Gå til innhold

Ungen har fått lus. Hvordan sier jeg i fra til vedkommende.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har fått lus. Hun er 10 mnd. 

Svigersøster sine barn sliter med lus. Det har de visst gjort i alle år. Hun sier hun har tatt mange kurer, men det kommer allikevel tilbake. Jeg kan tenke meg det er vanskelig, for den ene datteren har tykt og langt hår. Samtidig vet jeg at samtlige ikke følger bruksanvisningen og gjør lusekuren på korrekt måte. Hun har dessverre fått mye pes pga flere av barna i familien får lus etter å ha omgåes med dem. 

Og nå har datteren min på 10 mnd fått det, du kan tenke deg det ikke er lett å ta lusekur på henne når hun ikke vil sitte rolig. Jeg har aldri hatt lus i hele mitt liv, så når jeg fikk det nå, ble jeg ganske stresset. Vi er heldigvis kvitt dem nå, sjekker fortsatt hver dag, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Dette er min manns storesøster, og han er veldig redd for å såre, så han vet ikke helt hvordan han skal si det. 

Jeg har sagt til mannen at Det er verre om vi drar på besøk og sier at ingen får holde datteren vår, eller kler henne i lue de gangene vi er med dem eller at samtlige ikke får gi henne klem, enn at vi sier det rett ut. Han sier det ikke passer med tiden fordi hun andre søsteren deres hadde klikket fordi sønnen hadde igjen fått lus etter å ha vært der (han går ikke i bhg). 

Dette er et tema fordi vi er ganske nære hverandre og besøker hverandre ofte. Hvis ikke hadde det ikke vært noe problem for min del. 

Personene med lus er fra tenåringsalder. Tenker at de får det på skolene? 

Hadde dere tatt dere nært av det hvis et nært familiemedlem hadde sagt på en ordentlig måte at "hei, barnet har fått lus.. kan du sjekke barna dine i samme slengen?". 

Hun vet jo at det er fra barna sine. Vi omgåes ingen andre. De har et problem med det. 

Jeg vil seriøst ikke besøke dem hvis de ikke gjør noe med det, for jeg har ikke råd til å konstant gå på lusekur. Både jeg og datter. 

 

Anonymkode: d161f...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de har tenåringer så burde jo disse klare å ta lusekur uten at det blir skriking og vræling. Hvilken tenåring syns det er kult med lus?!

Hvis de er mye plaget med lus så er det noe de gjør feil når de har kur. Kanskje de ikke vasker/fjerner lus på sengetøy og vasker sånn ellers? 

Jeg har aldri hatt lus, barna mine har aldri hatt lus. Ei kusine som var mye hos oss da vi var barn fikk lus en gang, husker jeg. Og da var det full fart med alle sengeklær i fryser og så i vaskemaskin og full vask av soverom.

Mulig noen av tingene jeg har skrevet nå er gammeldags og de har funnet ut andre ting, men vi lærte i hvert fall at alt sengetøy kan legges i fryseren over natta og så vaskes på 60 grader eller noe sånt?

Jeg ville nok funnet en grei måte å si ifra på, for dette er jo ikke greit i det lange løp. Får man lus en eller to eller tre ganger så er det ille nok, men hvis man får lus i familien hele tiden så høres det helt rart ut. Jeg trodde ikke lus var så stort problem i familier med tenåringer. Trodde det var et barnehage- og barneskoleproblem.

Kanskje det er greiere å sende melding om det, så slipper svigerinnen din å hoppe rett i forsvar når dere snakker med henne? 

Anonymkode: c1bd2...c99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sakt tydelig at jeg ikke kom på besøk igjen før etter at to lusekurer var utført på alle etter anvisning. Hadde ikke hatt problem med å legge skjul på dette. Drar ikke på besøk til folk med spysyken/influensa/lungebetennelse eller lus-smitte.

Anonymkode: fe2a1...1bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. 

Jeg skjønner ikke hvorfor selv de sliter med det når det ikke er umulig å bli kvitt, og det har vært er problem såpass lenge. 

Er vel innafor å bare si ifra. 

Anonymkode: d161f...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å si? Vi har god erfaring med Linicin. Håret gres nøye med lusekam (følger med), middelet tas i (det tar sin tid med langt tykt hår), man venter, håret vaskes. Det gres med lusekam daglig den neste uka, ny kur etter 7-9 dager. Ferdig. Så må det gres med lusekam hver fjortende dag ellers. Hele husstanden bør gjøre dette, i det minste gre nøye med lusekam daglig hvis én i huset har/har hatt lus. Finner man lus eller egg: kur.

Er svaret at dette er umulig, det er ikke så farlig og man blir ikke kvitt det, får du insistere: Jo, man blir kvitt det forholdsvis lett, og det er noe man MÅ ta tak i. Det er ekkelt, og dere kan ikke komme på besøk med baby så lenge det er lusesmittefare. Det er maks usolidarisk for alle klassekamerater og andre, og det vitner om svært dårlige rutiner. Det er bare noe ubehagelig som må følges opp. En tenåring smitter kanskje ikke foreldrene sine så lett, men småbarn gjør det garantert.

Anonymkode: 0f3f2...6d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da bare å si? Vi har god erfaring med Linicin. Håret gres nøye med lusekam (følger med), middelet tas i (det tar sin tid med langt tykt hår), man venter, håret vaskes. Det gres med lusekam daglig den neste uka, ny kur etter 7-9 dager. Ferdig. Så må det gres med lusekam hver fjortende dag ellers. Hele husstanden bør gjøre dette, i det minste gre nøye med lusekam daglig hvis én i huset har/har hatt lus. Finner man lus eller egg: kur.

Er svaret at dette er umulig, det er ikke så farlig og man blir ikke kvitt det, får du insistere: Jo, man blir kvitt det forholdsvis lett, og det er noe man MÅ ta tak i. Det er ekkelt, og dere kan ikke komme på besøk med baby så lenge det er lusesmittefare. Det er maks usolidarisk for alle klassekamerater og andre, og det vitner om svært dårlige rutiner. Det er bare noe ubehagelig som må følges opp. En tenåring smitter kanskje ikke foreldrene sine så lett, men småbarn gjør det garantert.

Anonymkode: 0f3f2...6d8

Helt enig med deg! 

Jeg fulgte pakningen nøye, i tillgg kokte jeg alt av tekstiler vi har sovet på eller brukt (ja, jeg kokte det), og sjekket hver dag og tok ny kur, men har igjen sjekket hver dag siden 😂 vi er visst kvitt det, men jeg har angst. Nå tør jeg ikke dra på besøk dit før de er kvitt det. 

Hvis mannen ikke sier ifra, sier jeg ifra. Jeg vet jo at det er sårt, men kanskje de tar tak når de får vite det at vi også har fått det. 

Anonymkode: d161f...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare å si fra om at det er lus igjen og at de må ta tak i problemet. Når det er sagt, det kan være at de bør bytte lusekur om de alltid bruker samme midlet. Om de har problemer med å bli kvitt lusa, kan det være den har blitt resistent mot det midlet de bruker. Det er bedre å kure for en gang for MYE enn for lite, for å si det sånn........ 

Anonymkode: ed021...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det de gjør feil når de tar lusekuren?

Anonymkode: 14b67...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. 

Jeg skjønner ikke hvorfor selv de sliter med det når det ikke er umulig å bli kvitt, og det har vært er problem såpass lenge. 

Er vel innafor å bare si ifra. 

Anonymkode: d161f...dcd

En lusekur må repeteres etter 3 uker. Uansett om de har lus eller ikke (altså etter de 3 ukene)

 

De er vanskelige å bli kvitt. Ei lus kan ligge brakk i opptil ett år i sofa osv. Det er nok derfor slekta de ikke blir kvitt det for de tar ikke skikkelig tak når de først har fått deg. 

 

Anonymkode: bed01...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det de gjør feil når de tar lusekuren?

Anonymkode: 14b67...8d3

Aner ikke. Noe må de gjøre feil, siden de ikke har blitt kvitt lusene  

Anonymkode: d161f...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En lusekur må repeteres etter 3 uker. Uansett om de har lus eller ikke (altså etter de 3 ukene)

 

De er vanskelige å bli kvitt. Ei lus kan ligge brakk i opptil ett år i sofa osv. Det er nok derfor slekta de ikke blir kvitt det for de tar ikke skikkelig tak når de først har fått deg. 

 

Anonymkode: bed01...6a9

De trenger blod for å overleve. Ellers lever de ikke lengre enn 48 timer. 

Anonymkode: d161f...dcd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde lus, med langt og veldig tykt hår tok det 3 timer å kjemme gjennom hele håret og fjerne lus og egg! Mye jobb og vi ble kvitt alt i første runde. Jeg måtte dele opp håret i mange parti og bruke kam og negler for å bli kvitt eggene. Å bare ta en kur og litt kamming fjerner ikke lus og egg når man har langt og tykt hår. 

Anonymkode: 2c20b...269

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Samtidig vet jeg at samtlige ikke følger bruksanvisningen og gjør lusekuren på korrekt måte.

VET du at de slurver, eller er det bare noe du tror? Har noen av dem sagt noe som kan tyde på at de tar snarveier når de gjennomgår kuren?

Anonymkode: 14b67...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VET du at de slurver, eller er det bare noe du tror? Har noen av dem sagt noe som kan tyde på at de tar snarveier når de gjennomgår kuren?

Anonymkode: 14b67...8d3

Jeg kan ikke si at at vet, det blir feil. Uff nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg har fått inntrykk av at de slurver fordi svigersøster sa "Jeg sier hun skal greie gjennom håret hver dag, har tatt lusekur før og det funker ikke". 

Anonymkode: d161f...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det ikke er aktuelt for deg, men jeg hadde tatt ungen inn og fått fjernet lusa en gang for alle, ikke noe kjære mor. 

Samtidig hadde jeg sagt at de måtte gjøre en innsats også. Alt av klær og luer må vaskes på høye grader, sengetøy og håndklær på 90. Så fikk de gjøre det når jeg behandlet lusene.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Evilposelos skrev:

Jeg skjønner det ikke er aktuelt for deg, men jeg hadde tatt ungen inn og fått fjernet lusa en gang for alle, ikke noe kjære mor. 

Samtidig hadde jeg sagt at de måtte gjøre en innsats også. Alt av klær og luer må vaskes på høye grader, sengetøy og håndklær på 90. Så fikk de gjøre det når jeg behandlet lusene.

Det der høres ikke dumt ut. Kanskje jeg skal foreslå det:) 

Anonymkode: d161f...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei lus hopper ikke, så man får ikke lus av å gi noen en klem eller leke sammen med de som har lus.  Ei lus trenger blod for å leve, så om den ikke finner det så dør den innen 48 timer. 

Tatt fra FHI; «Det er ikke nødvendig med rengjøring av klær, møbler og huset selv om noen i husstanden har hodelus .

Etter en lusebekjempelse kan eventuelt sengetøy vaskes for å fjerne gamle lus og avføring fra lusene.»

Om de ikke blir kvitt lusa så kn de rett og slett ha blitt resistent mot lusemiddelet.

Det er viktig at håret er fuktig/vått når man kjemmer håret.

Anonymkode: 310a6...e09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min hadde lus, med langt og veldig tykt hår tok det 3 timer å kjemme gjennom hele håret og fjerne lus og egg! Mye jobb og vi ble kvitt alt i første runde. Jeg måtte dele opp håret i mange parti og bruke kam og negler for å bli kvitt eggene. Å bare ta en kur og litt kamming fjerner ikke lus og egg når man har langt og tykt hår. 

Anonymkode: 2c20b...269

Hadde det ikke vært mye enklere i et slikt tilfelle å klippe håret og få kuren unnagjort på mye kortere tid enn å holde på i tre timer? Håret vokser ut igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Arabella skrev:

Hadde det ikke vært mye enklere i et slikt tilfelle å klippe håret og få kuren unnagjort på mye kortere tid enn å holde på i tre timer? Håret vokser ut igjen.

Nei, til og med jeg som hater lus forstår at slik vil ikke en 9-åring (min), eller tenåring med "langt, tykt hår" se på TID. Ikke jeg heller.  Det tar jo tre år kanskje før det har vokst like mye ut igjen, så de tre timene er nok verdt det, ja. En liten baby på 10 måneder, det håret vil komme fint veldig fort. Men der kan vel ikke lusekjemmingen være allverdens jobb heller.

Anonymkode: 0f3f2...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...