkode: 3ac7c...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har taushetsplikt ovenfor venner og familie. Husker vi diskuterte dette med jus-lærer en halv dag i fjor. Han dro opp et eksempel fra en dame som ble dømt etter denne paragrafen. Hun hadde bare hatt en samtale på knappe 10 min med en bekjent i fylla om personens sykdom. Dama og retten mente hun hadde fått disse opplysningene fordi hun var sykepleier.

Anonymkode: 89757...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har taushetsplikt ovenfor venner og familie. Husker vi diskuterte dette med jus-lærer en halv dag i fjor. Han dro opp et eksempel fra en dame som ble dømt etter denne paragrafen. Hun hadde bare hatt en samtale på knappe 10 min med en bekjent i fylla om personens sykdom. Dama og retten mente hun hadde fått disse opplysningene fordi hun var sykepleier.

Anonymkode: 89757...144

Så egentlig kan ikke helsepersonell ''sladre'' om noen ting da, siden alle opplysninger kan sies å bli gitt fordi man er helsepersonell? 

Er som sagt ikke noe problem egentlig, lurer bare litt på hvor omfattende denne loven er.. 

Anonymkode: 3ac7c...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så egentlig kan ikke helsepersonell ''sladre'' om noen ting da, siden alle opplysninger kan sies å bli gitt fordi man er helsepersonell? 

Er som sagt ikke noe problem egentlig, lurer bare litt på hvor omfattende denne loven er.. 

Anonymkode: 3ac7c...322

Den er svært omfattende ja. Jeg tør ikke si noen ting som helst.

Anonymkode: 89757...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den er svært omfattende ja. Jeg tør ikke si noen ting som helst.

Anonymkode: 89757...144

Ja - jeg vet jo så klart at den er såppas omfattende at den blir oppsummert som ''aldri si noe til noen, med mindre noen holder på å dø'' :P:fnise: Visste ikke at den gjaldt som privatperson også. Greit å være klar over! 

Anonymkode: 3ac7c...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gjelder taushetsplikten også når du ikke er på jobb. Som helsepersonell har du egentlig aldri fri, fordi du er pliktig til å yte nødvendig, akutt helsehjelp hvis noen i din nærhet har behov for det. Du kan selvsagt avvise private henvendelser som gjelder noens helse, men tar du imot dem, gjelder taushetsplikten selvfølgelig på akkurat samme måte som om dette var en pasient du hadde ansvar for i jobben.

Du bør sette grenser for omgangskretsen din, dersom du synes dette er plagsomt. Da slipper du også taushetspliktsdilemmaet. Dersom noen henvender seg, er det helt greit å be dem kontakte legen sin.

Anonymkode: a5cff...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt gjelder taushetsplikten også når du ikke er på jobb. Som helsepersonell har du egentlig aldri fri, fordi du er pliktig til å yte nødvendig, akutt helsehjelp hvis noen i din nærhet har behov for det. Du kan selvsagt avvise private henvendelser som gjelder noens helse, men tar du imot dem, gjelder taushetsplikten selvfølgelig på akkurat samme måte som om dette var en pasient du hadde ansvar for i jobben.

Du bør sette grenser for omgangskretsen din, dersom du synes dette er plagsomt. Da slipper du også taushetspliktsdilemmaet. Dersom noen henvender seg, er det helt greit å be dem kontakte legen sin.

Anonymkode: a5cff...96e

Jeg visste faktisk ikke at taushetsplikten gjaldt når venninner spør om råd liksom, det er jo ganske vanlig. Det med akutt helsehjelp er jo greit, det skjer jo svært sjelden. 

Jeg prøver å sette grenser og svarer alle sånne henvendelser med «kontakt legen din». Får bare tilbake at det er flaut, vil ikke, har ikke tid, skammer seg osv. Jeg har sluttet å svare dem, men de slutter aldri å spør. Jeg har sagt at je ikke vil høre - men det er jo såå enkelt å bare sende en mld til meg, i stede for å plage den travle legen..... altså hallo. JEG.HAR.FRI. Men det hjelper ikke :P 

Taushetsplikten er som sagt ikke noe dilemma for meg, bare noe jeg plutselig tenkte på. 

Anonymkode: 3ac7c...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det at venner og familie kommer med alle mulige spørsmål og ønsker ofte en diagnose, så er dette helt vanlig. Jeg pleier å si at de må kontakte fastlegen, om det ikke er helt greie ting, og da passer jeg alltid på å si at jeg tror. Jeg funderer ikke over symptomer og diagnostiserer. 

Anonymkode: d361e...095

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte(er også helsepersonell) fikk vi beskjed om at vi måtte passe på rollen vi inntok; har du rollen som venn, eller har du rollen som helsepersonell i øyeblikket? Det kan være greit å avgjøre og gjøre klart for personen som spør. Men samtidig spiller det kanskje ikke så stor rolle; du hadde neppe fortalt om naboens inkontinensproblemer bare i kraft av å bare være nabo uansett:P Og så er det lov å sette grenser; det må være lov å ha fri som helsepersonell. Man jobber turnus, helger og helligdager som det er liksom.

Anonymkode: 8e339...97f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt gjelder taushetsplikten også når du ikke er på jobb. Som helsepersonell har du egentlig aldri fri, fordi du er pliktig til å yte nødvendig, akutt helsehjelp hvis noen i din nærhet har behov for det. Du kan selvsagt avvise private henvendelser som gjelder noens helse, men tar du imot dem, gjelder taushetsplikten selvfølgelig på akkurat samme måte som om dette var en pasient du hadde ansvar for i jobben.

Du bør sette grenser for omgangskretsen din, dersom du synes dette er plagsomt. Da slipper du også taushetspliktsdilemmaet. Dersom noen henvender seg, er det helt greit å be dem kontakte legen sin.

Anonymkode: a5cff...96e

Nja, selv om helsepersonell har en slik plikt så har også alle andre ordinære mennesker plikter etter straffeloven om å yte en viss hjelp til de som trenger det (da nettopp i mer akutte situasjoner). Så at helsepersonell aldri har fri er ikke noe jeg ville ha sagt. Det er nok likevel mer vanlig at helsepersonell må gripe inn på fritiden, men ville ikke dratt det så langt som du gjør i innlegget ditt her.

Anonymkode: 00ecc...1d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, selv om helsepersonell har en slik plikt så har også alle andre ordinære mennesker plikter etter straffeloven om å yte en viss hjelp til de som trenger det (da nettopp i mer akutte situasjoner). Så at helsepersonell aldri har fri er ikke noe jeg ville ha sagt. Det er nok likevel mer vanlig at helsepersonell må gripe inn på fritiden, men ville ikke dratt det så langt som du gjør i innlegget ditt her.

Anonymkode: 00ecc...1d9

Selv om alle mennesker har plikt til å hjelpe, har helsepersonell en særlig plikt. Det vil si at en eventuell straffutmåling for å ha "forlatt noen i hjelpeløs tilstand" vil bli hardere dersom du er helsepersonell. Slik sett har du aldri egentlig fri. Imidlertid skal man ikke gå rundt og være i beredskap hele tiden når man ikke er på jobb, men du har alltid dine forpliktelser med deg. Jeg synes i hvert fall at det er lettere å forholde seg til virkeligheten slik, enn å innbille meg at jeg har kategorisk fri når jeg ikke er på jobb. Når det passer som dårligst, er det alltid en eller annen stakkar som kollapser i nærheten av deg. Det er ikke alltid noen andre med relevant kompetanse som kan ta byrden fra deg. Dette må man bare leve med.

Anonymkode: a5cff...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2018 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Har jeg taushetsplikt ovenfor nabokona over ett glass vin spør om råd for inkontinens, eller kollegaen til mannen som skriver på snap til meg at han har depressive tanker? Nå har jeg ikke til hensikt å røpe andres hemmeligheter eller sladre om dette til noen altså :fnise: Bare lurer på om dette er situasjoner hvor jeg har lovpålagt taushetsplikt? Et spørsmål som slo meg plutselig.. 

Anonymkode: 3ac7c...322

Om jeg forstår spørsmålet ditt  riktig, så er svaret nei, dette er ikke situasjoner som blir dekket av taushetsplikten.

Anonymkode: 19a77...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om jeg forstår spørsmålet ditt  riktig, så er svaret nei, dette er ikke situasjoner som blir dekket av taushetsplikten.

Anonymkode: 19a77...ea8

Jeg mener nabokonas inkotinens, for å være mer presis.

Anonymkode: 19a77...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du burde kontakte NSF da dette var et veldig interessant problemstilling. 

 

Anonymkode: 64977...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette bare autorisert helsepersonell? Hva med når en sykepleier omskolerer seg til feks ingeniør? Gjelder det fortsatt? 

Anonymkode: daaad...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 hours ago, AnonymBruker said:

Om jeg forstår spørsmålet ditt  riktig, så er svaret nei, dette er ikke situasjoner som blir dekket av taushetsplikten.

Anonymkode: 19a77...ea8

Det er feil. Taushetsplikten gjelder også i disse situasjonene.

Anonymkode: a5cff...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Taushetsplikten gjelder også i disse situasjonene.

Anonymkode: a5cff...96e

Ei nabokone som over et glass vin spør TS "Jeg sliter med inkontinens, har du noen gode råd?" kan ikke avfeies med taushetsplikt som begrunnelse. TS kan selvsagt velge å ikke svare, men ikke med taushetsplikt som begrunnese.

Anonymkode: 19a77...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ei nabokone som over et glass vin spør TS "Jeg sliter med inkontinens, har du noen gode råd?" kan ikke avfeies med taushetsplikt som begrunnelse. TS kan selvsagt velge å ikke svare, men ikke med taushetsplikt som begrunnese.

Anonymkode: 19a77...ea8

Hva i all verden snakker du om?

Taushetsplikten forbyr deg å fortelle noen andre om hva du har snakket med denne nabokona om - den hindrer deg ikke i å rådgi den som spør. Man har jo selvfølgelig ikke taushetsplikt om sitt kompetanseområde, men om opplysninger om pasienter.

Hvor fikk du den merkelige forestillingen fra?

Altså: Man kan selvsagt velge om man ønsker å snakke med noen om deres helseproblemer når man ikke er på jobb. Gjør man det, er de opplysningene man får i like stor grad som det du får vite om pasienter på jobb, styrt av taushetsplikten. Du kan fortelle nabokona hva hun bør gjøre med inkontinensplagene sine, men du kan ikke fortelle noen hverken at hun har slike plager, eller hva dere har snakket om i den forbindelse. Men hvis det er så vanskelig å forstå disse enkle tingene, er det nok best å be henne kontakte legen sin.

Anonymkode: a5cff...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...