Gå til innhold

Krenkende hendelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du gått igjennom veldig vonde og krenkende hendelser, der du har mistet alt av selvverd, livsglede og håp - men kommet deg ovenpå og glemt nederlaget, blitt deg selv igjen? Hvor lang tid tar det isåfall?

Anonymkode: a4725...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke sikker på om jeg kvalifiserer til å svare, men jeg har gått igjennom mange veldig vonde og krenkende hendelser i barndommen.
Jeg mistet ikke alt av livsglede og håp, men selv nå, mer enn 20 år siden jeg så personen sist, liker jeg best å være "usynlig" (ikke stikke meg frem på noen som helst måte), fordi jeg alltid har fått høre at jeg ikke kan noe, at jeg ikke er verdt noe, at alle andre er bedre enn meg.
Et snilt eksempel var at jeg gikk ut med toppkarakterer fra vgs, og alt jeg fikk høre var: "og nå tror du sikkert at du er bedre enn alle andre?  Men det er du ikke!", etterfulgt av en 45 minutters lang tale om hvorfor jeg var en "ingen". 
Den lærdommen sitter i ryggmargen, og den tror jeg aldri at jeg blir kvitt.

Anonymkode: c2581...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sikker på om jeg kvalifiserer til å svare, men jeg har gått igjennom mange veldig vonde og krenkende hendelser i barndommen.
Jeg mistet ikke alt av livsglede og håp, men selv nå, mer enn 20 år siden jeg så personen sist, liker jeg best å være "usynlig" (ikke stikke meg frem på noen som helst måte), fordi jeg alltid har fått høre at jeg ikke kan noe, at jeg ikke er verdt noe, at alle andre er bedre enn meg.
Et snilt eksempel var at jeg gikk ut med toppkarakterer fra vgs, og alt jeg fikk høre var: "og nå tror du sikkert at du er bedre enn alle andre?  Men det er du ikke!", etterfulgt av en 45 minutters lang tale om hvorfor jeg var en "ingen". 
Den lærdommen sitter i ryggmargen, og den tror jeg aldri at jeg blir kvitt.

Anonymkode: c2581...312

Janteloven og misunnelse i praksis. Drt er en som ikke får til dette selv. Derfor skal man bryte ned de som faktisk er bedre på de områdene.

Tenk med deg selv: Jo. På mange måter er du faktisk bedre. Du er ikke en slik misunnelig svak person. Den personen kan jobbe litt selv for å få gode karakterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du gått igjennom veldig vonde og krenkende hendelser, der du har mistet alt av selvverd, livsglede og håp - men kommet deg ovenpå og glemt nederlaget, blitt deg selv igjen? Hvor lang tid tar det isåfall?

Anonymkode: a4725...204

Ja. Det tok måneder. 

Anonymkode: ae470...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, holder på å jobbe med det ennå. det er for jævlig.

Anonymkode: accd8...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter voldtekt. Tok meg 8 års tid å bli meg selv igjen.

 

Anonymkode: f2b48...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Morpheus skrev:

Janteloven og misunnelse i praksis. Drt er en som ikke får til dette selv. Derfor skal man bryte ned de som faktisk er bedre på de områdene.

Tenk med deg selv: Jo. På mange måter er du faktisk bedre. Du er ikke en slik misunnelig svak person. Den personen kan jobbe litt selv for å få gode karakterer.

Det var interessant at du automatisk antok at dette var en jevnaldrende som slet med egne karakterer, og jeg forstår hvorfor du antok dette, for dette er ikke en voksen oppførsel.

Men faktum er at dette var en voksen maktperson i livet mitt. Et familiemedlem som var 25 år eldre enn meg.
I andre tilfeller utøvde denne personen fysisk vold mot meg for å kue meg, samt forsvarte at andre utøvde fysisk og psykisk vold mot meg for at jeg ikke skulle tro at jeg var noe(n).

Anonymkode: c2581...312

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Morpheus skrev:

Janteloven og misunnelse i praksis. Drt er en som ikke får til dette selv. Derfor skal man bryte ned de som faktisk er bedre på de områdene.

Tenk med deg selv: Jo. På mange måter er du faktisk bedre. Du er ikke en slik misunnelig svak person. Den personen kan jobbe litt selv for å få gode karakterer.

Jeg forstod det slik at dette dreide seg om en forelder? Hvis dette stemmer, så vil jeg ikke kalle det jantelov eller misunnelse,men regelrett psykisk vold.

Anonymkode: e555b...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Morpheus skrev:

Janteloven og misunnelse i praksis. Drt er en som ikke får til dette selv. Derfor skal man bryte ned de som faktisk er bedre på de områdene.

Tenk med deg selv: Jo. På mange måter er du faktisk bedre. Du er ikke en slik misunnelig svak person. Den personen kan jobbe litt selv for å få gode karakterer.

Jeg synes det er nokså frekt å komme med en slik enkel psykologisering som det du gjør her. Jeg har opplevd noe av det samme, og det tar årevis å rette opp i skader. For meg høres det bare fjernt ut å skulle komme med en enkel løsning og si det bare er janteloven i praksis. 

Det er grov vold.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sikker på om jeg kvalifiserer til å svare, men jeg har gått igjennom mange veldig vonde og krenkende hendelser i barndommen.
Jeg mistet ikke alt av livsglede og håp, men selv nå, mer enn 20 år siden jeg så personen sist, liker jeg best å være "usynlig" (ikke stikke meg frem på noen som helst måte), fordi jeg alltid har fått høre at jeg ikke kan noe, at jeg ikke er verdt noe, at alle andre er bedre enn meg.
Et snilt eksempel var at jeg gikk ut med toppkarakterer fra vgs, og alt jeg fikk høre var: "og nå tror du sikkert at du er bedre enn alle andre?  Men det er du ikke!", etterfulgt av en 45 minutters lang tale om hvorfor jeg var en "ingen". 
Den lærdommen sitter i ryggmargen, og den tror jeg aldri at jeg blir kvitt.

Anonymkode: c2581...312

Håper du har fått hjelp! 

 

(Jeg hadde skrevet denne meldingen, men droppet det fordi jeg tenkte den var litt frekk. Ser nå at du også opplevde det sånn.)

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod det slik at dette dreide seg om en forelder? Hvis dette stemmer, så vil jeg ikke kalle det jantelov eller misunnelse,men regelrett psykisk vold.

Anonymkode: e555b...66c

Enig, blir lei av folk som bare mååå si noe pent og overfladisk pjatt hele tiden.

Anonymkode: 41096...a7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod det slik at dette dreide seg om en forelder? Hvis dette stemmer, så vil jeg ikke kalle det jantelov eller misunnelse,men regelrett psykisk vold.

Anonymkode: e555b...66c

I dette tilfellet var det en tante, men hun var en av tre som mente det var ikke bare riktig, men viktig også, å sørge for at jeg ikke "ble høy på pæra" (deres ord).

Hvis jeg stakk meg frem på noen måte, kom med riktig svar hvis de tok feil, eller gjorde noe som de mislikte ble jeg straffet. Det gjorde at jeg ble redd for å gjøre feil i andre sammenhenger også, ikke bare rundt dem, og derfor gjorde jeg alt jeg kunne for å være så usynlig som mulig.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er nokså frekt å komme med en slik enkel psykologisering som det du gjør her. Jeg har opplevd noe av det samme, og det tar årevis å rette opp i skader. For meg høres det bare fjernt ut å skulle komme med en enkel løsning og si det bare er janteloven i praksis. 

Det er grov vold.

 

Håper du har fått hjelp! 

 

(Jeg hadde skrevet denne meldingen, men droppet det fordi jeg tenkte den var litt frekk. Ser nå at du også opplevde det sånn.)

 

Enig, blir lei av folk som bare mååå si noe pent og overfladisk pjatt hele tiden.

Anonymkode: 41096...a7a

Jeg synes ikke svaret var frekt, for, som jeg sa, en slik oppførsel forbinder man med sjalu barn, ikke voksne mennesker.

Anonymkode: c2581...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke svaret var frekt, for, som jeg sa, en slik oppførsel forbinder man med sjalu barn, ikke voksne mennesker.

Anonymkode: c2581...312

Jeg synes det. I tillegg er det litt typisk at når man har opplevd sånn oppførsel i barndommen, så tilgir man og ser gjennom fingrene med mye. Kanskje for mye. 

Det finnes bedre folk der ute! :) 

Anonymkode: 41096...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ex som trykket meg ned. Jeg var ikke verdt noe med mindre jeg fikset det og det.. 

Det er to år siden jeg slo opp. Går greit nå. Men jeg husker jeg var usikker på meg selv da jeg begynte å date igjen. Jeg trodde liksom fremdeles litt på det exen sa til meg. Men det forsvant nå etterhvert og jeg er en sterkere person nå.

Anonymkode: e1fa6...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...