Gå til innhold

Til dere som er likegyldig til ekteskap..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin

Om det var slik at jeg hadde kjæreste så ville jeg ha gjort det klart at jeg aldri ville gifte meg. Og om hun fremdels hadde spurt så hadde jeg selvsagt sagt nei.  Og sagt om du ønsker å gifte deg får du finne deg en annen siden jeg kommer aldri til å gifte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sagt ja, men kun til å skrive under på papirene. Null feiring.

Anonymkode: a320c...b7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt å gifte seg i kirken eller ha noe særlig feiring rundt det. Kan gjerne gifte meg på rådhuset og ha en liten feiring etterpå med de aller nærmeste om det er viktig. Har ikke noe i mot å gifte meg, men det har aldri vært noe behov eller stort ønske. Ønsker likevel å møte noen jeg kan dele livet, hverdagen og alderdommen med da.

Anonymkode: f9963...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg gjorde nettopp det, giftet meg fordi mannen min syntes det var viktig.  For meg personlig hadde det ingen betydning.  Jeg giftet meg for å glede ham, og jeg forsto at det var viktig for hans familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 20.01, Gjøksuppe skrev:

Men det å inngå et ekteskap før en bestemmer seg for å få barn sikrer trygge rammer rundt barnet. Om dere ikke en gang kan forplikte dere til hverandre, hvordan skal det da gå med barn i bildet? 

Man kan fint forplikte seg til hverandre, uten å inngå ekteskap. Har du sett skilsmisse- og utroskapsstatistikken? Det virker ikke som at ekteskap gjør noen forskjell i det hele tatt. Det er et stykke papir, og penger brukt på en stor fest.

Anonymkode: a37f3...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke giftet meg i kirken. Jeg liker ikke religion av prinsipp. Og jeg ser ikke poenget med å gifte meg borgerlig, om det ikke faktisk har et poeng. Altså en reell mening. Som skattefordeler. Eller sånt noe. Et ekteskap er en ren praktisk forordning.

største forpliktelsen to mennesker tar er barn. Fra det øyeblikket av er to personer som ønsker å være ok mennesker stuck sammen. Jul, diskusjoner om oppdragelse, familieferie, bursdager, etc - ekteskap er et konsept uten poeng eller mening sett fra et emosjonelt standpunkt.

Anonymkode: 7a038...d6b

Det hat jo et poeng da. Etr jo økonomiske fordeler ved å være gift. Du må huske på at ekteskapet er en juridisk kontrakt. Det har egentlig null og nix med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint forplikte seg til hverandre, uten å inngå ekteskap. Har du sett skilsmisse- og utroskapsstatistikken? Det virker ikke som at ekteskap gjør noen forskjell i det hele tatt. Det er et stykke papir, og penger brukt på en stor fest.

Anonymkode: a37f3...c56

Man må ikke ha bryllupsfest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 22.40, AnonymBruker skrev:

ekteskap er i hovedsak for dem som er kristne og tror på jødenes Gud.(som også hedningene har fått del av) Ekteskap har kristen grunn og stå sted. Dermed når en kristen mann frir til kristen kvinne, og dem bestemmer seg å gifte seg, så er det en pakt mellom ekteparet og Gud selv, og dem velger å vise det offentlig for mennesker der dem bor, at de har blitt ektepar.

Anonymkode: 2f218...777

Nei. Folk har giftet seg til alle tider selv før jødedommen og kristendommen kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg at jeg elsker en kvinne mer hvis vi blir gift, men om planen uansett var å leve sammen livet ut og det betød mye for henne, så ville jeg gjort det, helt klart. Man tilpasser seg hverandre på alle andre områder, som bosted, jobbsituasjon, barn, økonomi (her kan jo ekteskap spille en rolle, men ikke mtp kjærlighet), venner og familie, så et bryllup ville ikke være noe stort "offer". De andre eksemplene er det som utgjør livet i hverdagen og som egentlig betyr noe for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/16/2018 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Det eneste som gir "mening" med vår eksistens er å få barn. Alt annet kommer an på hva man selv verdsetter. Kos deg med jesus da. 

Anonymkode: 66f50...824

Jeg er ikke helt enig der. Man kan fint verdsette andre ting enn barn, og fortsatt finne en strålende mening med sin eksistens. Hvis du tenker på det å opprettholde menneskearten, tenker jeg at en som f. eks forsker frem en vaksine på en dødelig sykdom gjør mer på akkurat det området enn noen som får et par barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei. Folk har giftet seg til alle tider selv før jødedommen og kristendommen kom

Å gifte seg har sitt grunnlag fra kristendommen, kristne gifter seg fordi det er pakt mellom Gud og mennesker. Derfor sier bibelen at når to har sagt ja til hverandre skal bli ett. 

Anonymkode: 2f218...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint forplikte seg til hverandre, uten å inngå ekteskap. Har du sett skilsmisse- og utroskapsstatistikken? Det virker ikke som at ekteskap gjør noen forskjell i det hele tatt. Det er et stykke papir, og penger brukt på en stor fest.

Anonymkode: a37f3...c56

Kanskje for ureligiøse ja. Men ikke for oss religiøse. Da utgjør ekteskapspakten og løftet under Gud en vesentlig forskjell.

Anonymkode: ccffb...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Til dere som er likegyldig til ekteskap ville dere sagt ja til dere om kjæresten deres fridde til dere? Er det noe som ville fått dere til å si ja, for eksempel om kjæresten deres var religiøs og ville av den grunn gifte seg, selv om du er likegyldig selv.

Anonymkode: c847e...348

Ja, jeg kunne giftet meg. Men det hadde i så fall vært borgerlig på råd-/kommunehuset. Jeg nekter å hykle i kirken. Dersom min partner absolutt skulle ha stor bryllupsfest skulle han få det, dersom han ta hele kostnaden selv. Er måte på hva jeg skal kaste bort penger på.

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gifte seg har sitt grunnlag fra kristendommen, kristne gifter seg fordi det er pakt mellom Gud og mennesker. Derfor sier bibelen at når to har sagt ja til hverandre skal bli ett. 

Anonymkode: 2f218...777

Det hsr det aldeles ikke. De giftet seg både i oldtidens roma og antikkens hellas. Vikingene giftet seg de og leeenge før kristendommen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gifte seg har sitt grunnlag fra kristendommen, kristne gifter seg fordi det er pakt mellom Gud og mennesker. Derfor sier bibelen at når to har sagt ja til hverandre skal bli ett. 

Anonymkode: 2f218...777

Et kristent ekteskap har selvfølgelig basert på kristendommen, men folk har giftet seg i tusener av år før det var noe som het kristendom. Et lite utdrag fra wikipedia (jada, jeg vet, wikipedia, men samme opplysninger finner du overalt): "Former for ekteskap har siden forhistoriske tider blitt sett på som en ramme for samliv mellom mann og kvinne, orientert mot ektefellenes gjensidige hjelp og støtte, samt mot fødsel og oppdragelse av barn."

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 19.38, AnonymBruker skrev:

Nei, sløsing av tid og penger, ikke minst utdatert. Jeg trenger ikke å gis som eiendom fra faren min til kjæresten min. Helt poengløst.

Anonymkode: 66f50...824

Da er du jo ikke likegyldig til ekteskap. Jeg er likegyldig til ekteskap da det ikke betyr noe til eller fra om jeg gifter meg. Du er jo imot ekteskap. 

Anonymkode: 1deb1...fcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Om det var slik at jeg hadde kjæreste så ville jeg ha gjort det klart at jeg aldri ville gifte meg. Og om hun fremdels hadde spurt så hadde jeg selvsagt sagt nei.  Og sagt om du ønsker å gifte deg får du finne deg en annen siden jeg kommer aldri til å gifte meg.

Men da er du imot ekteskap, ikke likegyldig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maleficenta skrev:

Det hat jo et poeng da. Etr jo økonomiske fordeler ved å være gift. Du må huske på at ekteskapet er en juridisk kontrakt. Det har egentlig null og nix med religion å gjøre.

Signerer. Og enkelte ting er det ikke mulig å reparere ved samboerkontrakt. Det er forresten dyrere å hyre advokat for å utarbeide og undertegnede samboerkontrakt, enn å gifte seg i tingretten, som er helt gratis. Etter giftemålet kan man ta forlovere ut på middag. 

Anonymkode: c56f6...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint forplikte seg til hverandre, uten å inngå ekteskap. Har du sett skilsmisse- og utroskapsstatistikken? Det virker ikke som at ekteskap gjør noen forskjell i det hele tatt. Det er et stykke papir, og penger brukt på en stor fest.

Anonymkode: a37f3...c56

Det er flere samboere enn gifte som bryter samlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint forplikte seg til hverandre, uten å inngå ekteskap. Har du sett skilsmisse- og utroskapsstatistikken? Det virker ikke som at ekteskap gjør noen forskjell i det hele tatt. Det er et stykke papir, og penger brukt på en stor fest.

Anonymkode: a37f3...c56

En kan inngå samboerkontrakt, men da dekker en hele kostnaden selv. Ellers synes jeg nok at ekteskapsinngåelse burde være mer juridisk bindende enn hva den er i dag. Kanskje færre ville inngått ekteskap bare for å holde bryllupsfest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...