Gå til innhold

Periodisk faste 16:8 - fysisk ubehag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å prøve periodisk faste i november, men kroppen ser fortsatt ikke ut til å tilpasse seg det. Jeg skal ikke ned i vekt, jeg ønsker å gjøre det av de andre fordelene det sies å ha og at det hadde vært veldig praktisk å ha så mye tid tidligere på dagen uten å måtte stresse med måltider. Mange har sagt at de får mer energi i løpet av dagen og at de er veldig produktive og klar i hodet når de faster om morgenen, og det er dette jeg ønsker. Jeg er ikke fysisk sulten når jeg ikke spiser om morgenen, men jeg føler meg skjelven, uklar, svimmel og det er vanskelig å få gjort noe særlig produktivt. Jeg hadde regnet med det skulle tilpasse seg etterhvert, men nå har jeg jo prøvd ganske lenge. Noen som har erfaringer med periodisk faste og har noen tips å komme med? :) 

Anonymkode: 1d6fc...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke for alle. Jeg holdt på slik i over et år, og opplevde ikke annet enn å fryse, bli slapp, svimmel, smådårlig, og skikkelig irritabel. Lavt blodsukkersymptomer mao. 

Om det ikke funker for deg, så slutt. Det er ikke noe magisk og voldsomt helsefremmende. Føler du deg ikke bra er det ikke verdt det. Samma hvor bra det passer for en eller annen blogger.

Anonymkode: a8abb...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste funker for noen og funker ikke for andre. Tydligvis så funker det ikke for deg, så da synest jeg du skal slutte med det. Er ikke noe magisk med det. 

Jeg har prøvd det i perioder, men opplevde det samme som deg så jeg sluttet. 

Anonymkode: 5069a...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått ned i vekt? Mulig du spiser for lite?

Har for øvrig aldri opplevd det selv, og 1 gang i året vannfaster jeg i 2 døgn. Aldri opplevd skjelving eller svimmelhet

Kanskje du har diabetes eller er syk?

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke for alle. Jeg holdt på slik i over et år, og opplevde ikke annet enn å fryse, bli slapp, svimmel, smådårlig, og skikkelig irritabel. Lavt blodsukkersymptomer mao. 

Om det ikke funker for deg, så slutt. Det er ikke noe magisk og voldsomt helsefremmende. Føler du deg ikke bra er det ikke verdt det. Samma hvor bra det passer for en eller annen blogger.

Anonymkode: a8abb...56a

Det er ikke magisk, nei, men forskning viser at fasting har helsefordeler, akkurat slik det har helsefordeler å spise mye grønt, uten at det er noe magisk over det

"Although previous work has shown how intermittent fasting can slow aging, we are only beginning to understand the underlying biology," says William Mair, senior author on the study.

https://newatlas.com/fasting-increase-lifespan-mitochondria-harvard/52058/

Anonymkode: d2cdf...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt forstått at det skal være så vanskelig å unngå å spise på 16 timer?

Jeg spiser middag hver dag ca kl 17, og spiser som regel ingenting før kl 9-10 dagen etter, tar frokosten på jobb.

Dvs jeg har alltid et spisevindu på 8 timer, helt naturlig.

Unntak er helgene, da spiser jeg masse snacks og evt alkohol om kvelden.

Anonymkode: cc573...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det som en naturlig følge av å kutte ut det siste måltidet på dagen. Jeg tar sikte på, men er ikke manisk opptatt av, å spise frokost 10, lunsj 13 og middag 17. Som noen andre allerede har nevnt - har du gått ned i vekt? Hvis du har det og det ikke var meningen, har du spist for lite og det forklarer alle symptomene dine. Eller spiser du annerledes mat nå? Jeg skjønner heller ikke hva som skal være så vanskelig på den ene siden og helsemessig fordelaktig på den andre siden, med å spise alle dagens måltider i løpet av 8 timer, det høres helt vanlig/normalt ut for meg. Kanskje du skal flytte vinduet ditt til tidligere på dagen? Det er i utgangspunktet like mye "stress" uansett når på dagen du spiser, du må bare finne en måte å samkjøre måltider med resten av timeplanen din så det går så glatt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke helt forstått at det skal være så vanskelig å unngå å spise på 16 timer?

Jeg spiser middag hver dag ca kl 17, og spiser som regel ingenting før kl 9-10 dagen etter, tar frokosten på jobb.

Dvs jeg har alltid et spisevindu på 8 timer, helt naturlig.

Unntak er helgene, da spiser jeg masse snacks og evt alkohol om kvelden.

Anonymkode: cc573...471

Det er fordi folk er forskjellige, med forskjellige kropper, og følgelig reagerer helt ulikt på like ting. 

Noen får lavt blodsukker om de ikke får mat minst hver 3. time. Samboeren min er en sånn, han går helt i kjelleren etter 3-4 timer uten mat. Mens jeg klarer meg fint i 5-6 timer før jeg begynner å merke noe. 

Anonymkode: a8abb...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd periodisk faste men følte det passet best for meg (og kroppen likte det best også) å spise frokost, lunsj og middag og heller starte fastetiden senest kl fem på ettermiddagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...