Gå til innhold

Kontaktlinser - hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må plutselig begynne med briller og/eller linser, da jeg har blitt nærsynt med årene og har skeive hornhinner. Det frister mest med linser, men jeg aner virkelig ingenting om hva jeg bør gå for. Døgnlinser? Dagslinser? Månedslinser...? Bør man bestille på nett, så det ikke blir for dyrt?

Jeg kan nevne at jeg er ganske aktiv. Sykler og jogger året rundt. Er ikke veldig redd for å ta på øynene mine, selv om det sikkert blir en overgang å lære å ta av/på linser.

Blir veldig glad for hjelp og tips!

Skal selvfølgelig snakke med optiker om dette, men vil gjerne ha litt info først. De prøver å selge meg mye dyre greier :P 

Anonymkode: 49b8b...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke linser du bør bruke bør du høre med optikeren da det er ganske individuelt.

For min del (er også nærsynt med skjeve hornhinner) begynte jeg med dagslinser til jeg var vant med å ta de inn/ut. Anbefaler det først fordi det blir dyrt hvis du er som meg og slet mye i starten med å ta de inn/ut. Månedslinser er jo naturligvis mye dyrere per par enn dagslinser.

Så gikk jeg over til månedslinser man sover med, altså bytter jeg de kun én gang i måneden. Funker veldig fint for meg. Bestiller fra yourlenses.no og betaler ca 100kr i måneden. Et tips er å søke på linsetypen på google og trykke deg inn på butikken derfra. Da får du det ofte til halv pris. 

Anonymkode: 8ea25...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har månedslinser fra Specsavers som jeg kan sove med. Det fungerer kjempebra for meg, mens andre - særlig de som sliter med tørre øyne, ikke får det til å fungere. Du må rett og slett prøve deg litt frem i samråd med optiker - ikke finn på å kjøpe større forsendelser på nett før du har funnet ut hva som funker for deg!

Anonymkode: 96648...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med optikeren din. Hvilke typer linser som passer best er veldig individuelt, og kommer an på både hornhinner og annet. 

Jeg har skjeve hornhinner, og for meg blir det veldig mye dyrere med dagslinser enn månedslinser. 

Men du bør ha briller i tillegg om du er såpass nærsynt at du må gå med noe hele tiden. 

Anonymkode: 94e6f...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at linser kommer i ulike størrelser, og for min del må jeg ha en spesiallinse pga formen på ene øyet mitt. Dette er slike ting du aldri vil finne ut av med mindre du oppsøker en optiker. Du vil også få opplæring i hvordan du skal ta av og på en linse, noe som er gull verdt! Kjenner flere som bare har bestillt på nettet uten å ha peiling, og sier at linser ikke er noe for dem fordi de ikke får det til etc. Helt bortkastet. 

Vil uansett være greit å ha et par briller i reserve for de dagene du er forkjølet, øyebetennelse eller er tom for linser. Selv er jeg såpass nærsynt at jeg er tilnærmet "funksjonshemmet" dersom jeg ikke har tilgang på linser eller briller. 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagslinser er enklest, du trenger ikke rense dem eller noe. Prøv noen forskjellige merker hos optikeren, mange føles veldig forskjellig, så finn ut hvem du liker best! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig skjeve hornhinner og er veldig nærsynt. Jeg kan ikke bruke dagslinser, for det finnes ikke til mitt syn. Jeg bruker 3 mnd linser. 

Anonymkode: 346b8...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig skjeve hornhinner og er veldig nærsynt. Jeg kan ikke bruke dagslinser, for det finnes ikke til mitt syn. Jeg bruker 3 mnd linser. 

Anonymkode: 346b8...789

Hva menes med veldig skjeve hornhinner? 

Anonymkode: 4b729...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hadley skrev:

Dagslinser er enklest, du trenger ikke rense dem eller noe. Prøv noen forskjellige merker hos optikeren, mange føles veldig forskjellig, så finn ut hvem du liker best! 

Dagslinser er så klart ikke enklest om man kan bruke månedslinser du kan sove med uten plager. Jeg renser ikke linsene, bytter én gang i måneden og bruker mindre penger enn det hadde kostet med dagslinser som man må bytte hver dag.

Anonymkode: 8ea25...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for sløv med dagslinser, glemte ofte å ta dem ut om kvelden. Men det finnes månedslinser som man kan sove med- de synes jeg er best, og tørker ikke ut øynene like mye. Mener de heter Biofinity. Kan kjøpes på Vitusapotek, de har ofte tilbud på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips! Som jeg skreiv i hovedinnlegget skal jeg absolutt snakke med optiker om dette, men jeg synes det er greit å høre litt erfaringer først.

Synes absolutt det høres mest fristende ut med månedslinser som man kan sove med, slik at man kun trenger å ta av/på linser én gang i måneden. Er det dumt å begynne rett på sånne, uten å bruke dagslinser en stund først...? Altså etter opplæring hos optiker.

Skal kjøpe briller også.

Anonymkode: 49b8b...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange tips! Som jeg skreiv i hovedinnlegget skal jeg absolutt snakke med optiker om dette, men jeg synes det er greit å høre litt erfaringer først.

Synes absolutt det høres mest fristende ut med månedslinser som man kan sove med, slik at man kun trenger å ta av/på linser én gang i måneden. Er det dumt å begynne rett på sånne, uten å bruke dagslinser en stund først...? Altså etter opplæring hos optiker.

Skal kjøpe briller også.

Anonymkode: 49b8b...7fb

Det spørs. Får du teken på å ta de inn/ut med en gang kan du sikkert hoppe rett på månedslinser. Men jeg personlig slet med det og måtte bruke flere par dagslinser da jeg øvde på å ta de inn/ut. Dette hadde jo blitt ganske dyrt om jeg brukte månedslinser. 

Spør optikeren som du sier du skal, stort sett så har de gode tips og anbefalinger :)

Anonymkode: 8ea25...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...