Gå til innhold

Overproduksjon i ett bryst - hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg skulle til å skrive det samme. Hvis ts er helt sikker på at barnet tømmer et eller begge bryst ved hver amming, kan ikke jeg heller skjønne at det er overproduksjon. Er det helsesøster som har sagt det, ts, eller har du tenkt det selv? 

Det virker også litt rart at babyen skal bli urolig av for sterk strøm først etter ti min. Kan det være han trenger å rape underveis i måltidet?

Og har du lagt fram saken for helsesøster? Kanskje lettere å få hjelp fra noen som ser dere, og hvor du kan forklare hele saken fra a til å?

Som sagt, det er overproduksjon i ETT bryst, fordi det har kompensert for det andre. Har ikke vært innom helsestasjonen, nei. 

Lurer bare på hvordan man reduserer mengden i ene brystet, jeg vet hvordan jeg skal øke det andre. Brystet er unaturlig stort, da de også ba meg pumpe det friske brystet på sykehuset - ved en feil. Brystet er aldri helt tømt nei. 

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, det er overproduksjon i ETT bryst, fordi det har kompensert for det andre. Har ikke vært innom helsestasjonen, nei. 

Lurer bare på hvordan man reduserer mengden i ene brystet, jeg vet hvordan jeg skal øke det andre. Brystet er unaturlig stort, da de også ba meg pumpe det friske brystet på sykehuset - ved en feil. Brystet er aldri helt tømt nei. 

Anonymkode: 5ac64...30f

Nei, ok, det er ikke helt lett å følge alle detaljene her, jeg trodde du skrev at han tømte brystet. Men hvis han ikke klarer å tømme brystet, skjønner jeg at du kan ha overproduksjon. Men da ser jeg ingen annen løsning enn intervallamming, men ujevnt fordelt, som nevnt over her. At du jobber for å øke i det tidl syke brystet, slik at det friske får slappe mer av. At du da oftere legger ham til det syke brystet først, men noen ganger det friske først, så du får tømt det helt. For jeg skjønner jo at det blir tett, hvis du ikke får tømt det jevnlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøver å ha ham høyere enn brystet. Kan ikke ta tilbakelent amming pga sår etter dren i brystet pga abcess. Han slår det "syke" brystet da. 

Jo, jeg har overproduksjon i ETT bryst pga redusert produksjon i det ene. Totalt sett har jeg nok, ja, men det er for mye i det ene brystet. Tar heller ammehjelpens mening om overproduksjon enn din der altså, da barnet oppfyller alle kriterier for overproduksjon nevnt av dem: 


Tegn på overproduksjon hos diebarnet:
•    Spiser glupsk, kan se ut som det stresser
•    Setter melk i halsen, koser seg ikke ved brystet
•    Blir fort ferdig, vil fort ha mat igjen
•    Lar seg sjeldent ammes i søvn.
•    Lekker melk fra munnvikene mens det dier, særlig når utdrivningsrefleksen er på topp.
•    Kniper igjen munnen når det dier, trekker seg lenger utpå brystknoppen
•    Gulper ofte etter ammingen, har luft i magen, kolikksymptomer
•    Hyppig avføring, ofte grønn og skummende, og gjerne sprakende
•    Påfallende høy vektøkning
•    I sjeldne tilfeller, påfallende lav vektøkning

Anonymkode: 5ac64...30f

Du trenger ikke bli sur, jeg prøver faktisk bare å hjelpe, og du vet jo ikke hvor mine råd "kommer fra". Du bare motsier deg selv litt, vet at det ikke er med vilje, men det er viktig at alle fakta kommer på bordet med en gang hvis du skal få skikkelig hjelp. 

Men hvis du legger han til det friske brystet først, så må du likevel legge han til det syke brystet etterpå? Da har du enten ikke overproduksjon, eller så har barnet motoriske problemer med å tømme brystet. I så fall bør du ikke prøve å få bukt med overproduksjonen, for hvis barnet har problemer med å die skikkelig kan det være avhengig av sterk utdrivning/overproduksjon for å få i seg melk. Er tungebåndet utredet av spesialist (veldig få spesialister som kan det, bare så det er sagt)?

Du trenger ikke svare meg, men poenget er, enten er det noe du ikke får kommunisert frem, eller så har barnet problemer med å die. Anbefaler deg å kontakte ammehjelpen, enklere med personlig oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt, det er overproduksjon i ETT bryst, fordi det har kompensert for det andre. Har ikke vært innom helsestasjonen, nei. 

Lurer bare på hvordan man reduserer mengden i ene brystet, jeg vet hvordan jeg skal øke det andre. Brystet er unaturlig stort, da de også ba meg pumpe det friske brystet på sykehuset - ved en feil. Brystet er aldri helt tømt nei. 

Anonymkode: 5ac64...30f

Men hvorfor må du da gi han det andre brystet, hvis han ikke tømmer det første? (igjen: jeg spør ikke for å være vanskelig, men fordi alle detaljer må på bordet skal man kunne hjelpe) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting til som må nevnes:

Symptomer på stramt tungebånd er ganske like overproduksjon. 

Du kan be fastlege eller helsesøster kontakte nasjonalt kompetansesenter for amming, der får du råd av Norges fremste eksperter på amming. Din case er litt komplisert, så det er nok nyttig med en telefon til dem, men kun helsepersonell kan kontakte dem (du kan være tilstede under telefonsamtalen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lecitin hjalp meg å unngå brystbetennelse i starten av ammeperioden. Fikk kuler og feberfølelse når jeg glemte å ta tilskuddet. 

https://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging

Kan avhjelpe slik at du unngår betennelse i det friske brystet, pluss  at dette kanskje tåler litt mer. 

Anonymkode: e095e...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Sisti skrev:

Men hvorfor må du da gi han det andre brystet, hvis han ikke tømmer det første? (igjen: jeg spør ikke for å være vanskelig, men fordi alle detaljer må på bordet skal man kunne hjelpe) 

Fordi han gråter og slipper det som har overproduksjon fordi han "drukner". 

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sisti skrev:

To ting til som må nevnes:

Symptomer på stramt tungebånd er ganske like overproduksjon. 

Du kan be fastlege eller helsesøster kontakte nasjonalt kompetansesenter for amming, der får du råd av Norges fremste eksperter på amming. Din case er litt komplisert, så det er nok nyttig med en telefon til dem, men kun helsepersonell kan kontakte dem (du kan være tilstede under telefonsamtalen). 

Takk!! 

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere andre også for masse svar! Er ikke "sur" (som noen skrev) altså, bare frustrert.

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Takk!! 

Anonymkode: 5ac64...30f

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-amming-nka

Her er kontaktinfo, hvis legen/helsestasjonen ikke allerede har det. Dessverre en del leger som er altfor lite villige til å kontakte NKA, så man må bare insistere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Vurderte det. Kan ikke gjøre det når jeg har problemer med tilstoppede melkeganger, i tillegg ønsker jeg å ØKE produksjonen på ene brystet. Ser ikke hvordan det lar seg kombinere :( 

Anonymkode: 5ac64...30f

Hvis u alltid ammer på begge bryst så har du neppe overproduksjon, så jeg ville ikke intervallammet.  Som oftest er det det brystetsom blir tilbudt først i måltidet som blir tømt(dvs stimulert) mest. Prøv heller å tilby det største brystet først i måltidet bare ved hvert 3 måltid f.eks.

Anonymkode: f9eb2...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til dere andre også for masse svar! Er ikke "sur" (som noen skrev) altså, bare frustrert.

Anonymkode: 5ac64...30f

Jeg skjønner at du er frustrert, og sikkert veldig sliten også. Men jeg mener altså at det er en naturlig konsekvens av å ha ett bryst som har hatt redusert produksjon at det andre vil kompensere (og det er jo bra at kroppen fungerer sånn, så det til sammen blir nok). Og hvis du mener den totale mengden i begge bryst er mer enn hva barnet klarer å ta unna sånn jevnt ila. en dag (ikke til hvert måltid, da ikke alle små babyer trenger begge bryst til hvert måltid for å bli mett), blir det jo litt det samme prinsippet med intervallamming. Ved å tilby det syke brystet oftere og øke produksjonen der, vil det friske få mer hvile og det sendes signaler til kroppen om at det friske skal roe ned produksjonen litt. Bare pass på å tømme det friske brystet helt noen ganger om dagen ved å tilby det først, for tette melkeganger er ikke noe særlig.

Og hvis du opplever at utdrivningen er for sterk enten ved start eller underveis i ammingen, hvor håndmelk litt før eller underveis. Ved å bytte bryst da vil du jo aldri får tømt det brystet med sterk utdrivning, og det er ikke bra.

Men dette er jo absolutt noe helsestasjonen bør kunne hjelpe med også. Min opplevelse er at det er veldig forskjellig hvor mye helsesøstre kan om amming (skulle tro det var noe av det mest grunnleggende de burde kunne), men noen er veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lik. Når jeg kjente "let down",  at melken begynte å sprute, tok jeg babyen av bryste og latt det sprute i gulpeklutten til det verste var over.  Da fikk babyen god tak i bryste og fikk ikke så mye problemer deretter.  

Anonymkode: 7e8df...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er problematikken med den andre bryste ferdig nå slik at den kan begynne å øke produksjon?  Da ville jeg ha tilbudt den først (og mens den andre kommer til å lekke en del kan du samle melken som kommer ut naturlig der i en liten flaske).  Når du tilbyr den "ødelagt" bryst først får han nok lite bite, men da får den signaler å begynne å øke produksjon.  

Hvis du fortsatt får ikke opp produksjon på denne siden får han alle kalorier og måltider fra den ene bryste, og her blir det dumt å få mindre produksjon der!  Men skjønner det er vanskelig for han å ta tak i den.  Best å pumpe litt først slik at den ikke spruter ned halsen og når den første sterke strålinger er ferdig kan han fint ta tak i og svelge det som kommer deretter. 

Anonymkode: 7e8df...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sisti skrev:

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-amming-nka

Her er kontaktinfo, hvis legen/helsestasjonen ikke allerede har det. Dessverre en del leger som er altfor lite villige til å kontakte NKA, så man må bare insistere! 

Takk! Men sugetaket hans ble sjekket i dag, og det er bra. Er vel også mystisk om kort tungebånd kun påvirker ene brystet.

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er problematikken med den andre bryste ferdig nå slik at den kan begynne å øke produksjon?  Da ville jeg ha tilbudt den først (og mens den andre kommer til å lekke en del kan du samle melken som kommer ut naturlig der i en liten flaske).  Når du tilbyr den "ødelagt" bryst først får han nok lite bite, men da får den signaler å begynne å øke produksjon.  

Hvis du fortsatt får ikke opp produksjon på denne siden får han alle kalorier og måltider fra den ene bryste, og her blir det dumt å få mindre produksjon der!  Men skjønner det er vanskelig for han å ta tak i den.  Best å pumpe litt først slik at den ikke spruter ned halsen og når den første sterke strålinger er ferdig kan han fint ta tak i og svelge det som kommer deretter. 

Anonymkode: 7e8df...bfd

Kan ikke pumpe, da det stimulerer produksjonen mer. 

Har løst det nå forøvrig. Var litt mange som prøvde å diagnostisere brystet mitt og ikke svarte på hvordan jeg kunne løse problematikken, så hvis andre har lignende utfordringer:

Legg til det med minst produksjon først, deretter det med mest - koble av litt tidlig, legg til det med minst produksjon igjen (dette gjelder om du har en storspiser som min da). Nå er høyre større, og venstre mye mindre sprengt. Ikke lenger 2 størrelser større enn det andre i alle fall!

til dere som ikke tvilte på tilstanden: takk for gode tips!

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.1.2018 at 2:09 PM, AnonymBruker said:

Vurderte det. Kan ikke gjøre det når jeg har problemer med tilstoppede melkeganger, i tillegg ønsker jeg å ØKE produksjonen på ene brystet. Ser ikke hvordan det lar seg kombinere :( 

Anonymkode: 5ac64...30f

Jeg løste det ved å kun amme på det med å kun fjerne sprengen på det med overproduksjon. Var det ikke spreng fikk ungen det ' dårlige' brystet.  Hadde jeg spreng startet jeg ammingen på byttet med spreng, men byttet over så fort sprengen forsvant. 

Anonymkode: dc5f2...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! Men sugetaket hans ble sjekket i dag, og det er bra. Er vel også mystisk om kort tungebånd kun påvirker ene brystet.

 

Kan ikke pumpe, da det stimulerer produksjonen mer. 

Har løst det nå forøvrig. Var litt mange som prøvde å diagnostisere brystet mitt og ikke svarte på hvordan jeg kunne løse problematikken, så hvis andre har lignende utfordringer:

Legg til det med minst produksjon først, deretter det med mest - koble av litt tidlig, legg til det med minst produksjon igjen (dette gjelder om du har en storspiser som min da). Nå er høyre større, og venstre mye mindre sprengt. Ikke lenger 2 størrelser større enn det andre i alle fall!

til dere som ikke tvilte på tilstanden: takk for gode tips!

Anonymkode: 5ac64...30f

Mente ikke å pumpe til bryst tømte helt, bare frem til melkespreng var borte som kan være 20-30 sekunder slik at babyen kunne få tak i brystet. Dette gjør ikke noe som helst med å øke melkeproduksjon. 

Og håper den spydig kommentaren din var ikke rettet mot meg. 

Anonymkode: 7e8df...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente ikke å pumpe til bryst tømte helt, bare frem til melkespreng var borte som kan være 20-30 sekunder slik at babyen kunne få tak i brystet. Dette gjør ikke noe som helst med å øke melkeproduksjon. 

Og håper den spydig kommentaren din var ikke rettet mot meg. 

Anonymkode: 7e8df...bfd

Fra ammehjelpen:

"Tidligere ble kvinner rådet til å amme ofte for å unngå spreng, samt pumpe eller melke ut litt etter ammingen, dersom brystene fortsatt kjentes oppfylte. Men det er oppskriften på å øke melkeproduksjonen"

spydige kommentaren? Den hvor jeg oppriktig takker de som kom med tips til riktig problemstilling?

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei! Endelig fant jeg nok med samme problemstilling som meg! Med overproduksjon av melk kun i det ene brystet kaver vi MYE ved amming her hjemme. Fant TS noen løsning for å få redusert produksjonen? 

 

Også her starter kalvingen litt ut i spisingen og ikke nødvendigvis i dét jeg kobler hun på. Hun kaster på hodet og slipper brystet etter bare sekunder i slengen og vræler i sinne. Da står melkespruten ofte i ansiktet på ungen... skjønner godt at hun blir fortvila. 

Anonymkode: 0203e...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, så nå at tråden hadde to sider og at løsningen derfor har blitt gitt! 😄  Hvor lang tid tok det før ting stabiliserte seg på det sprengte brystet? Får så vondt av prinsessa som kaver og har magevondt 😞

Anonymkode: 0203e...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...