Gå til innhold

Mannen vil flytte og ta over familien sin gård


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har vært gift i 16 år og har to barn på 10 og 12 år. På grunn av skydom og alder har nå svigerfar valgt å legge opp gårdsdriften. Ingen av søsknene vil ta over driften, men mannen min vil gjerne det da han ikke vil selge gården fordi gården har hans navn og har vært i familien hans i flere generasjoner. Dette kan jeg ha forståelse for, men gårdsdriften har ikke gått med mye overskudd og foreldrene hans har hatt det trangt økonomisk de siste åra. Dessuten ligger gården i en hel annen del av landet og 45 min unna nærmeste tettsted med litt størrelse på og nesten 3 timer unna nærmeste by. Jeg jobber innenfor IT-bransjen som gjør at jeg stort sett kun kan jobbe i en by. Begge to tjener også ganske godt, og tar vi over gården vil vi tjene adskillig mindre. 

Vi har diskutert dette i noen dager nå, men han vil fortsatt ta over. Jeg vil helst ikke flytte da jeg synes vi er godt etablert her vi bor nå med venner og gode jobber. Videre vil jeg jo heller ikke rive barna bort fra deres venner og omgangskrets heller. Jeg er så frustrert nå og vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: f76a3...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi barna mulighet til å vokse opp på gård. Kan du omskoleres?

Anonymkode: 61ec3...5e2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre dette har vært et ønske fra hans side i mange år hvor dere er klar over at dagen kommer så syns jeg han er egoistisk. Spesielt hvis det betyr at dere må leve smått når dere egentlig har gode jobber nå. Skal dere drifte gården så må dere tenke nytt og utvide. Det hjelper ikke med 30 melkekuer i dag. 

Jeg har bodd på gård. Det er ikke noe «romantisk» ved det. Det er hard jobbing 24/7, få muligheter for ferie, spesielt hvis man ikke har god råd og kan betale en avløser. Man kan ikke «bare stikke på hytta» en helg, dette er ting som gjerne må planlegges flere uker i forveien for å sikre seg en avløser. Vel og merke hvis dette er gård med dyr. 

Litt enklere med fri dersom det er kornproduksjon gården driver med. 

Anonymkode: 820aa...905

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du jobber innen IT har du vel mulighet for hjemmekontor? de som jobber innen IT er stortsett veldig fleksible og trenger ikke storbyer for å livnære seg.

dere trenger vel heller ikke opprettholde diverse gårdsproduksjon, mye kan settes bort og åkre kan "leies" bort, noe det stort ett gjør i dag. kan dere eit bruke det til feriested?

Anonymkode: 77357...28c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så er det eksempel på at bønder venter for lenge før de overdrar gården til neste generasjon. Det du beskriver er faktisk et ikke helt uvanlig problem. Når neste generasjon har rukket å få seg utdanning, etablere seg med familie og skape seg en karriere et annet sted, kan det, slik som du nå har erfart, by på  konflikter i familien den dagen overtakelse av gården blir et tema. 

Du sier du jobber i IT-bransjen og derfor MÅ bo i by. Personlig ville jeg tro at mange IT-jobber er blant de enkleste å flytte ut av sentrale strøk med, da man kan jobbe mye via nett. Litt avhengig av hvor dette er i landet, så finnes det faktisk IT-miljøer på bygdene, også. Se f.eks her: https://konjunkturbarometer1.no/region/innlandet/nord-osterdal/2017/digital-vekst-i-fjellregionen

 

Anonymkode: ccd12...d34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

om du jobber innen IT har du vel mulighet for hjemmekontor? de som jobber innen IT er stortsett veldig fleksible og trenger ikke storbyer for å livnære seg.

dere trenger vel heller ikke opprettholde diverse gårdsproduksjon, mye kan settes bort og åkre kan "leies" bort, noe det stort ett gjør i dag. kan dere eit bruke det til feriested?

Anonymkode: 77357...28c

Mange gårder kommer med boplikt, så selv om man leier ut jorda så må man bruke hovedhuset fast.

Anonymkode: 820aa...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre dette har vært et ønske fra hans side i mange år hvor dere er klar over at dagen kommer så syns jeg han er egoistisk.

Søsteren hans har i flere år sagt hun skal ta over, men de siste åra ble hun litt mer usikker og sa til slutt nei. Han nevnte jo tidlig i ekteskapet at om ikke hun ville så ville han ta over. Men da tenkte jeg ikke så mye på det nettopp fordi søstera da sa hun skulle ta over.

- TS

Anonymkode: f76a3...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi barna mulighet til å vokse opp på gård. Kan du omskoleres?

Anonymkode: 61ec3...5e2

Eh..  mye arbeid og mye dårligere betalt, mindre sosialt liv og vanskelig ihht barna og nye vennskap pga usentral beliggenhet...    det er hyggelig å bo på gård altså, men ikke SÅ hyggelig. Det er nok en grunn til at søsknene ikke ville overta. Dessuten regner jeg med at de gamle ikke har hatt penger og overskudd til vedlikehold og oppdateringer på bygningsmassen. Og gården koster jo endel penger å kjøpe også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på gård (dog i Oslo-området) og jeg er sjeleglad jeg ikke «måtte» ta over. Det er MYE hardt arbeid, man kan ikke bare ta seg fri når man vil, og det er elendig betalt (eller komplett ubetalt de årene man må foreta store investeringer på gården) Som barn hadde jeg også ingen i nabolaget å leke med, slik som andre barn. Så jeg kunne ikke bare ta på meg skoene og gå ut og finne noen å leke med slik som de andre barna kunne, og det var litt for langt å gå/sykle dit de andre barna bodde uten en spesifikk avtale. Så det ble også litt ensomt. 

 

Anonymkode: 8ec3d...07d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet... høres ut som et mareritt.

Anonymkode: 6e0d4...f2c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og mannen min har vært gift i 16 år og har to barn på 10 og 12 år. På grunn av skydom og alder har nå svigerfar valgt å legge opp gårdsdriften. Ingen av søsknene vil ta over driften, men mannen min vil gjerne det da han ikke vil selge gården fordi gården har hans navn og har vært i familien hans i flere generasjoner. Dette kan jeg ha forståelse for, men gårdsdriften har ikke gått med mye overskudd og foreldrene hans har hatt det trangt økonomisk de siste åra. Dessuten ligger gården i en hel annen del av landet og 45 min unna nærmeste tettsted med litt størrelse på og nesten 3 timer unna nærmeste by. Jeg jobber innenfor IT-bransjen som gjør at jeg stort sett kun kan jobbe i en by. Begge to tjener også ganske godt, og tar vi over gården vil vi tjene adskillig mindre. 

Vi har diskutert dette i noen dager nå, men han vil fortsatt ta over. Jeg vil helst ikke flytte da jeg synes vi er godt etablert her vi bor nå med venner og gode jobber. Videre vil jeg jo heller ikke rive barna bort fra deres venner og omgangskrets heller. Jeg er så frustrert nå og vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: f76a3...d04

Dette er gode nok grunner til å ikke bryte opp barna og flytte. Barna er snart tenåringer og vil trolig slite med å flytte. Dere blir boende midt i ingenting, noe som ikke gjør det lettere for ungene. Siden gården ligger i en annen del av landet, vil de uunngåelig miste kontakten med sine gamle venner. Og dere får det mye trangere økonomisk. 

For mannen din er det nok mye følelser i bildet, og det gjør det vanskelig å se hele situasjonen klart, men man skal ha svært gode grunner for å bryte opp og flytte med så store barn, og dette ser jeg ikke som en god nok grunn.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der. Ikke gjør det med mindre dere er enige om det. Å bo på gård er et livsstilsvalg og begge må være innstilt på det. Det var ikke vi, og det gikk veldig dårlig. Tenk nøye over hva som gir dere gledens livet: Hva setter dere pris på? Finner dere det i byen eller på landet? Jeg er skikkelig bymenneske, men følte presset på å flytte til bygda, og det gikk som sagt veldig dårlig. Det er større kulturforskjeller enn man kan tenke seg. 

Anonymkode: 95e2d...d9c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen min har vært gift i 16 år og har to barn på 10 og 12 år. På grunn av skydom og alder har nå svigerfar valgt å legge opp gårdsdriften. Ingen av søsknene vil ta over driften, men mannen min vil gjerne det da han ikke vil selge gården fordi gården har hans navn og har vært i familien hans i flere generasjoner. Dette kan jeg ha forståelse for, men gårdsdriften har ikke gått med mye overskudd og foreldrene hans har hatt det trangt økonomisk de siste åra. Dessuten ligger gården i en hel annen del av landet og 45 min unna nærmeste tettsted med litt størrelse på og nesten 3 timer unna nærmeste by. Jeg jobber innenfor IT-bransjen som gjør at jeg stort sett kun kan jobbe i en by. Begge to tjener også ganske godt, og tar vi over gården vil vi tjene adskillig mindre. 

Vi har diskutert dette i noen dager nå, men han vil fortsatt ta over. Jeg vil helst ikke flytte da jeg synes vi er godt etablert her vi bor nå med venner og gode jobber. Videre vil jeg jo heller ikke rive barna bort fra deres venner og omgangskrets heller. Jeg er så frustrert nå og vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: f76a3...d04

Han kan ikke tvinge deg til å flytte. Så her må dere bli enige før han evt kan ta over. Om ikke går det dessverre ikke. Og det er også feil syns jeg å rive skolebarn vekk fra klassekamerater og venner for å flytte på bygda der folk vanligvis er ekstremt ekskluderende ovenfor nye folk. Og bygda er ikke et sted for ungdom heller da det er fint lite å ta seg til. Nei jeg hadde ikke gått med på det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gi barna mulighet til å vokse opp på gård. Kan du omskoleres?

Anonymkode: 61ec3...5e2

De er snart tenåringer. Er ikke gøy for tenåringer å bo på gård

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt blandet her. Ønsker han bare å overta gården, eller vil han drive den også? Har han tenkt å pakte den bort? 

Om han vil drive den må dere tenker dere nøye om. Det er jobb 27/7, hele året, få muligheter for ferie og luselønn. Å være bonde er ikke en jobb, det er et liv man velger. Jeg forstår din side veldig godt. Hva sier barna til saken? De er såppas store at jeg tenker de burde få et ord med i laget. Kan dere overta, pakte bort og bruke som ferie/fristed? Forstår også ditt problem med jobb.. Her må han gå i seg selv og vurdere dette sammen med deg og ungene - han kan ikke bare bestemme seg for at han vil flytte sånn på sparket. 

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

De er snart tenåringer. Er ikke gøy for tenåringer å bo på gård

Det kan det fint være? Det kommer jo helt an på. 

Anonymkode: 89769...3ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt blandet her. Ønsker han bare å overta gården, eller vil han drive den også? Har han tenkt å pakte den bort? 

Om han vil drive den må dere tenker dere nøye om. Det er jobb 27/7, hele året, få muligheter for ferie og luselønn. Å være bonde er ikke en jobb, det er et liv man velger. Jeg forstår din side veldig godt. Hva sier barna til saken? De er såppas store at jeg tenker de burde få et ord med i laget. Kan dere overta, pakte bort og bruke som ferie/fristed? Forstår også ditt problem med jobb.. Her må han gå i seg selv og vurdere dette sammen med deg og ungene - han kan ikke bare bestemme seg for at han vil flytte sånn på sparket. 

Det kan det fint være? Det kommer jo helt an på. 

Anonymkode: 89769...3ff

Ja kjempegøy når dyra er deres eneste venner. Halloo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gårdsdrift er det? Kan jorda leies ut eller legges brakk? 

Anonymkode: 1c935...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på gård. Mannen min er vokst opp på gård. Ingen i hans familie inkludert han selv ønsker å ta over gården når foreldrene går bort.  Det er blodslit 7 dager i uka, 52 uker i året. Dette hadde jeg ikke giddet å bruke livet på. Er det verdens undergang om ingen vil ta over ? 

Anonymkode: f745b...e30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja kjempegøy når dyra er deres eneste venner. Halloo.

Ja, for når man har dyr er det umulig å omgås andre mennesker. Halloo. 

Anonymkode: 89769...3ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...