Gå til innhold

Etternavn på barnet..Hvordan skal vi løse dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både min samboer og jeg har etternavn som ender på -SEN og vi er begge enige om at det blir rart at barnet får to etternavn med den samme endingen.Vi må altså velge enten mitt eller hans..Hans er ganske vanlig mens mitt er sjeldent.Jeg vil derfor helst at barnet får mitt navn,mens han vil velge sitt. Vi blir ikke helt enige..

Finnes det noen lur måte å ordne dette på?

Min samboer foreslo et annet etternavn,som tidligere var i bruk i hans slekt.Det var fint men jeg synes det blir litt underlig at barnet skal få et etternavn som ingen av foreldrene har.

Noen som har vært i samme situasjon og kan komme med noen innspill?

 

Anonymkode: 793af...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke ha det navnet som familienavn da, så tar du og din samboer det navnet som mellomnavn, eller som felles etternavn? Du blir da "Anonymbruker ***SEN Felles etternavn" (ev. motsatt om du vil ha ditt sist), han blir "Samboer (***SEN) Felles etternavn" og barnet blir "Plutten Felles etternavn". Jeg regner med du ønsker å beholde ditt sjeldne navn, men din samboer kan jo ev. droppe sitt og bare tar det nye om han ikke er knyttet til det gamle, og det nye uansett kommer fra hans side.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leeloo skrev:

Kan dere ikke ha det navnet som familienavn da, så tar du og din samboer det navnet som mellomnavn, eller som felles etternavn? Du blir da "Anonymbruker ***SEN Felles etternavn" (ev. motsatt om du vil ha ditt sist), han blir "Samboer (***SEN) Felles etternavn" og barnet blir "Plutten Felles etternavn". Jeg regner med du ønsker å beholde ditt sjeldne navn, men din samboer kan jo ev. droppe sitt og bare tar det nye om han ikke er knyttet til det gamle, og det nye uansett kommer fra hans side.

Takk for innspill,det kan være en mulighet å ordne det sånn ja :) 

Anonymkode: 793af...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din begrunnelse for å velge ditt etternavn er at det er sjeldent. Hva er hans begrunnelse for å velge sitt - at det er hans?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Invicta skrev:

Din begrunnelse for å velge ditt etternavn er at det er sjeldent. Hva er hans begrunnelse for å velge sitt - at det er hans?

Ingenting spesielt.Det er vel bare slik at mange menn (og deres familie) forventer at barn automatisk skal ha farens etternavn. 

Vi er som nevnt bare samboere,men hvis vi blir gift vil jeg nok fortsatt beholde mitt etternavn.

Anonymkode: 793af...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting spesielt.Det er vel bare slik at mange menn (og deres familie) forventer at barn automatisk skal ha farens etternavn. 

Vi er som nevnt bare samboere,men hvis vi blir gift vil jeg nok fortsatt beholde mitt etternavn.

Anonymkode: 793af...40c

Da er det ganske enkelt. Du har en grunn, han har ingen. Sjeldne navn trumfer vanlige. 

Her har vi to sjeldne navn (begge med under 200 stk som heter det), men vi avgjorde hvilket navn som skal stå til slutt før vi begynte å prøve (mitt blir sist, han har et barn fra før som har hans til slutt). 

Anonymkode: ddfc4...4c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen måte å avgjøre hvilket etternavn barn(a) får, er kjønn på førstefødte. Gutt = hans etternavn. Jente = ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vel ingenting å bruke begge:) Anna Hansen Isaksen. (Eksempel) 

Blir jo bare rart om dere bestemmer dere for at det er rart. 

Veit om ei som har to etternavn som er helt like bortsett fra én bokstav. Vil ikke si etternavnene hennes, men noe sånt som Lie Lien for eksempel. Jeg syntes jo det var litt morsomt da:) Men ikke noe negativt med det. Artig tilfeldighet. 

Etternavn er så mangt uansett. Noen heter Hansen, noen heter Langballe, noen heter By, noen har to lange etternavn, noen har to korte, noen har navn som bare 8 andre i landet har, osv osv. Det er jo mangfoldet av etternavn som er normalt, ikke at det skal se pent ut eller være fancy eller passe til de andre navna eller noe sånt. :)

Jeg har bare ett etternavn da. Jeg skulle vel egentlig hatt to siden foreldrene mine ikke er gift og mamma dermed ikke tok pappas etternavn. Men de valgte å gi oss kun pappa sitt etternavn. Så vi "barna" og mamma har forskjellige etternavn. Jeg spurte hvorfor, var jo litt nysgjerrig. De syns det ble for tungvindt med to etternavn. Begge er lange og blir alltid stavet feil av andre. De valgte det mest sjeldne da. Er bare 12 stk i Norge som har etternavnet. Det andre er det flere 1000 som heter. 

Men som sagt, hvis dere ikke blir enige om ett, så gjør det jo ikke noe å ta begge. 

Anonymkode: 57226...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å ha begge. Har tre vennepar, der begge etternavn ender på -vik. Samtlige har gitt barna begge navnene, og ingen jeg vet kjenner tenker at det er rart. Ene paret har kun én bokstav forskjellig i navnet - ingen har hevet et øyebryn, for hvor ofte er det at man kaller barnet ved alle navn..? Og som oftest ender jo det ene navnet opp som en initial; Line O. Hansen.
Jeg syns dere skal bruke begge - barnet er et produkt av dere to, og jeg syns det er dumt at en ikke får gi barnet sitt navn, bare fordi det navnet er "vanlig", eller pga. kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...