Gå til innhold

Mannen vil flytte og ta over familien sin gård


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for når man har dyr er det umulig å omgås andre mennesker. Halloo. 

Anonymkode: 89769...3ff

Hallo de skal bo uti ingensteds på bygda og bygdefolk er spielt sære og ekskluderende folk. Jeg ble selv flyttet til en liten møkkaplass som tenåring og det var helt jævlig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Hallo de skal bo uti ingensteds på bygda og bygdefolk er spielt sære og ekskluderende folk. Jeg ble selv flyttet til en liten møkkaplass som tenåring og det var helt jævlig

Kjenner til den 👌🏼 Tenåringer har det vanskelig nok om de ikke skal måtte bli kjent med nye folk og prøve å komme seg inn i godt etablerte «klikker» 

Anonymkode: 820aa...905

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen min har vært gift i 16 år og har to barn på 10 og 12 år. På grunn av skydom og alder har nå svigerfar valgt å legge opp gårdsdriften. Ingen av søsknene vil ta over driften, men mannen min vil gjerne det da han ikke vil selge gården fordi gården har hans navn og har vært i familien hans i flere generasjoner. Dette kan jeg ha forståelse for, men gårdsdriften har ikke gått med mye overskudd og foreldrene hans har hatt det trangt økonomisk de siste åra. Dessuten ligger gården i en hel annen del av landet og 45 min unna nærmeste tettsted med litt størrelse på og nesten 3 timer unna nærmeste by. Jeg jobber innenfor IT-bransjen som gjør at jeg stort sett kun kan jobbe i en by. Begge to tjener også ganske godt, og tar vi over gården vil vi tjene adskillig mindre. 

Vi har diskutert dette i noen dager nå, men han vil fortsatt ta over. Jeg vil helst ikke flytte da jeg synes vi er godt etablert her vi bor nå med venner og gode jobber. Videre vil jeg jo heller ikke rive barna bort fra deres venner og omgangskrets heller. Jeg er så frustrert nå og vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: f76a3...d04

En gyllen mulighet til å redde barna dine fra et samfunn som er på vei til helvete?

Anonymkode: c3e57...921

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hallo de skal bo uti ingensteds på bygda og bygdefolk er spielt sære og ekskluderende folk. Jeg ble selv flyttet til en liten møkkaplass som tenåring og det var helt jævlig

Det er faktisk ikke likt overalt. 

Anonymkode: ecde7...5b5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gyllen mulighet til å redde barna dine fra et samfunn som er på vei til helvete?

Anonymkode: c3e57...921

Redde de? Hva er galt med å bo i byen? Er det bedre at de kjeder seg på bygda og begynner å ruse seg eller bli gravide som 15 åringer fordi det ikke er noe annet å gjøre? Altetnativet er vel å gå på bedehuset?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på gård. 

Å sette julaften på pause fordi mamma pappa møtte i fjøset var... 

...bare en av mange tusen kjipe ting. 

Våren og dyrebarn var stort sett det ene positive. Resten var mamma og pappas harde arbeid, aldri tid, ofret turneringer for fjøs, ofret ferier, sendte oss alene til besteforeldre på tur fordi de ikke kunne bli med. 

De solgte dyrene og forpaktet bort jorda når jeg var 14. Da startet en ny tid. 

Aldri om jeg skal ha gård med dyr. 

Aldri. 

Anonymkode: b395d...4d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å gjøre gården om til fritidsbolig? Jeg forstår mannen din. Kommer fra generasjonsgård selv og det er følelser involvert. Men toget har vel egentlig gått for hans del med mindre du og begge barna er med på dette.

Anonymkode: 970f3...d16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik livsendrende avgjørelse må hele familien være enig om. Barna også, dette vil påvirke dem sterkt, og de er store nok til å ha et ord med i laget.

Mannen din er den eneste i familien som ønsker dette. Det er derfor hans oppgave å forsøke å omvende dere andre. Han må finne gode argumenter, legge dem frem for dere, og gi dere god tid til å vurdere saken.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Redde de? Hva er galt med å bo i byen? Er det bedre at de kjeder seg på bygda og begynner å ruse seg eller bli gravide som 15 åringer fordi det ikke er noe annet å gjøre? Altetnativet er vel å gå på bedehuset?

Jepp, dette er standarden med alle som ikke er fra Oslo :) Absolutt alle fra mindre steder blir gravid som tenåring, melder seg på Unge Mødre og ender opp på Luksusfellen 10 år senere, det hvis de ikke har tatt overdose allerede da - eller gud har hentet dem hjem på annet vis. Rystende og hårreisende at foreldre kan være så uansvarlige å bosette seg utenfor ring 3 :ironi:

Anonymkode: 89769...3ff

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Redde de? Hva er galt med å bo i byen? Er det bedre at de kjeder seg på bygda og begynner å ruse seg eller bli gravide som 15 åringer fordi det ikke er noe annet å gjøre? Altetnativet er vel å gå på bedehuset?

Heller det enn at de skal slutshames som 13-åringer, la kulturklasseforskjeller ødelegge menneskynet deres i barneskolealder, spille på sjarmen for å få mest mulig likes på instagram, bli usikre på om de skal velge paleo eller vegan når de er 14, få disneykomplekser og få depresjoner etter å ha røket ut av paradise hotel-auditions, utvikle forvrengt selvbilde gjennom sosiale medier, tvile på eget moralske kompass som 15-åringer når gapestokkmentaliteten henger ut folk i mediene, begynne å drikke seg fulle og spise billigkebab hver kveld for å bli med typer de ikke liker hjem så de kan få oppmerksomhet av dem, siden mamma og pappa krangler fordi pappa har vært aktiv på tinder igjen, dette når de er 16.

Anonymkode: c3e57...921

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Redde de? Hva er galt med å bo i byen? Er det bedre at de kjeder seg på bygda og begynner å ruse seg eller bli gravide som 15 åringer fordi det ikke er noe annet å gjøre? Altetnativet er vel å gå på bedehuset?

Du høres bare bittelitt bitter ut.

Anonymkode: ecde7...5b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kalevala skrev:

En slik livsendrende avgjørelse må hele familien være enig om. Barna også, dette vil påvirke dem sterkt, og de er store nok til å ha et ord med i laget.

Mannen din er den eneste i familien som ønsker dette. Det er derfor hans oppgave å forsøke å omvende dere andre. Han må finne gode argumenter, legge dem frem for dere, og gi dere god tid til å vurdere saken.  

Jeg hadde sagt. Bye bye. Kos deg på gården. Neida. Jeg hadde argumentert sterky for å ikke ha det som gård lengre men kun ha det som hytte/feriehus om han absolutt skal ta over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, dette er standarden med alle som ikke er fra Oslo :) Absolutt alle fra mindre steder blir gravid som tenåring, melder seg på Unge Mødre og ender opp på Luksusfellen 10 år senere, det hvis de ikke har tatt overdose allerede da - eller gud har hentet dem hjem på annet vis. Rystende og hårreisende at foreldre kan være så uansvarlige å bosette seg utenfor ring 3 :ironi:

Anonymkode: 89769...3ff

Oslo? Vi har andre byer enn 8slo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heller det enn at de skal slutshames som 13-åringer, la kulturklasseforskjeller ødelegge menneskynet deres i barneskolealder, spille på sjarmen for å få mest mulig likes på instagram, bli usikre på om de skal velge paleo eller vegan når de er 14, få disneykomplekser og få depresjoner etter å ha røket ut av paradise hotel-auditions, utvikle forvrengt selvbilde gjennom sosiale medier, tvile på eget moralske kompass som 15-åringer når gapestokkmentaliteten henger ut folk i mediene, begynne å drikke seg fulle og spise billigkebab hver kveld for å bli med typer de ikke liker hjem så de kan få oppmerksomhet av dem, siden mamma og pappa krangler fordi pappa har vært aktiv på tinder igjen, dette når de er 16.

Anonymkode: c3e57...921

Det er dette eller fjøs og silotjeneste i skoleferien, liksom?  Ingen mellomting? 

Anonymkode: b395d...4d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Oslo? Vi har andre byer enn 8slo

Ja, vi har jo Trondheim og Bergen også - men dette er vel helt på grensen til hva som er omsorgssvikt vel? Gud forby å ikke bo i by :P Tenk at man overlever.

Anonymkode: 89769...3ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette eller fjøs og silotjeneste i skoleferien, liksom?  Ingen mellomting? 

Anonymkode: b395d...4d8

Jeg bare nevner årsakene til at jeg selv ikke kunne bo i by eller ha internett lenger. Det ble for deprimerende. Og jeg er voksen.

Anonymkode: c3e57...921

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har jo Trondheim og Bergen også - men dette er vel helt på grensen til hva som er omsorgssvikt vel? Gud forby å ikke bo i by :P Tenk at man overlever.

Anonymkode: 89769...3ff

For de som liker å bo landlig til er det sikkert fint. For de som er vant til og trives å bo urbant så er det kjipt.

Er flere byer enn de du nevner også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller det enn at de skal slutshames som 13-åringer, la kulturklasseforskjeller ødelegge menneskynet deres i barneskolealder, spille på sjarmen for å få mest mulig likes på instagram, bli usikre på om de skal velge paleo eller vegan når de er 14, få disneykomplekser og få depresjoner etter å ha røket ut av paradise hotel-auditions, utvikle forvrengt selvbilde gjennom sosiale medier, tvile på eget moralske kompass som 15-åringer når gapestokkmentaliteten henger ut folk i mediene, begynne å drikke seg fulle og spise billigkebab hver kveld for å bli med typer de ikke liker hjem så de kan få oppmerksomhet av dem, siden mamma og pappa krangler fordi pappa har vært aktiv på tinder igjen, dette når de er 16.

Anonymkode: c3e57...921

Neida for på bygda blir ingen slutshama liksom... og tro det eller ei men de har internett på landet også. Tv og. Billigkebab kan de og få tak i. Eneste forskjellen er at det er så drygt kjefelig på bygda at det ikke er noe snnet sosialt å finne på enn å drikke seg møkkings på hjemmefester hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

For de som liker å bo landlig til er det sikkert fint. For de som er vant til og trives å bo urbant så er det kjipt.

Er flere byer enn de du nevner også...

Nei, slik du skriver er jo å bo landlig til omtrent den grusomste form for barnemishandling? Det er faktisk en del som flytter ut av byen og ut på landet fordi de orker ikke maset og jaget man har i by. Her jeg bor (med barn😱), et lite tettsted med 1500 innbyggere, kommer det flere og flere fra storbyen som bare ikke orker mer ;) Så det finnes faktisk folk fra urbane strøk som ikke syns det er kjipt. Noen av disse folkene har faktisk by-barn med seg! Og de trives til og med! 

Men nå må jo jeg være sosialt tilbakestående som er innfødt bondekjærring og likevel snakker med - og liker - tilflyttede byfolk :ironi:

Anonymkode: 89769...3ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, slik du skriver er jo å bo landlig til omtrent den grusomste form for barnemishandling? Det er faktisk en del som flytter ut av byen og ut på landet fordi de orker ikke maset og jaget man har i by. Her jeg bor (med barn😱), et lite tettsted med 1500 innbyggere, kommer det flere og flere fra storbyen som bare ikke orker mer ;) Så det finnes faktisk folk fra urbane strøk som ikke syns det er kjipt. Noen av disse folkene har faktisk by-barn med seg! Og de trives til og med! 

Men nå må jo jeg være sosialt tilbakestående som er innfødt bondekjærring og likevel snakker med - og liker - tilflyttede byfolk :ironi:

Anonymkode: 89769...3ff

Dårlig erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...