Gå til innhold

Overproduksjon i ett bryst - hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter sykdom i ett bryst (redusert produksjon), har jeg fått overproduksjon i ene brystet. Ungen nærmest "drukner" av melk, kaver mye, slipper taket og gråter. I tillegg er det mye spreng, og dobbelt så stort som høyre. 

Hva kan jeg gjøre for å redusere produksjonen? Intervallamming vil vel ikke fungere når det kun er ett bryst? I tillegg sliter jeg med tette melkeganger, og ungen kommer ikke til å akseptere å bli mett på kun én pupp (spiser helst 1 time). 

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøm brystet litt før du ammer, så kommer ikke melka så fort. Når det er spreng kommer det fort, og da blir det som du beskriver🙁

Kan du pumpe deg? Og gi morsmelka fra flaske? Da er det litt lettere å redusere melkespreng. Hvis du vil ha i gang produksjonen på det andre brystet, kan du prøve å amme barnet når det nesten er mett, slik at produksjonen øker på den sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr sykdom i det ene brystet at du kun midlertidig ikke kan amme fra det eller er det slutt på amming fra det i det hele tatt? Jeg slet veldig mye med tette melkeganger med min første, og det var ofte det samme brystet som ble mest tett. Og det var der jeg gjerne ble rødflammete og antakelig det brystet som mest gjorde at jeg holdt på å få brystbetennelse flere ganger. Men da måtte jeg jo bare fortsette å gi fra det brystet likevel. Vet ikke om det er sånn sykt du mener ditt ene bryst er? Jeg mener å huske at jeg alltid ga fra det brystet først, sånn at han ikke skulle drikke seg mett fra det gode brystet, ikke gidde å jobbe mer for melka fra det dårlige, og dermed opprettholde høy produksjon i det gode brystet. Da klarte jeg å regulere det ganske bra. Men vet ikke om det er det du mener?

En times amming høres også veldig lenge ut, er du sikker på at babyen faktisk spiser så lenge? Min gutt ville gjerne bruke brystet som en smokk, og han sov faktisk, selv om det så ut som han diet. Og da lå han jo bare og stimulerte til økt produksjon, som ble større enn han hadde behov for. Og da fikk jeg fort tette melkeganger. Så jeg måtte rett og slett jobbe for å holde ham våken og koble ham fra hvis han bare ville sove. Og prøvde å ikke amme for ofte, sånn at han faktisk var sulten når han ble ammet, for da jobbet han mer aktivt for å få ut melka og tømme brystet (noe som var viktig for meg for å unngå tetthet).

For min del gjorde pumpingen bare saken verre, men mulig det funker for noen. Jeg kunne ofte liksom kjenne hvordan brystet ble mer tett i det jeg satte i gang med pumping. Fikk nesespray som skulle hjelpe, men den gjorde det også bare verre. Men dette kan jo være veldig individuelt, så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter sykdom i ett bryst (redusert produksjon), har jeg fått overproduksjon i ene brystet. Ungen nærmest "drukner" av melk, kaver mye, slipper taket og gråter. I tillegg er det mye spreng, og dobbelt så stort som høyre. 

Hva kan jeg gjøre for å redusere produksjonen? Intervallamming vil vel ikke fungere når det kun er ett bryst? I tillegg sliter jeg med tette melkeganger, og ungen kommer ikke til å akseptere å bli mett på kun én pupp (spiser helst 1 time). 

Anonymkode: 5ac64...30f

Ring Tine.

Anonymkode: 72f45...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, ville jeg ved spreng og kav fra baby ved fullt bryst, tatt ut litt melk først, ja. Enten ved bittelitt pumping, eller håndmelking (det siste funka greit for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Den røde fare skrev:

Tøm brystet litt før du ammer, så kommer ikke melka så fort. Når det er spreng kommer det fort, og da blir det som du beskriver🙁

Kan du pumpe deg? Og gi morsmelka fra flaske? Da er det litt lettere å redusere melkespreng. Hvis du vil ha i gang produksjonen på det andre brystet, kan du prøve å amme barnet når det nesten er mett, slik at produksjonen øker på den sida.

Det stemmer ikke ifølge ammehjelpen, da er det visst slik at strømmen er konstant om man har overproduksjon. Eneste litt forhåndstømming gjør er å øke produksjonen mer. Men det hjelper meg litt å lette på trykket om ungen sover lenger. 

Ungen vil ikke ha flaske :( Men melkespreng er ikke problemet, overproduksjonen er... 

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Betyr sykdom i det ene brystet at du kun midlertidig ikke kan amme fra det eller er det slutt på amming fra det i det hele tatt? Jeg slet veldig mye med tette melkeganger med min første, og det var ofte det samme brystet som ble mest tett. Og det var der jeg gjerne ble rødflammete og antakelig det brystet som mest gjorde at jeg holdt på å få brystbetennelse flere ganger. Men da måtte jeg jo bare fortsette å gi fra det brystet likevel. Vet ikke om det er sånn sykt du mener ditt ene bryst er? Jeg mener å huske at jeg alltid ga fra det brystet først, sånn at han ikke skulle drikke seg mett fra det gode brystet, ikke gidde å jobbe mer for melka fra det dårlige, og dermed opprettholde høy produksjon i det gode brystet. Da klarte jeg å regulere det ganske bra. Men vet ikke om det er det du mener?

En times amming høres også veldig lenge ut, er du sikker på at babyen faktisk spiser så lenge? Min gutt ville gjerne bruke brystet som en smokk, og han sov faktisk, selv om det så ut som han diet. Og da lå han jo bare og stimulerte til økt produksjon, som ble større enn han hadde behov for. Og da fikk jeg fort tette melkeganger. Så jeg måtte rett og slett jobbe for å holde ham våken og koble ham fra hvis han bare ville sove. Og prøvde å ikke amme for ofte, sånn at han faktisk var sulten når han ble ammet, for da jobbet han mer aktivt for å få ut melka og tømme brystet (noe som var viktig for meg for å unngå tetthet).

For min del gjorde pumpingen bare saken verre, men mulig det funker for noen. Jeg kunne ofte liksom kjenne hvordan brystet ble mer tett i det jeg satte i gang med pumping. Fikk nesespray som skulle hjelpe, men den gjorde det også bare verre. Men dette kan jo være veldig individuelt, så klart.

Brystbetennelse og påfølgende abcess i brystet har gjort at brystet automatisk reduserer mengden, sa de på sykehuset. Det jeg mener med at brystet har vært sykt :) Så produksjonen er lavere enn før. 

Ammingen er litt mindre nå enn før, men det varierer fra 30 minutter til en time. Av og til kobler jeg av, fordi ungen tydelig har sovnet mens den suger, men da renner melk ut, så det er aktiv suging (den er bare 1,5 måned gammel). 

Jeg brukte også nesesprayen, tror det har gjort det enda verre!

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør intervallamming med ulike intervaller. Detror var min løsning 

Anonymkode: dc5f2...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brystbetennelse og påfølgende abcess i brystet har gjort at brystet automatisk reduserer mengden, sa de på sykehuset. Det jeg mener med at brystet har vært sykt :) Så produksjonen er lavere enn før. 

Ammingen er litt mindre nå enn før, men det varierer fra 30 minutter til en time. Av og til kobler jeg av, fordi ungen tydelig har sovnet mens den suger, men da renner melk ut, så det er aktiv suging (den er bare 1,5 måned gammel). 

Jeg brukte også nesesprayen, tror det har gjort det enda verre!

Anonymkode: 5ac64...30f

Huff da, det hørtes vondt ut. Er målet ditt også å få tilbake tilnærmet normal produksjon i abcess-brystet? For i så fall ville jeg ammet enten like ofte fra hvert bryst, dvs. ett bryst til hvert måltid eller gitt av det som har vært sykt først. Så babyen ikke bare blir liggende og stimulere til økt produksjon i en time i slengen på det friske brystet. Det at det renner melk ut betyr ikke at det er aktiv spising, det kan jo bare være fordi babyen sutter litt og du har mye melk. Så jeg ville nok vurdert å begrense hvor lenge babyen får ligge og stimulere det friske brystet, for hvis babyen ikke tar unna så veldig mye i den sove/halvsove-fasen, vil du kunne få økt produksjon, fordi kroppen tror babyen etterspør mer melk og øker produksjonen. Så jeg ville tenkt på p roe ned aktiviteten på det brystet med overproduksjon. Hvordan man gjør det om man bare ammer av ett bryst, vet jeg ikke, men siden det høres ut som du har to å spille på, ville jeg utnyttet det ved å la babyen stimulere det tidl. syke brystet like eller nesten like mye, om mulig.

Men jeg har ikke noen erfaring med abcess. Har du vært i kontakt med ammehjelpen? Jeg styrte fælt med ammingen med min eldste, med overproduksjon, tette melkeganger og alt som hører med der hvor du er nå. Jeg sendte ammehjelpen en epost hvor jeg spurte om de kunne gi meg noen råd, og jeg fikk da tildelt en egen person som kunne noe om min problematikk. Vi sendte en del eposter og jeg fikk gode råd derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vil jeg bare nevne at når babyen blir eldre, klarer den å ta unna mer, og dersom det blir sånn at det ene brystet hele veien vil produsere lite melk, trenger det ikke å være noe problem for det andre brystet mtp. overproduksjon. Mot slutten av ammetiden med min eldste, nektet han å ta brystet jeg hadde strevd mest med hele veien, antakelig fordi trykket var mindre der, også når ammeproblemene hadde løst seg for lengst. Men da tok han jo unna på det friske brystet, og jeg hadde ikke noe problem med overproduksjon da lenger. Brystene var heller ikke så ulike i størrelse, faktisk, siden størrelsen gjerne stabiliserer seg når man har ammet en stund. Poenget her er jo ikke egentlig nøyaktig hvor mye melk man har, men om man har mer melk enn hva babyen klarer å spise. Med min yngste hadde jeg aldri et eneste ammeproblem, fordi han var en glupsk kar som spiste veldig aktivt når han spiste, så det at jeg hadde mye melk var ikke noe problem da. Men med en mer småspist baby måtte jeg nok jobbet aktivt med å få ned produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke ifølge ammehjelpen, da er det visst slik at strømmen er konstant om man har overproduksjon. Eneste litt forhåndstømming gjør er å øke produksjonen mer. Men det hjelper meg litt å lette på trykket om ungen sover lenger. 

Ungen vil ikke ha flaske :( Men melkespreng er ikke problemet, overproduksjonen er... 

Anonymkode: 5ac64...30f

Jeg hadde overproduksjon på det ene brystet, og for meg hjalp det å tømme litt før baby ammet. Pumping/håndmelking av brystet stimulerer ikke produksjonen av melk like mye som amming. Verdt et forsøk i alle fall. Min druknet nesten om jeg bare la han rett til, måtte tømme noe av formelken først. Etterhvert stabiliserte produksjonen seg. 

Anonymkode: f3ad5...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervallamming er helt topp! Du kan ha lengre pause fra det brystet med størst produksjon.

Anonymkode: 62453...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjør intervallamming med ulike intervaller. Detror var min løsning 

Anonymkode: dc5f2...495

Vurderte det. Kan ikke gjøre det når jeg har problemer med tilstoppede melkeganger, i tillegg ønsker jeg å ØKE produksjonen på ene brystet. Ser ikke hvordan det lar seg kombinere :( 

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Og så vil jeg bare nevne at når babyen blir eldre, klarer den å ta unna mer, og dersom det blir sånn at det ene brystet hele veien vil produsere lite melk, trenger det ikke å være noe problem for det andre brystet mtp. overproduksjon. Mot slutten av ammetiden med min eldste, nektet han å ta brystet jeg hadde strevd mest med hele veien, antakelig fordi trykket var mindre der, også når ammeproblemene hadde løst seg for lengst. Men da tok han jo unna på det friske brystet, og jeg hadde ikke noe problem med overproduksjon da lenger. Brystene var heller ikke så ulike i størrelse, faktisk, siden størrelsen gjerne stabiliserer seg når man har ammet en stund. Poenget her er jo ikke egentlig nøyaktig hvor mye melk man har, men om man har mer melk enn hva babyen klarer å spise. Med min yngste hadde jeg aldri et eneste ammeproblem, fordi han var en glupsk kar som spiste veldig aktivt når han spiste, så det at jeg hadde mye melk var ikke noe problem da. Men med en mer småspist baby måtte jeg nok jobbet aktivt med å få ned produksjonen.

Jeg har ikke mer melk enn han klarer å spise, men det drives ut i for høyt tempo, så han blir liggende og "drukne", og det brystet er dobbelt så stort som det andre nå. Setter han alltid til det som var sykt først, der får han ligge og kose seg. Kobler han av det friske etter en stund, men han er en matmons og bestemmer selv når han er ferdig (hylgriner ved frakobling). Han spiser til det er tomt, uansett hvor mye det er :( Og av og til setter jeg han til det friske først, fordi han finner roen bedre ved det med mindre produksjon, og sovner godt der (lite søvn pga antibiotikakur på mor og magevondt på ungen - ahhh frustrerende!)

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde overproduksjon på det ene brystet, og for meg hjalp det å tømme litt før baby ammet. Pumping/håndmelking av brystet stimulerer ikke produksjonen av melk like mye som amming. Verdt et forsøk i alle fall. Min druknet nesten om jeg bare la han rett til, måtte tømme noe av formelken først. Etterhvert stabiliserte produksjonen seg. 

Anonymkode: f3ad5...6e8

Takk, da prøver jeg det fremover. Godt å høre at det stabiliserte seg etter hvert. Har bare håndmelket for å fjerne spreng, men skal gjøre det aktivt.

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderte det. Kan ikke gjøre det når jeg har problemer med tilstoppede melkeganger, i tillegg ønsker jeg å ØKE produksjonen på ene brystet. Ser ikke hvordan det lar seg kombinere :( 

Anonymkode: 5ac64...30f

Nei, akkurat når du har tilstoppede melkeganger må du jo bare få ammet ut så det løsner. Men når det løsner, ville jeg intervallammet, og kanskje med lengre pauser fra det friske brystet, om mulig, til du er i normal produksjon. Ved å legge til det tidl. brystet oftere, skal du jo kunne øke produksjonen der og redusere på det friske, hvis det friske får lengre pauser.

Det høres jo ut som du bør håndmelke, evt. pumpe litt før du legger babyen til det friske brystet. Det sies at det ikke skal øke produksjonen, om du bare tar "toppen", så den verste sprengen roer seg før du skal amme.

Men til det andre du skriver om at han ofte sovner godt ved det friske brystet. Jeg vet ikke om du mener at han da ligger og sover og fortsatt suger? Hvis ja, ville jeg sett om han kunne sove videre ved å koble ham fra. Hvis ikke, stimulerer han til økt produksjon.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ganger der det er lite/tilstopoet og så en gang på den med overoroduksjon.

Ta gjerne kontakt med ammehjelpen for flere tips!

Anonymkode: 62453...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Nei, akkurat når du har tilstoppede melkeganger må du jo bare få ammet ut så det løsner. Men når det løsner, ville jeg intervallammet, og kanskje med lengre pauser fra det friske brystet, om mulig, til du er i normal produksjon. Ved å legge til det tidl. brystet oftere, skal du jo kunne øke produksjonen der og redusere på det friske, hvis det friske får lengre pauser.

Det høres jo ut som du bør håndmelke, evt. pumpe litt før du legger babyen til det friske brystet. Det sies at det ikke skal øke produksjonen, om du bare tar "toppen", så den verste sprengen roer seg før du skal amme.

Men til det andre du skriver om at han ofte sovner godt ved det friske brystet. Jeg vet ikke om du mener at han da ligger og sover og fortsatt suger? Hvis ja, ville jeg sett om han kunne sove videre ved å koble ham fra. Hvis ikke, stimulerer han til økt produksjon.

Han sovner ved det syke brystet. Mer avslappet der, og får ut den fete melken. 

Er usikker på om intervallamming vil fungere, da han alltid må ha TO bryst å spise av. Noen med erfaring på det? 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To ganger der det er lite/tilstopoet og så en gang på den med overoroduksjon.

Ta gjerne kontakt med ammehjelpen for flere tips!

Anonymkode: 62453...062

Den med mye produksjon blir tilstoppet veldig fort om det går for lang tid mellom amming. Så jeg er ikke tilstoppet, men blir. Ringte en amnehjelper, var lite tips å få...  

forøvrig ammet jeg han nå, og det er ikke på starten at det er verst, men etter kanskje 10 minutter 😞 da vil vel ikke håndmelking hjelpe stort? Kanskje han blir frustrert fordi han ikke får den fete melka? Gråter og slipper taket.  

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han alltid må spise av to bryst, dvs alltid tømmer det friske brystet, så har du ikke overproduksjon. Overproduksjon er når du produserer mer enn babyen spiser. 

Har du prøvd tilbakelent amming, eventuelt bare lene deg tilbake når du ammer i vanlig stilling? Rett og slett la tyngdekraften hjelpe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Hvis han alltid må spise av to bryst, dvs alltid tømmer det friske brystet, så har du ikke overproduksjon. Overproduksjon er når du produserer mer enn babyen spiser. 

Har du prøvd tilbakelent amming, eventuelt bare lene deg tilbake når du ammer i vanlig stilling? Rett og slett la tyngdekraften hjelpe til. 

Jeg skulle til å skrive det samme. Hvis ts er helt sikker på at barnet tømmer et eller begge bryst ved hver amming, kan ikke jeg heller skjønne at det er overproduksjon. Er det helsesøster som har sagt det, ts, eller har du tenkt det selv? 

Det virker også litt rart at babyen skal bli urolig av for sterk strøm først etter ti min. Kan det være han trenger å rape underveis i måltidet?

Og har du lagt fram saken for helsesøster? Kanskje lettere å få hjelp fra noen som ser dere, og hvor du kan forklare hele saken fra a til å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Hvis han alltid må spise av to bryst, dvs alltid tømmer det friske brystet, så har du ikke overproduksjon. Overproduksjon er når du produserer mer enn babyen spiser. 

Har du prøvd tilbakelent amming, eventuelt bare lene deg tilbake når du ammer i vanlig stilling? Rett og slett la tyngdekraften hjelpe til. 

Prøver å ha ham høyere enn brystet. Kan ikke ta tilbakelent amming pga sår etter dren i brystet pga abcess. Han slår det "syke" brystet da. 

Jo, jeg har overproduksjon i ETT bryst pga redusert produksjon i det ene. Totalt sett har jeg nok, ja, men det er for mye i det ene brystet. Tar heller ammehjelpens mening om overproduksjon enn din der altså, da barnet oppfyller alle kriterier for overproduksjon nevnt av dem: 


Tegn på overproduksjon hos diebarnet:
•    Spiser glupsk, kan se ut som det stresser
•    Setter melk i halsen, koser seg ikke ved brystet
•    Blir fort ferdig, vil fort ha mat igjen
•    Lar seg sjeldent ammes i søvn.
•    Lekker melk fra munnvikene mens det dier, særlig når utdrivningsrefleksen er på topp.
•    Kniper igjen munnen når det dier, trekker seg lenger utpå brystknoppen
•    Gulper ofte etter ammingen, har luft i magen, kolikksymptomer
•    Hyppig avføring, ofte grønn og skummende, og gjerne sprakende
•    Påfallende høy vektøkning
•    I sjeldne tilfeller, påfallende lav vektøkning

Anonymkode: 5ac64...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...