Gå til innhold

Jeg skal slutte med nesespray og trenger råd.


Gjest Chroma

Anbefalte innlegg

Jeg har vært avhengig av Otrivin i flere år og har bestemt meg for å slutte nå. 

Ønsker råd fra noen som har vært gjennom det. Finnes det noen tips for å gjøre det lettere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dropp å spraye på den ene siden, så vil det ene neseboret etterhvert bli bedre. Så, når det greier seg uten nesespray, slutter du å spraye det andre. Du vil da alltid ha ihvertfall ett åpent nesebor, samtidig som du får sluttet ordentlig.

Anonymkode: 3a0a2...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det finnes ingen gode tips desverre.  Alt av saltvann osv funker ikke litt på samme måte heller.. man må nesten bare lide seg gjennom de verste 3-4 dagene før slimhinnene har roet seg ned og ikke lengre er hoven.  Lykke til! Det er verd det til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å ta med sprayen da jeg dro på hyttetur langt ute i ødemarka ei helg. Det ble min redning. Jeg var nødt til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dropp å spraye på den ene siden, så vil det ene neseboret etterhvert bli bedre. Så, når det greier seg uten nesespray, slutter du å spraye det andre. Du vil da alltid ha ihvertfall ett åpent nesebor, samtidig som du får sluttet ordentlig.

Anonymkode: 3a0a2...671

Dette er et råd som funker!

Anonymkode: c3634...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dropp å spraye på den ene siden, så vil det ene neseboret etterhvert bli bedre. Så, når det greier seg uten nesespray, slutter du å spraye det andre. Du vil da alltid ha ihvertfall ett åpent nesebor, samtidig som du får sluttet ordentlig.

Anonymkode: 3a0a2...671

For et genialt råd, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Kriska skrev:

Nei det finnes ingen gode tips desverre.  Alt av saltvann osv funker ikke litt på samme måte heller.. man må nesten bare lide seg gjennom de verste 3-4 dagene før slimhinnene har roet seg ned og ikke lengre er hoven.  Lykke til! Det er verd det til slutt.

Blir det bedre etter så kort tid? Har hørt at det kan ta opptil to uker :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trappet ned fra mentol til den uten, og fra voksennesespray til barnenesespray. Også prøvde jeg å gå lenger og lenger uten for hver gang, til slutt så brukte jeg bare på det ene neseboret om gangen.. og når jeg da sluttet helt var jeg ikke helt pottetett som jeg hadde vært uten å trappen ned. I verste fall brukte jeg kun på natten en gang før jeg la meg for å få sove. Gått uten nesespray i to år nå, og er deilig! 

Anonymkode: 2e050...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Chroma skrev:

Blir det bedre etter så kort tid? Har hørt at det kan ta opptil to uker :/

Jeg brukte kun noen dager fra der hodet kjentes ut som det skulle eksplodere til jeg faktisk klarte meg uten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kriska skrev:

Jeg brukte kun noen dager fra der hodet kjentes ut som det skulle eksplodere til jeg faktisk klarte meg uten.. 

Åh, håper det går like raskt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset med å spraye kun den ene siden er genialt! Det var sånn jeg også greide det. Tok et par uker, men selv etter det hadde jeg litt problemer på natten. Fikk ikke sove fordi det tettet seg når jeg la meg ned. Da hjalp det å ha en høy pute, og sovne på ryggen. Våknet jeg i løpet av natten av at jeg ikke fikk puste gjennom nesen, var det tilbake på ryggen igjen. Dette varte i noen uker. 

Anonymkode: ffd7c...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray øyet i stedet for nesa, og irriter deg på hvor ubehagelig det er med den sprayen. Spray dobbel og trippel dose hvis du ikke blir irritert nok. 

Anonymkode: fc98c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dropp å spraye på den ene siden, så vil det ene neseboret etterhvert bli bedre. Så, når det greier seg uten nesespray, slutter du å spraye det andre. Du vil da alltid ha ihvertfall ett åpent nesebor, samtidig som du får sluttet ordentlig.

Anonymkode: 3a0a2...671

Dette fungerte for meg også! 6 år på otrivin med mentol <3

Anonymkode: 9ec5a...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å bruke nasonex når man slutter? Jeg kan bruke den i flere måneder uten å bli avhengig og fastlegen sier også det ihvertfall. Tenker det kan gjøre at man ikke blir veldig tett ihvertfall. Er jo dumt om en skulle få bihulebetennelse fordi en er så tett. 

Anonymkode: 34816...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2018 den 23.06, AnonymBruker skrev:

Hva med å bruke nasonex når man slutter? Jeg kan bruke den i flere måneder uten å bli avhengig og fastlegen sier også det ihvertfall. Tenker det kan gjøre at man ikke blir veldig tett ihvertfall. Er jo dumt om en skulle få bihulebetennelse fordi en er så tett. 

Anonymkode: 34816...d5f

Det skal jeg se nærmere på, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært avhengig av nesespray, men vil komme med et tips uansett. Når jeg er veldig tett  pga forkjølelse har jeg brukt nesespray for barn, fordi jeg ikke tåler nesespray så godt (2-3 dagers bruk så begynner jeg å blø neseblod =. Derfor må jeg finne annet som hjelper når jeg er tett.

Farmora mi brukte en salve kalt campherathum i neseborene eller under nesen på oss da vi var barn og tette i nesen. Den fins ennå, og dessuten tror jeg salven mentolathum må være noe av det samme. Smør litt på innsiden av neseborene, den åpner opp litt. Kanskje kan dette også hjelpe deg i avvenningen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var avhengig av nesespray for noen år siden, og jeg sluttet bare på dagen. Bestemte meg for å slutte, og har ikke rørt nesespray siden. Det var forferdelig i begynnelsen men det ble gradvis bedre, og etter 2 uker var det helt bra igjen. Du må rett og slett bare bestemme deg for å gjøre det, det er ikke verre (eller lettere) enn det. 

Anonymkode: 12346...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...