Gå til innhold

Til dere som er likegyldig til ekteskap..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som er likegyldig til ekteskap ville dere sagt ja til dere om kjæresten deres fridde til dere? Er det noe som ville fått dere til å si ja, for eksempel om kjæresten deres var religiøs og ville av den grunn gifte seg, selv om du er likegyldig selv.

Anonymkode: c847e...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, sløsing av tid og penger, ikke minst utdatert. Jeg trenger ikke å gis som eiendom fra faren min til kjæresten min. Helt poengløst.

Anonymkode: 66f50...824

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sløsing av tid og penger, ikke minst utdatert. Jeg trenger ikke å gis som eiendom fra faren min til kjæresten min. Helt poengløst.

Anonymkode: 66f50...824

Som ateist er det ikke mye i livet ditt som har noe poeng, eller mening. Litt trist, føler med deg! 

Anonymkode: 590ce...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som er likegyldig til ekteskap ville dere sagt ja til dere om kjæresten deres fridde til dere? Er det noe som ville fått dere til å si ja, for eksempel om kjæresten deres var religiøs og ville av den grunn gifte seg, selv om du er likegyldig selv.

Anonymkode: c847e...348

Jeg hadde ikke giftet meg i kirken. Jeg liker ikke religion av prinsipp. Og jeg ser ikke poenget med å gifte meg borgerlig, om det ikke faktisk har et poeng. Altså en reell mening. Som skattefordeler. Eller sånt noe. Et ekteskap er en ren praktisk forordning.

største forpliktelsen to mennesker tar er barn. Fra det øyeblikket av er to personer som ønsker å være ok mennesker stuck sammen. Jul, diskusjoner om oppdragelse, familieferie, bursdager, etc - ekteskap er et konsept uten poeng eller mening sett fra et emosjonelt standpunkt.

Anonymkode: 7a038...d6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som er likegyldig til ekteskap ville dere sagt ja til dere om kjæresten deres fridde til dere? Er det noe som ville fått dere til å si ja, for eksempel om kjæresten deres var religiøs og ville av den grunn gifte seg, selv om du er likegyldig selv.

Anonymkode: c847e...348

Nei og nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det betød mye for personen jeg elsket, hadde jeg selvsagt gjort det. 

Men for min del, har jeg ikke noe behov. 

Anonymkode: 52c04...f29

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne sagt ja til å bli gift på papiret, mao ikke noe bryllup :) 

Anonymkode: d3621...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ateist er det ikke mye i livet ditt som har noe poeng, eller mening. Litt trist, føler med deg! 

Anonymkode: 590ce...ab7

for en tåpelig ting å si. det er da fullt mulig å ha en mening med livet og ha det greit selv om man er ateist.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke giftet meg i kirken. Jeg liker ikke religion av prinsipp. Og jeg ser ikke poenget med å gifte meg borgerlig, om det ikke faktisk har et poeng. Altså en reell mening. Som skattefordeler. Eller sånt noe. Et ekteskap er en ren praktisk forordning.

største forpliktelsen to mennesker tar er barn. Fra det øyeblikket av er to personer som ønsker å være ok mennesker stuck sammen. Jul, diskusjoner om oppdragelse, familieferie, bursdager, etc - ekteskap er et konsept uten poeng eller mening sett fra et emosjonelt standpunkt.

Anonymkode: 7a038...d6b

Men det å inngå et ekteskap før en bestemmer seg for å få barn sikrer trygge rammer rundt barnet. Om dere ikke en gang kan forplikte dere til hverandre, hvordan skal det da gå med barn i bildet? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ateist er det ikke mye i livet ditt som har noe poeng, eller mening. Litt trist, føler med deg! 

Anonymkode: 590ce...ab7

Det eneste som gir "mening" med vår eksistens er å få barn. Alt annet kommer an på hva man selv verdsetter. Kos deg med jesus da. 

Anonymkode: 66f50...824

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med livet er jo nettopp meningsløsheten. Friheten til å gjøre hva man vil. Alle skal dø og da er det slutt for bestandig, uansett hva man har gjort.

Anonymkode: d4afd...c17

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skilt, men kjæresten har ikke vært gift. Nå er forholdet enda ganske nytt, og ekteskap er ikke veldig viktig for noen av oss, men om han har lyst til å gifte seg etterhvert vil jeg selvfølgelig det. Jeg vil ikke nekte han et bryllup bare fordi jeg har vært gift før, men det får gå noen år i mellom i alle fall.

For meg var det jo ikke ekteskapet i seg selv som var problemet, det var feil mann.

Anonymkode: 92f31...4c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som er likegyldig til ekteskap ville dere sagt ja til dere om kjæresten deres fridde til dere? Er det noe som ville fått dere til å si ja, for eksempel om kjæresten deres var religiøs og ville av den grunn gifte seg, selv om du er likegyldig selv.

Anonymkode: c847e...348

Å være likegyldig innebærer jo at man også godt kunne vært gift, bare at det ikke er så viktig fra eller til.

Personlig er jeg likegyldig. Men dersom jeg fant mannen jeg ville dele resten av livet mitt med, kunne jeg godt giftet meg dersom det var viktig for ham.

Anonymkode: 3346b...893

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som er likegyldig til ekteskap ville dere sagt ja til dere om kjæresten deres fridde til dere? Er det noe som ville fått dere til å si ja, for eksempel om kjæresten deres var religiøs og ville av den grunn gifte seg, selv om du er likegyldig selv.

Anonymkode: c847e...348

ekteskap er i hovedsak for dem som er kristne og tror på jødenes Gud.(som også hedningene har fått del av) Ekteskap har kristen grunn og stå sted. Dermed når en kristen mann frir til kristen kvinne, og dem bestemmer seg å gifte seg, så er det en pakt mellom ekteparet og Gud selv, og dem velger å vise det offentlig for mennesker der dem bor, at de har blitt ektepar.

Anonymkode: 2f218...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Ja, jeg hadde faktisk gjort det :) For meg er det ikke særlig viktig egentlig, men jeg hadde tatt det seriøst om det var viktig for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Giftet meg på et kontor. Elsket måten vi gjorde det på. Gjorde det av romantiske og praktiske grunner.

Anonymkode: 6a9cb...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Er imot hele konseptet igrunn og ønsker det avskaffet. Ingen mann kunne ha fått meg til å si ja.

Anonymkode: e05f3...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Dr Jordan B Peterson som er en klinisk psykolog og professor ved Universitetet i Toronto med lang erfaring på å få folk psykologisk friske. En av de filosofiske dypdyrkerne på youtube. Trigger-warning... :P Men prøv å hør ferdig, og prøv å forstå hva han vil frem til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den som vil gifte seg, enten av religiøse eller andre grunner, må formidle denne viktigheten til sin partner før et frieri, og gi personen et ultimatum om giftemål eller enighet om å gå hver sine veier.
Jeg ga et slikt ultimatum til min kjæreste. Fra å ha nevnt giftemål flere ganger, satt jeg en strek og tok en ærlig prat om hvor mye det betydde for meg, og om han ikke ville imøtese det så respekterer han ikke dine behov og drømmer.
Han så på det en helt annen måte når jeg sa det handlet om å støtte mine drømmer og ha felles verdi i livet.
Noen måneder senere fridde han og sa at han aldri ville knuse det målet mitt eller få meg til å gå på kompriss med en så stor drøm, så han ville gi meg det brylluppet jeg alltid hadde drømt om. Sånn skal en partner støtte sin partner! :)
Hadde han ikke endret synet sitt på ekteskap så hadde han ikke vært mannen for meg. Det er 5 mnd siden han fridde og vi planlegger bryllup til sommeren, nå er han nesten den som gleder seg mer enn meg og han har forstått verdien i et ekteskap og løfter under Gud :)

Anonymkode: ccffb...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...