Gå til innhold

Noen som har studerer psykologi i utlandet ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefalle meg en god skole ute i Europa å studere psykologi?

Anonymkode: baf75...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen anbefalle meg en god skole ute i Europa å studere psykologi?

Anonymkode: baf75...dc5

Om planen er å holde på med profesjon i psykologi i Norge, så er igjen utlandet den siste plassen du bør studere. Er litt rart om du ikke har fått med deg at en del psykologistudenter har klaget og til og med gått til rettssak mot den norske staten, fordi Norge blant annet ikke anerkjenner de psykologiutdanningene fra Polen, Ungarn, osv. Bare et lite antall blant mer enn 200 psykologistudenter, fikk det godkjent, men det var litt av en kamp. Kampen for resten fortsetter med full frustrasjon og styrke + tap av tid på ingenting.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, profesjon i utlandet virker som risikosport for tiden. 

Anonymkode: 008b4...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på en debatt på NRK2 i går og lederen for psykologiforbundet, som har utdanningen sin fra Ungarn, diskuterte hvordan psykologistudenter fra Ungarn f.o.m 2016 IKKE får godkjent sin utdanning siden Helsedirektoratet (tror det er de som godkjenner søknader?) mener at utdanningen man får der ikke er den samme som man får i Norge.

Som de andre sier så er det veldig risikofylt å søke på en psykologutdanning (klinisk) om det ikke er i Norge. Derimot så tenker jeg at en psykologiutdanning i Norden vil sikkert få automatisk godkjennelse. 

Søk det opp..

Anonymkode: 090fe...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er eneste trygge om du vil praktisere som psykolog i Norge. Skolene der er gode. Om ikke psykolog er målet er England og Tyskland svært gode alternativer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min studerer i England. Hun hadde kontakt med helsedirektoratet før hun søkte, og de sa at utdannelse fra England i hovedsak blir godkjent i Norge. Men det er viktig ¨passe på at fagplanen er mest mulig lik fagplanene i Norge. Derfor velger hun konsekvent fag som er lik det som står på fagplanen i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎17‎.‎01‎.‎2018 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Enig, profesjon i utlandet virker som risikosport for tiden. 

Anonymkode: 008b4...9b2

Med mindre man ønsker å flytte til utlandet og jobbe der :)

Anonymkode: d65af...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man ønsker å flytte til utlandet og jobbe der :)

Anonymkode: d65af...f99

Men det er sjelden det er intensjonen. Skjønner ikke at folk tør å ta denne risikoen. Hadde virkelig heller investert litt ekstra tid i å forbedre karakterer her hjemme på vgs-nivå og tatt en trygg utdannelse her. I tillegg er det vanlig at arbeidsgiver foretrekker nyutdannede fra eget land, rett og slett for da vet man mer hva man får.

Anonymkode: 2d588...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem som utdanner seg til psykolog i Tyskland for ikke jobb her .Er bare 4 år i Tyskland og dem mangler år og kompetanse til å få jobbe her.Så bedre å utdanne seg det her sånn at du får jobb her etterpå.

Anonymkode: 4949e...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 19.1.2018 den 11.40, Ulven skrev:

Datteren min studerer i England. Hun hadde kontakt med helsedirektoratet før hun søkte, og de sa at utdannelse fra England i hovedsak blir godkjent i Norge. Men det er viktig ¨passe på at fagplanen er mest mulig lik fagplanene i Norge. Derfor velger hun konsekvent fag som er lik det som står på fagplanen i Norge.

Bare nysgjerrig. Må man ikke ha minst bachelor + psych d (doktorgrad) for å bli psykolog i England? Hvordan har din datter løst det? Er det ikke vanskelig å komme inn i psy.D. Programmet?

Anonymkode: 12434...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "psykolog" nå, det vil si, hun er utdannet i Ungarn. Men hun har ikke fått tittelen i Norge enda. Hun må gjennom litt forskjellig her i Norge for å få lisensen sin, så det skal jo være mulig. Hun hadde jo ikke fått lov til å behandle meg om ikke, går jeg ut ifra? 

Anonymkode: 6f8a8...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en "psykolog" nå, det vil si, hun er utdannet i Ungarn. Men hun har ikke fått tittelen i Norge enda. Hun må gjennom litt forskjellig her i Norge for å få lisensen sin, så det skal jo være mulig. Hun hadde jo ikke fått lov til å behandle meg om ikke, går jeg ut ifra? 

Anonymkode: 6f8a8...e6f

Hun må jobbe på lisens et år før hun får autorisasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 11.40, Ulven skrev:

Datteren min studerer i England. Hun hadde kontakt med helsedirektoratet før hun søkte, og de sa at utdannelse fra England i hovedsak blir godkjent i Norge. Men det er viktig ¨passe på at fagplanen er mest mulig lik fagplanene i Norge. Derfor velger hun konsekvent fag som er lik det som står på fagplanen i Norge.

Det ville jeg ikke satset på mtp Brexit. Jeg studerer profesjon i Bergen, og en på kullet mitt studerte først i England, men byttet fordi hun ble sterkt advart om at hun ikke ville få autorisasjon i Norge. 

Anonymkode: aaae1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjeud
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ville jeg ikke satset på mtp Brexit. Jeg studerer profesjon i Bergen, og en på kullet mitt studerte først i England, men byttet fordi hun ble sterkt advart om at hun ikke ville få autorisasjon i Norge. 

Anonymkode: aaae1...23f

Om de tar en PHD i klinisk psykologi blir det alltid godkjent, men bare da. Sjansene for å komme inn på det når du er fra Norge er nærmere null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i Danmark. Da kan du eventuelt ta bachelor på Høyskolen i Lillehammer først.

Anonymkode: c329c...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...